Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا،  هفته ماقبل آخر سال ۲۰۲۱ میلادی با ریزش در بازارهای سهام آغاز شد که یکی از دلایل اصلی آن شیوع بالای نوع اومیکرون از ویروس کرونا بود.

بازار سهام اسپانیا «ایبکس۳۵» که تا حدود ۳ درصد سقوط کرد با ریزش ۰.۸۳ درصدی بسته شد.

سهام لندن و پاریس و بورس فرانکفورت و میلان با ریزش حدود ۲ درصدی بسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، شاخص «دکس ۳۰» بورس آلمان با کاهش ۲.۶۱ درصدی به ۱۵ هزار و ۱۱۷ واحد رسید.

شاخص «ام‌آی‌بی» بورس ایتالیا نیز با ۲.۴۴ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن نیز با نزول ۲ درصدی به ۷ هزار و ۱۲۷ واحد و شاخص «کک-۴۰» بورس فرانسه با کاهش ۲.۳۰ درصدی به ۶ هزار و ۷۷۷ واحد دست یافتند.

شاخص‌های اصلی وال استریت اما با سقوط بیشتری در حوزه فناوری به کار خود پایان دادند. «داو جونز» (شاخص اقتصادی بازار بورس اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکا)، «اس اند پی ۵۰۰» و «کامپوزیت نزدک» که سهام اصلی بخش فناوری آمریکا را تشکیل می‌دهند، ۲ درصد کاهش یافت.  

به گفته رابرت شاین مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «بلنک شاین ولث» (Blanke Schein Wealth) «اومیکرون یک نگرانی اصلی است و باید آماده بود تا کووید-۱۹ همچنان به عنوان عامل اصلی در عملکرد بازار در سال ۲۰۲۲ باقی بماند». 

به نوشته ال پائیس، نگرانی‌ها از وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری دوباره با ایجاد عدم اطمینان اقتصادی در حال ظهور است. جو منچین سناتور دموکرات روز یکشنبه با رد بسته مالیاتی حدود دو تریلیون دلاری جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید را شوکه کرد. پس از این چرخش غیر منتظره، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با افزایش هشدارها از روند بهبودی اقتصادی آمریکا، پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را از سه درصد به دو درصد کاهش داد.

پس از تلاش‌های دولت‌ها برای احیای اقتصادی هر چه سریعتر و جبران هزینه‌های گزاف اقتصادی با اتکا به واکسیناسیون گسترده و به کارگیری بسته‌های محرک اقتصادی، شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون که به گفته سازمان جهانی بهداشت در بیش از ۸۰ کشور جهان شناسایی شده است، بار دیگر تهدید بحران بهداشتی بر اقتصاد جهان سایه افکنده است.

با ابراز نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان از تبعات شیوع سویه اومیکرون، وضعیت رشد اقتصادی و سرمایه گذاریهای جدید نیز در ابهام فرو رفته و این نگرانیها موجب کاهش بهای نفت در بازارها شد.

گزارش‌های منتشر شده از بازار جهانی نفت حکایت از آن دارد که بهای این فرآورده دیروز (دوشنبه) بیش از ۵ درصد کاهش یافت، ولی دست اندرکاران بازار تلاش کردند که تا حدودی این کاهش را به هر نحوی که شده جبران کنند.

نگرانی ها از شیوع سویه اومیکرون علاوه بر بازار نفت و سرمایه گذاری های جدید اقتصادی، بر نشست های بین المللی و ارزیابی رشد اقتصادی جهانی تاثیر گذاشته که مهم ترین آنها نشست سالانه اقتصادی داووس در سوییس بوده است. این نشست سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

«مجمع جهانی اقتصاد» (داووس) در اطلاعیه ای اعلام کرد که این نشست به دلیل نگرانی از تبعات شیوع سویه اومیکرون تعلیق شده و به اوایل تابستان آینده موکول شده است. 

برچسب‌ها قاره اروپا اومیکرون ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا بورس پروندهٔ خبری اومیکرون ؛ سویه تازه کرونا هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا اومیکرون ویروس کرونا قاره اروپا اومیکرون ویروس کرونا ایالات متحده آمریکا بورس ویروس کرونا درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه

بازار بورس امروز به نوعی درجا زد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش تنها ۶۵۲ واحد به رقم دو میلیون و۳۰۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

نقشه بازار بورس ـ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس