Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:07:57 GMT

شهر باید معرف هویت تمدنی باشد

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۴۱۱۱

شهر باید معرف هویت تمدنی باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی در نشست های کارشناسی بازنگری در مدل توسعه و بهره برداری از فضاهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که با مردم محوری و تاکید بر عدالت توزیعی در دسترسی، فضاهای فرهنگی با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب مسیر صحیح را خواهند پیمود، اظهار کرد: مردم محوری در ایجاد فضاهای فرهنگی باید به عنوان اصل اساسی مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به رویکرد تمدنی گفت: در این رویکرد، طراحی و توسعه فضاهای فرهنگی در کالبد معماری شهری معنا پیدا می‌کند و بر این‌ اساس، برای شهر تمدنی، چند شاخصه و ویژگی مهم مدنظر قرار داد. از جمله این که شهر باید معرف هویت تمدنی باشد.

بهمنی اضافه کرد: شهر تمدنی باید، محل تبدیل کثرت ها به وحدت، محل پیوند میان زیست انسانی و طبیعت و مقوم ارتباطات انسانی اخلاق محور باشند.

وی دیگر شاخص های شهر را چنین عنوان کرد: شهر باید خشونت‌زدا و آرامش افزا باشد، همچنین در معماری شهر تمدنی، میان سلول های زیست انسانی و ارتباطات اجتماعی باید رابطه معنادار برقرار شود و خانواده، سازمان، گروه ها و اقوام ذیل مفهوم امت معنامند شوند. عدالت توزیعی و دسترسی به فضاهای فرهنگی باید برای عموم جامعه وجود داشته باشد.

بهمنی همچنین افزود: نسبت ایجادفضاهای فرهنگی و هنری با دیگر مراکز از جمله اماکن مذهبی باید ارتباط برقرار شود.

پویا شدن صنایع خلاق باعث بازآفرینی فضاهای فرهنگی فراموش شده خواهد بود

به گزارش روابط عمومی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، رسول بیدرام، در ادامه نشست، گفت: مجتمع‌های فرهنگی با سرمایه های خلاق، ارزش های فردی و اجتماعی ایجاد خواهند کرد.

وی همچنین به سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: مشارکت عمومی و همدلی در امور ما را به هدف نزدیک تر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع اقتصاد خلاق، ادامه داد: مهمترین سرمایه در اقتصاد خلاق نیروی انسانی است که با دارا بودن دانش و تجربه، خلق ارزش می کند. سرمایه اجتماعی دیگر عنصر تاثیر گذار در این عرصه است که با تولید و تکثیر آن توسعه رخ می دهد. سرمایه ساختاری، تسهیل امور برای انجام هرچه بهتر کارهاست.

بیدرام، سرمایه نمادین را استفاده بجا و بهینه از عناصر و نیروهای خوش نام و فضاهای برند عنوان کرد و گفت: سرمایه اقتصادی در تمام فعالیت ها از جمله فرهنگی و هنری جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد.

نشست های کارشناسی بازنگری در مدل بهره برداری از فضاهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب چهار پنل طی دو روز در تهران برگزار شد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی محمدرضا بهمنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی فضاهای فرهنگی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی در نخستین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، اظهار داشت:  در استان خوزستان 14 دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامه‌داری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارت‌ها و دستگاه‌ها همه آن را به این نام می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.

منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.

وی افزود: امروز شاهدیم در دوره‌ای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست می‌ایستد و به او سیلی تاریخی می‌زند، لذا این مسئله یک مسئله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوان‌های ما دچار خود کم بینی یا اندیشه‌های انحرافی نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوان‌های ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند می‌کند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچه‌ای ارزشمند برای گفت‌وگو با جهان اسلام خواهد بود.

منادی گفت: نگاه ملت‌ها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.

وی بیان کرد: امسال همچون سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجراست به این صورت که اغلب شهرستان‌های خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بین‌المللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامه‌های مختلفی را استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان