Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@14:31:08 GMT

چند نکته در خصوص ۲ داروی جدید کرونا

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۳۰۸۱۸

در این گزارش به بیان توصیحاتی در خصوص ۲ داروی جدید کرونا پرداخته شده است.

به گزارش میزان، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ چندی پیش اعلام کرد که در چند روز گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا دو قرص درمان کرونا را تایید کرده است که پکسلویید و مولنوپیراویر نام دارند. در کشور ما هم شرکت‌های داروسازی توانایی ساخت آن‌ها را دارند و حتی تعدادی از آن‌ها را ساختند و منتظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند؛ اما همانطور که مستحضر هستید موارد استفاده از این دارو‌ها در موارد مختصر تا متوسط در افرادی است که در شروع علائم بیماری هستند و بیماری زمینه‌ای دارند که وقتی به بیماری مبتلا می‌شوند امکان تشدید بیماری در بدن آن‌ها وجود دارد و احتمال بستری شدن در بیمارستان را دارند توصیه می‌شود و نه هر فردی که علائم بیماری را به صورت خفیف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به بیان توصیحاتی در خصوص آن ۲ داروی جدید پرداخته شده است.

فرزانه داستان، نماینده انجمن داروسازان در کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با میزان در خصوص این دارو گفت: داروی مولنوپیراویر یک داروی ضد ویروس و آنتی وایرال خوراکی است و داروی پکس لووید هم یک داروی ضد ویروس است و توسط شرکت فایزر تولید شده و طی کارآزمایی‌های بالینی انجام شده این نتایج به دست آمده که این دارو‌ها می‌توانند اثرات ضدویروس مثبتی بر درمان کووید به ویژه برای بیماران سرپایی داشته باشند.

نماینده انجمن داروسازان در کمیته علمی کرونا با بیان اینکه این دارو‌ها هم برای کووید موثر هستند و هم ممکن است برای سایر ویروس‌های این خانواده مثل سارس و مشابه آن نظیر آنفلوانزا هم اثربخشی داشته باشند، البته این امر هنوز در حد احتمال است و لازم است تخقیقات بیشتری در این رابطه صورت گیرد، در پاسخ به این سوال که آیا این دارو‌ها توسط کمیته علمی کرونا مورد تایید قرار گرفته اند؟، افزود: FDA این داور‌ها را تایید کرده است، اما برای اینکه مولنوپیراویر و پکس لووید در ایران تولید شوند باید تاییدیه‌هایی را از سازمان غذا و داور دریافت کنند و، ولی تا کنون بحثی در خصوص تایید این دو دارو در کمیته علمی مطرح نشده است.

وی در رابطه با قیمت این دارو‌ها ادامه داد: سازمان غذا و دارو آمریکا به تازگی به این دارو‌ها تاییدیه اضطراری داده است و از این رو این دو دارو‌ها باید در ایران توسط سازمان غذا و داور تاییدیه‌هایی را دریافت کنند و سپس قیمت این دارو‌ها و اینکه توسط کدام شرکت‌های داورسازی تولید می‌شوند، مشخص می‌گردد.

توانایی تولید این داروها در کشور وجود دارد

مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با میزان گفت: ۲ داروی نسبتا جدیدتر برای کووید در جهان تولید شده است که یکی از آن‌ها به نام مولنوپیراویر با توجه به مطالعاتی که انجام شده، به نظر من داروی نا امیدکننده‌ای است، اما داروی پکس لووید که توسط شرکت فایزر تولید شده احتمالا داروی بسیار خوبی است و خوشبختانه توانایی تولید این دارو در کشور وجود دارد و این امکان هست که در صورت لزوم با سرعت در کشور تولید شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

آیا ۲ داروی جدید کرونا به ایران می‌آیند؟

حمید عمادی در گفت‌وگو با میزان در خصوص ۲ داروی جدید کرونا به تازگی در جهان کشف شده اند و در پاسخ به این سوال که آیا این ۲ داروی جدید به ایران می‌آیند؟، گفت: هنوز مشخص نیست که این ۲ داروی جدید به ایران می‌آیند یا نه و این امر مستلزم این است که مشخص گردد، این دارو‌ها بر روی درمان کووید اثربخشی خوبی دارند که تا کنون چنین تصویبی در هیچ کجای دنیا صورت نگرفته و تنها مطالعات اولیه بر روی این داور‌ها انجام شده است. یکی از این دارو‌ها به نام مولنوپیراویر که توسط شرکت مرک ساخته شده در کشور انگلیس مجوز اضطراری گرفته و بعد از اعلام این موضوع توسط شرکت مرک، شرک فایزر هم اعلام کرد که دارویی برای درمان کرونا دارد که اسم این دارو پکس لووید است و در آمریکا مجوز اضطراری اخذ کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه این دارو‌ها برای درمان بیماران سرپایی که در مرحله اول بیماری قرار دارند و بیماریشان به تدریج در حال تشدید است، به شرط اینکه طی ۵ روز اول استفاده شوند، ممکن است موثر باشند، ادامه داد: برای اظهار نظر در رابطه با این دارو‌ها بسیار زود است چرا که این ۲ دارو هنوز در هیچ کجای دنیا وارد بازار نشده اند و از این رو نمی‌توان در خصوص اثربخشی آن قضاوت کرد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه هنوز زود است که بخواهیم در خصوص ورود این دارو‌ها به کشور تصمیم‌گیری کنیم و باید منتظر بمانیم که تجربیاتی از مصرف این دارو‌ها در کشور‌های دیگر به دست آیند و اگر آن‌ها اثربخشی مناسبی داشتند، سپس وارد کشور شوند، افزود: داروی مولنوپیراویر سبب ایجاد موتاسیون در ویروس می‌شود و ممکن است سبب موتاسیون ویروس در بدن هم شود و احتمال دارد این داروی ضدویروس برای بدن جهش‌زا باشد و خطراتی را به همراه داشته باشد و از این رو ممکن است در آینده نه چندان دور شرکت‌های داروسازی به این نتیجه برسند که قرار نیست که این دارو مورد استفاده قرار گیرند و هنوز هم هیچ نهادی مصوب نکرده است که این دارو‌ها وارد کشور شوند و در فهرست دارو‌های کرونا قرار گیرند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین دارو جدید کرونا ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین ۲ داروی جدید کرونا دارو ها سازمان غذا کمیته علمی توسط شرکت ۲ دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۳۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی

پس‌ از جنجال‌ها در خصوص تولید موبایل با برند نوکیا در ایران بدون مجوز از شرکت نوکیا، سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار توضیح این وزارت‌خانه در خصوص تولید نوکیای تقلبی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس‌ از جنجال‌ها در خصوص تولید موبایل با برند نوکیا در ایران بدون مجوز از شرکت نوکیا، سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار توضیح این وزارت‌خانه در خصوص تولید نوکیای تقلبی شد.

ابتدای امسال معاون وزیر صمت اعلام کرده بود سازمان توسعه تجارت باید در خصوص استفاده از برند نوکیا و تایید نمایندگی نوکیا اظهارنظر کند.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده این سازمان به دعوای تولید نوکیای تقلبی در ایران خاتمه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • ماجرای تولید نوکیای تقلبی جدی شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران