Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:10:45 GMT

شیوه زندگی اهل بیت(ع)، همان چیزی که گم کرده ایم!

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۴۰۱

شیوه زندگی اهل بیت(ع)، همان چیزی که گم کرده ایم!

ایسنا/قم شیوه زندگی اهل بیت (ع) گمشده‌ جامعه امروزی است که با رجوع به آن‌ها می‌توان بسیاری از روابط را بهبود بخشید.

وجود قانون‌های نوشته و نانوشته برای دوام ارتباطات اجتماعی امری ضروری است اما همیشه قانون‌های اجباری و ضمانت اجرای کیفری نمی‌تواند تنظیم کننده روابط انسانی باشد و لازم است برخی قوانین در چارچوب اصول اخلاقی و تربیتی برای افراد تبیین شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از منابع جامعی که می‌تواند در همه زمینه‌های خانوادگی، اجتماعی و حتی سیاسی اندرزهایی کاربردی داشته باشد رساله حقوق امام سجاد (ع) است؛ رساله‌ای که نکات انسانی و اخلاقی را بیان می‌کند که گمشده جامعه امروزی است.

در این رساله از حقوق کسانی که شادی را به ما هدیه کردند و باعث لبخند ما شدند اما ما به راحتی حقی که به گردن مان دارند را نادیده می‌گیریم و لطف و محبت شان را فراموش می‌کنیم تا نحوه دادرسی و دادخواهی و مرزها و حقوقی که در خسارت‌ گرفتن و کیفر کردن‌های مان که باید رعایت کنیم اما ناجوانمردانه از آن عبور می‌کنیم، بیان شده است.

اسماعیل اثباتی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه عنوان کرد: این حدیث، نامه امام سجاد (ع) به یکی از اصحابشان است که ابوحمزه ثمالی آن را نقل کرده است و در منابع قدیمی ازجمله «امالی»، «من لایحضره الفقیه» و «خصال» شیخ صدوق و کتاب «تحف العقول» ابن شعبه حرانی نیز نقل شده است.

وی بیان کرد: همه اصول و قواعد منشور حقوق شهروندی در رساله حقوق امام سجاد (ع) نیست اما اصل و پایه همه مواردی که در منشور شهروندی ذکر شده در این رساله وجود دارد.

وی بابیان اینکه این رساله حق خدا، حق خود و اعضای بدن، حق کارها و عبادت، حق دیگران از جمله حکومت، خانواده، همسایه، همکار و ... را در ۵۰ بند بیان می‌کند، اظهار کرد: مثلاً در رابطه با حکومت، حق افراد نسبت به حکومت و حق حکومت نسبت به افراد را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: این حدیث حقوق متعددی در روابط اجتماعی افراد بیان می‌کند، مثلاً در رابطه با حق طلبکار می‌فرماید: اگر توان پرداخت آن را داری، باید آن را بپردازی و او را معطل نکنی و اگر توان پرداخت نداری باید با خوش‌زبانی و به آرامی مهلت بخواهی و نباید بدرفتاری کرد؛ زیرا بدرفتاری در این شرایط از پستی فرد ناشی می‌شود و پیامبر اکرم (ص) نیز در این رابطه فرمودند اگر فرد توان پرداخت بدهی‌اش را دارد و آن را پرداخت نکند ستم کرده است.

اثباتی بیان کرد: در حقوقی که امام سجاد (ع) بیان می‌کند خط قرمزهایی وجود دارد و آن‌هم حق خداوند است؛ زیرا حق خداوند بزرگ‌ترین حق و پایه همه حقوق است؛ مثلاً می‌گویند به دوستت کمک اما تا جایی که بدانی در راه اطاعت خدا گام برمی‌دارد و نمی‌خواهد حق الهی و دیگران را از بین ببرد.

وی بابیان اینکه زیبایی کلام امام زین‌العابدین (ع) جایی مشخص می‌شود که برای افرادی که به انسان بدی کرده‌اند هم حقوقی را قائل شده است، گفت: اگر کسی به صورت عمدی به تو بدی کرده اولین حقش این است که اگر می‌توانی گذشت کنی؛ زیرا این کار باعث از بین رفتن کدورت‌ها و رعایت ادب می‌شود و اگر نخواستی که گذشت کنی باید به همان اندازه که بدی کرده کیفر کنی و اجازه کیفر بیشتر نداری؛ مثلاً اگر فرد یک ضربه زده است تو نیز باید یک ضربه بزنی.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی بابیان اینکه امام سجاد (ع) در رابطه با بدی که غیرعمد بوده است می‌گوید: اگر خسارت را طلب می‌کنی باید مواظب باشی که ستم نکنی، تصریح کرد: مثلاً اگر فرد تصادف کرده است نباید در خسارت گرفتن همه خرابی‌های گذشته ماشینش را هم از طرف مقابل بگیرد و باید تا جایی که می‌تواند نرمی و ملاطفت کند.

وی اظهار کرد: امام سجاد (ع) برای فردی که باعث شادی می‌شود هم حقوقی را بیان می‌کند و می‌فرماید: اگر عمداً وسیله شادی تو را فراهم کرده است ابتدا باید شاکر خدا باشی؛ زیرا او بنده خدا بوده و خدا این وسیله را قرار داده است و از حقوق شاد کننده این است که ابتدا باید تشکر کنی سپس عوض کار او را بدهی و در آخر هم پاداشی برای او در نظر بگیری.

اثباتی ادامه داد: اگر کسی سهوی باعث خنده‌ و شادمانی تو شد، خدا را شکر کن و سپس برای او خیرخواهی کن چون اسباب نعمت بوده و اسباب نعمت هم برکت است.

وی اظهار کرد: امام سجاد (ع) در رابطه با حق فردی که ادعایی دارد (شاکی) می‌فرماید: اگر ادعا کننده درست می‌گوید دلیلش را نقض نکن و خودت حاکم بشو و بدون آنکه نیاز به شهادت داشته باشد، خودت گواه او باش؛ اما اگر به باطل ادعایی مطرح کرد با نرمی رفتار کن و سعی کن او را بترسانی.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: این ترساندن به معنای تهدید کردن نیست؛ بلکه یعنی او را به دینش قسم بدهید و خدا را به یادش بیاورید تا بترسد و متوجه اشتباهش بشود.

وی ادامه داد: اگر به‌تندی رفتار کرد، سخن ناروا نگو؛ زیرا باعث بیشتر شدن دشمنی‌اش می‌شود همچنین اگر داد و بیداد کرد از حرف منطقی خودت کوتاه نیا، اما حرف بد هم به زبان نیاور؛ زیرا سخن بد شر برانگیز و سخن خوب شر برانداز است.

وی افزود: امام سجاد (ع) می‌فرماید اگر ادعایی نسبت به کسی دارید با آرامش رفتار کنید چون ادعا کردن مانند سیلی زدن، کوبندگی دارد و اگر به‌تندی هم رفتار کنید باعث بیشتر شدن تنش‌ها می‌شود همچنین به فرد مهلت بدهید تا هم به حقتان برسید و هم دردسر ایجاد نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امام سجاد ع استانی فرهنگی و هنری امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظفری در جایگاه پنجم رقابت ماده ۸۰۰ متر قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، در جریان برگزاری رقابت‌های دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا که به میزبانی شهر دبی در کشور امارات در حال برگزاری است،و در دور دور نهایی رقابت ماده محمد حسام مظفری نماینده کشورمان با ثبت حد نصاب ۱:۵۲.۴۰دقیقه در جایگاه پنجم این مسابقات ایستاد و به کار خود در این رویداد قاره‌ای پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا طی روزهای ۵ الی ۸ اردیبهشت و با حضور ۴۳ کشور از قاره کهن به میزبانی شهر دبی برگزار می‌شود.

نازنین فاطمه عیدیان، ملیکا نوروزی، الناز موسایی، مانا حسینی، سجاد آقایی، مهدی هفت چشمه، محمد حسام مظفری، سجاد آقایی نمایندگان دوومیدانی ایران در این مسابقات هستند.

کد خبر 6090383

دیگر خبرها

  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • مظفری در جایگاه پنجم رقابت ماده ۸۰۰ متر قرار گرفت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود
  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟