Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:26:30 GMT

برگزاری مراسم شب چله در پایتخت ترکمنستان

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۹۱۲۸

برگزاری مراسم شب چله در پایتخت ترکمنستان

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، در این جشن که با حضور «غلام عباس ارباب خالص» سفیر کشورمان در ترکمنستان، «نوید رسولی» رایزن فرهنگی، «محمد فیاضی» رئیس دفتر نمایندگی یونیسف در ترکمنستان، کارکنان سفارت و همچنین اقشار مختلف جامعه ترکمنستان از جمله فرهنگ دوستان ایرانی و ترکمنستانی، با رعایت شرایط و تدابیر بهداشتی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد، پس از قرائت قرآن کریم، غلام عباس ارباب خالص ضمن تبریک به میهمانان حاضر به برگزاری مراسم متعدد توسط ایرانیان و کشورهای آسیای میانه در شب چله اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در شب چله، به روابط خانوادگی اهمیت بسیاری داده می شود و این موضوع، نشان از جایگاه «بزرگ ترها» و شأن بالای آن ها دارد.  سفیر کشورمان در ترکمنستان،  با برشمردن برخی آداب و رسوم ایرانی ها در شب چله سخنان خود را به پایان رساند.

همچنین «نوید رسولی» رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان طی سخنان کوتاهی، ضمن تبریک طولانی ترین شب سال گفت: شب چله قدمتی ۷ هزار ساله دارد و همیشه در طول تاریخ در تمدن های مختلف در این شب جشن گرفته می شود و آیین های خاصی برگزار می گردد.

وی در ادامه افزود: ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب چله، با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شود و تابش نور ایزدی افزایش می یابد و به همین جهت برای آن جشن برپا می کردند.

رسولی اظهار داشت: شب چله موجب تقویت مهم ترین نهاد یک اجتماع انسانی یعنی خانواده است

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان در پایان سخنان خود با اشاره به شب چله، به عنوان نماد مهر و دوستی تصریح کرد: شب چله بیانگر این است که ایرانی ها هر جای جهان که باشند، با انتشار بذر مهر و دوستی برای تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی، تلاش می‌کنند.

«محمد فیاضی» رئیس دفتر نمایندگی یونیسف در ترکمنستان نیز در سخنانی کوتاه با تبریک شب چله به ذکر خاطره ای از این شب و حافظ خوانی برخی از همکاران خارجی خود در کشورهای دیگر پرداخت و با مقایسه حافظ خوانی فارسی آموزان ترکمن و کیفیت بالای قرائت کتاب حافظ توسط آن ها از زحمات رایزنی فرهنگی تقدیر کرد.

پخش کلیپی از شب چله، حافظ خوانی مشترک فارسی آموزان رایزنی فرهنگی و دانش آموزان مدرسه سفارت کشورمان و اجرای نمایش، اعطای گواهینامه های پایان دوره تحصیلی فارسی آموزان، اهدای هدایا و پذیرایی از برنامه های متنوع دیگر شب چله بود.

برچسب‌ها عشق آباد حافظ شب یلدا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عشق آباد حافظ شب یلدا عشق آباد حافظ شب یلدا شب چله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۹۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن از اقتصادوحجاب در حوزه امنیتی علیه کشورمان سواستفاده می کند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار قربان ولی زاده در جلسه مدیران مناطق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه زحمات و تلاش‌های آموزش و پرورش در برنامه‌های فرهنگی دهه فجر و نگاه ویژه به مناسبت‌ها ملی و مذهبی در سطح مدارس برای تقویت ارزشهای دینی و الهی قابل تقدیر است، گفت: در بحث راهیان نور به عنوان مهمترین حرکت فرهنگی شاهد استقبال دانش آموزان هستیم که نتیجه تعامل خوب آموزش و پرورش با بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان است.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا استان تهران به موضوع حجاب در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: موضوع حجاب فقط یک موضوع صرف فرهنگی نیست، بلکه امروز دشمن از حجاب و اقتصاد، در حوزه امنیتی استفاده می‌کند.

ولی زاده در ادامه بیان داشت: اگر بتوانیم جهاد فی سبیل الله که مکتب فرهنگ شهدا بود، را به نسل امروز منتقل کنیم می‌توانیم بگوییم کنگره شهدا موفق است. اگر قرار است کاری انجام شود باید سعی کنیم از منابع درست استفاده کنیم و آنچه ارائه می‌شود اثربخش باشد.

در ادامه این جلسه، هر یک اعضای این کمیته به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در برگزاری مطلوب این کنگره پرداختند و مقرر شد برنامه عملیاتی گام به گام برای این موضوع تدوین شود تا در جلسات آتی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 6090428

دیگر خبرها

  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • دشمن از اقتصادوحجاب در حوزه امنیتی علیه کشورمان سواستفاده می کند
  • رئیس جدید سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد معرفی شد
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده