Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@13:35:37 GMT

میخائیل گورباچف: نجات شوروی ممکن بود

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۱۳۶۷

میخائیل گورباچف: نجات شوروی ممکن بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، میخائیل گورباچف که طرفداران اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی او را مقصر فروپاشی شوروی می‌دانند، در اظهارنظری جدید درباره دستکم گرفتن مشکلات داخلی شوروی و بی‌‌توجهی به اصلاحات گله کرد.

میخائیل گورباچف ۹۰ ساله در سی‌اُمین سالگرد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک رسانه روس مصاحبه کرد و نظرات خودش را ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین رهبر اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود اما دسامبر ۱۹۹۱ بعد از یک کودتای داخلی موسوم به «کودتای آگوست» سرانجام استعفا داد و اتحاد جماهیر شوروی هم فروپاشید.

به گزارش خبرگزاری تاس، میخائیل گورباچف در مصاحبه با این رسانه تاکید کرد که مقام‌های شوروی دامنه مشکلات داخلی و قومیتی و ضرورت نیاز به انجام اصلاحات در شوروی را دستکم گرفته بودند.

به باور او، حتی بعد از کودتای آگوست امکان بقا و حفظ کردن اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی به شکل «اتحاد کشورهای مستقل» وجود داشت.

گورباچف روز شنبه (دیروز) به خبرگزاری تاس گفت: «در ابتدا ابعاد و عمق مشکلات در روابط بین اقوام و روابط مرکز و جمهوری‌ها را دستکم گرفتیم. خیلی طول کشید تا متوجه شویم اتحاد (جماهیر شوروی) نیاز به احیا دارد».

به گفته او، هدف مقام‌های شوروی «حفظ اتحاد (اتحاد جماهیر شوروی) و ایجاد یک فدراسیون واقعی با حاکمیت واقعی برای جمهوری‌ها بود؛ جمهوری‌هایی که بخشی از قدرتشان را به مرکز تخصیص بدهند».

آخرین رهبر اتحاد شوروی ادامه داد: «امنیت، دفاع، شبکه حمل و نقل، ارز واحد و حقوق بشر طبق پیش‌نویس پیمان اتحادیه در دست مقامات اتحاد (جماهیر شوروی) باقی می‌ماند. من مطمئن هستم که این یک گزینه قابل اجرا بود و اکثر جمهوری‌ها از آن حمایت می‌کردند اما کودتا این احتمال را بر هم زد».

به گفته وی، «حتی بعد از کودتای (آگوست ۱۹۹۱ در شوروی) زمانی که جمهوری‌ها استقلال خود را اعلام کردند و قدرت رئیس‌جمهور شوروی به طور جدی تضعیف شد، من مطمئن بودم که امکان حفظ اتحادیه وجود دارد. من اتحادیه کشورهای مستقل را پیشنهاد کردم».

گورباچف افزود: «اولا، آنها (جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی) عضو سازمان ملل می‌شدند، در حالی که اتحادیه کرسی خود را در شورای امنیت حفظ می‌کرد. نیروهای مسلح و تسلیحات اتمی تحت یک فرماندهی واحد باقی می‌ماندند. من مطمئن هستم که این امر به مراتب بهتر از آنچه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در واقعیت رخ داد، می‌بود».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: میخائیل گورباچف فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف جمهوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۱۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلزنی مهدی قایدی مقابل النصر

در هفته بیستم لیگ امارات دو بازی برگزار شد. اتحاد کلباء که مهدی قایدی را در ترکیب اصلی خود داشت مهمان النصر بود و یک تساوی ارزشمند را به دست آورد. این بازی با تساوی دو بر دو به پایان رسید و مهدی قایدی گل نخست بازی را به ثمر رساند تا درخشش او در لیگ امارات ادامه داشته باشد.

اتحاد کلباء با این تساوی در رده دهم جدول رده‌بندی قرار گرفت.

در دیگر بازی برگزار شده بنی یاس با نتیجه ۴ بر ۲ حتی را شکست داد.

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • انتقام از شوروی
  • روی این استقلال نمی شود حساب کرد | دو اتفاق باعث اتحاد تراکتوری ها شده است
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • گلزنی مهدی قایدی مقابل النصر
  • ماشین گلزنی قایدی از کار افتادنی نیست
  • تساوی اتحاد کلبا با گلزنی قایدی + فیلم
  • (ویدیو) گل اول اتحاد کلبا به النصر توسط قایدی