Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: گفت‌وگوی پوتین و السیسی برای احداث نیروگاه هسته ای، درخواست از کنگره آمریکا برای تصویب قانونی علیه عربستان، وعده اردوغان برای تبدیل کردن ترکیه به یکی از ۱۰ اقتصاد برتر دنیا، تجمع مردم بغداد پس از فراخوان گروه‌های مقاومت و فراخوان تظاهرات میلیونی جدید در سودان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی پوتین و السیسی برای احداث نیروگاه هسته ای

«ولادیمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه با «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر درباره موضوع هایی همچون احداث نیروگاه هسته ای در مصر تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، گفت‌وگوی تلفنی پوتین و السیسی شنبه انجام گرفت و دو طرف درباره مسائل مهم روابط روسیه و مصر از جمله ساخت نیروگاه هسته ای با مشارکت شرکت دولتی روس اتم تبادل نظر کردند.

سران روسیه و مصر سطح همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف از جمله احداث نیروگاه الضعبه که نخستین نیروگاه هسته ای در مصر است و نیز ایجاد منطقه صنعتی ویژه روسیه در این کشور را عالی ارزیابی کردند.

سران روسیه و مصر یادآور شدند که مصر به عنوان مهمان در همایش اقتصادی سن پترزبورگ در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ شرکت می کند.

در گزارش کرملین آمده است: پوتین و السیسی درباره برخی مسائل بین المللی نیز گفت‌وگو و دو طرف به نزدیکی مواضع در برخی مسائل از جمله حل و فصل مناقشه لیبی اشاره کردند.

روسیه و مصر روز ۲۸ آبان ۲۰۱۵ در شهر قاهره موافقتنامه همکاری در حوزه احداث فناوری های روسی و راه اندازی اولین نیروگاه تولید برق اتمی در منطقه الضعبه مصر در حاشیه دریای مدیترانه را به امضا رسانده و توافقات بین المللی برای اعطای وام احداث این نیروگاه نیز صورت گرفت.

مبلغ اعتبار ۲۵ میلیارد دلار اعلام شده است. این نیروگاه اتمی از چهار واحد به قدرت ۱۲۰۰ مگاوات تشکیل شده و مصر انتظار دارد که اولین واحد نیروگاه اتمی در این کشور در سال ۲۰۲۴ راه اندازی شود.

در پی سفر رسمی عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر به روسیه در سال ۲۰۱۸ موافقت نامه ای بین این دو کشور درباره مشارکت جامع و همکاری راهبردی امضا و سپس در سال ۲۰۲۱ اجرایی شد.

در سال ۲۰۲۰، حجم تجارت متقابل روسیه و مصر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ از ۶.۲۵ میلیارد دلار به ۴.۵۴ میلیارد دلار (۲۷.۴ درصد) کاهش یافت.

روسیه و مصر همچنین از چند سال پیش رزمایش مشترک دریایی برگزار می کنند که یک ماه پیش این رزمایش مشترک در بندر اسکندریه مصر برگزار شد.

درخواست از کنگره آمریکا برای تصویب قانونی علیه عربستان

سناتور دموکرات آمریکا از هم‌قطارانش در کنگره خواست، پیش‌نویس قانونی در خصوص عربستان را تصویب تا از وقوع رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه ممانعت کنند.

به گزارش رویترز، اد مارکی، سناتور دموکرات آمریکا، عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا در توییتر نوشت: گزارش‌های حبری  اخیرا اشاره داشتند، عربستان برنامه موشکی بالستیک خود را با کمک چین توسعه داده که امری بسیار نگران‌کننده است تا غیرمنتظره باشد.

مارکی افزود: کنگره باید لایحه سلاح‌های کشتار جمعی ویژه عربستان را که ارائه کرده‌ام تصویب کند تا برنامه نظامی غیرقانونی سعودی را متوقف کند، زیرا منجر به دامن زدن به رقابت تسلیحاتی در این منطقه می‌شود.

این سناتور از لایحه‌ای که آوریل به همراه جف مارکلی، سناتور دموکرات و دو نماینده دموکرات دیگر خواکین کاسترو و تد لیو ارائه کرده،‌ صحبت کرد.

این قانون ویژه توقف فعالیت‌های توسعه سلاح‌های کشتار جمعی است و هدف از آن، بازگرداندن نظارت و در پیش گرفتن تدابیر به منظور منع دسترسی به تکنولوژی‌های حساس است که می‌تواند مقدمه‌ای برای دستیابی عربستان به سلاح‌ هسته‌ای باشد.

در این راستا، منابع آگاه آمریکایی اعلام کردند، دولت جو بایدن آماده مجازات طرف‌های مرتبط با انتقال تکنولوژی موشک‌های بالستیک چین به عربستان است.

پیشتر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌ بودند که عربستان سعودی، فعالانه موشک‌های بالستیک بومی با کمک چین تولید می‌کند؛ اتفاقی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در سراسر خاورمیانه داشته باشد و تلاش‌های دولت بایدن برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را پیچیده کند.

وعده اردوغان برای تبدیل کردن ترکیه به یکی از ده اقتصاد برتر جهان

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه وعده داد که ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری و تولید به رشد خود ادامه دهد.

به نوشته وبگاه «احوال» «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود مدعی شد، دولت وی این کشور را به یکی از ده اقتصاد برتر جهان تبدیل می‌کند. سخنان رئیس جمهور ترکیه در حالی مطرح می شود که این کشور در بحران اقتصادی با تورم شدید و افت ارزش لیر ترکیه برابر دلار در سال جاری مواجه بود.

اردوغان در سخنان خود گفت: «ما بیش از هر زمان دیگری به هدف خود برای تبدیل ترکیه به یکی از ده اقتصاد برتر جهان نزدیک هستیم. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که اطمینان حاصل کنیم کشورمان از طریق سرمایه گذاری، اشتغال، تولید، صادرات و مازاد حساب جاری به رشد خود ادامه می‌دهد و از این طریق به اهداف خود در اسرع وقت دست یابیم.»

اردوغان روز شنبه سیاست‌های مالی خود را تکرار کرد و گفت که این سیاست برابر کسانی که منتظر سقوط اقتصاد ترکیه هستند، موفق بوده است. اردوغان گفت: «من یک اقتصاددان هستم، این شغل من است.»

و بگاه ترکیه‌ای «دووار» نیز روز شنبه در مطلبی به ناکارآمدی دولت ترکیه و حزب حاکم این کشور اشاره کرد و نوشت، دو روز گذشته، رئیس جمهور ترکیه و حامیانش از افزایش ارزش لیر ترکیه برابر دلار خوشحال شدند، با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این خوشحالی نابجاست. نه تنها بحران ارزی ایجاد شده، بلکه طی دو دهه گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه، مردم ترکیه را فقیرتر کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است، بهبود وضعیت لیر کمک چندانی به مردم ترکیه در بازار داخلی نکرده است. لیر برابر دلار بهبود یافته، اما قیمت‌ها و تورم همچنان در حال افزایش است. پیش بینی می‌شود حمل و نقل و منسوجات هر دو به زودی گران شوند و بیکاری جوانان همچنان در سطوح بی سابقه است. میلیون‌ها خانوار متکی به رفاه و حمایت اجتماعی هستند، در حالی که میلیون‌ها کودک سرد و گرسنه می‌خوابند. دولت اردوغان اقتصادی ایجاد کرده که در آن جوانان رویای رفتن به خارج از کشور را در سر می‌پرورانند و حداقل دستمزدها برای خرید کالاهای اساسی کافی نیست.

تجمع مردم بغداد پس از فراخوان گروه‌های مقاومت

منابع امنیتی عراق بعد از ظهر امروز تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف فرودگاه بین المللی بغداد و مناطق نزدیک به آن در غرب بغداد وضع کردند.

روزنامه العربی الجدید گزارش داد که این اقدامات، به خاطر فراخوان گروه های مقاومت برای تجمع در محل شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی بوده که در حمله آمریکایی ها به شهادت رسیدند.

معترضان عراقی تأکید کردند که خواستار نصب بنای یادبود شهیدان سلیمانی و المهندس در محل حمله آمریکا هستند. این در حالی است که چند روز پیش نیز، دبیرخانه بغداد مدعی شده بود که نمی‌توان هیچ ساخت‌وسازی در این منطقه انجام داد.

این روزنامه به نقل از «منابع امنیتی عراق» خبر داد که سرویس های امنیتی دستور داده‌اند، تدابیر امنیتی در این منطقه افزایش پیدا کند تا بدین ترتیب، از هر گونه اقدام خشونت‌آمیز جلوگیری کنند.

«جبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان دیالی هم گفت: «برخی از مسئولان فرودگاه بغداد، با فشار خارجی، با احداث بنای یادبود برای فرماندهان پیروزی (سلیمانی و المهندس) در داخل فرودگاه مخالفت کردند.»

المعموری تأکید کرد که «تظاهرات امروز مسالمت‌آمیز است و هدف آن، احداث این بنا در داخل فرودگاه است تا همه جهان، جنایت آمریکا را ببینند... این تظاهرات ادامه خواهد داشت و تا زمان تحقق مطالبات که احداث این بنای یادبود است، متوقف نخواهد شد.»

بغداد از نیمه شب جمعه شاهد تنش است، زیرا نیروهای امنیتی، تصویر بزرگی که از المهندس و شهید سلیمانی نصب شده بود را از میدان الفردوس در مرکز این شهر برداشته‌اند.

فراخوان تظاهرات میلیونی جدید در سودان

در پی اعتراضات روز شنبه در خارطوم ـ که به درگیری میان نیروهای امنیتی سودان و معترضان به کودتا منجر شد ـ انجمن مشاغل سودان (رهبر جنبش‌های اعتراضی) فراخوان مشارکت در تظاهرات روز پنج‌شنبه را صادر کرد. همزمان سازمان ملل از مقامات سودان خواست از معترضان محافظت کنند.

به گزارش آناتولی، در بیانیه انجمن مشاغل سودان که روز شنبه و در پی اعتراضات خشونت آمیز در پایتخت صادر شد، آمده است: نیروهای انقلابی بر عزم خود برای بازپس گیری کامل قدرت و ثروت ملی تاکید دارند و خواستار حضور میلیونی سودانی‌ها در تظاهرات بعدی که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزارمی‌شود، است.

در بیانیه مذکور آمده است، از انقلابیون سودان می‌خواهیم به سازماندهی فعالیت ها و تبلیغات برای تظاهرات میلیونی ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ در سراسر سودان ادامه دهند.

همزمان، کمیته مرکزی پزشکان سودان، از زخمی شدن ده‌ها معترض در اعتراضات روز گذشته خبر داد و نیروهای امنیتی این کشور را به حمله به پرسنل پزشکی در یک بیمارستان دولتی در خارطوم متهم کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: مقامات و نیروهای نظامی سودان به مراکز بهداشتی بدون توجه به جایگاه و اهمیت آنها ادامه می‌دهند.

این کمیته افزود: حمله به بیمارستان‌ها طبق تمام اسناد حقوق بشری بین المللی ممنوع است.

همچنین کمیته پزشکان سودان اعلام کرد: این کمیته تاکنون ۱۷۸ مجروح را ثبت کرده که ۸ مورد مجروح با گلوله واقعی بوده و حال سه مورد از آنها ناپایدار است؛ مقامات سودان در مورد این اتهام کمیته پزشکان اظهار نظری نکرده‌اند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه اقدامات عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی از جمله برکناری نخست وزیر و انحلال دولت و شورای حاکمیتی است. در ۲۱ نوامبر، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت حمدوک به نخست وزیری، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی بازداشت شدگان سیاسی است و دو طرف متعهد شدند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر و در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر قطع اینترنت در سودان، سازمان ملل از مقامات این کشور خواست تا از معترضان محافظت کنند و اجازه بازگشت خدمات اینترنتی را بدهند.

ولکر پرتز، فرستاده سازمان ملل به سودان، در توییتی نوشت: من از مقامات و نیروهای امنیتی سودان می‌خواهم از تظاهرات محافظت کنند. آزادی بیان یک حق بشر است.

پرتز افزود: این شامل دسترسی کامل به اینترنت می‌شود. طبق کنوانسیون های بین المللی، هیچ کس نباید به دلیل اعتراض مسالمت آمیز دستگیر شود.

خارطوم، پایتخت سودان شنبه شاهد تظاهراتی برای تشکیل یک دولت کاملا غیرنظامی و مخالفت با کودتا بود اما با وجود درخواست سازمان ملل، نیروهای امنیتی سودان به سمت تظاهرکنندگان در مجاورت کاخ جمهوری خواه، گاز اشک آور شلیک کردند و با معترضان درگیر شدند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برانکو روسیه عربستان اسرائیل ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی فراخوان گروه های مقاومت احداث نیروگاه هسته ای رئیس جمهور ترکیه نیروهای امنیتی ترکیه به یکی پوتین و السیسی روسیه و مصر سازمان ملل بین المللی برای تبدیل گفت وگوی روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۹۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود

بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش به روز شده چشم انداز جهانی صندوق بین المللی پول، رشد آهسته اقتصاد فرانسه، این کشور را ظرف پنج سال آینده از فهرست 10 اقتصاد بزرگ جهان خارج خواهد کرد.

این مؤسسه بین‌المللی مستقر در واشنگتن پیش بینی کرد که سهم فرانسه از تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید (PPP)  در سال 2029 به 1.98 درصد کاهش خواهد یافت در حالی که تحلیلگران صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی این رقم را 2.2 درصد ثبت کرده بودند.

آخرین پیش بینی های این صندوق نشان می دهد که کسری بودجه فرانسه تا سال 2029 بالای 4 درصد باقی خواهد ماند و انتظار می‌رود بدهی دولت این کشور از 115 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) فراتر رود.

بدتر شدن مشکلات اقتصاد فرانسه با افزایش کسری تجاریپاریس: اقتصاد فرانسه به دلیل افزایش قیمت گاز در خطر است

کمیسیون اروپا قبلاً در واکنش به برنامه بودجه سال 2024 فرانسه، نسبت به تضاد بالقوه آن با قوانین مالی اتحادیه اروپا هشدار داده و تأکید کرده بود که چشم انداز فعلی خطر تعدیل منفی از سوی آژانس‌های رتبه بندی جهانی را به همراه دارد.

بر اساس داده‌هایی که توسط این سازمان در ماه جاری میلادی به‌روزرسانی شد، انتظار می‌رود که سهم بریتانیا از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2029 بر حسب برابری قدرت خرید، 2.2 درصد باشد و این کشور دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

در همین حال، پیش بینی می شود که ترکیه جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد، زیرا سهم آن در پنج سال آینده به 2.09 درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود که پنج کشور اصلی تشکیل دهنده ساختار اقتصاد جهانی تا سال 2029، کشورهای چین (19.48 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان)، ایالات متحده (14.72 درصد)، هند (9.23 درصد)، ژاپن (3.21 درصد) و اندونزی (2.79 درصد) باشند.

همچنین انتظار می‌رود که آلمان (2.77%)، روسیه (2.71%) و برزیل (2.19%) در میان ده کشور برتر باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • واکنش موسویان به تجمع علیه خودش در دانشگاه امریکایی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین