Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران پس از آتشی که غروب روز چهارشنبه هشتم آذرماه، به جان ساختمان «غریب» یا «کافه آیبتا» افتاد، گفت: حریق به این بنای تاریخی آسیب جدی وارد نکرده است.

به گزارش ایسنا، ساختمان تجاری غریب در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در خیابان لاله‌زار بنا شد که سال‌ها بعد (در برخی منابع به سال ۱۳۴۶ اشاره شده است) یکی از اولین کافه‌های این خیابان به نام «آیبتا» که مدیریت آن را خانمی روس با همین نام به عهده داشت، در این ساختمان راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کافه محل آمد و شد بسیاری از  هنرمندان و روشنفکرانی چون ملک‌الشعرای بهار بود. ساختمان غریب یا کافه آیبتا در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۸۶۷۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

کمیته خانه‌های تاریخی تهران که آتش‌سوزی در این ساختمان تاریخی واقع در تقاطع خیابان لاله‌زار نو و جمهوری را در ساعت ۱۶:۵۰ تایید کرده بود، اشاره کرده این ساختمان اکنون کاربری انبار و فروش لوازم الکتریکی پیدا کرده است.

با وجود آتش‌سوزی‌ای که دود آن روز گذشته آسمان خیابان لاله‌زار را فراگرفته بود، اما مرتضی ادیب‌زاده ـ معاون میراث‌فرهنگی استان تهران ـ می‌گوید: حریق در بنای تاریخی غریب (کافه آیبتا) که با حضور به‌موقع عوامل امدادی در کمترین زمان ممکن خاموش شد، خوشبختانه آسیب جدی به این بنای تاریخی وارد نکرده است. البته اعلام نظر قطعی در این زمینه نیازمند بازدید و بررسی کارشناسی بنا است.

او که خود پس از آتش‌سوزی در محل حاضر شده بود، اضافه می‌کند: سقف چوبی این بنا به دلیل نزدیکی با کانون اصلی آتش، دچار حریق شد که با حضور تیم‌های آتش‌نشانی، عملیات اطفاء حریق بدون آسیب به سازه این بنای تاریخی انجام شد.

نمایی از خیابان لاله‌زار و کافه آیبتا در دهه چهل

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران همچنین اظهار می‌کند: اقدامات مرمتی، حفاظتی و ایمن‌سازی در بناهای تاریخی خیابان‌لاله‌زار برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی ضروری است و این مهم  نیازمند یک همکاری چندجانبه با مالکین و شهرداری است.

خیابان لاله‌زار که نماد نوگرایی و هنر تهران به شمار می‌آید، در اواخر دوره قاجار در هسته مرکزی شهر تهران بنا شد و زمانی یکی از بهترین خیابان‌های پایتخت بود، اما در دهه‌های اخیر این خیابان با تغییر چهره و تخریب شدید روبه‌رو شده است که بسیاری از ساختمان‌های آن نقص ایمنی هم دارند.

لاله‌زار که هنوز گرد گذشته روی معدود ساختمان‌های آن دیده می‌شود، در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و خطر تخریب‌های زیرپوستی، آتش‌سوزی و سوانح دیگر آن را تهدید می‌کند. شهرداری تهران در سال‌های گذشته مکرر درباره مرمت و بازسازی ساختمان‌های تاریخی خیابان لاله‌زار وعده‌ داده است و با این‌که ساختمان‌های لاله‌زار بارها و بارها طعمه حریق شده‌اند، اما هنوز برای محافظت، ‌مرمت، نگهداری و ایمن‌سازی این خیابان و ساختمان‌های باقی‌مانده از گذشته هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی تهران ساختمان غریب لاله زار میراث تهران قاجاريه خیابان لاله زار بنای تاریخی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۰۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان

ایسنا/همدان معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از کشف آثار تاریخی از جمله یک دیواره تاریخی از یک بنا در حین عملیات پیاده‌راه‌سازی در خیابان باباطاهر شهر همدان خبر داد.

حمیدرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حین حفاری در عمق ۱.۵ متری در ابتدای خیابان باباطاهر یک دیواره تاریخی از یک بنا کشف شده که قدمت آن هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست این دیواره تاریخی باشد یا نه، ادامه داد: همکاران باستان‌شناس بر روی این اثر کار می‌کنند تا دقیقا مشخص شود تاریخی است یا خیر؟

حیدری با تأکید بر اینکه احتمال وجود آثار اطراف میدان امام خمینی(ره) و خیابان‌های شش‌گانه شهر همدان زیاد است، تصریح کرد: البته این گفته بر اساس صحبت‌های باستان‌شناسان است.


به گزارش ایسنا، ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال عملیات اجرایی پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان آغاز شد و قرار است پیاده‌راه باباطاهر در فاز اول در ۱۰۰ متر و با ۱۰ میلیارد اعتبار تا ابتدای سبزه‌میدان انجام شود.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • جزییات حادثه حریق در خیابان لاله‌زار تهران
  • جزییات حریق در خیابان لاله‌زار تهران+ فیلم
  • ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در خیابان لاله‌زار تهران؛ کجا آتش گرفته است؟
  • جزییات حریق در خیابان لاله‌زار تهران
  • کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • هوای ۶ شهر اصفهان سالم است/ شاخص زرین‌شهر بر مدار نارنجی آلودگی
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد