Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته متأثر از عوامل غیربنیادی و ایجاد جو روانی کاذب توسط دلالان بوده است.
نشانه‌های متعدد حاکی از آن است که تأمین منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری داشته است و از همین رو نمی‌توان نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد را به کمبود منابع ارزی داخلی مرتبط کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با وجود انتشار اخبار منفی در مورد مذاکرات توسط رسانه‌های بیگانه، در روز‌های گذشته با جهش و یا افزایش غیرعادی نرخ ارز مواجه نبودیم و به‌خلاف پیش‌بینی دلالان مبنی بر عبور نرخ دلار از ۳۵ هزارتومان در کوتاه‌مدت، روند صعودی نرخ دلار متوقف شده است.

بررسی عوامل بنیادی و شاخص‌های اقتصادی، حاکی از آن است که نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته متأثر از عوامل غیربنیادی و ایجاد جو روانی کاذب در بازار آزاد بوده است. می‌توان گفت که «افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی»، «افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات» و «ثبات قیمت اجناس دلاری به‌دلیل تثبیت نرخ سامانه نیما» از جمله مهمترین عوامل بهبود شرایط ارزی کشور نسبت به سال‌های گذشته است.

افزایش میزان صادرات نفتی و غیرنفتی

آمار صادرات نفتی و غیرنفتی نشان از بهبود وضعیت ذخایر ارزی نسبت به سال ۱۳۹۹ می‌دهد. طبق آمار‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار هشت‌ماهه تجارت خارجی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ۴۳درصدی در وزن و ۴۰درصدی در ارزش دلاری کالا‌های صادراتی بوده است.

همچنین اخبار رسانه‌های خارجی حاکی از آن است که وضعیت صادرات نفت نسبت به سال گذشته امیدوارکننده‌تر بوده است. رویترز به‌نقل از برخی تاجران و شرکت ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که واردات نفت چین از ایران به‌طور متوسط در ۳ ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است، همچنین تخفیف‌های نفتی ایران و نیز سهمیه‌های جدید اعلامی از سوی دولت چین، تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین برای نفت ایران را افزایش داده است.

روند رو به رشد بازگشت ارز حاصل از صادرات

میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان از سال ۹۷ تا ۲۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۱ میلیارد یورو بوده است. طبق آمار، با وجود گذشت کمتر از ۹ ماه از سال جاری، نسبت تعهدات ارزی سال ۱۴۰۰ نسبت به کل مجموع تعهدات ارزی صادراتی مذکور، حدود ۲۶ درصد بوده است، یعنی با وجود باقی ماندن سه ماه تا پایان سال، یک‌چهارم کل تعهدات چهار سال گذشته در سال جاری رقم خورده است.

به‌گفته صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی، در سال جاری بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار بوده است، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است، همچنین در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

به‌گفته تحلیلگران، در صورت ادامه یافتن روند رو به رشد صادرات در سال جاری، میزان ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۲ میلیارد یورو خواهد رسید که بیانگر رشد ۴۶‌درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

ثبات قیمت اجناس دلاری به‌دلیل تثبیت نرخ نیما

حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماه ابتدایی سال قبل ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است، اما این میزان در سال ۱۴۰۰، به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

در همین رابطه علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در مجموع ۳۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تأمین شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

همین قضیه باعث شد در ماه‌های اخیر، به‌خلاف رشد قیمت ارز از محدوده ۲۵ هزار تومان تا محدوده ۳۰ هزار تومانی، قیمت موبایل و برخی دیگر از تجهیزات مهم وارداتی نوسان چشم‌گیری را تجربه نکند؛ در واقع با توجه به رشد ۲۰درصدی نرخ ارز، شاهد چنین افزایش قیمتی در بازار موبایل نبوده‌ایم.

اما این درحالی است که در سال‌های گذشته و تا قبل از راه‌اندازی سامانه نیما در سال ۹۷، همواره به‌دنبال رشد قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت کالا‌های وارداتی به‌خصوص تلفن‌های همراه و قطعات رایانه‌ای رشد چشمگیری را تجربه می‌کردند.

ضربه وزارت اطلاعات به اخلالگران بازار ارز

همچنین، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات هفته قبل اعلام کرد که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه‎ الشریف) و با همکاری بانک مرکزی، حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شده است؛ به‌گفته وی، گردش برخی از حساب‌های مسدودشده در ۹ماهه سال جاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

برخورد هدفمند با اخلالگران و دلالان بازار ارز یکی دیگر از دلایل عدم بروز تنش در بازار ارز به‌نظر می‌رسد. تشدید برخورد‌های انتظامی با نوسانگیران ارزی و مسدود شدن کانال‌های سیگنال‌دهی به‌نوبه خود توانست در بسته شدن دست سوداگران بازار فردایی نقش بسزایی ایفا کند.

منبع: تسنیم

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: دلار دلار بانکی دلار و سکه دلار 4200 تومانی سامانه نیما میلیارد دلار سال گذشته تعهدات ارزی سال جاری نسبت به سال سال ۱۴۰۰ نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۴۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد