Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا گروه فرهنگ پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای کتاب نوشت: در این پژوهش، فلسفه علم اجتماعی اسلامی در دستور کار محقق قرار گرفته و او کوشیده بر اساس دیدگاه ها و مواضع به جا مانده از آیت الله شهید علامه مرتضی مطهری به سلسله مباحث و مساله هایی بپردازد که معطوف به مبادی علم اجتماعی اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب سه پرسش بنیادی در سه فصل این اثر پاسخ داده شده است که عبارتند از چیستی علم اجتماعی اسلامی و چرایی و چگونگی ایجاد آن. (ص. ۱۳)

در ذیل هر یک از این عنوان ها، نویسنده کوشیده است با جست و جو و تامل در آثار و نوشته های استاد مطهری، به این پرسش ها پاسخ دهد و در مقابل، دیدگاه های انتقادی و معارض را نیز مطرح و ابطال کند. از این رو نیمه نخست هر فصل، حالت اثباتی دارد و نیمه دوم، حالت نفی ای. غرض نویسنده این بوده که بتواند نظریه استاد مطهری درباره علم اجتماعی اسلامی را بازسازی و بازآفرینی کند. چرا که استاد مطهری در طول حیات ظاهری خویش، فرصت نکرد آن گونه که باید، این برنامه معرفتی را به سرانجام برساند و آرا و دیدگاه های خود را درباره فلسفه علم اجتماعی اسلامی به تفصیل درآورد. کار محقق در این باره، امری از قبیل تعلیقه نویسی و امتداد نظری دادن به تاملات و نوشته های استاد مطهری است. (همان)

مهدی جمشیدی نیز در مقدمه کتاب نوشت: علم اجتماعی همانند بسیاری از رشته های دیگر علوم انسانی، دربردارنده مجموعه ای از رهیافت هاست و در واقع علم اجتماعی چیزی نیست که جز انباشتی از همین رهیافت های گوناگون در کنار یکدیگر. از این زاویه، علم اجتماعی اسلامی رهیافتی در کنار سایر رهیافت های علم اجتماعی موجود است با این تفاوت که علم اجتماعی اسلامی به دلیل دینی بودن، با همه رهیافت های دیگر که سکولار هستند، متفاوت است.

وی افزود: مساله از این نقطه شکل می گیرد که ما به علم اجتماعی، حاجت قطعی داریم ولی استفاده از علم اجتماعی موجود را روا نمی شماریم. علم اجتماعی، علم گریزناپذیر است؛ چون از یک سو انسان به حسب طبع خویش، موجودی اجتماعی است و نمی تواند اجتماع را ترک کند و از سوی دیگر انسان باید جامعه را بشناسد و آن را تدبیر کند تا بتواند به آن، کمال و اعتلا ببخشید. 

جمشیدی اضافه کرد: به عبارت دیگر انسان در جهان اجتماعی زندگی می کند و جهان اجتماعی نیز خود به خود رشد و ترقی نمی کند بلکه انسان باید این جهان انسان ساخته را تدبیر کند و گره از معضلات و چالش های آن بگشاید تا انسان هایی که در درون آن به سر می برند به فضایل و کمالات فردی و جمعی دست یابند. شناخت و تدبیر جهان اجتماعی نیز متوقف بر علم اجتماعی است، چنان که اگر علم اجتماعی در میان نباشد، روندهای جهان اجتماعی دچار اختلال بنیادین می شوند.

وی ادامه داد: همچنین از آنجا که برای شناخت و تدبیر جهان اجتماعی، نظریه در دست نداریم و جهان اجتماعی را نمی توان در خلا و فارغ از نظریه سامان بخشید و راهبری کرد، بیش از یک سده است که در عمل، به علم اجتماعی غربی رو آورده ایم و آن را ترجمه و مصرف می کنیم اما این سنخ و صنف از علم اجتماعی، سکولار است و بر مبادی متعارض با دین به طور کلی و اسلام به طور خاص، بنا شده و راه حل ها و نسخه هایش نیز با ارزش ها و غایات جهان اجتماعی اسلامی، متضاد است. از این رو باید به دنبال ایجاد علم اجتماعی اسلامی باشیم و غفلت از این امر را مساوی با اضمحلال و فروپاشی جهان اجتماعی اسلامی بشماریم. (صفحه ۱۶)

کتاب علم اجتماعی اسلامی؛ بازآفرینی نظریه استاد شهید مرتضی مطهری در ۳۰۰ نسخه و در ۴۳۶ صفحه از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها شهید مرتضی مطهری کتاب علوم اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهید مرتضی مطهری کتاب علوم اجتماعی شهید مرتضی مطهری کتاب علوم اجتماعی علم اجتماعی اسلامی جهان اجتماعی استاد مطهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است

حجت الاسلام علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با گرامیداشت هفته معلم و ایام شهادت استاد شهید مطهری گفت: استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان نابغه زمان خویش، پاسخگوی تمام نیاز های علمی فلسفی و عرفانی بودند ودر راستای تحقق آرمان‌های اسلام و انقلاب زحمات بسیاری را متحمل شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه افزود: استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان معلمی در تراز انقلاب اسلامی خوش درخشید و معلمی برای تمام دورانها است.

وی گفت: استاد شهید مطهری علاوه بر تدریس در حوزه های علمیه در سطوح مختلف، بعنوان استاد دانشگاه پاسخگوی تمام مسائل علمی بودند و برای رفع شبهات علاوه بر تدریس به تالیف کتاب پرداختند و کتب این شهید سعید گویای جامع بودن ایشان است.

وی یادآور شد: استاد مطهری در عرفان و تفسیر یکی از شاگردان ممتاز مکتب اسلام محسوب می شدند و از اساتیدی همچون علامه طباطبایی بهره برده اند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه بیان کرد: هفته بزرگداشت مقام معلم فرصتی برای احترام به این مقام منیع علم و قلم است.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: تألیفات شهید مطهری نیاز علمی امروز جامعه را تأمین می کند و کمک شایانی برای رفع شبهات مطرح در جامعه کنونی است.

کد خبر 6092662

دیگر خبرها

  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • معلمِ متفکر
  • یادنامه ای برای «استاد»
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است