Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد عرفان‌منش متخصص میکروبیولوژی دامپزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سازمان جهاد دانشگاهی تهران برنامه منسجمی برای تحقیقات بر روی دارو‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک ویژه آبزیان به عنوان یکی از محور‌های پژوهشی مهم و استراتژیک کشور، دارد و تاکنون موفق به تولید دو واکسن استرپتوکوکوزیس و یرسینیوزیس برای ماهی قزل‌آلا شده و تولید انبوه آن‌ها نیز انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص میکروبیولوژی دامپزشکی گفت: واکسن‌ها به‌عنوان ابزار پیشگیری از بیماری‌ها در انسان و حیوانات استفاده می‌شود. با توجه به برنامه کشور برای توسعه آبزی‌پروری جهت تأمین پروتئین مورد نیاز جمعیت رو به افزون کشور، فعالیت در حوزه بهداشت آبزیان از نیاز‌های ضروری کشور تشخیص داده شده و تولید واکسن آبزیان می‌تواند قدم بسیار موثری در جهت پیشگیری از بیماری‌های آبزیان و کاهش تلفات مزارع پرورش ماهی باشد.

عرفان‌منش با بیان این‌که واکسن‌های ساخته شده توسط جهاد دانشگاهی (استرپتوکوکوزیس و یرسینیوزیس) در دو طرح پیشین مربوط به ماهی قزل‌آلا بود، در ادامه گفت: بحث‌های بهداشتی و درمانی در میان پرورش‌دهندگان این نوع ماهی همگام با مباحث پرورش توسعه نیافته است، استفاده از واکسن در میان مزرعه‌داران قزل‌آلا با استقبال کافی روبرو نشده و در موارد متعددی تلفات ماهی بسیار زیاد شده و صدمات مالی جبران‌ناپذیری به صاحبان مزارع وارد می‌شود.

تأسیس کلینیک آبزیان قدمی موثر در ترویج آموزش‌های تخصصی حوزه آبزی‌پروری

او تأسیس کلینیک آبزیان در سازمان جهاد دانشگاهی تهران را قدمی موثر برای ارتقای دانش کشور در حوزه آبزی‌پروری دانست و اضافه کرد: این کلینیک برنامه‌های خوبی برای ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه آبزی‌پروری و شناخت و درمان بیماری‌های ماهیان در دست اجرا دارد.

عرفان منش تصریح کرد: این کلینیک آماده همکاری با دستگاه‌های اجرایی و مسئول کشور در زمینه آبزی‌پروری جهت افزایش سواد تخصصی پرورش‌دهندگان ماهی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاددانشگاهی واکسن آبزیان آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری قشم
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور