Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:24:47 GMT

تعجب کشیشها از تسلط یک ایرانی بر عقاید مسیحیت

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۶۱۴۱

نگاه اسلام درباره حضرت عیسی (ع) و مسیحیت در خور تأمل است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل از اعتقادات تحریف نشده مسیحیت همواره مورد توجه مسیحیان واقع شده است. مرتضی محمودی سفیر اسبق ایران در سیرالئون در بخشی از خاطرات خود در این رابطه خاطرات جالبی را بیان می‌کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه «مکرز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: محمودی در کتاب خود با عنوان «عبور از شب» درباره فعالیت‌های خود درباره مسیحیت در دوران مسئولیت خود در آن کشور آفریقایی می‌گوید: موقع کریسمس و میلاد حضرت عیسی علیه‌السلام بود، من در این مورد مطالعه‌ای کردم و قرآن و منابع دیگر درباره‌ حضرت ‌مریم علیهاسلام، حضرت عیسی و احترامی که اسلام به حضرت عیسی و حضرت مریم دارد و مسائل متعدد و مختلف را بررسی کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مسئول دفترم و آنهایی که روابط‌ عمومی داشتند، گفتم می‌توانید برای من یک مصاحبه بین خبرنگاران بگذارید؟

در حدود بیست سی نفر از خبرنگارهای خارجی، اعم از اروپایی و امریکایی از جمله تایمز آمده بودند. در ابتدا مطلبی را درباره‌ حضرت عیسی علیه‌السلام، حضرت مریم به صورت کلی بیان کردم، مصاحبه نزدیک به دو ساعت طول کشید و سؤال و جواب می‌کردند. مقدار زیادی از این سؤال و جواب‌ها در روزنامه‌ها چاپ شد و در رسانه‌های غربی هم انعکاس پیدا کرد و نامه‌های تشکرآمیز فراوانی از طرف مسیحی‌ها برای من آمد و همه را برای دکتر ولایتی و وزارت‌ امور خارجه فرستادم.

خبرنگارهای خارجی، مخصوصاً آن‌هایی که مسیحی بودند، بیشتر آمده بودند، چون عنوان مصاحبه درباره کریسمس و میلاد حضرت عیسی بود، همه هم تعجب کرده بودند که سفیر جمهوری ‌اسلامی چطور آمده درباره‌ حضرت عیسی، حضرت مریم و کریسمس صحبت ‌می­‌کند؟ خیلی جالب بود و انعکاس بسیار مثبتی ایجاد کرد، به طوری که هر کشیشی من را می‌دید از من تشکر می‌کرد. از آن به بعد دیگر در تمام برنامه‌های کلیسای مرکزی در فری‌تاون رسماً من را دعوت می‌کردند، بدون استثناء من شرکت می‌کردم و واقعاً احترام بسیار زیادی در بین این‌ها پیدا کردم، نماینده واتیکان که در سیرالئون سفیر داشت روزنامه‌ها را دیده بود می‌گفت شما این‌ها را از کجا می‌دانید؟ گفتم یعنی چه؟ این‌ها اعتقادات ما در قرآن است، می‌گفت نه یک چیزهایی درباره حضرت عیسی، حضرت مریم شما گفتید که این‌ها مربوط به ماست، گفتم خوب مطالعه کردم می‌دانم این‌ها را بررسی کردم، این‌ها مسائلی است که ما قبول داریم، دین ما قبول دارد، پیغمبر ما قبول دارد، علمای ما قبول دارند، مردم ما قبول دارند، بنابراین این مصاحبه بازتاب بسیار خوبی در بین مقامات و همچنین مردم مسیحی ایجاد کرد و رابطه بسیار خوبی بین ما و این‌ها و سفارت به وجود آمد و واقعاً جزو گروهی شدند که به شدت از سفارت جمهوری‌اسلامی و از جمهوری‌اسلامی پشتیبانی می‌کردند.

وقتی که حضرت‌امام رحمت‌الله علیه رحلت کردند، به سفارت آمدند. فردی مسیحی بلند شد و سخنرانی کرد و می‌گفت که امام‌ خمینی تنها به مسلمانان تعلق ندارد، بلکه به همه ما که مسیحی هستیم تعلق دارد، چون ما هم جزء مستضعفین و ستم‌دیده‌ها هستیم و امام‌ خمینی در حقیقت بشارت‌دهنده برای نجات ستم‌دیده‌ها و ظلم‌دیده‌ها است و ایشان یک رهبر روحانی است و اسمش روح‌الله است و این روح‌الله از حضرت ‌عیسی گرفته شده است، خیلی دقیق و زیبا سخنرانی کرد، سپس به مصاحبه من اشاره کرد، و گفت همان مصاحبه سفیر شما نشان داد که اعتقاداتمان بسیار به همدیگر نزدیک است، این‌ها را بایستی یاد بگیریم بین ما اختلافات ایجاد نکنند. بنابراین واقعاً سفارت‌خانه‌ها، مخصوصاً سفارت آمریکا و بعضی کشورهای عربی مقدار زیادی از این نظر نگران شده بودند که سفیر ایران یک کاری کرده است که مسیحی‌ها را کامل به طرف خودش جذب کرده است.

یک بار در سفارت نشسته بودم، به من خبر دادند که نقاشی یک عکس خیلی بزرگ ایستاده‌ای از امام‌ خمینی را در میدان کاتین‌تری گذاشته‌اند. کاتین‌تری درخت خیلی بزرگ پیری بود که می‌گفتند دو سه هزار سال قدمت دارد، ساقه‌اش هم به اندازه یک ساختمان بزرگ بود، درخت شاخه‌های خیلی وسیع داشت، بزرگ‌ترین میدان فری‌تاون هم بود. نقاش از روی عکسی از امام، نقاشی بزرگ دیگری کشیده بود و در میدان کاتین‌تری گذاشته بود... وقتی من به میدان رفتم نگاه کردم دیدم جمعیت دور میدان ایستاده‌اند و به این عکس نگاه می‌کنند، پلیس هم مراقب بود، کسی به عکس دست نمی‌زند و مردم با عشق و علاقه هم مراقب بودند که کسی به عکس تعرضی نکند...این اقدام مثل توپ در شهر صدا کرده بود، بعد از من سؤال کردند که چه کسی این عکس را آورده است؟ گفتیم ما نبودیم.

عکس هم خیلی زیبا نقاشی شده بود، واقعاً یک نقاش ماهر این را کشیده بود، خیلی زیبا با آبرنگ کشیده بود. در حدود یک هفته این نقاشی در میدان مستقر بود، نه دولت اعتراضی کرد نه پلیس متعرض شد. فقط شنیدم که کشور عربستان و بعضی کشورهای دیگر اعتراض کردند که سفارت جمهوری ‌اسلامی ایران عکس رهبرشان را در میدان شهر گذاشته‌اند. 

بعد از یک هفته ده روز به من خبر دادند که یک وانتی آمده و دم در سفارت است، همان عکس روی وانت است و می‌خواهد داخل سفارت بیاید، گفتیم چه کسی است؟ گفتند آقایی هست گفته که من نقاش این عکسم. گفتم در را باز کنید به داخل سفارت بیاید، در را باز کردند به داخل آمد، عکس را پایین آوردند و به ما تقدیم کرد، ما گفتیم آقا این چه کاری بود کردید؟ گفت من کاری به شما ندارم، می‌دانم بعضی‌ها با شما رقابت دارند و می‌روند بدگویی می‌کنند، ولی به کسی ربطی ندارد، اگر می‌خواستند کاری کنند، من آمده­ام اعلام کنم که من آوردم. مردم فری‌تاون و سیرالئون من را می‌شناسند، من بزرگ‌ترین نقاش هستم، گفتیم چرا این کار را کردی؟ گفت کار دل است، کسی می‌تواند با دل من، درون من مبارزه کند؟ - مسیحی هم بود- امام را با تمام وجودم دوست دارم، کسی هم به من نگفته، از کسی هم مزدی نخواستم، چند ماه وقت صرف کردم. با افتخار این نقاشی را از روی عکس کوچکی که از امام داشتم، کشیدم. ما هم تحسین کردیم. از وی پذیرایی کردیم و یک هدیه هم به او دادیم، قبول نکرد. گفت من به خاطر امام‌ خمینی این نقاشی را کشیدم، گفتم این هدیه اصلاً راجع به آن نیست، همین که با شما آشنا شدیم برای ما مهم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشیش مسیحیت ايران مرتضی محمودی حضرت مریم حضرت عیسی ما قبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.

در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد. البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار است.

با‌این‌حال همچنان مشخص نیست مجوز‌های این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند؛ بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.

گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ۱۴۰۱ که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمد‌های حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال ۱۳۹۰، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای ۳۰ کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.

به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

دیگر خبرها

  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • جنگ‌افروزی دشمنان در منطقه برای تسلط بر خلیج فارس است
  • ببینید | تصاویری از تجمع دانشجویان استان تهران مقابل سفارت فرانسه
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • عیسی در روز تلخ بهترین گلزن فصل پرسپولیس شد
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی