Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@07:12:10 GMT

زندگی لوکس اعضای جوخه ترور خاشقچی

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۶۲۹۴

زندگی لوکس اعضای جوخه ترور خاشقچی

روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داده چند تن از اعضای جوخه ترور سعودی که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد را در اکتبر ۲۰۱۸ وحشیانه به قتل رساندند، در ویلاهای مجلل در یک مجتمع امنیتی دولتی زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، حداقل سه نفر از قاتلان در ویلاهایی که توسط آژانس امنیتی دولتی عربستان سعودی در مجتمعی در شهر ریاض اداره می‌شود، زندگی و کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش‌ها، اعضای خانواده این افراد اجازه ملاقات با آن‌ها را دارند و واحدهای مسکونی «هفت ستاره» شامل سالن‌های ورزشی و دفاتر می‌شود. 

گاردین گزارش داد که «صلاح الطبیقی» کارشناس پزشکی قانونی که جسد خاشقچی را تکه تکه کرد، در داخل محوطه دیده شده است. «مصطفی المدنی» مردی که در نقش خاشقچی ظاهر شد و «منصور اباحسین» عامل ارشد جوخه ترور نیز در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ دیده شدند.

طبق این گزارش، طی دو سال گذشته، شاهدان عینی از ملاقات‌های این افراد با ماموران خدماتی، اعضای خانواده و باغبان‌ها خبر داده‌اند.

خاشقچی، مفسر و ستون‌نویس برجسته روزنامه واشنگتن پست زمانی جزو افراد در حلقه خانواده سلطنتی به شمار می‌رفت، اما زمانی که آثارش به انتقاد از معاملات آل سعود تبدیل شد، نظر آن‌ها درباره او تیره گشت.

وی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول زمانی که برای گرفتن مدارک مورد نیاز به منظور ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای خود مراجعه کرد، به قتل رسید.

مقامات ترکیه به همراه مقام‌های سازمان ملل و ایالات متحده گزارش‌ها مبنی بر تکه تکه شدن جسد خاشقچی با اره را تایید کردند اما بقایای جسد او هنوز پیدا نشده است.

در ماه فوریه، دولت بایدن گزارش اطلاعاتی سیا را که مستقیماً ولی‌عهد سعودی را در قتل خاشقچی دخیل می‌دانست، از حالت طبقه‌بندی خارج کرد.

در این گزارش که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ارائه شده، آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی تأیید کرده است.

گزارش سازمان ملل که پس از قتل خاشقچی منتشر شد، این ادعا را تایید کرد و گفت: بررسی‌ها توسط افسران اطلاعاتی ترکیه و سایر کشورها نشان می‌دهد که ممکن است به خاشقچی داروی آرام‌بخش تزریق شده و سپس با استفاده از یک کیسه پلاستیکی خفه شده باشد.

دولت عربستان پس از طفره رفتن‌ها و بهانه آوردن‌ها سرانجام گفت که خاشقجی در یک «عملیات خودسرانه» کشته شده و ۱۱ نفر را محاکمه کرده است. پنج نفر در دسامبر ۲۰۱۹ توسط دادگاه کیفری ریاض به اتهام ارتکاب و مشارکت مستقیم در قتل به اعدام محکوم و سه نفر دیگر نیز به حبس محکوم شدند.

گاردین گزارش داد که همه مردانی که در این مجتمع دیده شده‌اند، مورد محاکمه قرار گرفته و محکوم شدند؛ محاکمه‌ای که به شدت در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفت. «احمد عسیری» و «سعود القحطانی» دو مقام بلندپایه نزدیک به محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی بدون هیچ اتهامی قسر در رفتند. 

نامزد خاشقچی پس از صدور این حکم گفت: حکمی که امروز در عربستان صادر شد، دوباره عدالت را به سخره می‌گیرد.

قتل خاشقجی آتش کارزار فشار جهانی علیه رژیم سعودی را برانگیخت و مقامات آمریکایی و خارجی را بر آن داشت تا برای مدت کوتاهی روابط دیپلماتیک خود با عربستان سعودی را زیر سوال ببرند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به رغم ادعاهایش در دوره کارزار انتخاباتی درباره برخورد با عوامل این قتل و مجازات آن‌ها، پس از اولین دیدار با ولی‌عهد سعودی در اوایل ماه مارس، از تحریم آل سعود به خاطر قتل خاشقجی خودداری کرد./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: خاشقچی ترور خاشقچی عربستان سعودی ولی عهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۶۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد