Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@01:17:38 GMT

این خوراکی ها را با شکم خالی نخورید

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۴۵۱۶

این خوراکی ها را با شکم خالی نخورید

صراط:

مصرف برخی مواد غذایی در حالیکه معده خالی باشد می‌تواند با عوارض و مشکلاتی برای سلامت همراه باشد و به همین دلیل مصرف آن‌ها به هنگام خالی بودن معده توصیه نمی‌شود.

به گزارش صدا وسیما، در وعده غذایی صبحانه فرد پس از چند ساعت خالی بودن معده اقدام به مصرف مواد غذایی می‌کند هرچند بسیاری از افراد به دلیل مشغله داشتن این وعده را حذف کرده یا در صورت صبحانه خوردن ، رژیم غذایی صحیح را رعایت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هندوانه:

مصرف هندوانه با معده خالی می‌تواند موجب اسیدی شدن معده شده و هضم غذا را سخت می‌کند. مصرف این میوه هنگام عصر و غروب توصیه می‌شود.

قهوه:

مصرف قهوه با معده خالی مضر است. کافئین موجود در قهوه برای معده مفید نیست. اگر عادت دارید صبح قهوه بنوشید ابتدا یک لیوان آب نوشیده و سپس به مصرف قهوه اقدام کنید.

چای:

چای نیز همچون قهوه نباید هنگام خالی بودن معده مصرف شود. مصرف چای در این شرایط احتمال نفخ و یبوست را افزایش می‌دهد.

موز:

این میوه حاوی مواد مغذی بسیاری است و سرشار از منیزیم و پتاسیم است، اما مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود، زیرا این مواد مغذی موجود در موز می‌تواند باعث سنگینی و ناراحتی در معده و استفراغ شود.

گوجه فرنگی:

مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها وآنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی مفید است. هرچند مصرف این خوراکی هنگام خالی بودن معده می‌تواند آسیب زننده باشد. در واقع به دلیل خاصیت اسیدی بودن گوجه فرنگی، مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود.

آب گازدار:

آب گازدار حاوی مقادیر زیادی از اسید کربنات است. زمانیکه این نوشیدنی با اسید موجود در معده ترکیب شود می‌تواند با مشکلات بسیاری از جمله درد معده همراه شود.

سالاد:

سالاد به هضم مواد غذایی و کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر موجود در ترکیب‌های این خوراکی برای سلامتی مفید است هرچند مصرف سالاد با معده خالی می‌تواند به نفخ و سوزش معده منجر شود.

شیرینی:

اگر هنگام صبح یا با معده خالی خوراکی یا نوشیدنی شیرین مصرف کنید در نتیجه خود را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌دهید؛ بنابراین مهم است که ابتدا با معده خالی آب بنوشید و سپس اقدام به خوردن کنید.

مرکبات:

مرکبات منبع خوبی از ویتامین C هستند. هرچند مصرف این میوه‌ها با معده خالی به دلیل اسیدی بودن موجب سوزش معده و مشکلات گوارشی می‌شود.

دارو:

پزشکان همواره توصیه می‌کنند پس از خوردن غذای جامد، فرد به مصرف دارو اقدام کند، زیرا با مصرف دارو هنگام خالی بودن معده، سطح داخلی معده تحت تأثیر قرار گرفته و دارو‌ها در واکنش با اسید معده، تعادل بدن را به هم می‌زنند.

نوشیدنی‌های گازدار:

به طور کلی مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای سلامتی مضر است. هرچند به افراد توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف این نوع نوشیدنی‌ها از مصرف آن هنگام خالی بودن معده خودداری کنند.

غذا‌های تند:

اکثر افراد از مصرف غذای تند لذت میبرند، اما مصرف چنین خوراکی‌هایی هنگام خالی بودن معده هرگز توصیه نمی‌شود. به طور طبیعی برخی از اسید‌ها در بدن وجود دارند که واکنش شیمیایی بین این اسید و ادویه‌جات تاثیر مطلوبی بر روده ندارد.

کشک:

مصرف کشک هنگام صبح هرگز توصیه نمیشود. مصرف این خوراکی هنگام صبح و با خالی بودن معده آسیب جدی برجا میگذارد و در کنار اسیدی کردن موجب زخم معده می‌شود.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: معده خالی مواد غذایی رژیم غذایی صراط هنگام خالی بودن معده توصیه نمی شود معده خالی مصرف آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۴۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها بیشتر بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل دیگر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید