Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@17:25:40 GMT

حکمرانی آب در آستانه بحران

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۳۴۳۷

حکمرانی آب در آستانه بحران

حکمرانی آب در کشور ما با توجه به اقلیم خاص و خشک‌سالی‌های متمادی به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و اگر توجه درست بدان نشود به زودی به یک بحران تبدیل خواهد شد که تبعات مختلف آن را مشاهده خواهیم کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی امانی؛ مدت کوتاهی از التهابات و اعتراضات ناشی از مشکل آب می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از ماجرای خوزستان، این روزها از اصفهان گرفته تا چهار محال و بختیاری نیز اخیر درگیر این اعتراضات بودند، ماجرا با کنش‌گری صحیح رسانه ملی و با تلاش مسئولین انتظامی و همینطور هوشمندی کشاورزان معترض به خوبی آغاز شد و صدای اعتراضِ مشروع داشت به صورت رسمی به گوش همه می‌رسید. در ادامه اما شاید «نشنیدن پاسخ درخور از سوی مسئولین» یا توطئه عناصر ضد انقلاب یا هر چیز دیگر موجب شد که بازهم روند اعتراض‌ها به سوی امنیتی شدن پیش برود و باز هم صدای اصلی اعتراض در حاشیه قرار بگیرد.

 


از شرح ماجرا که بگذریم آنچه که امروز اهمیت بسیار ویژه دارد توجه و پرداختن به موضوع حکمرانی آب است. حکمرانی آب در کشور ما با توجه به اقلیم خاص و خشک‌سالی‌های متمادی به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و اگر توجه درست بدان نشود به زودی به یک بحران تبدیل خواهد شد که تبعات مختلف آن را مشاهده خواهیم کرد.


اهمیت حکمرانی آب آنقدر زیاد بوده است که مطابق بررسی‌ها و پژوهش‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت قبل، مسئله حکمرانی آب همواره در صدر تمام مسائل کشور از نظر اولویت توجه قرار داشته است.


مسئله اصلی آب در کشور ما در وهله نخست «بی‌توجهی به تلفات آب تا پیش از رسیدن به مصرف‌کننده» است. تقریبا 5 برابر آبی که توسط بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات مصرف می‌شود (مصرف بهره‌ور یا غیر بهره‌ور) دارد قبل از رسیدن به پای مصرف تلف می‌شود. این تلفات به ترتیب اهمیت و حجم تلفات عبارت است از «تبخیر»، «سیل» و «نشت شبکه‌های توزیع».

 


مسئله بعدی حکمرانی آب کشور، شکاف‌های نهادی و ساختاری مدیریت آب کشور است. «مردم» در مدیریت آب کشور (از اصلاحات ارضی به بعد) کم‌ترین نقش را دارند. ساختار مدیریت آب کشور ما به شدت چندپاره و به مثابه طناب مسابقه طناب‌کشی میان مسئولین و مقامات مختلف کشور است. هر مسئولی در کشور به منظور وانمود کردن خدمت‌رسانی به مردم منطقه خودش، تلاش می‌کند زودتر از سایر مقامات مشابه در مناطق دیگر، سهمی از کیک بزرگ منابع طبیعی در کشور بردارد. حتی اگر این منبع طبیعی (مثلا آب) موجود در منطقه خودش نباشد و در حقیقت دست‌اندازی به منابع مناطق دیگر باشد. اما آنچه امروز در خوزستان و اصفهان رخ داده، نتیجه رقابت افسارگسیخته مسئولین استانی، منطقه‌ای و حتی ملی در کشور در احداث بی‌برنامه‌ صنایع، شهرها و شهرک‌های جدید، کشت و صنعت‌ها و هرگونه جاذبه‌های شغلی است که بعضا به زور و ضرب انتقال آب شدنی بود و در پس همه اینها انگیزه رای‌آوری یا انتصاب مجدد، بیش از خدمت‌رسانی به مردم است.

 

 

چرا که اگر انگیزه خدمت بود، هر عقل سالمی می‌توانست بفهمد در جایی که با دوپینگ انتقال آب، شغلی ایجاد شود، جمعیت زیادی با انگیزه دستیابی به آن شغل یا خدمات مورد نیاز افراد شاغل، به آن منطقه مهاجرت می‌کنند و آن‌ها نیز مسلما به آب نیاز خواهند داشت. پس باز هم آب کم خواهد آمد. به طور مثال، محاسبه می‌شود که یک خط تولید فولاد به ظرفیت مثلا ۱۰۰۰ تن در سال، A مترمکعب آب می‌خواهد و آن را از سرشاخه رودخانه‌ای دورتر یا اصلا از نمک‌زدایی از آب دریا به جایی مانند اصفهان می‌کنند. اما دیگر محاسبه این را نمی‌کنند که ۱۰ شغل ایجاد شده بابت این خط تولید فولاد، ۱۰ نفر متخصص غیر بومی را به آنجا جذب خواهد کرد که این ۱۰ نفر همراه با خانواده هایشان در آنجا ساکن می‌شوند. این ۱۰ خانواده به اندازه خودشان، غذا می‌خواهند (پس زمین کشاورزی لازم خواهد بود که غذای آن‌ها در آن کاشته شود) این ۱۰ خانوار لوزام خانگی می‌خواهند (پس یعنی ظرفیت بیشتر در کارخانجات دیگر) و ... و همه این‌ها یعنی نیاز به آب بیش‌تر (که نیست و باز هم باید انتقال جدید صورت داد و همین دور باطل به ازای هر انتقال آب جدید وجود خواهد داشت).

 

 

مصطفی امانی - فعال دانشجویی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی آب مدیریت منابع آب بحران آبی کشاورز حکمرانی آب آب کشور کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۳۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند

سید احمد عبودتیان عصر یکشنبه در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان اظهارداشت: نسل دهه هشتادی‌ها که خاری به چشم دشمنان اسلام هستند امروز در رفسنجان شهرداران نوجوان ۵۰ محله شدند و با طرح‌ها و ایده‌های ناب، حکمرانی مردمی که یک امر الهی است را در دست گرفتند تا تمدن الهی را به رخ جهانیان بکشند.

وی تصریح کرد: دهه هشتادی‌ها در رفسنجان تهدید را تبدیل به فرصت کردند و نشان دادند که اگر بر اساس الگوی امام و اسلام عمل شود نوجوانان در کشور حکمرانی می‌کنند.

دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت بیان کرد: از ویژگی‌های خوب این طرح، محله محور و مسجد محور بودن است و امام جمعه محله، طرح‌های مدیریت شهری را هدایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح از بانوان دهه هشتادی استفاده شد و به تجربه بزرگتر‌ها پشت نشده و جوان و نوجوان محور است.

عبودتیان ادامه داد: در این طرح قرار است نسل امروز حول انسان‌های هدایت گر (امامان مساجد) آینده را بسازند، امروز انسان خلیفه الله در حکمرانی شهر به رسمیت شناخته شده و تازه این آغاز راه و اتفاق شگفتی ساز است.

وی گفت: دشمن برای دهه هشتادی‌ها خیلی خواب دیده بود و فکر می‌کرد با فضای مجازی و اتفاقات جدید و بعد از جریان کرونا شکاف عمیقی می‌افتد و این نوجوانان با آرمان‌های قبل غریب می‌شوند، در حالی که نمی‌دانند آرمان‌های اسلامی آرمان‌های بشری است و هر انسان حر و آزاده‌ای که از این آرمان‌ها آگاه شود آن‌ها را قبول می‌کند.

دستیار رییس جمهور در امر مردمی سازی دولت تصریح کرد: دشمن در دهه نود با راه اندازی داعش در سوریه و عراق قصد براندازی تفکر انقلاب اسلامی را داشت که با تدبیر رهبر انقلاب، حاج قاسم سلیمانی از پیش قراولان لشکر فراملیتی، فراقومیتی و فرا مذهبی وارد میدان شد.

وی ادامه داد: در این راستا در لشکریان دفاع از حرم مسیحیان، مسلمانان شیعه و سنی و انواع فرقه‌ها و نیز از کشور‌های اسلامی مانند لبنان، پاکستان، افغانستان، سوریه، یمن و ... حضور یافتند.

عبودتیان تصریح کرد: دشمن که می‌خواست ما در عرصه و منطقه نباشیم و این تهدید برای او بود، اما ایران تبدیل به سردمدار فرهنگی و جریان ساز اصلی منطقه شد و اگر امروز بخواهد به ایران تجاوز کند از یمن، غزه و لبنان  پاسخ می‌گیرد.

آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان و آغاز رسمی فعالیت ۹۴ شهردار نوجوان دهه هشتادی که با حضور استاندار کرمان و مدیرکل از مسئولان استانی و شهرستانی در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار شد.

ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • انتقال نادر: فروش پزشک فرانکفورت با ۲۰۰ هزار یورو!
  • ناکامی قاچاقچی در انتقال ۴۲۴ کیلو تریاک
  • نواخته شدن «زنگ سپاس معلم» در اردبیل+فیلم
  • بوفون: دو بار تا آستانه پیوستن به رم رفتم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند