Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس مدیرکل ثبت احوال استان فارس با ارائه آماری از وقایع حیاتی حادث شده طی ماه‌های گذشته از سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، از افزایش تعداد جمعیت سالمند این استان طی ۵ سال اخیر خبر داد و یادآور شد که حدود ۱۰ درصد جمعیت فارس سالمند است.

علیرضا انصاری چهارشنبه اول دی در یک کنفرانس خبری ضمن اشاره به قرارگرفتن در آستانه ۱۰۳ سالگی سازمان ثبت احوال، گفت: این سازمان تنها متولی صدور شناسنامه و کارت ملی و اسناد هویتی و ثبت آمار وقایع حیاتی نیست؛ بلکه یک سازمان بسیار استراتژیک شبه امنیتی است که انجام ۱۲۰ وظیفه را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: متاسفانه بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان نسبت به اهمیت اسناد هویتی، اعم از شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد صادره، کم توجه هستند؛ اسنادی که اگر در دسترس افراد سوءاستفاده کننده قرار گیرد، می‌تواند منجر به لطمات زیادی به افراد شود.

انصاری در ادامه ضمن یادآوری اینکه ثبت احوال در کشور پیشرو اجرای دولت الکترونیک بوده است، فراگیر شدن این موضوع را نیازمند ایجاد و گسترش زیرساخت‌ها دانست.

او گفت: بالغ بر ۳ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۵۲۲ شهروند واجد دریافت کارت ملی هوشمند در استان فارس زندگی می‌کنند که ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۵۹۴ نفر از آنان برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام کرده‌اند.

انصاری یکی از مهمترین پروژه‌های ثبت احوال فارس که به شکل پایلوت وارد مرحله اجرایی شده است را، پروژه درخت‌واره شهروندان تحت عنوان پروژه سببی نسبی اعلام و اضافه کرد: اجرای این پروژه بسیار زمان‌بر است و برای انجام آن باید اعتبارات و زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

او گفت: در فارس بالغ بر ۷ میلیون سند باید در این پروژه لحاظ شود و برای درج هر سند حدودا ۴۰ دقیقه زمان نیاز است، بنابراین کار قطعا از توان بخش دولتی به تنهایی خارج بوده و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

انصاری افزود: اجرای این پروژه به دلیل مشخص شدن کامل هویت افراد و ارتباط سببی و نسبی آنان با یکدیگر، در مسیر جلوگیری از سوء استفاده و پولشویی و ... بسیار موثر و ارزشمند است.

مدیرکل ثبت احوال فارس در ادامه پیرامون آمار وقایع حیاتی ۸ ماهه امسال، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان، ۳۹ هزار و ۲۲۱ مورد ولادت ثبت شده که شامل ۲۰ هزار و ۹۹  پسر و ۱۹ هزار و ۲۲ دختر بوده و نشان‌دهنده ترکیب جنسیتی ۱۰۵.۷ پسر در مقابل ۱۰۰ دختر است.

او گفت: براساس این آمار، در استان فارس شاهد ۴۸۹۰ ولادت در هر ماه، ۱۵۹ مورد ولادت در هر شبانه‌روز و تولد ۶.۶ نوزاد در هر ساعت بوده‌ایم.

انصاری با بیان اینکه درصد موالید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه روند کاهش موالید طی سال‌های اخیر آبشاری بوده و بیشترین میزان آن با حدود ۱۳ درصد کاهش مربوط به آمار سال ۱۳۹۸ است.

مدیرکل ثبت احوال استان فارس با بیان اینکه این استان به لحاظ ولادت، در رده ۲۳ کشور قرار دارد، گفت: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان بیشترین تعداد و گیلان، مازندران و البرز کمترین تعداد موالید را در کشور داشته‌اند.

او اضافه کرد: در استان فارس نیز، شهرستان‌های لامرد، خُنج، اوز و شیراز بیشترین آمار ولادت را طی هشت ماهه امسال ثبت کرده‌اند.

این مقام مسئول، میانگین سن مادر در زمان تولد فرزند را برای امسال در فارس ۳۰.۵ سال و در کشور ۲۹.۵ سال اعلام و اضافه کرد که فارس بعد از استان‌های تهران، اصفهان و ایلام، رتبه چهارم را دارد.

انصاری در عین حال گفت: میانگین سن مادران در زمان تولد اولین فرزند برای استان فارس ۲۸.۶ و برای کشور ۲۷.۴ بوده و در مورد پدران برای فارس ۳۳.۴ و برای کشور حدود ۳۲ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال فارس همچنین از تغییر در فراوانی نام‌های انتخاب شده برای فرزندان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در فارس، بیشترین فراوانی ۱۰ نام اول برای پسران به ترتیب، محمد، آریا، امیرحسین، حسین، آراد، علی، ماهان، آیهان و کیان بوده و برای دختران، فاطمه، زهرا، رستا، آوا، الوین، نیلا، آیلین، آونیا، سلین و دلسا بوده است.

ادامه دارد....

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی علیرضا انصاری استان فارس سیستان وبلوچستان خوزستان 10 نام اول پسران فراوانی نام دختران طلاق ازدواج موالید مدیرکل ثبت احوال استان فارس کارت ملی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت قدردانی کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، متن پیام دکتر بهرام عین اللهی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت و پاسداشت حرفه‌ای مقدس و موثر در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام بهداشتی و درمانی کشور است.


قشری سختکوش و صبور که خدمات آنان، ایران اسلامی را به پرچمدار ترویج فرهنگ خانواده محور در دنیا تبدیل کرده است.


اینجانب با تبریک این روز ارزشمند و با شعار
"هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت"؛ ضمن اهتمام مجدانه در راستای ارتقاءکرامت این عزیزان، جایگاه والای جامعه‌ی پرتلاش مامایی در اجرای موفق برنامه جوانی جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان حکمرانی سلامت، که ضامن حیات و توسعه نهاد اصیل خانواده بوده است، را ارج می‌نهم.

دیگر خبرها

  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • نامه نگاری های ارتقای آبسرد به بخش انجام شده است
  • کرج برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب جای کافی ندارد
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • کاروان حجاج استان سمنان در مسجد شجره
  • وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو