Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:34:42 GMT

وضعیت تالاب بین المللی شادگان بحرانی است

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۳۰۵۲

وضعیت تالاب بین المللی شادگان بحرانی است

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجید ناصری نژاد، دوشنبه در نشست معرفی طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان در سالن همایش های هتل نیشکر اهواز،با بیان اینکه تمام ورودی های کارون به عنوان یکی از منابع اصلی آب تالاب شادگان قطع شده است، گفت: تالاب شادگان مرده است و الان دیگر تالاب نیست بلکه ماندآب آست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نهر مالح بلای جان تالاب شده گفت: این نهر زهاب کشاورزی و پساب صنعتی شرکت فولاد خوزستان و فاضلاب شرق اهواز را وارد تالاب می کند و این خطری جدی برای تالاب و مردم شادگان ایجاد کرده است ولی محیط زیست تاکنون علیه این فاجعه زیست محیطی بزرگ کار جدی انجام نداده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نهر مالح باید به کارون وصل شود تا آب این رودخانه به تالاب وارد شود گفت: هم اکنون این نهر فاضلاب شرق اهواز را به صورت خام به سمت این تالاب هدایت می کند که تکمیل فاضلاب شرق اهواز در این زمینه ضروری است.

وی ادامه داد: با پیگیری فراوان حقابه ۱۰ مترمکعب برای ارسال آب به نخیلات شادگان و در نهایت تالاب شادگان گرفته شد که متاسفانه این حقابه هم قطع شد.

ناصری نژاد، تاکید کرد: زه آب نیشکر تنها آب موجود در تالاب است که ضمن نکته مثبت، جای نگرانی دارد چرا که ای سی(EC) این زه آب بالای هفت هزار است که بسیار نگران کننده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نیشکر چند ماه از سال مشغول برداشت است و نیازی به آبیاری ندارد به همین دلیل پیگیری های زیادی انجام شده است تا این شرکت بخشی از آب خود را در این فصل ها به تالاب پمپاژ کند.

وی رود مارون را مهمترین منبع تغذیه تالاب شادگان دانست و گفت: با احداث سد مارون ۵۰ متر مکعب آب به عنوان حقابه برای تالاب در نظر گرفته شد ضمن اینکه قرار بود این سد آب ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بالادست تالاب را تامین کند که با توجه به اینکه هم اکنون ۹۰ هزار هکتار پایین دست این سد زیرکشت است، یک قطره آب هم به تالاب نمی رسد.

ناصری نژاد با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید حقابه تالاب شادگان را به صورت جدی پیگیری کند افزود: افزایش زمین های زیرکشت پایین دست سد مارون خلاف قانون است و باید در دادن مجوز کشت های بالادست تالاب تجدید نظر شود.

وی افزود: حقابه تالاب نه تنها تامین نمی شود، بلکه هم اکنون تنها پساب زراعی با ای سی بالاست که به تالاب وارد می شود که یک تهدید جدی برای این تالاب است.

نماینده مردم شادگان در مجلس با تاکید بر اینکه چیزی از تالاب شادگان باقی نمانده است گفت: با هماهنگی شیلات خوزستان ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان رها شد اما افرادی آزادانه بدون هیچگونه نگرانی با انواع وسایل غیرقانونی در حال نابودی و صید این ماهیان هستند.

وی با بیان اینکه همه برای نجات تالاب شادگان باید بسیج شوند گفت: اگر تشکلی وجود دارد و دوستار محیط زیستی وجود دارد باید به کمک تالاب بشتابد.

ناصری پور با بیان اینکه شادگان حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد گفت: شادگان از اول در تالاب ایجاد شده و جزیره ای در تالاب است به همین دلیل حیات مردم این منطقه وابسته به تالاب است و در حفظ تالاب باید معیشت مردم این منطقه هم دیده شود.

وی با انتقاد از ممانعت ساخت مسکن و احداث صنعت در شادگان به دلایل زیست محیطی گفت: مردم شادگان نیاز به جاده، صنعت و ساخت و ساز دارند و باید به جای منع همه اینها، راهکارهایی برای ارتقای زندگی مردم متناسب با شرایط محیط زیستی این شهر ارایه شود.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همانطور که مدافع تالاب هستیم، مدافع اشتغال مردم شادگان هم هستیم گفت: باید احیای تالاب و هم ارتقای زندگی و معیشت مردم شادگان دیده شود.

وی تاکید کرد: بیان این مطالب از روی دلسوزی برای تالاب است اگر چه باید از کارهای مثبت محیط زیست و دستگاه های مربوط برای تالاب نیز تقدیر کرد.

وی همچنین با انتقاد از انتخاب اهواز برای برگزاری این نشست، گفت: اگر این همایش مربوط به شادگان است چرا در اهواز برگزار شده است . این موضوع که همایش مربوط به شادگان در اهواز برگزار شود، برای شادگان خوب نبود.مردم شادگان به تالاب علاقه بسیار دارند و تالاب جزئی از زندگی آنها است.

بر اساس سند همکاری امضا شده میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت‌های مالی دولت ژاپن، در راستای پایدارسازی اقدامات انجام‌شده و تعمیم دستاوردها و تجارب موفق سال‌های قبل در احیای دریاچه ارومیه، " طرح بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار در دریاچه ارومیه و تالاب های بختگان و شادگان" قرار است در سه سال آینده، علاوه بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، در تالب بختگان استان‌ فارس و تالاب شادگان خوزستان نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده‌است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سازمان حفاظت محیط زیست شادگان خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان حفاظت محیط زیست شادگان مجلس شورای اسلامی سازمان حفاظت محیط زیست شادگان خوزستان مردم شادگان در مجلس مجلس شورای اسلامی دریاچه ارومیه تالاب شادگان محیط زیست برای تالاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده امروز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که برای بررسی خسارت‌های سیل زیرکوه برگزار شد به خبرنگاران گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهرستان زیرکوه بوده است.

به گفته وی از روز اول سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات انجام شد و خدمت‌رسانی و رفع مشکلات موجود در دستور کلر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه در همه شهرستان‌های استان بارندگی داشتیم اما در زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی خساراتی وارد شد و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود نداشت.

عباس زاده تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شد و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان در مناطق سیل زده تقویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی شهرستان زیرکوه وارد شده اما از نظر عملیاتی راه‌های شهرستان دچار صدمات جدی شده‌اند و تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ایمنی اولیه تأمین شود.

معاون استاندار افزود: راه‌ها که از بین رفته باید، بازسازی شوند و حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده‌اند که ۱۱ واحد آن باید مجدد احداث شود.

عباس زاده تصریح کرد: بعضی از بندهای خاکی پر آب شده‌اند و در بارش اول در پنجم اردیبهشت چند بند خاکی شکست که به دلیل هشدار قبل از سیل و این که روستای نوده زیرکوه به موقع تخلیه شد، خسارت جانی بر اثر سیل نداشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بعضی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی در این خصوص انجام شود.

عباس زاده با بیان این که ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند گفت: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون مجدد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط باید ادامه داشته باشد، ادامه داد: حضور ماشین‌آلات با بهره‌گیری از نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوانیم راه‌ها را ترمیم و مشکلات اولیه آنها را رفع کنیم.

به گفته وی شش دستگاه کمپرسی و دو کفی برای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد و باید تیم ویژه‌ای برای ترمیم خسارت به خصوص در بخش قنوات تشکیل شود

کد خبر 6091381

دیگر خبرها

  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • مردی که «کمجان» را زنده کرد/ دیدار با سیروس زارع که زندگی‌اش را وقف نجات یکی از تالاب‌های کشورمان کرده است
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار