Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، 14 تیر 1375 بود که واحدهای اوره و آمونیاک پتروشیمی خراسان با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

بیش از 25 سال از اولین استارت آن می گذرد و همچنان با طی فراز و نشیب های فراوان بر قله های رفیع صنعت، تکنولوژی، ارز آوری و اشتغال پایدار استان می درخشد. 

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور به دست مدیران توانمند، کارکنان متعهد و زحمتکش در سه دهه اخیر توانسته است با استمرار تولید به مهمترین بخش از ماموریت و مسئولیت اجتماعی خود بپردازد و برای بیش از 1200 نفر اشتغال پایدار مستقیم و بیش از 3000 نفر اشتغال غیر مستقیم در استان خراسان شمالی را رقم بزند و منشا خیر و برکات فراوانی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت دستکم سالانه رقمی حدود 1200 میلیارد ریال در از منابع مالی خود را در قالب مالیات، بیمه، هزینه حمل محصولات، حقوق و دستمزد، خرید مایحتاج روزمره، اقدامات مسئولیت اجتماعی و ... به استان تزریق می کند.

گردش مالی پول های این شرکت به کل در حساب بانک های استان بوده حدود 10 هزار میلیارد تومان است که به نوبه خود اثرگذاری فراوانی در بسط اقتصاد استان دارد.

از ابتدای سال 1399 دکتر علیرضا بابازاده مسئولیت اداره این شرکت را به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره برعهده دارد که توانسته با مدیریتی کارآمد شجاعانه شرکت را در مسیر تعالی قرار دهد. مصاحبه ما را با وی در ادامه می خوانید. 

مدیرعامل و عضو هیات مدیره پتروشیمی خراسان گفت: در پایان 9 ماهه نخست سال 1400 در بخش ارزش فروش ارزی و ریالی محصولات با رشد بیش از 2.6 برابری مواجه هستیم و در بخش تولید نیز بیش از 15 درصد از برنامه پیش هستیم.

دکتر علیرضا بابازاده با تبیین جایگاه ملی پتروشیمی خراسان در ارزآوری برای کشور بیان داشت: در مجموع طی 9 ماه اول سال 1400 بیش از 108 میلیون دلار صادرات انواع محصولات به سراسر جهان داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم حدود 43 میلیون دلار بوده شاهد رشد بیش از 260 درصدی هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی خراسان گفت: شهریور امسال نخستین محموله از اوره پتروشیمی خراسان به میزان 500 تن در رینگ صادراتی سازمان بورس ایران عرضه شد.

بابازاده ادامه داد: این اقدام با هدف ایجاد شفافیت حداکثری در عرضه ها، عمومیت بخشیدن بیشتر به فروش و کشف قیمت های مطلوب انجام گرفت.

عضو هیات مدیره پتروشیمی خراسان تاکید کرد: شرکت هایی که در رینگ صادراتی سازمان بورس عضویت دارند می توانند نسبت به خریداری محصول اوره اقدام نمایند.

وی همچنین با بیان اینکه به همت کارکنان، دقت هیات مدیره، اعتماد سهامداران و به حمد خداوند متعال همواره سعی کردیم که پتروشیمی خراسان در شرایط بسیار خوب و در مسیر تعالی قرار بگیرد گفت: چنین شرایط متعال و سودآوری پیش از این، از بدو تاسیس شرکت تا کنون و به بیانی دیگر در تاریخ مجتمع پتروشیمی خراسان بی سابقه بوده که این نشان از همکاری صمیمانه تمام ذینفعان و اجزای شرکت از کارکنان تا سهامداران دارد.

عضو هیات مدیره پتروشیمی خراسان همچنین با اشاره به توان بالای فنی مهندسی مجموعه کارکنان مجتمع اظهارداشت: تا پایان نه ماهه در سه محصول اصلی شرکت؛ آمونیاک 275 هزار تن، اوره 470 هزار تن و ملامین 17 هزار تن تولید داشته ایم که این ارقام معادل 115 درصد از برنامه تولید است و 15 درصد بیشتر از میزان برنامه و بودجه پیش بینی شده است. 

بابازاده با تعریف جامعی از سهامداران پتروشیمی خراسان تصریح می کند: بزرگترین سرمایه گذار پتروشیمی خراسان هلدینگ سرمایه گذاری نفت گاز و پتروشیمی تامین "تاپیکو" از هلدینگهای زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی "شستا" است. 

مدیرعامل پتروشیمی خراسان می افزاید: شرکت پتروفرهنگ، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و سهامداران حقیقی از دیگر سهامداران این مجتمع اقتصادی هستند.

بابازاده گفت: به معنای واقعی سهامداران این مجموعه عظیم شرکت های سرمایه گذاری وابسته به اقشار مختلف مردم اعم از کارگران بیمه تامین اجتماعی، فرهنگیان، بازنشستگان نیروهای مسلح و مردم عادی هستند که چیزی حدود 50 میلیون نفر به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم در این بنگاه اقتصادی سترگ سهم دارند و از عواید آن سود می برند.
وی همچنین افزود: با توجه به فواید فراوان کارخانه برای استان و کشور بازهم با پیگیرهای صورت یافته مجوز افزایش 45 درصدی بودجه مسئولیت های اجتماعی را از مجمع عمومی سهامداران اخذ کردیم.

بایستی اذعان داشت از ابتدای سال 99  تا کنون بیش از 50 اقدام مسئولانه توسط پتروشیمی خراسان رقم خورد که از جمله می توان کمک به دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با بیماری کرونا، چندین مرحله مشارکت در طرح کمک مومنانه مواسات، آسفالت جاده رازوجرگلان، بهسازی راه های روستایی، کمک به بیماران صعب العلاج و ... اشاره داشت.

این مجتمع سالانه 620 هزار تن کود شیمیایی اوره، 330 هزار تن آمونیاک، 20 هزارتن کریستال ملامین و 500 تن ازت مایع تولید می کند.

طرح مجتمع پتروشیمی خراسان از سال 1371 آغاز و طی 4 سال و 3 ماه با صرف هزینه 524 میلیون دلار و 520 میلیارد ریال احداث شد و در تیر ماه 1375 با حضور رئیس جمهور وقت مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان صادرات پتروشیمی دلار پتروشیمی خراسان عضو هیات مدیره سرمایه گذاری میلیون دلار هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۴۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی گفت: با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، در این حوزه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

خجسته مهر گفت: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطر نشان کرد: قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها به امضا رسید و به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • اعضای هیات مدیره پدیده مشخص شدند
  • بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۳/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است