Web Analytics Made Easy - Statcounter

 «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق روز سه شنبه در شهر «اربیل» با سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق دیدار و گفت‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری «شفق» «مسعود بارزانی» با «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق دیدار کرد. طرفین در این دیدار در زمینه اوضاع سیاسی عراق، نتایج انتخابات و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین رایزنی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه دفتر بارزانی آمده است که دو طرف بر لزوم اجرای سه اصل مشارکت، هماهنگی و توازن برای دستیابی به ثبات و  بهبود و یکپارچگی روند سیاسی در عراق تاکید کردند. 

در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف همچنین روابط بین کردستان عراق و ایران و توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو طرف تاکید کردند.

 نخست وزیر منطقه کردستان عراق روز دوشنبه در دیدار با یک مقام بلند پایه ایران بر گسترش روابط با تهران تاکید کرد.

«مسرور بارزانی» نخست وزیر کردستان عراق نیز اخیرا  در شهر اربیل میزبان «مهدی صفری» مشاور وزیر امور خارجه ایران در امور اقتصادی بود.  بارزانی در ملاقات با مقام ایرانی راه‌های تقویت چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این دیدار تحولات سیاسی خاورمیانه، روابط بغداد و اربیل و موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث قرار گرفت.

مسرور بارزانی چندی قبل نیز در نشستی  به روابط تهران و اربیل پرداخت و گفت: «ایران همسایه ماست و ما می‌خواهیم که روابطمان -بر پایه احترام متقابل، خوب و وضعیت با آن‌ طبیعی باشد. روابط ما با آمریکا علیه ایران نیست بلکه بر پایه احترام متقابل است.»

«سید کاظم سجاد پور» مشاور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست حضور داشت و گفت: «تصورات بسیاری درباره منطقه و ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که یک تهدید وجود دارد و ایران منبع خطر است در حالی که این اشتباه است.»

سید کاظم سجادپور در ادامه اظهار داشت که مردم «بخشی از این منطقه هستند و فرهنگ این منطقه نزدیک به یکدیگر است».

سجادپور همچنین با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و عراق روابط گسترد‌ه‌ای دارند، افزود: «منطقه کردستان طرفی است که کسی نمی‌تواند آن را رد کند. ما می‌توانیم با یکدیگر روابط برقرار کنیم».

وی همچنین با بیان اینکه کُردها با ایران همبستگی داشته‌اند، خاطر نشان کرد: «عراق همسایه ما است و تحقق روند دموکراتیک ضروری است. باید به روند دموکراتیک در عراق احترام گذاشته شود. ایران تنها کشوری است که با سه قشر کُردها، شیعیان و اهل‌سنت عراق هم‌مرز است».

مشاور وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش همچنین در ارتباط با حضور آمریکا در منطقه گفت: «اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد، ممکن است حتی مورد رضایت کُردها نباشد.»/فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: مسعود بارزانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین

بررسی رسمی نشان داد فعالیت کارخانه‌های چین در ماه آوریل با سرعت کم‌تری گسترش یافته است که نشان از دست دادن شتاب برای بخش گسترده در آغاز ۳ ماهه دوم است.

به گزارش ایسنا، دفتر ملی آمار چین شاخص مدیران خرید تولیدی را از ۵۰.۸ در ماه مارس به ۵۰.۴ در آوریل کاهش داد. این داده‌ها بر چالش‌های پیش روی سیاست‌گذاران تاکید می‌کند. داده‌های شاخص مدیران خرید نشان داد که سفارش‌های صادراتی جدید با سرعت بسیار کمتری رشد کردند، در حالی که اشتغال همچنان رو به کاهش بود.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند مقامات چینی محرک‌های بیشتری را برای حمایت از اقتصاد ارائه کنند. با توجه به اینکه فدرال‌رزرو ایالات‌متحده و سایر اقتصادهای توسعه یافته عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارند، چین ممکن است با دوره طولانی‌تری از تقاضای خارجی ضعیف مواجه شود.

مقامات در سال جاری بر نیاز به توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری در بخش‌های پیشرفته تاکید کردند. با این حال، تحلیلگران اظهار کردند که مشکل اصلی این کشور حول رکود طولانی مدت املاک و بدهی‌های دولت محلی است که اعتماد خانوارها و سرمایه‌گذاران را نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کاهش داده است.

در حالی که رشد اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول انگیزه خوشایندی برای بقیه سال ایجاد کرد، ضعف در زمینه‌های کلیدی مانند خرده فروشی در ماه مارس، سود صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی بر چالش چین در ایجاد احیای گسترده تقاضا تاکید می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، چین هدف رشد تولید ناخالص داخلی حدود پنج درصد را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو