Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس شهرسازی گفت: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان و مدیران گرفته تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در فرآیند هوشمندسازی مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرآیند هوشمندسازی زیرساخت‌های یک شهر باید مطابق با بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی باشد تا بتوان نظام هوشمند شهرسازی را در سطح شهر پیاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نظام شهری شهرهای امروز کشور نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است و بسترهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز همانند گذشته نیست، لذا نمی‌توان با روش‌های سنتی مدیریت صحیحی بر شهر و فرآیندهای آن داشت.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد متخصصان شهرسازی ما مهارت‌های متفاوتی را در حوزه‌های مختلف برای ساخت یک شهر هوشمند بیاموزند تا بتوانند آن را به درستی در نظام شهرسازی هر شهر و هر منطقه شهری پیاده‌سازی کنند.

مؤمنی تاکید کرد: هوشمندسازی نسخه‌ای واحد برای تمامی شهرها نیست و بسترها و مسیر توسعه برای هر شهری متفاوت است، لذا حتماً باید ویژگی‌های بومی شهر در فرآیند توسعه آن مورد توجه قرار بگیرد تا هوشمندسازی به طور کامل محقق شود.

وی اضافه کرد: تمامی ارکان یک شهر از شهروندان گرفته و مدیران تا زیرساخت‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت شهری، همگی باید در این فرآیند مشارکت داشته باشند تا شهر هوشمند محقق شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: چنانچه راهکارهای بومی و عملیاتی برای تحقق شهر هوشمند طراحی و برنامه‌ریزی شود، می‌توان شهرهایی به واقع هوشمند و سازگار با محیط زیست داشت که در آن حقوق همه ذی‌نفعان مدنظر است؛ چنین شهری زیست‌پذیر است و تاب‌آوری بیشتری در برابر حوادث دارد.

مؤمنی تاکید کرد: امروزه راهکارها برای هوشمندسازی شهرهای کشور بومی نیست و صرفاً از فناوری‌های تقلیدی و وارداتی برای هوشمندسازی شهر استفاده می‌شود؛ این فرآیند نیز تمامی ابعاد شهر را در بر نمی‌گیرد و بخشی است در حالی که هوشمند شدن شهر باید در تمامی ابعاد مورد توجه باشد.

کد خبر 545390

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر برنامه ریزی شهری هوشمندسازي زیرساخت شهری شهر هوشمند هوشمند سازي شهرها شهر هوشمند مدیریت شهری نظام برنامه ريزي شهري مشارکت شهروندان شهر زیست پذیر تاب آوری شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهر هوشمند یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۷۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع

سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با اشاره به طرح جامع شهر اصفهان گفت: محدوده شهر، ارتفاعات و کاربری‌ها، از جمله موضوعات اساسی و کالبدی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

سعید صادقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرایندهای اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای در ۱۴۰۳ اظهار کرد: تمام این فرایندها در راستای تسریع و تسهیل پاسخگویی به متقاضیان و اربابان رجوع است، همچنین سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، بتواند به فرایند پاسخگویی کمک کند.

وی با بیان اینکه این اداره کل سعی دارد در چند حوزه ورود پیدا کند، افزود: اولین موضوع این است که بتوانیم کارشناسان مناطق را به لحاظ سطح علمی و فنی به‌روز نگه داریم تا بتوانند به‌درستی و بر اساس ضوابط، پاسخ متقاضیان را در کمترین زمان بدهند؛ در این راستا کلاس‌های آموزشی پیش‌بینی شده است تا بتوانیم این کار را انجام دهد.

سرپرست اداره کل طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌هایی که بتواند طرح تفصیلی و توسعه شهری را غنی از اطلاعات کند و موجب شود تا کاربر منطقه و شهروند از طریق سامانه شهرسازی الکترونیک به حداکثر اطلاعات مدنظر دستیابی پیدا کند و از برداشت‌های سلیقه‌ای و کندی روندی پاسخگویی جلوگیری کند، گفت: طرح جامع برای آینده شهر اهمیت زیادی دارد، با توجه به قرارداد اخیر اداره کل راه و شهرسازی با مشاور طرح جامع، شهرداری نیز به‌عنوان مصرف‌کننده می‌تواند در این طرح اثرگذار باشد.

صادقانی ادامه داد: شهرداری اصفهان به این حوزه ورود کرد و کمیته‌های تخصصی در معاونت شهرسازی تشکیل شد، همچنین پیگیری می‌شود تا موارد مدنظر شهرداری توسط اداره کل راه و شهرسازی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه محدوده شهر، ارتفاعات و کاربری‌ها، از جمله موضوعات اساسی و کالبدی است که در این طرح پیگیری می‌شود، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در زمان مقرر و بر اساس قول‌های مشاور، خروجی‌های این طرح را داشته باشیم.

کد خبر 749160

دیگر خبرها

  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند
  • ضرورت راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری در شهرستان ابهر
  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • اعتبارات مولدسازی باید به صورت بهینه استفاده شود
  • بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع
  • لزوم تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟