Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک نوازنده و موسیقی‌شناس با اشاره به انتشار کتاب رساله نوین موسیقی ایران و نقش آن بر تدوین ساختار آکادمیک برای موسیقی ایرانی گفت: باید سنت‌گرایی که همواره در موسیقی ایرانی حضور داشته و به نوعی تبدیل به آفت موسیقی ایرانی شده را کنار بگذاریم و موسیقی خود را به زبان بین‌المللی تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا پورغلام در گفت وگو با ایسنا با اشاره به انتشار کتاب رساله نوین موسیقی ایران اظهار کرد: این کتاب سه جلدی توسط بهروز فخیمی که سال‌ها از عمر خود را صرف پژوهش در موسیقی کرده، نوشته شده و توانسته است تأثیر بسیاری بر حوزه تئوری موسیقی ایرانی بگذارد.

وی ادامه داد: مخاطبان این رساله افرادی هستند که با موسیقی به ویژه موسیقی آکادمیک آشنایی داشته و با حداقل‌های موسیقی را می‌شناسند؛ لذا این اثر کتابی تخصصی به حساب می‌آید.

پورغلام با تأکید بر اینکه این کتاب رساله‌ای در حوزه موسیقی نوین ایران است، تصریح کرد: از زمان عبدالقادر مراغه‌ای فرد دیگری رساله‌ای در حوزه موسیقی ایرانی ننوشته است اما حاصل ۳۰ سال تلاش و کنکاش و پرسشگری بهروز فخیمی در حوزه موسیقی انتشار سه جلد کتاب ۱۳۰۰ صفحه‌ای می‌شود که با کیفیتی مناسب و زبانی شیوا پاسخ تمام سوالات و مشکلاتی را می‌دهد که سال‌ها در حوزه موسیقی مطرح بود و اساتید ما نمی‌توانستند به آن پاسخ دهند.

نباید درهای یادگیری را به روی خود ببندیم

وی با اشاره به بی‌توجهی برخی از اساتید به این کتاب خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از اساتید بدون مطالعه کتاب با آن مخالفت می‌کنند؛ در حالی که نباید درهای یادگیری را روی خود ببندیم. کسانی که کلمه استاد را یدک می‌کشند و درهای یادگیری را روی خود می‌بندند، شاید با خود تصور کنند که امورات ما با همین دانسته‌ها می‌گذرد و نیازی به یادگیری بیشتر نداریم اما در آینده به اشتباه خود پی خواهند برد.

این موسیقی‌شناس افزود: شاید در حال حاضر این کتاب اقبال چندانی نزد اساتید نداشته باشد اما همین اساتید و کلیه هنرجویان در چند سال آینده ملزم به یادگیری این کتاب به منظور آموزش صحیح موسیقی خواهند بود.

کشف حلقه مفقوده موسیقی ایرانی 

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های این کتاب عنوان کرد: همواره حلقه گمشده‌ای میان موسیقی ادواری و موسیقی کلاسیک ایرانی وجود داشت؛ در حالی کتاب‌های شرح ادوار صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغه‌ای و مبارک شاه بخاری در دسترس بوده و مطالعه می‌شود اما کسی نمی‌توانست این حلقه گمشده را کشف کند. با این حال بهروز فخیمی در رساله نوین موسیقی ایران این حلقه مفقوده را کشف کرده و با استناد به این کتاب می‌توان به صورت علمی و مستدل توضیح داد که چگونه موسیقی ادواری ما به موسیقی دستگاهی تبدیل شده است.

پورغلام گفت: اینکه موسیقی دستگاهی ایران از چه هنگامی و به چه صورت آغاز شد، یکی از ساده‌ترین پرسش‌هایی است که کمتر استادی می‌تواند به روشنی به آن پاسخ دهد. اساتید در مقابل این پرسش تنها می‌توانند بگوید موسیقی دستگاهی ایران از زمان قاچار آغاز شد، اما نمی‌توانند چگونگی آغاز شدن، پیش‌زمینه و مسائل علمی آن را توضیح دهند. این‌ها مسائلی است که در رساله نوین موسیقی ایران به روشنی و با تیکه بر مسائل علمی پاسخ داده شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این رساله هم‌اکنون در دسترس است و امیدواریم اهالی موسیقی بیشتر به سمت مسائل علمی رفته و درهای یادگیری را روی خود نبندند، تصریح کرد: باید اجازه دهیم هنرمندانی که در این زمینه زحمت کشیده و از مال و جان خود گذشتند، شناخته شوند و نباید به راحتی از کنارشان بگذریم.

این موسیقی‌شناس خاطرنشان کرد: فاصله‌گیری از سنت‌گرایی موضوعی است که این رساله سعی بر انجام آن داشته و ساختاری آکادمیک برای موسیقی ایرانی تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: اتفاق بزرگی که در این کتاب می‌افتد، اثبات این امر است که موسیقی غرب موسیقی ایرانی بوده که از ما دزدیده شده و بار دیگر به صورت ناقص به خورد ما داده شد. با این حال آنان به ما تحمیل می‌کنند که شما بی‌سواد هستید و ما با سواد. در این کتاب ثابت می‌شود که چنین چیزی نیست.

مرتضی اسکافی، رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار کتاب رساله نوین موسیقی ایران گفت: این رساله توانسته چالش‌هایی که از بدو تولد موسیقی در ایران و خراسان وجود داشته را بررسی کند و به تک‌تک موضوعات عنوان شده به صورت علمی پاسخ دهند.

وی ادامه داد: این نخستین بار است که چنین کتابی در حوزه موسیقی نوین ایران منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موسیقی کتاب موسیقی مشهد خراسان رضوي حوزه موسیقی موسیقی ایرانی موسیقی شناس کتاب رساله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند. 
در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده تر فی مابین بحث و گفتگو شد.
در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه ها و نهاد ها را به عمل آورد.
همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی،آواز،تصنیف و مناجات خوانی،ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه شیر و شکراز دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟