Web Analytics Made Easy - Statcounter

صیاد شیخی ئیلانلو دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: امروزه در کشور بحران‌های محیط زیستی زیادی از جمله آلودگی هوا، کاهش منابع آب، فرونشست زمین، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و تولید انبوه پسماند نشان می‌دهد که رویکردهای سیاسی و نگاه سیاسی به مدیریت محیط زیست نمی تواند از بروز بحران های محیط زیست جلوگیری یا آن را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ما امروز نیازمند نگرش علمی و تخصصی به موضوعات کشور از جمله محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس تا وقتی که جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان بدنه های پویا و فعال دانشگاهی و پل ارتباطی بین دانشگاه، جامعه و صنعت در اولویت مدیران و تصمیم گیران نباشد، دانش و علم در مباحث مدیریتی و بخش اجرایی ما جایی نخواهد داشت.

این فعال دانشجویی گفت: فعالین انجمن های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی کشور به عنوان افراد با تجربه در حوزه های مدیریتی و با قرار گیری در فضای تعاملی تشکل های دانشجویی این قدرت و تجربه را دارند، تا بتوانند در راستای مدیریت های خرد و کلان کشوری ورود پیدا کنند. اما متاسفانه در دهه های گذشته ورود به جایگاه های مدیریتی در کشور نه بر اساس علم و تخصص بلکه بر اساس جهت گیری های سیاسی و از میان تشکل های فعال در حوزه های سیاسی صورت گرفته است.

وی افزود: در واقع فعالین انجمن های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی پس از سال ها تلاش و تجربه هیچ جایگاهی در مباحث مدیریتی و تصمیم گیری نداشته و حتی در بدنه کارشناسی نیز به این قشر توجهی نشده است.

شیخی تاکید کرد: همچنین فعالین علمی کشور در صورت راه اندازی کسب و کارها و شرکت های مشاور نیز به دلیل عدم باورپذیری مسئولان به جوانان و فعالان علمی دانشجویی نتوانسته اند در این خصوص هم موفق شوند. عملا بستری برای حمایت از این کسب و کارهای مستقل در کشور وجود نداشته و عمدتا فعالین علمی پس از تلاش های بسیار و ناامید از ورود به ساختار اجرایی کشور از این عرصه کنار رفته و بخش بزرگی از آنها در تلاش برای مهاجرت هستند.

وی گفت: اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست با وجود اینکه یک شبکه نوپا در ساختار شبکه های دانشجویی کشور است، توانسته در فعالیت های خود اقدامات قابل توجهی را در خصوص فعالیت های آموزشی و ارتباط و تعامل دانشجویان با فضای کسب و کار و ارتباط با جامعه را ایفا نماید. با وجود اینکه اتحادیه های علمی دانشجویی از حداقل حمایت های لازم نیز برخوردار نیستند، فعالین دانشجویی این حوزه توانسته اند با رویکردهای مدیریتی و تعاملی، فعالیت های ماندگاری را بر جای بگذارند. البته که برخی از طرح های و ایده های موفق این شبکه های دانشجویی نیز به دلیل عدم حمایت متوقف شده و یا به کندی پیش می روند.

دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست کشور اظهار داشت: امروزه به جرات می توان گفت در دو سال اخیر شبکه علمی دانشجویی حوزه محیط زیست توانسته بیش از چند صد برنامه مختلف را طرح ریزی و با حضور چند ده هزار نفر برگزار کند. ظرفیتی که در کمتر ارگانی با وجود بودجه های کلان تخصیص یافته به آنها می توان این را دید. لذا زمان آن رسیده است که نگاهمان به شبکه علمی دانشجویی کشور را تغییر داده و آنها را شبکه های تاثیر گذار در سیستم آموزشی و مدیریتی در کشور برشماریم.

وی گفت: تا به امروز عدم حمایت ها و ساختار های پیچیده و غیر ضروری موجب کاهش انگیزه های فعالیتی در تشکل های علمی دانشجویی شده و آنها را از فضای علمی کشور دور کرده است. اگر امروز نتوانیم این چالش ها را برطرف کرده و به ابزارهای حمایتی و تشویقی تشکل‌های علمی دانشجویی در کشور روی نیاوریم به زودی شاهد فروپاشی بزرگترین ساختار دانشجویی در کشور خواهیم بود. 

این فعال دانشجویی گفت: حذف ساختارهای اداری غیر ضروری برای فعالیت تشکل های دانشجویی و افزایش قدرت استقلال و تصمیم گیری توسط جایگاه حقوقی این تشکل ها، افزایش مشوق های دانشجویی در جهت افزایش انگیزه های فعالیتی در تشکل های علمی دانشجویی، توجه ویژه به ادوار تشکل های علمی دانشجویی در جهت پست های مدیریتی بر اساس سابقه و تجربه فعالیت های مدیریتی آنها، ایجاد ساختارهایی برای حضور ادوار تشکل های علمی دانشجویی و اتحادیه های علمی دانشجویی در کنار مدیران اجرایی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل های علمی دانشجویی در تصمیم سازی و اجرای قوانین کشوری در حوزه های مختلف
توجه به ساختارهای علمی دانشجویی در رویکردهای آموزشی و ترویجی در کشور از پیشنهادات و مطالباتی است که می تواند موجب افزایش انگیزه فعالیت های دانشجویان شود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست دانشگاه تنوع زیستی انجمن های علمی انجمن های علمی دانشجویی تشکل های علمی دانشجویی علمی دانشجویی اتحادیه های علمی محیط زیست تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود و نسبت به این فرمایش با درایت رهبر انقلاب توجه ویژه شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد شریعتی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در صدوسی‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان در تذکری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان فرمودند که ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود و نسبت به این فرمایش با درایت رهبر انقلاب توجه ویژه شود.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه کوه نور صفه افزود: تغییر و تحولات خوبی در این مجموعه صورت گرفته است که نشان از مدیریت خوب و پر انرژی در رأس کار دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساماندهی بازار اصفهان اقدام شاخصی بود که پس از سال‌ها بلاتکلیفی انجام شد و از مهمترین نتایج آن نظم‌بخشی در تردد موتورسیکلت‌ها است که امیدواریم این اقدامات ادامه پیدا کند.

کد خبر 750790

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمام رشته‌های کارشناسی از مهر آینده
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها