Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «داراب حسنی» درباره وضعیت تولید پسته و ارزآوری آن افزود: پسته با سطح زیر کشت بیش از ۵۰۰ هزار هکتار و متوسط تولید سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن، مهم‌ترین و ارزآورترین محصول بخش کشاورزی به‌ویژه زیربخش باغبانی در کشور است.

وی بیان‌داشت: بررسی میزان صادرات پسته در سه سال اخیر نشان می‌دهد میزان صادرات این محصول افزایش یافته است، به‌طوری که میزان صادرات آن در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰۹ هزار تن و به ارزش ۹۷۲ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۰۳ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: میزان صادرات این محصول در هفت ماهه سال جاری ۸۰ هزار تن به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به جایگاه پسته در صادرات محصولات باغبانی کشور، تاکید کرد: ضروری است حمایت‌های لازم توسط همه دستگاه‌های ذی‌ربط به‌منظور تسهیل، استمرار و ارتقای صادرات این محصول ارزشمند انجام شود.

حسنی در ادامه به بررسی میزان تولید پسته در سه سال اخیر پرداخت و تصریح‌کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید این محصول در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۳۷ هزار تن بوده  که پارسال به ۳۵۸ هزار تن افزایش یافته است.

وی ادامه‌داد: به استناد آمار اولیه اخذ شده از استان‌های کشور، میزان تولید پسته در سال جاری برابر با ۲۸۱ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است.

این مسوول گفت: عواملی همچون سال‌آوری، تغییرات اقلیمی و خسارت عوامل محیطی شامل سرمای زودرس پاییزه ۱۳۹۹، عدم تامین نیاز سرمایی برخی ارقام، تگرگ، سرمازدگی بهاره، نوسانات دمایی و افزایش بیش از حد دما در ماه‌های تیر و مرداد منجر به کاهش محصول و افزایش پوکی این محصول شده است.

به گفته وی، امسال از استان‌های کرمان، خراسان رضوی، یزد، خراسان جنوبی، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، لرستان و آذربایجان غربی کاهش تولید و در استان‌های فارس، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قزوین، جنوب کرمان، البرز، اردبیل افزایش تولید گزارش شده است.

براساس آخرین آمار فائو در سال ۲۰۱۹، ایران از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت، رتبه نخست تولید پسته جهان و از نظر صادرات پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

میزان تولید پسته در سال ۱۳۹۹  حدود ۳۵۸ هزار و ۲۴۴ تن بود که از این میزان ۲۰۳ هزار و ۶۳۷ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار صادر شده است.

اکنون ۲۵ استان کشور تولیدکننده پسته کشور هستند که استان‌های کرمان، خراسان رضوی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، تهران و اصفهان در تولید این محصول پیشرو هستند.

۲۲۳۲۲۷

کد خبر 1584570

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی کشاورزی محصولات کشاورزی میزان صادرات میزان تولید میلیون دلار تولید پسته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۵۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد

به گزارش "ورزش سه"، لیونل مسی دیروز همراه همسرش از خط تولید یک نوشیدنی هیدراته جدید دیدن کرد. 

ستاره اینتر میامی یکی از کسانی است که در تولید نوشیدنی هیدراتاسیون جدید از برند آنتونی برندز، نقش دارد. محصولی که در تابستان (16 ژوئن) رونمایی خواهد شد. شرکت معروف تولید کننده نوشیدنی که حالا لیونل مسی را نیز با خود دارد. مسی سال هاست که برای پپسی نیز تبلیغ می کند.

او با انتشار ویدیویی از خود در کارخانه نوشت: «ما سخت در حال آماده شدن برای راه اندازی نوشیدنی هیدراتاسیون جدید خود هستیم زیرا هیدراتاسیون برای همه بسیار مهم است و می خواهیم مطمئن شویم که آن را به درستی دریافت می کنیم. ما به تازگی از تأسیساتی که در آن پیشرفت پروژه مشخص بود، برگشتیم و به خوبی فهمیدیم که نسل بعدی نوشیدنی هیدراتاسیون من چگونه ساخته می شود.

دیگر خبرها

  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • میزان رضایت مردم نسبت به نظافت تهران