Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@03:59:15 GMT

نامه‌ای معنوی برای آیندگان

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۲۳۹۲

نامه‌ای معنوی برای آیندگان

«سید بن طاووس» (۳۷۰–۴۳۶هجری) از زمره عالمان بزرگ دین است که در حقش گفته شده تالی معصوم بوده و به علم و زهد و تقوی زبانزد و الگوست. وی رئیس مذهب شیعه در سده چهارم و پنجم هجری بود و به دلیل نامیده شدن مذهب تشیع در آن زمان به مذهب «جعفری فضلی» یا مذهب «فضلیه»، ایشان نیز به «امام الفضلیه» شهرت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروان وی در تاریخ باقی مانده و امروزه شیعیان فضلی در ایران، عراق و شمال آفریقا ساکن هستند.

سید بن طاووس از جانب پدر به امام حسن(ع) و از جانب مادر به امام حسین(ع) نسب می‌برد و گفته شده دو مرتبه موفق به دیدار امام زمان(ع) شده‌است. سید ابن طاووس به دلیل هوش و استعداد سرشارش مدارج علمی را بسرعت طی کرد و با پیشی گرفتن بر عالمان همعصر خود از جایگاه ویژه‌ای میان شیعیان برخوردار شد. از وی آثار فراوانی برجای مانده که از جمله آنها «کشف المحجة» دربردارنده توصیه‌های اخلاقی و اعتقادی وی در قالب وصیت به فرزند ارشدش که در آن زمان نوزاد بود، است.

وی تحت فشار دولت عباسی مجبور به ترک بغداد و بازگشت به زادگاهش«بلد» شد. در راه بازگشت به زادگاه خود در کربلا کتاب کشف المحجة را طی دو ماه نوشت و از خود به عنوان اثری معنوی به یادگار گذاشت. یکی از اهتمام‌های بزرگ وی مقابله با معتزله در تجسم دولت فاطمیان مصر بود. سید بن طاووس با فتح بغداد به دست فاطمی‌ها، با نگرانی موضوع نفوذ عقاید معتزلیان در باورهای شیعه امامیه را رصد و خطر استحاله مذهب امامیه در عقاید معتزلیان به‌دلیل مشابهت‌هایی که با شیعه داشت را گوشزد کرد. این اقدام وی تشیع را از مهلکه انحلال در یکی از بزنگاه‌های تاریخ رهانید و فرصت حضور مکتب اهل بیت(ع) در طول تاریخ را فراهم کرد. شناساندن مغایرت‌های معتزله با مکتب امامیه یکی از محورهای کتاب کشف المحجة را به خود اختصاص داده که ضمن آن با نگاهی آینده‌نگر به نگارش در آمده است.

سید بن طاووس در کتاب «کشف المحجة» فرزندش را سفارش و امر کرده به انجام اموری که مربوط به آداب و وظایف او نسبت به صاحب الزمان(ع) است و گفته است: «... در پیروی و وفاداری و تعلق خاطر و دلبستگی نسبت به آن حضرت(ع) به گونه‌ای باش که خداوند و رسول او(ص) و پدران آن حضرت و خود او از تو می‌خواهند و حوائج آن بزرگوار را بر خواسته‌های خود مقدم بدار! هنگامی که نمازهای حاجت را به جای می‌آوری و صدقه دادن از سوی آن جناب را پیش از صدقه دادن از سوی خودت و عزیزانت قرار ده و دعا برای آن حضرت را مقدم بدار بر دعا کردن برای خودت و نیز در هر کار خیری که مایه وفای به حق آن حضرت است آن بزرگوار را مقدم بدار، که سبب می‌شود به سوی تو توجه فرماید و به تو احسان نماید...».

گرایش ابن طاووس بیش از هر موضوعی به مسائل اخلاقی و معنوی و بخصوص دعا و زیارت‌ بود. از این‌رو اشاراتی که در کتاب کشف المحجة به نکات دینی و اخلاقی نموده در همین راستاست. هر بخش این کتاب فصلی از فضیلت و به‌وجود آورنده فضای آرامش ضمیر برای آدمی است. او آیندگان را متوجه این موضوع می‌سازد که عالم محضر خداست! و در این ارتباط می‌نویسد: «ای فرزندم، اساس مطلبی که باید در نظر داشته باشی و از کف ندهی، آن است که پیوسته متذکر باشی که در پیشگاه خدای جل‌ّجلاله قرار‌داری و او بر همه احوال تو آگاه است و... در آنچه بر تو گذشته است با بهترین شیوه و نثار عنایات خود، بهترین دوست تو بوده است. نیز پیوسته با تو بوده است و تو پیوسته حتی پس از مرگ به مصاحبت جمیل او نیازمندی. اگر او از تو روی بگرداند یا تو از او روی بگردانی، کیست که پشتیبان تو شود؟ اگر خویشتن را و هر آنچه را که داری تباه کنی، کیست که تو را حفظ کند؟ و اگر او را از دل بیرون کنی، کیست که او را به جای پروردگار خود جل‌جلاله بنشانی؟ پس من از رحمت حق‌تعالی می‌خواهم که دل تو را از معرفت و هیبت و رحمت خود سرشار فرماید و عقل و اعضای تو را آن‌سان به خدمت و طاعت خود در آورد که وقتی نشسته‌ای، به یاد داشته باشی که در پیشگاه مقدس او نشسته‌ای؛ و هنگامی که ایستاده‌ای، متذکر باشی که نیروی قدرت تو در راه رفتن از اوست؛ و در راه‌رفتن چنان با ادب باشی و به ادب کوشی که در حضرت ملک‌الملوک (که هیچ موجودی از او بی‌نیاز نیست) باید آن سان بود و آگاه باش که اعضای بدن تو سرمایه و بضاعتی است که خدای جل‌جلاله به تو عنایت فرموده و امانت‌هایی است که خداوند جل‌جلاله به دست تو سپرده است تا با آن برای خویشتن و آخرت خویش سوداگری کنی. پس اگر آن را در کاری به مصرف برسانی که برای آن آفریده نشده است و در اطاعات و مراقبات به کار نبری، یا دمی در غفلت به سر آری، از این شیوه، زیان به نصیب می‌بری و بار و بری که بهره تو می‌شود آن است که از سرور و مولای خود دور افتی و در آستان او فرومایه و سبک گردی.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سید بن طاووس آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۲۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها

ایسنا/گلستان کاروان هشتاد و پنج نفره زائران گلستانی صبح امروز با بدرقه مسئولان حج و زیارت پس از ۹ سال وقفه راهی سفر عمره مفرده شدند.

 مدیر حج و زیارت گلستان شامگاه دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاروان زائران گلستانی هشتاد و پنج نفر است و امروز از طریق فرودگاه بین‌المللی ساری راهی سفر معنوی حج عمره شدند.

سید علی میرقاسم پور بیان کرد: کاروان اعزامی عمره از گلستان ترکیبی و شامل زائران شیعه و اهل سنت استان است.

میرقاسم پور افزود: پس از ۹ سال وقفه اعزام کاروان‌های حج عمره از ایران به عربستان از سر گرفته شد و به دلیل نزدیک شدن به ایام حج تمتع فعلا فقط همین یک کاروان ۸۵ نفره عازم این سفر شد.

این مقام مسئول همچنین در زمینه اعزام کاروان‌های تمتع گفت: به علت استقبال چشمگیر حجاج گلستانی در سال جاری پنج هزار زائر گلستانی در قالب ۳۹ کاروان به سفر معنوی حج تمتع اعزام می‌شوند در حالی که پارسال حدود سه هزار نفر از گلستان به این سفر معنوی رفتند.

 مدیر حج و زیارت گلستان تصریح کرد:  اعزام حجاج گلستانی از ۱۲ خرداد آغاز خواهد شد و تا هجدهم خرداد ادامه دارد و همه زائران گلستان مدینه بعد هستند.

وی با بیان اینکه کارواهای شیعه و سنی گلستان در کنار هم بوده و با هم به این سفر معنوی اعزام می‌شوند، افزود: کاروان‌هایی که به سفر حج مشرف می‌شوند به مدت پنج روز مهمان پیامبر گرامی اسلام (ص) در مدینه منوره هستند و به مدت پنج روز نیز در مکه مکرمه خواهند بود.

میرقاسم پور با اشاره به اینکه بازگشت زائران گلستان از فرودگاه جده  به فرودگاه ساری خواهد بود، گفت: حج عمره مفرده پس از حج تمتع به ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر از استان گلستان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اندیشه معلمان چراغ راه آیندگان است
  • موفقیت‌های فولاد اکسین با دستان کارگران گره خورده است / امانت فولاد اکسین را به دست آیندگان برسانیم
  • پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • کری مک‌منمن با توخل: گفتم موفق باشی، نه اینکه ببری!
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها