Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:28:57 GMT

آغاز پویش ایران سرسبز، ایران قوی در مشهد 

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۲۵۶۲۸

آغاز پویش ایران سرسبز، ایران قوی در مشهد 

ایسنا/خراسان رضوی با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پویش ملی ایران سرسبز ایران قوی با شعار هر ایرانی یک درخت، به یاد هر شهید ۱۰۰۰ نهال در مشهد آغاز شد. 

مسعود منصور در مراسم آغاز پویش مردمی ایران سرسبز در ارتفاعات سبز کمربند جنوبی مشهد با اشاره به اینکه سالانه ۱۶ تن در هکتار خاک کشور براثر فرسایش بادی از بین رفته و نابود می‌شود، گفت: این پویش با مشارکت مردم می‌تواند گام موثری در احیای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش بادی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حفظ منابع طبیعی و عناصر مهم از جمله آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا در کشور اهمیت بسزایی در تحقق استقلال و امنیت کشور دارد. 

وی با بیان اینکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که یک‌سوم بارندگی دنیا را دارد، در حالی که تبخیر در آن سه برابر دنیاست، ادامه داد: بخش زیادی از عرصه کشور ایران در معرض فرسایش آبی است. همچنین سالانه قریب به ۱۶ تن در هکتار خاک ایران بر اثر فرسایش بادی از دست می‌رود. 

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: شهرها و روستاهای فراوانی در معرض سیلاب و بخشی از عرصه کشور نیز تحت تاثیر فرسایش بادی است که با وجود همه این مشکلات معتقدیم با تلاش، همگرایی و هماهنگی این مشکلات قابل رفع و آثار خسارتی ناشی از آن کاملا قابل مهار است. 

وی ادامه داد: به همین دلیل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سندی تحت عنوان شجره طیبه در کمیته فرهنگی خود تنظیم و تصویب کرده که برای آن تا کنون بیش از ۳۰ پیوست تهیه و تصویب شده است. 

منصور افزود: به موجب این سند مقرر است تا سال ۱۴۱۴ بیش از ۵۰۰ میلیون نهال و بذر در عرصه‌های طبیعی کشور غرس شود که از آن به نام پویش ایران سرسبز،  ایران قوی یاد می‌شود و به یاد هر شهید در کشور ۱۰۰۰ درخت کاشته می‌شود. 

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در این قالب ۷۰ دستگاه اجرایی کشور مشارکت دارند و مدت اجرای پویش از امسال برای مدت ۱۴ سال در نظر گرفته شده، ادامه داد: نکته مهم در تعیین این هدف  بلند در جهت حفظ منابع طبیعی کشور در این است که تحقق این مهم کار تک بعدی دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های حاکمیتی نیست بلکه بیش و پیش از همه جوامع محلی و مردم در تحقق و تداوم آن نقش آفرینند. 

وی ادامه داد: به همین دلیل در تحقق این پویش و بنا بر ضرورت شاهد حضور گسترده مردم در سراسر کشور هستیم. 

رئیس سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: قبل از این نیز پویش بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس انجام شده که شاهد حضور موثر مردم در ۷۴ شهر و ۱۱ استان زاگرسی در کشور بودیم. 

منصور تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور رسالت خود می‌داند که پیگیری، هماهنگی و نقش‌آفرینی محوری برای تحقق این پویش را بر عهده داشته باشد اما دست یاری به سوی عموم مردم و دستگاه‌ها دراز می‌کنیم تا در راستای اهداف بلند این کار مارا یاری دهند. 

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: حفظ منابع طبیعی به عنوان فرهنگ عمومی رسالت همگانی است و چنین پویش‌هایی نشان از همراهی همه ما برای حفظ منابع طبیعی دارد. 

دکتر خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ما در توسعه کشور نیازمند یک مفاهمه دقیق در بحث توسعه هستیم و اگر در این مسیر به یک مفهوم مشترک نرسیم ممکن است سرمایه‌های بلندمدت را از دست بدهیم و با اینگونه اقدامات مشخص می‌شود که ما در حوزه منابع طبیعی یک مفاهمه مشترک داریم و منابع طبیعی را به‌ عنوان سرمایه بلندمدت به رسمیت می‌شناسیم و معتقدیم توسعه زمانی می‌تواند معنا پیدا کند که در تعارض با این منابع نباشد. 

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام نیک‌بین، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، گفت: انسان مهمترین دشمن طبیعت است و ما باید نسبت به منابع طبیعی بیش از پیش احساس مسئولیت کنیم.

سردار غفورپور، مشاور فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی در امر بسیج نیز در این مراسم با اشاره به اعلام آمادگی بسیج و سپاه استان برای مشارکت قوی در چنین برنامه‌هایی اظهار کرد: هر کجا دولت از ظرفیت بسبج استفاده کرده، شاهد کارایی بیشتر و پیشرفت مطلوب امور بوده‌ایم. 

وی اظهار کرد: تببین، آموزش، اجرا و نگهداری زنجیره مهمی در احیای اراضی است که اگر درست اجرا نشود هدف اصلی را دچار چالش می کند. 

به گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، غفورپور تاکید کرد: این درختان یادگاری برای نسل‌های آینده هستند و باید از آنها حفاظت و صیانت شود. 

در پایان این مراسم همسر شهید محمود کاوه نیز به یاد آن شهید بزرگوار نهالی کاشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی درختکاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری حفظ منابع طبیعی فرسایش بادی ایران سرسبز خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد