Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@17:39:59 GMT

تفاوت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۲۹۲۴

تفاوت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، به دلیل تعدد زمینه‌های تخصصی در علم پزشکی، تشخیص تفاوت بین تخصص پزشکان همیشه آسان نیست. اگر به دنبال تشخیص درست بیماری خود باشید، باید بدانید که به چه نوع متخصصی نیاز دارید و چه زمانی باید به او مراجعه کنید. جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب، هر دو در درمان بیماری های سیستم عصبی مرکزی، تخصص دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مغز و نخاع تحت کنترل سیستم عصبی مرکزی هستند و این بدان معناست که این سیستم، اکثر عملکردهای ذهنی و جسمانی ما را کنترل می کند.

مغز و اعصاب یک زمینه ی تخصصی در علم پزشکی است که بر تشخیص و درمان بیماری هایی تمرکز دارد که بر مغز و سیستم عصبی و همچنین نخاع، رگ های خونی، ماهیچه ها و اعصاب تاثیر می گذارد. بیماری های مرتبط با این زمینه نیز، توسط پزشکان در دو تخصص مرتبط درمان می شود: متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب.

هر دو متخصص افراد مبتلا به بیماری ها و آسیب های مربوط به سیستم عصبی را درمان می کنند. پس چرا بین متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب تفاوت وجود دارد؟ این مقاله، تفاوت ها و شباهت های بین این دو متخصص را توضیح می دهد.

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

متخصص مغز و اعصاب، تشخیص، آزمایش و انواع خاصی از جراحی ها را انجام می دهد. از طرفی، آنها هیچ نوع جراحی در مغز یا نخاع انجام نمیدهند. با این حال، یک متخصص مغز و اعصاب عمومی مطالعه ی هدایت عصبی و الکترومیوگرافی (NCS/EMG) و پونکسیون کمری (LP) که نوعی نمونه برداری از نخاع است و به منظور ارزیابی مایع مغزی نخاعی است را انجام میدهد. علاوه بر این، متخصصان مغز و اعصاب فوق تخصصی ممکن است موارد زیر را انجام دهند:

مانیتورینگ مغز و ستون فقرات حین عمل

تست هماهنگی اعصاب خودمختار

جراحی اندوواسکولار شامل آنژیوگرافی و آنوریسم (برآمدگی عروق خونی)، تزریق سم بوتولینوم، بیوپسی (نمونه برداری) از پوست و عضله

متخصصان مغز و اعصاب چه بیماریهایی را درمان می کنند؟

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، هدف اصلی متخصصان مغز و اعصاب، ارائه یک تشخیص مناسب از طریق یک سری آزمایشات است که جراح مغز و اعصاب با کمک نتایج این آزمایشات و تشخیص ها، از طریق جراحی، بیماری فرد را درمان میکند. ارزیابی‌ها و تشخیص‌های متخصص مغز و اعصاب نیز در این فرآیند بسیار مهم هستند، بنابراین بهتر است یک متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب را پیدا کنید که سابقه همکاری با یکدیگر داشته باشند.

برخی از رایج ترین عارضه هایی که متخصصان مغز و اعصاب به تشخیص آنها می پردازند عبارتند از:

میگرن

درد عصب

صرع

بیماری آلزایمر

ضربه مغزی

سندرم خستگی مزمن

اسکلروز چندگانه

بیماری پارکینسون

سرگیجه و اختلالات تعادلی

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

از آنجایی که متخصصان مغز و اعصاب بیماران مبتلا به اختلالات مغز و سیستم عصبی را درمان می کنند، علائم واضحی وجود دارد که قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب باید از آنها آگاه باشید. در اینجا برخی از علائم آورده شده اند که به شما در درک زمینه ی کاری متخصص مغز و اعصاب، و تفاوت بین یک متخصص مغز و اعصاب و یک جراح مغز و اعصاب کمک می کند.

سرگیجه مداوم

تغییرات در احساسات یا عواطف

اختلال در تعادل

سردرد

سردرگمی عاطفی

ضعف عضلانی

احساس سنگینی سر مداوم

جراح مغز و اعصاب کیست؟

جراح مغز و اعصاب یک متخصص جراحی مغز و اعصاب است که در درمان عارضه های درگیر کننده ی مغز، نخاع، گردن یا کمر و تعداد زیادی از بیماری های عصبی دیگر مانند بیماری پارکینسون، نورالژی تریژمینال، آسیب به سر و غیره تخصص دارد. در حالی که متخصص مغز و اعصاب معمولاً قادر به انجام این کارها نیست. علاوه بر انجام جراحی، جراحان مغز و اعصاب همچنین می‌توانند به شما در تعیین، برنامه درمانی، جراحی و مراقبت های پس از درمان نیز کمک کنند. جراحان مغز و اعصاب در حل مسائل مربوط به مغز و اجزای عصبی بدن بسیار ماهر هستند.

جراحان مغز و اعصاب چه بیماریهایی را درمان می کنند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، جراحان مغز و اعصاب عارضه های مرتبط با مغز را درمان می‌کنند، خود مغز را جراحی می‌کنند، ناحیه گردن یا کمر را جراحی می‌کنند و بر روی نخاع نیز جراحی انجام میدهند. تقریباً هر بیماری که مرتبط با این نواحی بدن باشد، جراح مغز و اعصاب یا همان جراح ستون فقرات می تواند آنرا درمان کند.

جراحان مغز و اعصاب ممکن به مسائلی زیر رسیدگی می کنند:

درد گردن یا کمر ناشی از فشردگی عصب نخاعی

فتق یا برآمدگی دیسک

تومورهای خوش خیم یا سرطانی مغز و ستون فقرات

آسیب های تروماتیک مغزی

هیدروسفالی

نورالژی تریژمینال

اختلالات عروق مغزی، مانند خونریزی های داخلی مغز

آنوریسم مغزی

چه زمانی باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

جراحان مغز و اعصاب مانند متخصصان مغز و اعصاب، بیماری های مختلفی را درمان می کنند. افرادی که به جراحان مغز و اعصاب مراجعه می کنند اغلب کسانی هستند که توسط متخصصان مغز و اعصاب ارجاع داده شده اند، زیرا جراحان مغز و اعصاب کل سیستم عصبی و بدن را جراحی می کنند. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، نقش کلیدی جراح مغز و اعصاب که بعضا با نام‌هایی نظیر جراح دیسک کمر نیز شناخته می شوند در اقدامات جراحی است. برخی از مواردی که جراح مغز و اعصاب آنها را درمان می کند:

رفع اختلالات عروق مغزی

جراحی ترمیم اندوواسکولار

رفع دیسک

جراحی کرانیوتومی

پونکسیون کمری

درمان آنوریسم مغزی

متخصص مغز و اعصاب در مقایسه با جراح مغز و اعصاب: به طور خلاصه

بزرگترین تفاوت بین یک متخصص مغز و اعصاب و یک جراح مغز و اعصاب این است که یک متخصص مغز و اعصاب معمولاً عمل جراحی انجام نمی دهد، آنها تقریباً همیشه یک بیماری را از طریق یک سری آزمایشات تشخیص می دهند که جراح مغز و اعصاب از آن تشخیص، برای ارائه ی بهترین درمان از طریق جراحی استفاده می کند. در مورد جراحان مغز و اعصاب، تفاوت اصلی این است که آنها به دلیل داشتن سال‌ها مطالعه، تحقیق و انجام عمل‌های جراحی بر روی مغز، گردن، پشت و نخاع قادر به انجام جراحی بر روی مغز، گردن یا کمر و نخاع هستند.

نوع مدرک و آموزش

متخصصان مغز و اعصاب چهار سال آموزش پیش پزشکی در کالج یا دانشگاه، چهار سال تحصیل در دانشکده پزشکی که منجر به دریافت مدرک پزشکی عمومی یا تخصصی، یک سال کارآموزی، و حداقل سه سال آموزش تخصصی در یک برنامه رزیدنتی مغز و اعصاب، می گذرانند. برخی از متخصصان مغز و اعصاب ترجیح می دهند در زمینه های مورد علاقه مانند سکته مغزی، اختلالات حرکتی، یا بیهوشی، آموزش های بیشتری ببینند.

دوره آموزشی جراح مغز و اعصاب طولانی ترین دوره آموزشی در بین هر تخصصی در پزشکی است. علاوه بر چهار سال آموزش پیرا پزشکی، چهار سال دوره پزشکی و یک سال کارآموزی، دوره رزیدنتی آنها نیز پنج تا هفت سال است. پس از آن، بسیاری برای تخصص در زمینه هایی مانند ستون فقرات، جراحی مغز و اعصاب کودکان یا جراحی اعصاب محیطی، دوره ی فلوشیپ را میگذرانند.

منبع: سایت دکتر مرادی جراح مغز و اعصاب تهران

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5381063

منبع: مهر

کلیدواژه: مغز و اعصاب متخصصان مغز و اعصاب کسب و کار کسب و کار خرید آنلاین واحد صنعتی طراحی داخلی گروه صنعتی ایران خودرو تولید خودرو ساختمان سازی گردشگری معدن تولید ملی بورس معرفی کتاب قیمت خودرو بانک تجارت متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب یک متخصص مغز و اعصاب متخصصان مغز و اعصاب جراحان مغز و اعصاب درمان می کنند گردن یا کمر سیستم عصبی ستون فقرات بیماری ها چهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود

به گزارش خبرآنلاین ، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در ۷ سال اول زندگی او ایجاد می‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد.

ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در ۷ سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن ۷ سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید. این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند.

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود دارو برای بیماران تالاسمی بیان کرد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم. در زمینه داروی بیماری تالاسمی افزایش تولید داشته‌ایم ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که پزشک باید این را تشخیص دهد. کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تأمین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره اهمیت تولید پانسمان برای بیماران پروانه‌ای خاطرنشان کرد: ما ابتدای دولت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که این میزان هم‌اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده که به‌نوعی رکورد است. با حمایت دولت تعداد این شرکت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت که یکی از دستاوردهای همین شرکت‌ها، تولید این پانسمان بوده است. البته این کار در مرحله پژوهشی است و امیدواریم به مرحله تجاری‌سازی برسد

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901804

دیگر خبرها

  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • آیا زالو واقعا می‌تواند درمان کننده باشد؟
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • زالو درمان می‌کند؟
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران