Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت کمودیتی‌ها در سال 2021 از انرژی گرفته تا فلزات تا محصولت کشاورزی به شدت بالا رفت، در این میان قیمت سوخت‌های تولید برق بیش از همه افزایش یافت. کارشناسان دلیل این امر را بهبود وضعیت اقتصادی به دلیل افزایش میزان واکسیناسیون می‌دانند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، انتظار می رود در سال 2022 تقاضای جهانی برای کمودیتی‌ها بالا بماند و تجار بر این باور هستند که افزایش اندک قیمت ها دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جفری هالی، تحلیلگر ارشد موسسه OANDA می گوید که مشخصه سال 2021 تقویت [قیمت ها] در سطح وسیع بود.

او ادامه می دهد: به اعتقاد من قیمت‌های کمودیتی ها بالا خواهد ماند. من معتقدم ادامه این روند در سال 2022 و خود سال 2021 جزو سال های استثنایی بودند و من فکر نمی کنم در سال های آینده حتما چنین روندی را شاهد باشیم.

در سال گذشته قیمت مواد غذایی و انرژی بسیار بالا رفت و از پکن گرفته تا بروکسل همه دولت ها را با مشکل مواجه کرد.

قیمت بالای مواد و محصولات، تولید کنندگان را تشویق به افزایش تولید کرده اما تحلیلگران انتظار دارند در مورد محصولاتی چون نفت و گاز طبیعی مایع، (ال ان جی) این افزایش تولید به این زودی رخ ندهد چون از  تصمیم گیری برای افزایش تولید تا افزایش واقعی تولید این نوع کمودیتی‌ها زمان زیادی لازم است.

انرژی

در سال 2021 افزایش قیمت زغال سنگ و گاز طبیعی به تحت فشار قرار گرفتن تاسیسات تولید برق از اروپا و هند تا پکن منجر شد.

در حالی که قیمت ال ان جی آسیا 200 درصد افزایش یافت قیمت شاخص زغال سنگ در این منطقه به دو برابر رسید.

والری چاور، از مرکز تحقیقات ال ان جی در وود مکنزی، می‌گوید «تقاضا برای ال ان جی در سال 2021 تا 20 میلیون تن در سال در کشورهای آسیا افزایش یافت. بیش از 20 درصد این رشد تقاضا مربوط به چین بود که این کشور را تبدیل به بزرگترین وارد کننده ال ان جی دنیا کرده و از رتبه ژاپن عبور کرده است.

به گفته وی، اما اگر قیمت تک محموله های ال ان جی بالا بماند، رشد تقاضا را به ویژه در کشورهای جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا با مشکل مواجه می کند.

در این سال قیمت جهانی نفت هم 50 تا 55 درصد افزایش یافت و برنت بشکه ای 77.78 دلار و وست تگزاس اینترمدیت هم بشکه ای 75.21 دلار معامله شدند و انتظار می رود با افزایش تقاضا این افزایش قیمت هم ادامه یابد.

در چین قیمت زغال سنگ با افزایش میزان تولید تولید گنندگان عمده این سوخت فسیلی نسبت به ماه اکتبر تا نصف کاهش یافته است.

فلزات

کمبود برق در چین و اروپا تولید آلومینیوم را با مشکل مواجه کرد و قیمت این کمودیتی ها را تا 40 درصد بالا برد. این افزایش قیمت برای دومین سال متوالی تکرار می شد. البته از آنجایی که چین، بزرگ ترین تولید کننده فولاد دنیا، میزان تولید خود را کاهش داده بود، تقاضا برای سنگ آهن هم تحت تاثیر قرار گرفته بود.

قیمت سنگ آهن در ماه مه به رکورد جدیدی دست یافت و در نیمه دوم سال گذشته با کاهش تولید در چین قیمت ها هم رکورد زدند. با افزایش شدید قیمت نسبت به دو سال گذشته معاملات سنگ آهن دالیان چین بیش از 10 درصد کاهش یافت.

انتظار می‌رود با گذار انرژی تقاضا برای فلزات اساسی نیز افزایش یابد در حالی مشکلاتی در زنجیره تامین وجود دارد.

در سال 2021 برای سومین سال متوالی قیمت مس در بازار بورس فلزات لندن (LONDON METAL EXCHANGE) تا 25 درصد افزایش یافت.

هواوی لی، اقتصاددان OCBC می گوید: تقاضا برای مس برای دومین سال متوالی با افزایش همراه خواهد بود به ویژه که بعد از اجلاس COP26 دولت ها به سمت استفاده بیشتر از انرژی های پاک روی می آورند.

بازار محصولات کشاورزی

قیمت سویا در بازار شیکاگو برای سومین سال متوالی افزایش یافت، قیمت ذرت 22 درصد و قیمت گندم هم بیش از 20 درصد افزایش یافت.

محدودیت های عرضه به دلیل شرایط سخت آب و هوایی و افزایش تقاضا به افزایش قیمت در بازار محصولات کشاورزی منجر شد.

هم قیمت روغن پالم مالزی و هم روغن سویا برای سومین سال متوالی بیش از 30 درصد افزایش یافت.

در آشامیدنی‌ها هم به دلیل مشکلات زنجیره تامین قهوه عربی تقریبا 80 درصد افزایش یافت و دومین سال متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و قهوه روبستا هم با توقف سه سال متوالی کاهش قیمت، 70 درصد گران‌تر شد.

برای سومین سال متوالی و با کاهش تولید در برزیل به دلیل خشکسالی، قیمت شکر خام و شکر سفید 20 درصد افزایش یافت.

طلا اما چندان تغییری نداشت و قیمت نقره هم بعد از دو سال افزایش کمی کاهش یافت.

 

برچسب هاال ان جی (LNG) انرژی امروز بورس فلزات لندن (LONDON METAL EXCHANGE) خبرگزاری بین‌المللی رویترز (Reuters) زغال سنگ قیمت کمودیتی وودمکنزی (Wood Mackenzie)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ال ان جی LNG انرژی امروز بورس فلزات لندن LONDON METAL EXCHANGE زغال سنگ وودمکنزی Wood Mackenzie آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو برای سومین سال متوالی درصد افزایش یافت افزایش قیمت سال 2021 زغال سنگ ال ان جی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۳۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده و افزایش تورم در این کشور به نفع فلز در بحبوحه کاهش تقاضای دلار است؛ به طور کلی، طلا در یک محیط ریسک گریز در برابر دلار آمریکا در حال سود بردن است.

قیمت هر اونس طلای جهانی براساس دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های اقتصاد کلان ایالات متحده آمریکا نوساناتی را تجربه کرد. این کشور تخمین اولیه تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد با سرعت سالانه ۱.۶ درصد در سه ماه منتهی به مارس رشد کرده است، که ۲.۵ درصد مورد انتظار را از دست داده و بسیار ضعیف‌تر از ۳.۴ درصد ثبت شده در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) گزارش داد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) با سرعت سالانه ۳.۴ درصد برای سه ماهه رشد کرد که بسیار بالاتر از ۱.۸ درصد قبلی و بزرگترین افزایش در یک سال بود. در چند کلمه، رشد کاهش یافت، اما در حالی که تورم افزایش یافت، اقتصاد به رشد خود ادامه داد. چنین سناریویی کاهش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را بیشتر به تاخیر می‌اندازد. در ابتدای هفته گذشته دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، دلار نتوانست حرکت خود را حفظ کند زیرا داده‌های اقتصادی ایالات متحده در طول هفته ناامیدکننده بود.

در حال حاضر هر اونس طلای جهانی ۸ دلار و ۶۲ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده‌است و به قیمت ۲ هزار و ۳۳۹ دلار در هر اونس رسیده‌است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899714

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال