Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@06:48:50 GMT

مبارزه با آب سیاه چشم به کمک فناوری

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۱۶۱۲

مبارزه با آب سیاه چشم به کمک فناوری

عینک‌های ایمنی پیشرفته ممکن است بتوانند پیشرفت بیماری "گلوکوم" که یکی از دلایل رایج کاهش بینایی است را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، آب‌سیاه یا گلوکوم (glaucoma) اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با علت‌های متفاوت، ولی اثری بالینی و مشترک بر چشم و عصب بینایی و وابسته به فشار داخل چشمی است؛ لذا این مشکل می‌تواند به بینایی چشم آسیب برساند که غیرقابل برگشت است و در صورت عدم معالجه سبب نابینایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال محققان اظهار کرده‌اند شاید بتوان با کمک فناوری بر پیشرفت این بیماری نظارت کرد.

این عینک‌ها که کاربران می‌توانند به مدت نیم ساعت در روز استفاده کنند، برای رساندن پالس‌های الکتریسیته به چشم برای تحریک عصب بینایی برای ترمیم خود، طراحی شده‌اند و حال محققان در حال انجام آزمایشات بیشتر برای بررسی تاثیر آن‌ها هستند.

گلوکوم یک بیماری شایع چشمی است که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می‌تواند به از دست دادن بینایی فرد منجر شود. علت بروز آن مشخص نیست، اگرچه سن، سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم و سایر بیماری‌های پزشکی مانند دیابت و نزدیک‌بینی می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که گلوکوم با زاویه باز (open-angle glaucoma) شایع‌ترین آنهاست. شیوع آن نیز بیشتر در سنین بالای ۷۰ و ۸۰ سال است. به آهستگی و در نتیجه مسدود شدن تدریجی کانال‌های تخلیه در چشم ایجاد می‌شود و ابتدا بینایی جانبی (peripheral vision) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، مردم اغلب متوجه نمی‌شوند که به گلوکوم مبتلا هستند و تنها در یک آزمایش معمول چشم تشخیص داده می‌شود.

درمان‌ها نیز شامل تجویز قطره چشم برای کاهش فشار چشم و لیزر یا جراحی برای باز کردن کانال‌های مسدود شده یا کاهش تولید مایع در چشم است. محققان می‌گویند که به رغم اثربخشی چنین داروهایی، گلوکوم بسیاری از بیماران بدتر می‌شود و از دست دادن بینایی پیش رونده نیز در حال توسعه است.

دستگاه جدید که شبیه یک جفت عینک واقعیت مجازی است و توسط شرکت "Nu Eyne" مستقر در کره جنوبی ساخته شده است، از تحریک الکتریکی سطح پایین برای تحریک بخش بازسازی بافت عصبی استفاده می‌کند.

پالس‌های الکتریکی از طریق الکترودهای ریز به پوست اطراف چشم ارسال می‌شوند. این آزمایش در دانشگاه کونکوک (Konkuk University) کره جنوبی و با حضور ۲۲ بیمار مبتلا به گلوکوم در حال انجام است و قرار است که به مدت ۱۶ هفته به مدت ۳۰ دقیقه در روز از این عینک استفاده کنند. پزشکان نیز طی این مدت هرگونه تغییر در فشار چشم و ضخامت رشته‌های عصبی را کنترل خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت فناوری آب سیاه چشم خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو

یک افسر پلیس در ایالت اوهایو آمریکا، یک مرد سیاه‌پوست ۵۳ ساله را با خفه کردن درحالی‌که دستانش دستبند خورده بود، کشت.

به گزارش ایسنا، فرانک تایسون که بنا به گزارش‌ها از یک حادثه رانندگی در منطقه کانتون فرار کرده بود، بر اساس تصاویر دوربین بدنه پلیس که به‌صورت عمومی منتشر شد، در یک مورد مشکوک بر اثر خشونت پلیس کشته شد.

به نقل از آناتولی، این سیاه‌پوست آمریکایی در حین بازداشت می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکشم. آنها قصد دارند من را بکشند.» این وضعیت شباهت‌هایی به مرگ سیاه‌پوست آمریکایی دیگری به نام جورج فلوید دارد که در نتیجه خشونت پلیس در سال ۲۰۲۰ کشته شد.

تایسون توسط پلیس در یک کافه‌تریا به دلیل تصادف رانندگی دستگیر شد، او را روی زمین انداختند و دستانش را از پشت دستبند زدند.

دقایقی بعد، مأموران بررسی کردند که آیا تایسون زنده است یا خیر، متوجه شدند که تایسون دیگر نفس نمی‌کشد. آنها قبل از انتقال این مرد با آمبولانس به بیمارستان، عملیات احیا را انجام دادند.

طبق بیانیه پلیس، تایسون در بیمارستان درگذشت و افسران درگیر تا نتیجه تحقیقات از کار تعلیق شدند.

این اتفاق در حالی است که مرگ فلوید برای چندین هفته باعث اعتراضات ملی و بین‌المللی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در ایالات متحده شد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  •  مرگ یک سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس اوهایو
  • فیلم/ حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • پرسپولیس حذف شد؛ ۴ چنگ گربه‌سیاه برصورت سرخ! / آلومینیوم نترسید و صعود کرد
  • حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی