Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-02@02:57:56 GMT

رفاه عمومی در جامعه اسلامی یک ضرورت است

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۵۱۴۹

خطیب نماز جمعه تهران گفت: در تحکیم بنیاد‌های اقتصادی، اصل رفع نیاز‌های انسان در جریان رشد و تکامل اوست و رفاه عمومی یک ضرورت برای جامعه انسانی و اسلامی است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ​حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران افزود: در پرتو تعلیم و تربیت، راه برای تعالی و تکامل انسان هموار می‌گردد و با آزادی‌های مشروع، اخلاق معنوی، بسط عدالت و رفاه عمومی و توزیع عادلانه ثروت یک جامعه در تراز قرآن شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: نظام تامین مالی و نظام دفاعی بازدارنده باید در کارنامه چهار دهه گذشته مورد تحلیل قرار گیرد.
خطیب جمعه تهران با اشاره به کارنامه دفاعی گفت: در این عصر تاریک که سیاست‌های آمریکا و مزدورانش به گسترش ناامنی، هرج و مرج در منطقه و جهان اسلام دامن می‌زند، نظام اسلامی توانست سطح امنیت را در منطقه به صورت معناداری ارتقا دهد و راه را برای خلق قدرت برای امت اسلام هموار کند.

قدمی برای اصلاح تامین مالی برداشته نشده است
خطیب نماز جمعه تهران گفت: در حوزه اصلاح ساختار تامین مالی در چهار دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه سخنان خود در خطبه نخست نماز جمعه، با اشاره به اینکه در طول چهار دهه نظام اسلامی در حوزه توسعه انسانی، رشد علمی و کاهش معنادار توسعه علم با تبدیل آن به فناوری قدم‌های بلندی برداشته شده است افزود: شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی، درآمد سرانه، نرخ بیکاری و ضریب جینی در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار نداشت.
وی افزود: این ناکارآمدی به دو اصل مرتبط با ساختار باز می‌گردد که نکته اول فقدان نظام مالی صحیح و عدم بودجه ریزی مبتنی بر مبانی علمی است و نکته دوم نظام بانکی ناکارآمد است که این دو از عوامل مهم در شاخص‌های کلان اقتصادی ما است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد، برنامه ریزی نادرست و پیوند منابع و هزینه‌های اداری کشور و تجارت خارجی را از عوامل شرایط نامناسب اقتصاد کشور دانست و افزود: عدم برنامه ریزی درست و توجه به رهنمود‌های رهبری از دلایل دیگر این ناکارآمدی است.
وی تصریح کرد: سه دهه گذشته مقام معظم رهبری گفتند که رابطه نفت و هزینه‌های کشور را قطع کنید، ولی کسی به این سخن کلیدی و مهم توجهی نکرد و موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شد.
ابوترابی فرد با اشاره به اولین توصیه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در مصر افزود: امروز تامین مالی دولت و بودجه مهمترین و کلیدی‌ترین ابزار حکمرانی در جهان است.

اقتصاد دولتی راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: پیوند اقتصاد با نفت و قرار گرفتن این منابع در دست دولتمردان، موجب شده بخش اصلی اقتصادی بنگاه‌های بزرگ تحت مالکیت دولت قرار گیرد و این اقتصاد دولتی راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد خطیب در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: در کنار ظرفیت‌های گرانسنگ نظام اسلامی، دستاورد‌های سیاسی، علمی دستاورد‌های نوین، افزایش اقتدار دفاعی، خلق یک جبهه مقتدر منطقه‌ای، افزایش اقتدار سیاسی ملت ایران و دنیای اسلام و خلق زیرساخت‌های مهم که امروز می‌تواند به عنوان مهم‌ترین ابزار برای رشد قرار گیرد، داشتیم، اما متاسفانه در حوزه شاخص‌های کلان اقتصادی، رشد اقتصادی در خلق ثروت، نرخ تورم و درآمد سرانه شرایط خوبی نداریم.
حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی تورم در کنار رشد اقتصادی تقریبا منفی گفت: این‌ها باعث شده که شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار گیرند.
وی مهم‌ترین عوامل موثر در شرایط اقتصادی امروز کشور را نظام بودجه ریزی یعنی سیاست مالی و نظام بانکی و سیاست‌های پولی و ارزی دانست و گفت: نظام بانکی و سیاست‌های پولی و ارزی متاثر از نظام بودجه ریزی است.
وی با انتقاد از وابستگی درآمد‌های کشور به درآمد‌های نفتی ادامه داد: امروز اقتصاد ایران و بودجه کشور با درآمد‌های نفتی گره خورده است و سرمایه گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم بیش‌تر از منابع حاصل از درآمد‌های نفتی تامین می‌گردد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: پیوند اقتصاد با نفت و قرار گرفتن این منابع در دست دولتمردان موجب شده بخش اصلی اقتصادی و بنگاه‌های بزرگ سرمایه تحت تاثیر دولت و مالکیت آن قرار گیرند و یا نقش مستقیم در مدیریت آن داشته باشد و این اقتصاد دولتی راه را برای خلق ثروت ناهموار کرده است.
خطیب نماز جمعه تهران، زمینه گسترش فساد را همین موضوع عنوان کرد و گفت: امروز مدیریت درآمد‌های نفتی در بودجه سالانه کشور تعریف می‌شود و حتی به سیاست‌های مالی و نظام بانکی کشور سلطه یافته است و سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعریف می‌شود، لذا هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند صندوق دولت برای تامین نیاز‌های مالی باشد و رشد تورمی نداشته باشیم در حالی که شاهد تورم هستیم.
وی تورم را عامل بی ثباتی در اقتصاد و موجب کاهش ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: انتقال از پول از جیب طبقه متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت و رکود اقتصاد ملی نتیجه تورم است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد، رشد فرد و ناهنجاری‌های فرهنگی و افزایش شکاف اجتماعی را از عوامل ایجاد تورم عنوان کرد و گفت: تورم باعث خداحافظی با عدالت اجتماعی در کشور می‌شود.
وی یادآور شد: این در حالی است که عموم کشور‌ها از تورم فاصله گرفته اند، ولی ما پیشگام هستیم، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای مدیریت تورم و فراهم آمدن رشد اقتصاد ملی نظام بودجه ریزی و اصلاح نظام بانکی است.
وی به بخشنامه رئیس جمهور در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۱ به مدیران و مسئولین اجرایی اداره کشور اشاره کرد و گفت: در این بخشنامه به دو مهم تاکید شده است و آن به صفر رساندن کسری بودجه و فرآهم آوردن رشد اقتصاد فردی در سال ۱۴۰۱ است.
حجت الاسلام ابوترابی فرد به بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در بودجه ارائه شده قدم‌های مثبتی برداشته شده است که از این بین می‌توان به تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه در تمامی استان‌ها با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ اشاره کرد.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: هدایت منابع حاصل از ارز ترجیحی که انصافا اقدام شجاعانه‌ای بود که در بودجه ۱۴۰۱ به آن اشاره شده و تردید ندارم اگر اراده رئیس جمهور نبود این موضوع رخ نمی‌داد.
وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در بودجه ۱۴۰۱ باید به آن بعنوان یک تحول نگاه کرد، حذف ردیف‌ها و قرار گرفتن منابع در اختیار وزرا و رئیس دستگاه‌های اجرایی است. برچسب ها: نماز جمعه ، خطیب نماز جمعه ، تهران ، حجت الاسلام ابوترابی فرد

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: نماز جمعه خطیب نماز جمعه تهران حجت الاسلام ابوترابی فرد حجت الاسلام ابوترابی فرد شاخص های کلان اقتصادی خطیب نماز جمعه تهران راه را برای خلق درآمد های نفتی بودجه ریزی رشد اقتصاد نظام بانکی بودجه ۱۴۰۱ تامین مالی خلق ثروت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مدیران آموزشی دانشکده‌های تعلیم و تربیت و مدیران گروه علوم تربیتی معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی واحد اصفهان برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با تبریک روز معلم گفت: خدا را شاکرم که در روز معلم در خدمت عزیزانی هستیم که در دانشگاه معلم هستند و بر جریان تعلیم و تربیت مدیریت می‌کنند. همکاران سما نماد معلمان دانشگاه هستند و این روز را به همه این عزیزان و اساتید تبریک می‌گویم. روز معلم، روز بزرگ و نماد شکر است.

وی با ارائه سخنرانی با موضوع «نظام تعلیم و تربیت احسن» گفت: حرکت به سمت نظام تعلیم و تربیت احسن، یک تحول اجتناب‌ناپذیر است که باید آن را جدی گرفت. در محیط مدرسه، ما درگیر علم هستیم اما دانش‌آموزان و دانشجویان درگیر حل مسئله و بالا رفتن خود هستند. این نظام، نردبانی است که ستون آن تعلیم و تربیت و دانش بوده و باید جایگاه خود را حفظ کند. 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت قلم و نقش معلمی، تصریح کرد: قلم نه تنها خود بلکه آنچه می‌نگارد نیز بسیار ارزشمند است؛ پس آنچه در اختیار ماست درواقع ابزار شریفی است چرا که خداوند به جای سایر ابزارها به قلم سوگند یاد کرده و می‌فرماید «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ». پس ما با افتخار قلم در دست می‌گیریم و از آنچه می‌نگاریم، مراقبت می‌کنیم و شأن این قسم الهی را پاس می‌داریم، چرا که آنچه نگاشته می‌شود، نه تنها در قالب زمان و مکان؛ بلکه آثار فرازمان و فرامکان دارد و به همین دلیل نقش و جایگاه معلمی بسیار ارزشمند است چون ابزار آن مورد قسم الهی واقع شده است. در قرآن کریم همه سوگندها به مخلوقات الهی است و تنها یک قسم به چیزی است که انسان آن را خلق کرده و آن هم قلم است.

 

دکتر طهرانچی به آیه 80 سوره انبیاء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید معلم است و به داود یاد می‌دهد. این یعنی وقتی ما هم چیزی را یاد می‌دهیم، اراده حضرت حق را پیاده می‌کنیم. همچنین خداوند در مقابل آنچه به حضرت داود آموزش داد، می‌فرماید که تعلیم یک جهت فردی دارد و یک جهت اجتماعی که «لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ» به آثار اجتماعی تعلیم اشاره دارد و در پایان آیه نیز به شکرگذاری جامعه تأکید می‌شود. در این آیه شریفه خداوند علم و فناوری را برای کسی که مورد خطاب است، یاد می‌دهد اما مردم باید شاکر باشند. شکر نعمت وجود معلم یعنی این روز را نه تنها در دانشگاه بلکه در جامعه نیز باید گرامی بداریم. شکر معنای وسیعی دارد و یک وظیفه است؛ فقط زبانی نیست. البته معلمی این شأن را دارد که خداوند به او آموزش می‌دهد و او این آموزش را به دیگران منتقل می‌کند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی موسی (ع) به دنبال معلم می‌گشت، او را در سه ویژگی عبودیت خدا، محبت و مهرورزی و عالم بودن یافت. بنابراین یک معلم باید اول عبد خدا باشد و لطیف و مهربان و عالم باشد. معلمی که یادگیری خود را ادامه ندهد، معلم نیست. باید یک معلم همواره در حال آموختن باشد. اگر فردی اینچنین بود، باید شاگردی او را کرد.

 

وی افزود: هیچ اشکالی ندارد که شاگرد، معلم را به عنوان نردبان رشد خود ببیند چرا که علم مسیر رشد است و باید در آن شاگردی کرد تا بتوان از نردبان دانایی بالا رفت.

 

دکتر طهرانچی با اشاره به چرایی تغییر ساختار در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: دانشگاه‌ها را می‌توان به دو نوع نخبگانی و اجتماعی تقسیم کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در نوع دانشگاه گسترده و اجتماعی قرار می‌گیرد و با دانشگاهی مانند دانشگاه تهران که از جنس نخبگانی است، تفاوت دارد. سیر اولین اعزام‌های دانشجو به فرانسه به گونه‌ای بود که با علوم پایه و علوم انسانی کاری نداشتند و به همین دلیل ماحصل این اعزام‌ها، ترجمه و نظام دیوانی فرانسه شد اما در 16 آذر 1332 به صورت رسمی نظام علمی ایران از فرانسه به آمریکا تغییر یافت و از آن سال یک گروه مستشاری در وزارت فرهنگ ایران مستقر شدند و هر دانشگاهی که در کشور راه اندازی می‌شد، باید به تأیید این کمیته می‌رسید. به همین دلیل آنچه در نظام آموزش عالی وارد شد، یک مفهوم است که مانند گلخانه و تزئینی بود.

 

وی خاطرنشان کرد: اونیورسیته یک نهاد جامع و الگوی کوچکی از جامعه در حال ساخت غرب برای خلق و پیاده سازی مفاهیم راهبران فکری و سیاسی نظام سلطه در خلق تمدن غربی است و آنچه ما در دانشگاه‌ها به عنوان علم به آن می‌پردازیم، دانش (science) است که به آن در این دوره علم جدید می‌گوییم. در اروپا با تکیه بر میراث گذشتگان برمبنای نگاهی نو پدید آمد و پیشرفت کرد.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همانطور که در تعریف دانش بیان شد، science تکیه بر میراث دارد اما ارتباط مستقیم با گذشته ندارد و به همین دلیل روانشناسی ادامه علم النفس یا علوم تربیتی در ادامه جریان تربیتی دوره اسلامی نیست بلکه همه اینها وارداتی هستند.

وی با اشاره به اجزای مختلف علم و با بیان اینکه علم دارای ساحت، لایه، مؤلفه، ابعاد، رابطه و کنشگران است و این در حالی است که ما فقط به کنشگران آن توجه داشته و گزاره‌ها را می‌بینیم و به همین دلیل بیان‌کننده گزاره‌های غربی شده‌ایم و کسی معلم تر است که گزاره‌ها را بهتر توضیح دهد، گفت: واقعیت این است که در نظام علمی به اهداف، روش، نظریه‌ها، رویکرد، مکاتب و سنت و قواعد حاکم توجه نداشته‌ایم و به همین دلیل در علم درگیر قوانین و مدیریت شده‌ایم و کاری با نظام، فناوری، ابزار، قالب، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نداریم. به همین دلیل تنظیم‌کننده جهت علمی کشورها فرانهادهایی به عنوان ژورنال‌های پژوهشی هستند که توسط بنیادهای بین المللی هدایت می‌شوند که نماد یکی از آنها (الزویر) درخت ممنوعه است.

 

دکتر طهرانچی ادامه داد: در واقعیت هم اگر نگاه کنیم، کدام رشته را می‌توانیم ببینیم که در کشور ما اجرایی می‌شود اما نمونه غربی ندارد؟ وقتی پیشنهاد راه‌اندازی رشته می‌دهیم، مستندات آن را می‌خواهند. همه اینها برای این است که ما نظام‌ها، قالب‌ها و... را از غرب وارد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: جریان علم مانند قطار است و رئیس قطار و لکوموتیوران هرکس که باشد، قطار مسیر ریلی خود را طی می‌کند. آنچه در ذهن ماست، عبور از قواعد و نظامات است چرا که تاکنون نتیجه آن زیبا نبوده و این فلسفه نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی است. به همین دلیل منطقه منازعه را در سیاست‌گذاری و سنت و قواعد حاکم بر نظام علمی قرار دادیم.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نگاه غرب به علم، گفت: در دسته بندی علم غرب انسان، جامعه و طبیعت وجود دارد. البته در ابتدا فقط رابطه علم با انسان، طبیعت و جامعه دیده شده بود اما بعدها ارتباط طبیعت و جامعه هم در این نگاه لحاظ شد. با این حال، این دسته‌بندی یک سکولاریسم مطلق در علم است و خدای خالق رب العالمین در آن جایی ندارد. خداوند درباره این نوع نگاه در آیه 7 سوره روم می‌فرماید «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ». واقعیت این است که نظام علمی ما در این قالب و مدل قرار دارد؛ با این تفاوت که کلاس‌هایمان را با بسم ا... و بنام خدا آغاز می‌کنیم اما در قالب مفاهیم و مدل‌های سکولاریسم غرب قرار گرفته‌ایم. واقعیت این است که با بسم ا... گفتن، علم الهی نمی‌شود همانطور که اگر حیوانی حرام‌گوشت را با بسم ا... ورو به قبله ذبح کنیم، حلال نمی‌شود.

 

وی افزود: ما در علم با مفاهیم انسان، شناخت، آموزش، یادگیری، پارادایم، مکتب فلسفی و جهان‌بینی مواجه هستیم و به هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی توجه داریم که به آن دین‌شناختی هم اضافه کردیم اما دین در متن و هنگام پرورش نیست. به همین دلیل به مکاتب فلسفی غربی ازجمله رئالیسم، ایده‌آلیسم، طبیعت‌گرایی و... توجه کرده‌ایم.

 

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نهاد تعلیم و تربیت، روش تدریس، برنامه‌ریزی درسی، رابطه استاد و دانشجو و... گزاره‌هایی مبتنی بر نظریه‌هایی است که در یک مکتب فکری تعیین می‌شود، گفت: اشکال ما این است که قرآن را مهجور گذاشته و به سراغ مکاتب فلسفی غرب رفته‌ایم.

 

وی با اشاره به آیه 30 سوره فرقان گفت: پیامبر (ص) گلایه می‌کند که قومش قرآن را مهجور گذاشته و از آن گذشته است (وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا). این در حالی است که قرآن کریم نسخه نجات‌بخش و شفابخش انسان‌هاست. پیامبر (ص) در حدیثی نیز می‌فرماید «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم‏». قرآن کریم در این حدیث، به عنوان تربیت‌کننده و فرهنگستان است؛ بنابراین ما باید مکتب قرآن و اهل بیت (ع) را شاگردی کنیم.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه مبانی اسلام دعوای علم و دین نیست؛ بلکه دعوای علم و ایمان است، گفت: خداوند متعال در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید « ... يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ». بدین معنی که خداوند مقام اهل ایمان و دانشمندان را در دو جهان رفیع می‌گرداند.

 

دکتر طهرانچی با اشاره به کتاب «إحصاء العلوم» فارابی اظهار داشت: ما در مدل و ساختار علمی خود، خداوند خالق رب العالمین را محور داشتیم و در آن رابطه انسان با خداوند، جامعه و طبیعت را تعریف کرده بودیم. در این دسته‌بندی، علم الهی به رابطه انسان با خداوند، علم مدنی به رابطه انسان با جامعه و علم طبیعی به رابطه انسان با طبیعت می‌پرداخت و آن بخش مربوط به انسان خلیفه الله هم، علم فقه و کلام و علم زبان، منطق و ریاضیات بود.

 

وی با بیان اینکه انسان دارای بینش، دانش، گرایش و توانش است، گفت: در نظام تعلیم و تربیت احسن باید به این چهار مقوله توجه داشته باشیم تا بتوانیم در منش و کنش تأثیرگذار باشیم. کنش یک عقبه دارد که دانش و همت است و دو بازوی فرصت و تهدیدکننده دارد که بینش و گرایش است. بنابراین اگر کسی در بینش به عالم آخرت باور نداشته باشد، مصداق «ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ» خواهد بود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین اگر فردی دارای بینش، دانش و گرایش درستی باشد اما عزم و توانش نداشته باشد هم انسان موفقی نخواهد شد. به همین دلیل باید دانش، گرایش، بینش و مدلی برای توانش صحیح داشته باشیم تا سمع، ابصار و افئده یعنی دیدن و گرویدن ما درست باشد و توانایی داشته باشیم.

 

وی درباره اینکه چه چیزی را چگونه و در چه سنی آموزش دهیم، تصریح کرد: تاکنون مدارس مختلفی به عنوان مدارس شناختی و رفتاری راه‌اندازی شده‌اند اما سؤال این است که پشتوانه فکری و نظریه آنها کجاست. در اسلام، دوره‌های تربیت و رشد به سه دوره 7 ساله تقسیم می‌شود که 7 سال اول خانواده‌محور بوده و دوره سیادت کودک است، 7 سال دوم مربوط به آموزش ابتدایی و دوران تأدیب و آموزش بوده و 7 سال سوم که آموزش متوسطه و مقطع کارشناسی است، دوره تربیت اجتماعی و دوران وزارت جوان است. ما باید در مدل‌های تربیتی خود به این مفاهیم توجه داشته باشیم و از نامه 31 نهج البلاغه الگو بگیریم.

 

دکتر طهرانچی به کتاب دوم «مبانی تربیت» از مجموعه ادب الهی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی اشاره کرد و گفت: ایشان با اشاره به آیه 6 سوره تحریم می‌فرمودند «در باب مرابطه با نفس، انسان هم باید در سازندگی خودش و هم در سازندگی دیگران وارد شود و نسبت به هردو مسئولیت دارد. مجموعه دلسوزی باید در سه رابطه اصول اعتقادی، مسائل اخلاقی و مسائل علمی باشد.» باید خودمان عبد خدا، مهرورز و عالم باشیم تا بتوانیم شاگردان را در مسیر اعتقادی، اخلاقی و علمی تربیت کنیم. 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) در حدیثی می‌فرماید «النّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبَّانِی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیل نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ» بدین معنی که «مردم سه دسته‌اند: گروه اول دانشمندان الهی هستند که مربی مردمند، گروه دوم کسانی که خود فاقد دانش هستند ولی در سایه نور دانش دانشمندان حرکت می‌کنند و در پی تحصیل علم هستند و گروه سوم انسان‌هایی که نه خود راه را می‌دانند و نه از رهروان، راه را می‌پرسند. آدمهایی که نه خود عالمند و نه بر علم عالم تکیه می‌زنند.» همچنین امام کاظم (ع) می‌فرماید «لا عِلمَ إلاّ مِن عالِمٍ رَبّانِيٍّ و مَعرِفَةُ العالِمِ بِالعَقلِ» (علم جز از عالم ربّانى به دست نيايد و شناخت چنين عالمى به خِرَد است). استاد دانشگاه باید عالم ربانی و استاد مربی باشد.

 

وی با اشاره به وظایف تربیتی که در قرآن به آنها اشاره شده است، گفت: خداوند متعال در آیه 17 سوره لقمان به تربیت فرزندان، در آیه 132 سوره طه به فرزندان همفکر، در آیه 145 سوره اعراف به همه مخاطبان و در آیه 199 سوره اعراف نیز به همه هم‌کیشان وظایف تربیتی را برشمرده است.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در نظام تعلیم و تربیت احسن، دانشگاه دارای چهار نظام تربیتی، علمی، فناوری و فرهنگی است که وظیفه جهت‌دهی دانشگاه با حوزه فرهنگ است. در چهره نوین دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم دانشگاهی جامعه‌پرداز در کنار جامعه دانش و حکمت بنیان داشته باشیم. در این مدل، دانشگاه دانش تخصصی و مهارتی را از طریق گروه‌های علمی و نظام پایه و عرصه ارائه می‌کند و برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه، به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و نوآور هستیم تا از طریق دانایی و توانایی گروهی، با ایجاد دانشکده‌های موضوعی و شبکه نوآوری، بین دانشگاه و جامعه فرهیخته که دارای اقتصاد و امنیت است، پلی برقرار کنیم. با ایجاد این پل، جامعه به دانایی و توانایی اجتماعی می‌رسد که می‌تواند سبک زندگی ‌ساز بوده و حکمرانی در اقتصاد و امنیت داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • توجه همزمان به حقوق و مطالبات کارگری و کارفرمایی در نظام اسلامی
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند/ ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق(ع)
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران