Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز‌های اخیر برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران خبر ساز شده است و پس از نخل‌هایی که از قطر وسیب زمینی‌هایی که از ازبکستان برگشت خوردند نوبت به فلفل دلمه‌ای رسید که از روسیه برگشت خورد.

حمیدرضا مشتاق، صادرکننده فلفل دلمه‌ای، در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص چرایی برگشت خوردن فلفل دلمه ای‌های ایرانی از کشور روسیه گفت: حدود ۶ ماه پیش دولت فدرال روسیه استفاده از چهار سم را ممنوع کرد و اعلام کرد که آن‌ها مورد تایید این کشور نیستند و این در حالی است که این سم‌ها در اتحادیه اروپا تاییدیه دارند، اما مورد تایید روسیه نیستند چراکه بنابر آنچه گفته اند روس‌ها این سموم را بررسی نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان دولت فدرال روسیه اعلام کرد که کشور‌های وارد کننده محصولات کشاورزی به روسیه از این سموم استفاده نکنند و، اما روایت‌های متفاوتی در میان است که ۱۶ تا ۴۸ نامه برای مقامات سفارت خانه ارسال شده است تا کشاورزان ایرانی از این موضوع آگاه شوند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه این نامه‌ها پیگیری نشده است و دلیل آن‌ها این است که این اتفاق در بحبوحه انتخابات و تغییر مقامات دولتی روی داده است؛ دولت روسیه گفته است که اگر آزمایشگاهی را تعبیه کنید واین سموم را مورد آزمایش قرار دهید نیز مورد تایید ما خواهد بود و کار را خیلی راحت کرده است، اما مقامات ما نه تنها هیچ یک از این کار‌ها را انجام نداده اند بلکه به گلخانه‌داران، باغداران و کشاورزان نیز خبر نداده اند.

این صادر کننده در ادامه با اشاره به این موضوع که سموم مصرفی توسط باغداران، کشاورزان و گلخانه‌داران متفاوت است؛ گفت: در استان مرکزی از یکی از این سموم ممنوعه استفاده می‌کنند و در استان اصفهان از دو نوع از این سموم استفاده می‌شود. سمومی که ما استفاده می‌کنیم آلمانی هستند و تاییدیه اتحادیه اروپا را دارند و اصلا خطرناک نیستند.

وی با اشاره به این موضوع که تمام سموم دوره کارنس به خصوصی دارند؛ گفت: دوره کارنس به مدت زمانی که طول می‌کشد تا سم تجزیه شود گفته می‌شود و پس از آن دوره استفاده از محصولات کشاورزی مجاز است و ما نیز در زمان مشخص محصول را چیده و به روسیه صادر کردیم، اما زمانی که آن‌ها محصولات را بررسی کردند و متوجه وجود این سموم در آن شدند واردات فلفل دلمه‌ای را از ایران ممنوع کردند.

مشتاق در ادامه گفت: ما به محض این که متوجه این موضوع شدیم سم پاشی را متوقف کردیم و بار سالم را از قرنطینه گذراندیم و با کانتینر وارد روسیه کردیم و در آزمایشات این کشور نیز هیچ مشکلی در بار ما نبوده است، اما از آنجا که قانون آن‌ها مبنی بر توقف واردات فلفل دلمه‌ای از ایران بوده است این فلفل‌ها دوباره به کشور بازگشت و تا زمانی که این قانون برداشته نشود شرایط به همین منوال است.

فلفل دلمه‌ای ایرانی در روسیه کیلویی چند؟

وی در ادامه در خصوص بار‌های برگشت خورده گفت: این بار‌های برگشت خورده وارد بازار داخلی شد و با قیمت‌های بسیار ارزان تری به فروش رسید به طوری که قیمت هر کیلوگرم فلفل دلمه‌ای صادراتی از ۳۰ هزار تومان در بازار ایران به ۵ هزار تومان رسید و در حال حاضر این فلفل‌های صادراتی به قرقیزستان نیز با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان صادر می‌شود که یک سوم قیمتی است که ما به روسیه فلفل صادر می‌کردیم.

این صادر کننده در ادامه گفت: هزینه تولید فلفل دلمه‌ای برای ما کیلویی ۱۵ هزار تومان است و با این شرایط پیش آمده در یک ماه اخیر به طور متوسط حداقل ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کرده ایم و از آنجا که فلفل دلمه‌ای در بازار ایران آن قدری تقاضا ندارد اگر بازار صادرات روسیه را از دست دهیم به شدت برای ما گران تمام خواهد شد چراکه ۱۳ درصد بازار فلفل روسیه در دست ایران است و با شرایط پیش آمده قیمت فلفل در روسیه نیز به شدت افزایش یافته است.

سموم چینی و هندی خطرناک‌اند؟

وی در ادامه در خصوص سموم مصرفی در صنعت کشاورزی در ایران گفت: ما باید سمومی را مصرف کنیم که تاییدیه اتحادیه اروپا را داشته باشند، اما برای صادرکنندگان و یا کشاورزانی که گلخانه‌ای کار نمی‌کنند و سم پاشی آن‌ها محدود نیست و نیاز به سم پاشی بیشتری دارد شاید سموم چینی و یا ایرانی استفاده شود که دوره کارنس بالاتری دارند و در این میان شاید کشاورز و باغدار محصول را زودتر برداشت کنند و مقدار غیرمجاز سم روی محصول باقی بماند.

این صادرکننده در ادامه با اشاره به اینکه سموم چینی و هندی در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند گفت: استفاده از این سموم خطرناک نیستند، اما دوره کارنس آن‌ها که بالا است باید رعایت شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که هزینه برای خرید سم در یک سال اخیر چقدر افزایش داشته است؛ گفت: هزینه خرید یکی از سم‌های مورد استفاده ما از ۸۰۰ هزار تومان در سال گذشته امروز به ۷ میلیون تومان رسیده است و نزدیک به ۱۰ برابر گران شده است و این سموم اکثرا از طریق کولبر‌ها از شرکت‌های معتبر خارجی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و ما سموم مورد نیاز خود را از طریق قاچاق تامین میکنیم.

صادرات فلفل چه زمان از سرگرفته خواهد شد؟

در این خصوص محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، در رابطه با مذاکرات اخیر برای از سرگیری صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه، اظهار کرد: ما مذاکرات فنی مفصلی را با روسیه داشتیم و در این مذاکرات به صورت مستند کیفیت و سلامت محصولات ایرانی را اثبات کردیم و روسیه قول بررسی مجدد اسناد و بازدید میدانی از مراکز تولید در ایران را داد و مقرر شد استاندارد‌ها را بار دیگر با هم مرور کنیم و امیدواریم این محدودیت و ممنوعیت موقت هر چه سریع‌تر برداشته شود و ما شاهد صادرات فلفل ایران در روسیه باشیم.

وی افزود: با وزارت کشاورزی روسیه هم مذاکره داشتیم و این کشور خواهان ارتقای سطح روابط بین دو کشور هستند، کمیته مشترکی در بخش کشاورزی دو کشور تشکیل شده و به زودی اولین جلسه این کمیته با موضوع ارتقا سطح روابط در بخش کشاورزی، تبادل علمی و تجارت در حوزه کشاورزی برگزار خواهد شد.

برومندی در رابطه با میزان تولید، مصرف و صادرات فلفل دلمه‌ای در کشور گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تولید فلفل دلمه‌ای داشته ایم و از ۱۷ هزار گلخانه‌ای که همواره در حال تولید است حدود یک هزار و ۷۵۰ هکتار به کشت فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد، طبق برنامه باید در سال ۱۴۰۰، تولید آن به ۳۲۰ هزار تن افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر روزانه ۳۵۰ تن فلفل دلمه‌ای در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: سرانه مصرف فلفل دلمه‌ای در دنیا بیش از ۱۲ کیلو است، اما در ایران کمتر از یک کیلوگرم است در حالی که ویتامین ث موجود در فلفل دلمه‌ای نسبت به برخی میوه‌های دیگر بیشتر است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هم اکنون فلفل دلمه‌ای ایران به تمام کشور‌های همسایه و حوزه اوراسیا صادر می‌شود، ادامه داد: ممنوعیت موقت تنها از طرف کشور روسیه بوده که بازار هدف اصلی ما برای صادرات فلفل دلمه‌ای محسوب می‌شود و کشاورزان ما برای این کشور به صورت کشت قراردادی محصول تولید می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما پروتکل‌ها متفاوتی با کشور‌های مختلف داریم و در خصوص هند نباید محصول شپشک داشته باشد، اما امارات متحده عربی به دلیل این که نداشتن تولید کیوی، با شپشک مشکلی ندارد، صادرات محصول ایرانی از امارات به هند انجام شده بود، بنابراین برای حل این مشکل پروتکل‌های اعمال شده با هند را با امارات هم اعمال کرده ایم و محموله کیوی در بندرعباس توسط وزارت جهاد کشاورزی توقیف شد، اما در فضای مجازی گفت هشده که محموله از امارات برگشت خورده است؛ هیچ محموله‌ای از امارات و ترکمنستان برگشت نخورده است.

برومندی در رابطه با میوه شب عید گفت: تولید میوه امسال بسیار خوب بوده است و طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی و با پیش بینی وضعیت عادی برای کشور با افزایش واکسیناسیون مردم بر علیه بیماری کرونا، میوه بیش از سال‌های اخیر توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ذخیره شده است و مردم نگران میوه شب عید نباشند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فلفل دلمه صادرات و واردات ایران و روسیه فلفل دلمه ای جهاد کشاورزی صادرات فلفل دوره کارنس هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر، علی خندانی، در دیدار با «کنستانتین کورسیک» رئیس کانون سردفتران روسیه ضمن خیرمقدم به وی و هیأت همراه اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در تهران خدمت آقای کورسیک و هیأت همراهشان هستیم، آرزو می‌کنیم اقامت خوبی در تهران، اصفهان و شیراز داشته باشید.

وی همچنین از کانون روسیه برای دعوت کانون تهران به جشن استقلال کانون این کشور که سال گذشته برگزار شد، تشکر کرد و گفت: اقامت و جلسه بسیار خوبی برای ما در روسیه بود.

خندانی در ادامه گزارش مختصری از وضعیت کانون سردفتران و دفتریاران ایران ارائه کرد و گفت: در ایران نزدیک ۹ هزار سردفتر و دفتر اسناد رسمی فعالیت می‌کند. در هر استان یک کانون سردفتران به صورت مستقل با انتخاب سردفتران تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

شباهت کانون سردفتران ایران و روسیه

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: کانون تهران هم شبیه کانون روسیه، نسبت به کانون‌های سراسر کشور مرکزیت دارد، ضمن آنکه یک شورای عالی با مدیریت و انتخاب رؤسای کانون استان‌ها در کشور فعالیت می‌کند. کانون سردفتران ایران به طور کاملاً مستقل از حیث بازنشستگی، درمان و مسائلی از این دست، مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره کانون‌های استانی و کانون مرکز از طریق انتخابات آزاد همکاران انتخاب می‌شوند، بیان کرد: ابلاغ هر کدام از منتخبین با امضای رئیس قوه قضائیه یا مشابه آن وزیر دادگستری در روسیه صادر می‌شود.کانون سردفتران ایران و کانون‌های استانی از حیث مسائل اداری وابسته به قوه قضائیه هستند که این قوه هم از قوه‌های مجریه و مقننه مستقل است.

افزایش صلاحیت سردفتران در ایران

خندانی افزود: صلاحیت دفاتر اسناد رسمی در کشور ما بسیار گسترده است، حق تنظیم تمام اسناد رسمی مربوط به معاملات، مراودات و قراردادها و تعهدات بین افراد را در کل کشور برعهده دارند.

وی با اشاره به قدمت ۸۰ ساله دفاتر اسناد رسمی در کشور گفت: به تعداد همین سال‌ها هم ایران دارای کانون سردفتران و دفتریاران مستقل است. در تمام حوزه‌ها، دفاتر اسناد رسمی صلاحیت تنظیم سند اعم از منقول و غیرمنقول را برعهده دارند.

رئیس شورای عالی کانون‌ها و جوامع سردفتری همچنین به الکترونیکی شدن صدور اسناد اشاره و بیان کرد: تا ۱۲ سال گذشته، اسناد در دفاتر اسناد رسمی به شکل سنتی تنظیم می‌شد، و ظرف ۱۰ سال گذشته تحول بسیار بزرگی در حوزه تنظیم و ثبت سند در کشور همراه با پیشرفت‌های جهانی در حوزه الکترونیک اتفاق افتاد، دفاتر اسناد رسمی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضائیه به سمت تنظیم سند به شکل الکترونیک و دیجیتال پیش رفت. این پیشرفت هر روز در حال گسترش است.

هوشمندسازی خدمات دفاتر اسناد رسمی در ایران | اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات ایران به روسیه

وی با اشاره به اینکه دفاتر اسناد رسمی در ایران به سمت هوشمندسازی رفته اند، افزود: طی ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در این راستا داشتیم به صورتی که در حال حاضر تنظیم سند به شکل سنتی از بین رفته و تمام مراحل تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی به شکل دیجیتال و الکترونیک است. ما خوشحال هستیم که در حال عبور از این مرحله و رفتن به سمت هوشمندسازی دفاتر هستیم و در نهایت می‌خواهیم دفاتر اسناد رسمی کاملاً هوشمند و غیرحضوری به مراجعان خدمت کند.

خندانی با ابراز خرسندی از همکاری با کانون سردفتران روسیه در راستای هوشمندسازی دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: ما حاضریم در راستای هوشمندسازی دفاتر که روسیه هم در این مسیر فعالیت‌های خوبی داشته با این کشور همکاری کنیم به ویژه در حوزه تنظیم اسناد غیرمنقول که روسیه به تازگی در حال انجام دادن اقدامات قانونی در رابطه با این موضوع است.

تنظیم اسناد غیرمنقول قدیمی‌ترین صلاحیت دفاتر اسناد رسمی ایران

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تنظیم اسناد غیرمنقول را از قدیمی‌ترین صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی در ۸۰ سال گذشته عنوان کرد و گفت: با این سابقه طولانی کانون سردفتران و دفتریاران در ایران دارای تجربه‌های بسیار خوبی در این زمینه است. با توجه به تجربه ما در جشن سی سالگی استقلال کانون روسیه اطلاع یافتیم که مجلس دومای روسیه هم به دنبال تنظیم و تنسیق اموال غیرمنقول است، ریاست دوماً در آن جلسه از کانون سردفتران روسیه درخواست کمک کرد در این راستا ما حاضریم تجربه‌های خودمان را در اختیار کانون روسیه قرار دهیم.

انعقاد دو قرارداد همکاری کانون سردفتران ایران و روسیه

خندانی در ادامه از ادامه همکاری‌ها و تمدید قرارداد دو جانبه کانون روسیه و ایران خبر داد و اظهار کرد: البته ما پیش از این قرارداد همکاری دو جانبه با کانون روسیه داشتیم با توجه به شرایط اپیدمی کرونا در آن زمان به شکل وبینار و غیرحضوری قرارداد به امضا رسید. مفاد قرارداد کاملاً شفاف و مشخص است و ما همچنان برای انجام قرارداد پایبند هستیم و امروز در حضور هیأت‌های دو کانون، این قرارداد را به شکل فیزیکی به امضا خواهیم رساند. و این مبنایی برای ادامه همکاری‌های دو کانون ایران و روسیه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از عقد و امضای قرارداد خواهرخواندگی کانون سردفتران مسکو و کانون تهران خبر داد و از اقدامات و پیگیری‌های رئیس کانون روسیه در راستای تنظیم و امضای هر دو قرارداد، تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 6094208

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • حماسه وعده صادق بیش از هر حماسه دیگری نیازمند روایت فتح است
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • فوت‌وفن تهیه دلمه برگ مو / ترکیب سبزی دلمه برگ مو؛ برای نرم و ترد شدن برگ‌های مو چه کنیم؟
  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!