Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@00:10:13 GMT

شکار الماس‌های درخشان در فضا

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۳۶۱۸

صراط:

تلسکوپ فضایی هابل ناسا یک خوشه ستاره‌ای پر زرق و برق که شبیه یک الماس مجلل بوده و حاوی مجموعه‌ای از درخشان‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری است را شکار کرده است.

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر باشکوه نوشت: این خوشه ستاره‌ای که "ترامپلر ۱۴ " (Trumpler ۱۴) نامیده می‌شود، در فاصله هشت هزار سال نوری از ما و در منطقه بزرگ زایش ستارگان به نام سحابی شاه تخته قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از آنجا که عمر این خوشه ۵۰۰ هزار سال است، دارای جمعیت زیادی از ستاره‌های عظیم و درخشان در کل کهکشان راه شیری است.

هابل یکی از تلسکوپ‌های فضایی ناسا است که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد. این رصدخانه ماموریت بررسی و ثبت تاریخ ۱۳.۸ میلیارد ساله کیهان را برعهده داشت. "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. "هابل" با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد.

اویل این هفته ناسا تلسکوپ فضایی قدرتمندی موسوم به "جیمز وب" را پرتاب کرد که این تلسکوپ نیز دید جهانیان به هستی را تغییر خواهد داد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید. "جیمز وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سالها، ابزار‌های علمی هابل همچنان قوی هستند و این دو تلسکوپ بزرگ قرار است با هم (البته دور از یکدیگر) در فضا مشاهداتی را انجام دهند.

هدف اصلی تلسکوپ جیمز وب، بررسی چگونگی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پس از بیگ‌بنگ است و قصد دارد با نگاهی به اعماق کیهان تصاویری از اولین کهکشان‌هایی که تاکنون شکل گرفته‌اند، ثبت کند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ناسا تلسکوپ فضایی الماس صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، کپسول فضایی دراگون، متعلق به شرکت فضایی اسپیس‌ایکس قرار است امشب (۲۸ آوریل) حدود ساعت ۱:۰۵ دقیقه به وقت منطقه شرقی، برابر با ساعت ۲۰:۳۵ دقیقه به وقت تهران از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و راهی زمین شود.

براساس اعلام ناسا، علاقه‌مندان می‌توانند این عملیات را به صورت زنده در وب‌سایت خبری اسپیس تماشا کنند. پوشش زنده جداسازی کپسول از ایستگاه فضایی نیم ساعت قبل از آغاز عملیات آغاز می‌شود.

از آنجایی که دراگون سی‌امین ماومویت خود را پشت سر می‌گذارد، ماموریت فعلی آن نیز با عنوان "CRS-۳۰" شناخته می‌شود، ماموریتی که اسپیس ایکس بر اساس قرارداد خدمات بازرگانی که با ناسا منعقد کرده موظف به پرواز به سمت و سوی ایستگاه فضایی بین المللی است تا نیاز‌های فضانوردان را تامین کند.

سی‌امین ماموریت دراگون در ۲۱ ماه مارس (پنج هفته پیش) با پرتاب بر فراز موشک فالکون۹ شرکت اسپیس‌ایکس آغاز شد و در بیست و سوم مارس توانست به آزمایشگاه مداری متصل شود و طی آن حدود ۳ تن سخت افزار و تجهیزات علمی را به آزمایشگاه ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد.

مقامات ناسا در به روز رسانی‌های خود نوشتند، دراگون طی بازگشت خود از این ماموریت بیش از ۴۱۰۰ پوند (۱۸۶۰ کیلوگرم) تجهیزات و آزمایش‌های علمی طراحی شده برای استفاده از محیط ریزگرانشی ایستگاه فضایی را به زمین برمی‌گرداند.

به طورکلی این فضاپیما حمل‌ونقل لوازم خوراکی، تجهیزات و مواد مورد نیاز برای ایستگاه فضایی را بر عهده دارد. خروج دراگون از ایستگاه فضایی بین‌المللی علامتی بر پایان موفقیت‌آمیز این ماموریت است که به همت تیم‌های ناسا و اسپیس‌ایکس انجام شده است. این مأموریت همچنین نشان از توانایی این شرکت فضایی در ارائه خدمات فضایی و حمل‌ونقل بین‌المللی و پیشرفت‌های بزرگ در حوزه فضاپیمای باری دراگون دارد.

عملکرد مثبت کپسول باری دراگون در ماموریت‌های متعدد ناسا نیز اهمیت حضور شرکت‌های خصوصی در حوزه فضایی و نقش آنها در توسعه این صنعت را نشان می‌دهد تا پایداری در صنعت فضایی دست‌یافتنی شود.

دراگون تنها کپسول باری است که می‌تواند تجهیزات را با خیال راحت از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین برگرداند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)