Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@07:42:47 GMT

تمرین برای درمان رفلاکس معده

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۵۸۹

تمرین برای درمان رفلاکس معده

رفلاکس یا اسید معده باعث سوزش و درد شدیدی در معده و مری می شود که برای تسکین و به حداقل رساندن این حالت راه های گوناگونی وجود دارد، یکی از این راه های درمانی استفاده از حرکات ورزشی مانند یوگا است.

ناطقان: رفلاکس معده حالتی است که در آن اسید معده به مری بر می گردد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دریچه ای که معده و مری را به هم متصل می کند دچار اختلال در عملکرد شده و باعث ایجاد سوزش در قفسه سینه و حلق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوردن غذاهای چرب یکی از علت های اصلی رفلاکس است. علاوه بر آن مصرف کاکائو و مرکبات و ادویه های تند و کافئین نیز سبب برگشت اسید معده می شوند.

درد ناشی از رفلاکس بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل است. برای درمان این مشکل علاوه بر داروها روش های دیگری نیز وجود دارد که شامل انجام برخی از حرکات ورزشی و یوگا  می باشد.

 

ورزش های توصیه شده برای کاهش اثرات رفلاکس

اگر شما جزو افرادی هستید که به ورزش اهمیت می دهید و ورزش در برنامه های روزانه شما از جایگاه ویژه ای برخودرار است باید دقت کنید که در صورت داشتن مشکل رفلاکس معده تغییراتی را در نوع و نحوه ورزشی که انجام می دهید اعمال کنید.


با انجام یک سری از ورزش ها می توان برگشت اسید معده را به مری دفع و یا تا حد زیادی کاهش داد.

دقت داشته باشید که انجام برخی از حرکات ورزشی باعث تحریک بیشتر اسید معده می شوند.

ورزش های ملایمی که باعث ایجاد فشار کمتری می شوند مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، رقص یا ایروبیک، پیلاتس و ...  توصیه می شود.

از انجام ورزش هایی که مسیر طبیعی هضم را معکوس می کنند مانند دراز و نشست و کرانچ و امثال آن خودداری کنید.

 

کم تحرکی یکی از عوامل ایجاد رفلاکس معده

علاوه بر اینکه مصرف برخی از مواد غذایی مانند کافئین، کاکائو، مرکبات، غذاهای چرب و ادویه جات تند باعث بروز رفلاکس می شود، می توان گفت که یکی از دلایل بروز این مشکل کم تحرکی و ورزش نکردن است.

حملات رفلاکس معده اغلب به دلیل افزایش وزن ایجاد می شود. استفاده از لباس های تنگ در ناحیه دور کمر که روی شکم فشار وارد می کند باعث برگشت اسید معده به مری می شود.

برای رفع این مشکل و جلوگیری از بروز آن توصیه می شود از یک برنامه ورزشی متوسط استفاده کنید.انجام حرکات ورزشی کمک می کند تا رفلاکس اسید معده را کنترل کنید.

این حرکات ورزشی الزاما ورزش های سنگین نمی باشد بلکه انجام حرکاتی مانند پیاده روی در خانه و یا بیرون از  خانه و بالا رفتن از پله ها نیز می تواند مؤثر باشد. دقت داشته باشید که انجام برخی از ورزش ها که شامل حرکات زیاد و شدید می باشد خود باعث تحریک و تشدید رفلاکس معده می شود پس از انجام این نوع حرکات ورزشی خودداری کنید.

 

استفاده از ورزش یوگا برای درمان و کاهش اثرات ناشی از رفلاکس

انجام تمرینات و حرکات یوگا به طور منظم باعث تقویت دستگاه گوارشی می شود و به عملکرد بهتر اعضای دستگاه گوارشی کمک می کند. همچنین بهبود گردش خون در بدن شده و درنتیجه باعث جذب بهتر اکسیژن مواد مغذی خون می شود.

در این بخش چند حرکت یوگا آموزش داده می شود که برای رفع این مشکل بسیار موثر می باشد.

اما دقت داشته باشید که قبل از شروع انجام این حرکات از مصرف غذاهای جامد خودداری کنید. همچنین اگر در شش ماه اخیر عمل جراحی در ناحیه شکم داشته اید از انجام این حرکات خودداری کنید.

 

1. پاداهاستاسانا

انجام تمرینات یوگا به طور منظم باعث تقویت دستگاه گوارش می شود

برای انجام این حرکت ابتدا باید صاف بایستید. پاشنه پاها را به هم بچسبانید و سپس پنجه ها را کمی از هم جدا کنید.

قفسه سینه را کمی منبسط کنید و شانه ها را در وضعیت راحت قرار دهید. سر و گردن را در حالت صاف نگهدارید و انگشت های دست ها را به هم بچسبانید. کف دستها باید با ران ها مماس باشند.

صورت خود را در حالت ریلکس نگه دارید. سپس هم زمان با عمل دم دست ها را بالا آورده به طوری که بازوها به گوش ها بچسبند.

هنگام عمل بازدم به سمت جلو خم شوید به گونه ای که صورت به زانو ها برسد و کف دست ها روی زمین قرار بگیرد. اگر در این حالت کف دست ها به زمین نمی رسد نگران نباشید و تمرین را تا جایی که راحت هستید انجام دهید.با تکرار و انجام این تمرین به طور منظم و روزانه به مرور و پس از گذشت چند هفته بدن شما نرم تر می شود و انعطاف بیشتری پیدا می کند و کف دست ها به زمین خواهد رسید.

حدود 9 ثانیه در این حالت نهایی توقف کنید و بمانید ( با تنفس عادی). سپس به آرامی به حالت اول برگردید.

از مزایای انجام این حرکت رفع سوء هاضمه، درمان یبوست، رفع نفخ شکم و برطرف کردن مشکلات  معده و روده است.

 

2. پاس چی موتاناسانا

پاس چی موتاناسانا موجب چربی سوزی می شود

برای انجام این حرکت ابتدا باید روی زمین بنشینید. پشت کاملا صاف باشد.

پاها را در کنار هم قرار داده و پاشنه ها را به هم بچسبانید.

کف دست ها را در دو طرف بدن روی زمین قرار دهید. همزمان با عمل دم دست ها را بالا بیاورید به طوری که آرنج ها خم نشوند و بازوها با گوش ها مماس باشند.

همزمان با بازدم از ناحیه کمر به جلو خم شوید به نحوی که صورتتان به زانو ها برسد.

انگشتان اشاره را دور شست پاها حلقه کنید. آرنج ها کمی خم شده و به مدت 9 ثانیه در این حالت بمانید و عادی نفس بکشید. سپس به آرامی به حالت اول برگردید.

این حرکت سبب آب کردن چربی های شکم و دور کمر شده و با ماساژ دادن کبد و کلیه ها وپانکراس، سبب عملکرد بهتر و منظم این قسمت ها می شود. این حرکت همچنین برای رفع  التهاب روده و معده مفید است.

 

3. شالاب آسانا

کم تحرکی یکی از عوامل شایع رفلاکس معده است

برای انجام این حرکت روی زمین بنشینید. دست ها را بالای سر نگه دارید. بدن را در حالت کشیده و در یک خط مستقیم قرار دهید.

چانه باید روی زمین باشد و دست ها را مشت کرده و در زیر کشاله ران قرار دهید.

هر دو پا را صاف کرده و کشیده و بالا بیاورید. زانو ها نباید خم شوند. به مدت 9 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید. در طول انجام این تمرین باید تنفس عادی داشته باشید.

انجام این حرکت برای رفع کمر درد و درد ستون فقرات و لگن خاصره بسیار مؤثر است. همچنین سبب عملکرد بهتر غده پانکراس و کبد و کلیه ها شده و یبوست و نفخ شکم را نیز رفع می کند.

 

4. پاوان موکتاسانا

حرکت پاوان موکتاسانا اسید معده را منظم می‌کند و در نتیجه رفلاکس معده را کاهش میدهد

ابتدا روی زمین و بر پشت دراز بکشید. پاشنه پاها را به هم بچسبانید و بدن را در یک خط مستقیم قرار دهید.

پاها را همزمان با عمل دم بالا بیاورید و در حین بازدم آنها را روی شکم جمع کنید.

دست ها را دور پاها قلاب کنید و چانه را به زانو ها بچسبانید.

به مدت 9 ثانیه و با تنفس عادی در این حالت بمانید و سپس به آرامی به حالت اول برگردید.

انجام این حرکات برای تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی مؤثر می باشد و مشکلات ناحیه شکمی را رفع می کند. اسید معده را منظم کرده و نفخ شکم و یبوست و التهاب معده و روده ها را برطرف می کند.

منبع: عصر ایران برچسب ها: درمان ، رفلاکس ، معده ، بیماری ، اختلال ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: درمان رفلاکس معده بیماری اختلال ناطقان انجام این حرکت خودداری کنید اسید معده رفلاکس معده داشته باشید حرکات ورزشی قرار دهید کف دست ها دست ها روی زمین برای رفع زانو ها ورزش ها 9 ثانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، غربالگری نوزادان یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکی برای مراقبت‌های اولیه کودکان است. این فرایند به منظور شناسایی زودهنگام بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی در نوزادان انجام می‌شود. هدف از غربالگری، امکان تشخیص به موقع و درمان سریع این اختلالات است تا از بروز عوارض جدی و غیر قابل بازگشت پیشگیری شود.

در طول چند دهه گذشته، برنامه‌های غربالگری نوزادان به طور چشمگیری گسترش یافته و اکنون به بخش جدایی ناپذیر مراقبت‌های بهداشتی نوزادان تبدیل شده است. این برنامه‌ها شامل آزمایش‌های متعددی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های متابولیکی، هورمونی، ژنتیکی و سایر اختلالات است که می‌تواند سرنوشت زندگی کودک را تغییر دهد.

علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه، چالش‌های متعددی همچنان وجود دارد. چالش‌هایی مانند دسترسی نامناسب به مراکز بهداشت غربالگری در برخی مناطق، هزینه تست غربالگری نوزاد و موضوعات غیره که نگرانی‌هایی برای والدین نوزادان به وجود آورده است. در این مقاله، به بررسی اهمیت، بهترین زمان آزمایش غربالگری و کلیات تست غربالگری نوزاد خواهیم پرداخت.

اگر در انتظار فرزندتان هستید که هنوز متولد نشده است و در حال حاضر نگرانی برای محافظت از سلامت فرزندتان دارید، این مقاله کمک بسیاری به شما خواهد کرد تا اطلاعات کافی درمورد غربالگری نوزاد به دست آورید.

غربالگری نوزادان چیست؟

غربالگری نوزاد جزو خدمات بهداشت عمومی است که در این فرایند یک سری تست‌ها برای نوزادان طی چند روز هفته انجام می‌شود. در غربالگری، نوزادان تازه متولد شده برای گروهی از اختلالات سلامتی که در بدو تولد ممکن است دچار آن شوند، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

با یک آزمایش خون ساده، پزشکان می‌توانند شرایط نادر ژنتیکی مرتبط با هورمون و متابولیک را که می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود بررسی کنند.

غربالگری نوزادان به پزشکان امکان می‌دهد بیماری‌های مرتبط نوزادان را به سرعت تشخیص دهند تا در صورت وقوع بیماری، درمان را در اسرع وقت آغاز کنند.

دلیل غربالگری نوزادان

برای نوزادانی که مشکل سلامتی دارند، انجام آزمایش غربالگری می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. آزمایش غربالگری نوزاد با هدف شناسایی نوزادانی است که ممکن است سالم به نظر برسند؛ اما دارای یک بیماری نادر سلامتی هستند که اگر درمان نشود ممکن است آسیب جدی برای نوزاد ایجاد کند. تست غربالگری مانند آزمایش پاشنه پای نوزاد می‌تواند مشکلات سلامتی مانند زردی نوزاد آشکار کند.

بیماری‌هایی مانند زردی نوزادان یا همان یرقان خطر جدی برای سلامت نوزاد دارند و باید در اسرع وقت درمان شوند.

بنابراین، درمان زودهنگام بیماری‌ها می‌تواند سلامت نوزادان را بهبود بخشد و از ناتوانی شدید یا حتی مرگ نوزاد نیز جلوگیری کند.

غربالگری نوزادان چند مرحله است؟

غربالگری بر اساس هر نوزادی ممکن است متفاوت باشد؛ اما به طور کلی آزمایش غربالگری نوزاد شامل مراحل زیر است:

غربالگری شنوایی نوزادان

آزمایش شنوایی نوزاد بلافاصله پس از تولد نوزاد انجام می‌شود. اگر در بیمارستان زایمان کنید، ممکن است قبل از ترخیص شما و نوزادتان، این آزمایش به شما پیشنهاد شود. در غیر این صورت، این تست غربالگری توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک متخصص در چند هفته اول تولد نوزاد انجام می‌شود. در این آزمایش با استفاده از هدفون‌های کوچک و نرم افزار ویژه، تیم پزشکی بررسی می‌کند که کودک شما چگونه به صدا و امواج صوتی پاسخ می‌دهد.

آزمایش پاشنه پای نوزاد

آزمایش پاشنه پای نوزاد شامل گرفتن نمونه کوچکی از خون نوزاد برای بررسی بیماری‌های نادر اما خطرناک (زردی نوزاد) است. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی از پاشنه پای نوزاد چند قطره خون را روی کارت‌های مخصوص جمع آوری می‌کند تا برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شود. پس از غربالگری نوزادان در مراکز بهداشت نتایج این آزمایش غربالگری معمولاً زمانی که کودک شما پنج الی هفت روزه شود آماده می‌شود.

آزمایش قلب نوزاد

این آزمایش برای بررسی شرایط قلبی شناخته شده به عنوان نقص مادرزادی قلبی یا CCHD استفاده می‌شود. این آزمایش ساده یا استفاده از روشی به نام پالس اکسیمتری برای بررسی سطح اکسیژن در خون نوزاد انجام می‌شود.

برای غربالگری نوزادان نارس چه بیماری‌هایی مورد آزمایش قرار می‌گیرند؟

برای غربالگری نوزاد نارس بیماری‌های مختلفی تحت بررسی قرار می‌گیرد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تیروئید نوزادان اشاره کرد؛ این بیماری باعث کاهش سطح هورمون‌های تیروئید نوزاد و در نتیجه آن عقب ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد می‌شود.

فنیل‌کتونوری یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در غربالگری نوزاد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. فنیل آلانین یکی از اسید آمینه‌های مهم و ضروری بدن است. نقص ژنتیکی آنزیم‌هایی که باعث مصرف فنیل آلانین در چرخه سوخت و ساز بدن می‌شوند، باعث افزایش سطح آن در بدن و ظهور آن در ادرار می‌گردد. در صورت درمان نشدن فنیل کتونوری، سطح بالای فنیل آلانین به بافت مغز آسیب می‌رساند و باعث عقب‌ماندگی ذهنی نوزاد می‌شود. تشخیص زودهنگام و درمان آن با رژیم‌های غذایی خاص سبب رشد طبیعی کودک می‌شود.

افزایش گالاکتوز یا همان گالاکتوزمی، کودکان مبتلا به این بیماری به دلیل نقص ژنتیکی در تولید برخی آنزیم‌ها قادر به استفاده از قند موجود در شیر نخواهند بود؛ بنابراین گالاکتوز خون نوزاد بالا می‌رود و ممکن است باعث بروز آب مروارید و آسیب به کبد و مغز نوزاد شود. از نشانه‌های افزایش گالاکتوز در بدن می‌توان به استفراغ طولانی اشاره کرد که باعث عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

همچنین یک مورد مهم دیگر در آزمایش غربالگری نوزاد بررسی کمبود آنزیم G۶PD بوده که به دنبال آن بیماری فاویسم به همراه دارد. در این بیماری یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز خون کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری از جمله یرقان یا همان زردی نوزاد شود.

زردی در بین نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است به همین دلیل باید تست‌ها و آزمایش‌های لازم برای این بیماری انجام شود. زمانی که درجه زردی نوزاد افزایش پیدا می‌کند باید درمان این بیماری فوراً آغاز شود تا نوزاد از عوارض و خطرات احتمالی آن دور بماند.

بهترین زمان غربالگری نوزاد چه وقتی است؟

همان‌طور که اشاره کردیم بلافاصله پس از تولد نوزاد بهترین زمان غربالگری است؛ نوزادان ۷۲ ساعت پس از تولد الی ۵ روز اول زندگی خود بهتر است غربالگری شوند.

نتایج غربالگری نوزادان از نظر کم شنوایی و بیماری قلبی به محض انجام آزمایش در دسترس است.

نتایج آزمایش خون معمولاً در پنج روزگی تا روز هفتم پس از تولد نوزاد آماده می‌شود. در صورت مثبت بودن آزمایش‌های غربالگری به والدین نوزاد اطلاع داده می‌شود.

مثبت بودن تست غربالگری نوزاد به این معنی نیست که کودک قطعاً دارای شرایط وخیم پزشکی است. پزشکان برای تأیید یا رد تشخیص بیماری‌های نوزاد آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کنند.

اگر بیماری خاصی برای نوزاد تشخیص داده شود، پزشکان ممکن است برای نوزاد با توجه به وضعیت او روش درمانی تجویز کند.

زمانی که نوزاد بیمار می‌شود، باید درمان آن به سرعت شروع شود. درمان نوزاد ممکن است شامل رژیم غذایی، مصرف داروهای خاص یا استفاده از دستگاه‌های درمانی؛ مانند دستگاه فتوتراپی شود.

استفاده از دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی) زمانی صورت می‌گیرد که نوزاد مبتلا به بیماری یرقان شده باشد؛ زیرا این روش سریع‌ترین راه درمان زردی نوزاد است. زمانی که بیلی روبین خون نوزاد از حد معمول فراتر می‌شود، دستگاه زردی با تابش امواج و نورهای خاص، سبب تجزیه و دفع بیلی روبین خون نوزاد می‌شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6090064

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • حالت تهوع بعد از ورزش چه دلایلی دارد ؟
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار