Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@23:51:26 GMT

ارزش لیر ترکیه 50 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۱۵۰۹

ارزش لیر ترکیه 50 درصد افزایش یافت

حمایت میلیارد دلاری دولت با مداخله در بازار و قول اردوغان برای جبران خسارت برخی حساب‌های خاص، باعث قدرت گرفتن لیر شده است.

 

به‌گزارش برنا به نقل از رویترز، لیر ترکیه در روز جمعه بهترین شرایط را طی یک هفته گذشته داشت و ارزش آن 50 درصد افزایش یافت. حمایت میلیارد دلاری دولت با مداخله در بازار و قول اردوغان برای جبران خسارت برخی حساب‌های خاص، باعث قدرت گرفتن لیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارزش لیر برای پنجمین روز پیاپی روبه‌افزایش بوده و به سطح اواسط نوامبر رسیده است. هر دلار آمریکا در ساعت 19:19 به‌وقت گرینویچ 10٫7 لیره ترکیه معامله می‌شد.
کاهش مداوم نرخ بهره بانکی و ترس از افزایش تورم، ارزش لیر را در روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم 18٫4 در برابر دلار رسانده بود.

اما اعلام طرح جدید اردوغان در آخرین ساعات روز دوشنبه این روند را متوقف کرد. طبق این طرح، خزانه‌داری و بانک مرکزی ترکیه خسارات ناشی از تبدیل حساب‌های مبتنی بر ارز خارجی به حساب‌های لیر را جبران خواهند کرد.
 اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مردم ترکیه اطمینان خود به ارز داخلی را نشان داده‌اند و حساب‌های بانکی مبتنی بر ارز داخلی 23٫8 میلیارد لیر به‌دنبال طرح دولت در مقابله با دلار افزایش یافته است.
اطلاعات نشان می‌دهد ذخایر خالص ارز خارجی بانک مرکزی ترکیه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه یعنی تنها طی 3 روز، 8٫5 میلیارد دلار کاهش یافته است، این رقم در کل ماه دسامبر حدود 18 میلیارد دلار بوده است.
رییس بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد این بانک 2 قرارداد مبادله ارزی طی دو هفته آینده با آذربایجان و امارات امضا خواهد کرد.
بانک‌های دولتی ترکیه در اوایل این هفته مقادیر بالای دلار را به‌دنبال اطلاعیه اردوغان به‌فروش رساندند. بانک مرکزی ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری دراین‌مورد نکرده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بانک مرکزی ترکیه تورم دولت بانک مرکزی ترکیه میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور

 به گزارش تابناک به نقل از اکوایران، آمار‌ها حاکی از آن است که مجموع تسهیلات غیرجاری ۲۴ بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۴۵ همت رسیده است که در مقایسه با رقم پایه پولی، بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور ارزش دارد.
 

 میزان مطالبات غیرجاری هر یک از بانک‌ها در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ بررسی شده است. در حالت کلی زمانیکه از مدت زمان اتمام قرارداد بیش از دو ماه گذشته باشد و بخشی از تعهدات همچنان تسویه نشده باشد، مطالبات مربوطه بانک در زمره مطالبات غیرجاری قرار می‌گیرد.

بانک‌ها در انتهای هر فصل آمار و جزئیات اطلاعات مربوط به باقی مانده تسهیلات کلان پرداختی خود به اشخاص یا به عبارتی تسهیلات کلان غیرجاری خود را منتشر می‌کنند. در حالت کلی مشاهده می‌شود مجموعا ۶۴۵ همت ارزش تسهیلات کلان غیرجاری شبکه بانکی در پایان اسفند ۱۴۰۲ بوده است که ارزش آن بیش از نصف کل پایه پولی کشور برآورد می‌شود.

شایان ذکر است در این گزارش صرفا آمار مربوط به ۲۴ بانک بررسی شده و موسسه اعتباری ملل و بانک ایران و ونزوئلا به دلایل آماری وارد بررسی‌ها نشده است.

 

سبقت تسهیلات غیرجاری بانک صنعت و معدن از بانک آینده
مشاهده می‌شود بیشترین تسهیلات کلان غیرجاری در پایان سال ۱۴۰۲ متعلق به بانک صنعت و معدن بوده که با رقم ۲۴۰.۴ همت از بانک آینده با ۱۲۵ همت تسهیلات غیرجاری پیشی گرفته است.

در رده سوم نیز بانک صادرات با ۱۰۹ همت تسهیلات غیرجاری در جایگاهی بالاتر از بانک صادرات با ۴۹.۵ همت ارزش تسهیلات سررسید شده بیش از ۲ ماه قرار دارد.

در مقام‌های بعدی نیز بانک ملی، توسعه صادرات، پارسیان و تجارت نیز به ترتیب ارزش تسهیلات غیرجاری خود در پایان سال ۱۴۰۲ را در میان ۲۴ تا ۱۰ همت اعلام کرده‌اند.

مشاهده می‌شود ۱۸ بانک مورد بررسی دیگر نیز کمتر از ۱۰ همت تسهیلات غیرجاری در پایان سال گذشته به ثبت رسانده‌اند که از این میان تسهیلات مورد بررسی نیمی از آن‌ها کمتر از ۲ همت بوده است.

تسهیلات غیرجاری بانک‌ها، خوب یا بد؟
به‌طور کلی تسهیلات غیرجاری می‌تواند منجر به افزایش ریسک انباشته در ترازنامه بانک‌ها شود و یا نقدینگی در دسترس بانک اختلال ایجاد کند، این موضوع ممکن است حتی در برهه‌هایی منجر به توسل به آخرین پناه یعنی بانک مرکزی شود. به همین ترتیب پایین بودن میزان تسهیلات غیرجاری یکی از معیار‌های قضاوت در رابطه با عملکرد بانک‌ها در گزینش مشتریان خوش‌حساب به شمار می‌آید.

باید توجه شود مسئله تسهیلات تکلیفی، تامین مالی طرح‌های دولت و جبران کسری بودجه یکی از دلایل عمده در رابطه با بالا بودن میزان تسهیلات غیرجاری بانک‌های دولتی است. در مقابل برخی از بانک‌ها نیز به دلایلی همچون کج‌گزینی و مخاطره اخلاقی، رانت جویی یا طرح‌های غیر اقتصادی تولیدی متحمل تسهیلات غیرجاری چشمگیری شده‌اند.

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید