Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: در سال جاری تاکنون جمع نذورات خیرین و متبرعین ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گزارش ایسنا مظفر صفریان روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از پروژه‌های در دست اجرا توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، ساخت ۲۶ ستون سرداب مقدس امام حسین(ع) واقع در صحن حضرت زینب(س) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ساخت این ستون‌ها ۴۴۰ تن سنگ مرمر سبز نیاز است که در شهرهای محلات، تبریز و استان‌های دیگر تاکنون ۲۵۰ تن از آن‌ را آماده کرده‌اند. امید است باقی این سنگ‌ها نیز به ‌صورت تبرعی آماده شوند. لازم به ذکر است یک نمونه ستون ساخته شده و پس از ارسال مورد تایید قرار گرفته است.

  وی در خصوص عملکرد ۹ ماهه این ستاد افزود: در ۶ ماهه اول سال مبلغ ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نذورات مردمی جمع‌آوری شد که بخشی از آن نقدی و باقی غیرنقدی بوده است، همچنین میزان ۱۴۳ گرم مسکوکات اعم از طلا و نقره که بخش اعظمی از آن طلا بود نیز دریافت شد. اغلب نذورات کالایی مردم نیز در سال جاری عایق ایزوگام بوده است.

صفریان ادامه داد: بطور کلی مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان جمع نذورات خیرین و متبرعین بوده است که مبلغ یک میلیارد تومان توسط خیرین خاص جهت بازسازی ستون‌های ۱۶گانه ایوان‌های شرقی و غربی حرم امامین عسگریین(ع) دریافت شده است.

وی با اشاره به اعزام ۷۸ نیروی کار جهت بازسازی ستون‌های ۱۶گانه، در ادامه اقدامات ستاد اظهار کرد: در طرح گره‌های ارادت تعداد ۳۱ دار قالی برپاست که به نسبت سال گذشته نقشه بروزتری دارند و ۳۰۰ فقره خرید بنا در طرح بنای نور نیز در استان صورت گرفته است.

وی درخصوص عملکرد موکب‌ها در اربعین خاطرنشان کرد: حدود ۱۴ موکب متشکل از ۴۰۰ نفر در مسیر نجف به عراق و دو موکب در مسیر مهران به ارائه خدمات به زائرین پرداختند و حدود ۶۹۱هزار و ۶۵۰ پرس غذای گرم به زائرین داده شد. همچنین ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر با همیاری موکب‌ها اسکان داده شدند.

صفریان درخصوص عملکرد موکب‌ها در دوران کرونا عنوان کرد: عملکرد موکب‌ها در زمینه واکسیناسیون ۱۱هزار و ۵۰۰ مورد و توزیع بسته‌های بهداشتی بین محرومین ۲۶۵ هزارمورد بوده است. همچنین توزیع ۲۵۱هزار بسته معیشتی و ۲۷۱ هزار غذای گرم نیز توسط موکب‌ها به انجام رسیده است.

دبیر ستاد عتبات عالیات استان مرکزی در خصوص اقدامات پیش ‌رو در ستاد بیان کرد: تشکیل تجمعی از بانوان خیر و خادم با هدف افزایش تعداد خیرین و خادمین در ۱۵ دی‌ماه، مشارکت در برگزاری مراسم سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، مشارکت با مساجد در اجرای مراسم‌ها و همچنین پایه‌گذاری طرح پنجشنبه‌های حسینی و اجرای برنامه‌های معنوی در مساجد، تکریم خیرین محله‌ها جهت انسجام محله، تکمیل بانک اطلاعات خادمین و اعزام زائران اول محروم به عتبات عالیات از جمله اهداف و اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در آینده است.

صفریان درخصوص نیم ضریح ساخته شده برای پنجره سرداب امام زمان(ع) در شهر سامرا توضیح داد: ابعاد این نیم ضریح ۲متر و ۳۰سانتی متر در ۲ متر و نیم است. وزن این ضریح ۷۰۰ کیلوگرم است و بر روی آن هنرهای زیبایی نظیر قلم‌زنی، زرگری، ریخته‌گری، آبکاری طلا، مونتاژ و دمونتاژ و دیگر هنرها کار شده است. میزان طلا و نقره استفاده شده در این ضریح به ترتیب ۶۵ گرم و ۲۲۰ کیلوگرم بوده است.

وی ادامه داد: قسمت‌های متفاوت این ضریح در کارگاه هایی در زرندیه، اراک و کرج اجرا شده، همچنین سازه چوبی این ضریح با ماندگاری ۴۵۰ سال متناسب با شرایط آب و هوایی شهر سامرا ساخته شده است.

صفریان در خصوص به جا آوردن آیین بدرقه این ضریح اشاره کرد: این ضریح در شهرهای تفرش، اراک، آشتیان، ساوه و زرندیه بدرقه خواهد شد. شروع آیین بدرقه در ایام فاطمیه دوم از تاریخ ۶ دی ماه تا روز شهادت حضرت فاطمه(س) خواهد بود. برگزاری این آیین در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص ساخت نیم ضریح دیگر توسط این ستاد افزود: ساخت نیم ضریح دوم از ۲۵ دی‌ماه آغاز می شود و در بازه زمانی سه الی چهارماهه به اتمام خواهد رسید. سازه چوبی این ضریح در قم بزودی ساخته خواهد شد. جهت ساخت این صریح حدود ۱۲۰ کیلوگرم نقره به ورق تبدیل شده است.

به گفته وی کارگاه ساخت ضریح دوم در مصلای امام خمینی(ره) شهر اراک دایر خواهد شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بازسازی عتبات عالیات نیم ضریح موکب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جلال ماب یکشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه هفت کمیته زیر مجموعه ستاد اربعین فعالیت می‌کنند، گفت: کمیته‌های تغذیه و درمان جزو کمیته‌های با فعالیت گسترده محسوب می‌شود.

وی با اظهار اینکه سه هزار موکب زیر پوشش کمیته تغذیه ستاد اربعین سازمان دهی می‌شود می‌کنند، گفت: حدود دو هزار موکب در عراق مستقر می‌شوند و خدمات دهی می‌کنند و هزار موکب نیز در مسیر و مرزها و استان‌های مرزی فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بین ۹۰۰ تا هزار موکب نیز به صورت خودجوش و بدون اینکه زیر پوشش و سازماندهی قرار گیرند، خدمات دهی می‌کنند، افزود: این موکب‌ها در مناطق مختلف از جمله خوزستان فعالیت و از زائران حسینی پذیرایی می‌کنند.

جلال ماب یادآور شد: حدود ۷ هزار دستگاه کامیون و خودرو اقدام به انتقال تجهیزات موکب‌ها می‌کنند و بیشتر مالکان خودروها به صورت افتخاری خدمات دهی می‌کنند و طبق پروتکل خاصی و بر اساس همکاری بین گمرک ایران و عراق این خودروها منتقل می‌شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نیروی داوطلب به اداره موکب‌ها می‌پردازند، یادآور شد: اتباعی که از خاک ایران برای اربعین حضور می‌یابند، پتانسیل بسیار خوبی برای تبلیغ هستند و باید از این ظرفیت برای تبیین اربعین حسینی استفاده کرد.

وی با اظهار اینکه که سال گذشته ۷۰ هزار زائر خارجی ازخاک ایران روانه اربعین شدند، تصریح کرد: باید از این دستاورد برای تبیین اربعین بهره گرفت.

کد خبر 6091523

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه