Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:06:09 GMT

راز نرگس‌ها در پیاده‌راه سردار دل‌ها

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۶۱۰۴

راز نرگس‌ها در پیاده‌راه سردار دل‌ها

به گزارش ایرنا  این خیابان هیچگاه خلوت نمی‌شد و میزبان سیل عاشقان سردار سلیمانی بود؛ همه در تلاش بودند تا نمونه کوچکی از پیاده روی را اینجا به عشق سردار دل ها و با حال و هوای اربعین تجربه کنند.

خیابان گلزار شهدای شهر کرمان، از خیابان های زیبای شهر کرمان است که 2 طرفش با درختان بلند کاج محاصره شده و در انتهای آن گنبد سبز مهدیه صاحب الزمان و گلدسته های آن پیداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایام شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی از زیرگذر گنبد جبلیه این خیابان بسته است و پیاده راه می شود؛ دو طرف این خیابان زیبا موکب های عاشقان سردار دل ها از کرمان و دیگر استان ها برپاست.

گاهی باران بی امان می بارد و گاهی سرما امان می برد، اما مانع سیل عظیم حضور مردم و کار موکب ها نمی شود. جلو هر موکب آتشدان های ایستاده بزرگی قرار دارد، هیزم های بزرگ و آتش هایی که شعله ورند؛ در سیاهی شب و باران دود اسپند و بخار چای و کاسه های آش نذری در دست زائران دیده می شود.

صدای نوحه ای هماهنگ در طول این مسیر به گوش می رسد، مردمی که به عشق سردار در این سرما از همه جای کشور بلکه از کشورهای دیگر آمده اند. برخی سکوت کرده اند و تنها زیر لب چیزی می خواندند و اشک می ریختند؛ جوان تر ها با گوشی های تلفن همراهشان لایو ( پخش زنده) می گرفتند و در طول مسیر برای دنبال کننده هایشان حال و هوای مراسم را شرح می دادند.

موکب ها هم در 2 طرف خیابان با چای، دمنوش، آش و لبو از میهمانان پذیرایی می کنند؛ در بین موکب ها موکب های خدمات درمانی و بهداشتی نیز به چشم می خورد و ماشین های اورژانس، هلال احمر و پایگاه سیار واکسن نیز در میان آنها مستقر هستند، خلاصه برای راحتی زائران فکر همه چیز را کرده اند.

با چند نفری در راه صحبت کردم، گریه می کردند و می گفتند درست است امسال کربلا نرفتیم اما هوای کرمان کربلایی بود.

راز نرگس ها

ایام شهادت حاج قاسم زیر باران بی امان آسمان شهر، مادری با یک دست چادرش را گرفته بود و با دست دیگری یک دسته بزرگ گل نرگس؛ داشت به سمت مزار سردار سلیمانی می رفت و در راه روی قبر چند شهید نرگس می گذاشت. در این راه چند نفری هم آمدند و گفتند که به ماهم گل بدهید و چند شاخه ای به آنها داد.

در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت از چترود که یکی از شهرهای کرمان است آمده و تمام تلاشش را کرده تا در ایام شهادت این شهید خود را به گلزار شهدای کرمان برساند و البته در این هوای بارانی باید شب به شهر خود باز گردد.

از نرگس هایش پرسیدم، گفت اینها نرگس هایی هستند که دور تا دور باغچه ام کاشته ام؛ هر سال آنها را داخل گلدان خانه می گذاشتم و به دوست و فامیل می دادم اما امسال  نیت کردم همه آنها را به حاج قاسم عزیز هدیه کنم.

درحالی که اشک چشمانش را گرفته بود عجله داشت تا به مزار سردار برسد، می گفت چه کسی عزیزتر و بهتر از سردار؛ همه جانمان فدای او و راهش. می گفت ما هرچه داریم از حاج قاسم داریم او خود را فدای ما کرد.

بی تاب بود همانند کسی که برای دیدن عزیزش لحظه شماری می کند، دوست داشت سریع به مزار سردار برسد و اشکی که نگه داشته بود را آنجا جاری کند.

سوغاتی هایی که از اقلید آمده بود

خلیل مختاری صاحب و راننده کامیون اهل شهرستان اقلید استان فارس است که می گوید هر سال به عشق اباعبدالله ماشین ها را پر از آذوقه می کرد و اربعین برای زائران کربلا موکب می زد، اما امسال برای اولین بار در هفته مقاومت و سالگرد سردار سلیمانی به کرمان آمده و اینجا موکب و هیات اباصالح المهدی را برپا کرده است.

بنز خاور نارنجی اش پشت موکب پارک بود و به دلیل بارانی که می بارید سرتاسر آن را پلاستیک کشیده بود؛ می گفت این ماشین پر از آذوقه است که از  اقلید آورده ایم. افزود:  یکی دیگر از ماشین هایمان هم در فرودگاه پارک کردیم تا در صورت نیاز آن را هم بیاوریم و آذوقه ها را استفاده کنیم؛ از اقلید شلغم، تخم مرغ، سیب زمینی، لوبیا و برنج و ... آورده بود.

می گفت: از همان ابتدا که ماشین خریدم آن را نذر حضرت عباس کردم تا در این راه خدمت کنم، بیش از 10 بار در سفر اربعین با ماشینم به عراق رفتم و موکب زدم اما امسال در کرمان حال و هوای دیگری است و مردم کرمان خیلی خوب و با ما هم خیلی مهربان هستند.

۱۵ نفر بودند که شب ها در موکبشان می خوابیدند، صبحانه و میان وعده برای زائران درست می کردند. آقای مختاری از هیات اباصالح المهدی در سال های اخیر با همین کامیون به مناطق سیل زده و زلزله زده هم رفته و آنجا کمک کرده است؛ در حد بضاعت آذوقه و لباس برای این افراد برده و آنجا آشپزی هم کرده است.

گلدان و بذر هدیه دختران حاج قاسم

خیمه ای در وسط گلزار شهدای کرمان برپا بود که بسته بندی هایی را به بچه ها می داد، ابتدا فکر کردم شاید اسباب بازی باشد، اما گلدان و خاک بود و روی بسته نوشته شده بود، بسته قهرمان من ویژه کودکان ۵-۸ ساله.

مسئول کانون دختران حاج قاسم زرند کرمان گفت: در این بسته ما یک بسته بذر، خاک، یک گلدان و دفترچه راهنمایی را در آن قرار دادیم که طبق دستورالعمل قدم به قدم باید کارها را طی ۲۱ روز انجام دهند؛ این کار علاوه بر رشد شخصیتی کودک باعث تقویت صبر در کودکان می شود.

وی افزود: ما با این کار می خواستیم هدف انقلاب را به بچه ها بیاموزیم اینکه یک بذری کاشته می شود نیاز به مراقبت دارد، نیاز به صبر دارد تا به ثمر بنشیند.

مسئول این موکب بیان کرد: روی دفترچه راهنما علاوه بر اینکه نوشته شده باید چگونه مراقبتی از گلدان انجام شود هر روز به یکی از بزرگان اختصاص داده شده بود، مثلا روزی که به اسم امام صادق بود کودکان قول می دادند که آنروز راستگویی را تمرین کنند.

۲۷ ساعت در راه رسیدن به مراسم سردار

به گروه مترجمان رسیدم، گروهی که متشکل از دختران مترجم زبان های ترکی، آذربایجانی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی و فرانسوی بود که از شهر های مختلفی از جمله تبریز، تهران، اصفهان، بوشهر و خوزستان آمده بودند و از قضا اینجا در دوره راوی گری شرکت کردند.

یکی از آنان مترجم ترکی و انگلیسی بود، می گفت: خیلی دلم می خواست ایام سالگرد کرمان باشم که مادرم به من گفت به شرطی می گذارم بروی که خدمتی برای حاج قاسم انجام دهی و پس از آن با موکب بین المللی هماهنگ کردم و با هزینه شخصی ام از تبریز به کرمان آمدم.

او ادامه داد: در این روزها مهمان هایی از لبنان، ترکیه و ... داشتیم و علاوه بر گلزار شهدا در جاهای دیگر شهر کرمان نیز همراهشان بودیم. در این ایام کاروان ها و افراد بیشتری هم خواهند آمد و ما تمام تلاشمان را می کنیم تا حاج قاسم و شهر کرمان را بخوبی برایشان معرفی کنیم.

مترجم دیگر به زبان های انگلیسی و عربی مسلط بود، گفت: با توجه به سخنرانی حضرت آقا هر کسی خودش می تواند در تبیین شخصیت سردار یک رسانه باشد، باید همه دست به دست هم دهیم تا خوبی ها و مهربانی های سردار را نشان دهیم و هر کسی یک بخش هم انجام دهد این شهید بزرگوار نیز عنایت خواهد کرد.

موکبی برای راهنمایی و مشاوره پیش از ازدواج

نقش بانوان در این مراسم اگر نه بیشتر از مردان، کمتر نبود؛ بسیار پررنگ و اثرگذا؛ در بین اعضای انتظامات و موکب ها، موکب های خدماتی و سرگرمی برای کودکان، نیرو های هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی بانوان نقش بسزایی را ایفا می کردند.

کانون بانوان و کانون های خدمت رضوی وابسته به آستان قدس رضوی در این ایام در گلزار شهدا خدماتی همانند راهنمایی و مشاوره پیش از ازدواج را ارائه می دادند. نجمه فرامرز پور مسئول این موکب گفت: ازدواج یکی از مهمترین دغدغه های جوانان ماست و طی این روزها جوانانی که اینجا می آیند هم کم نیستند؛ ما سعی داشتیم با انجام گوشه ای از کار باعث تداوم ازدواج ها و خوشبختی جوانان شویم و در راه کم کردن آمار طلاق قد می برداریم.

به گزارش ایرنا، همه اینها تنها بخشی و گوشه ای از حال و هوای این روزهای گلزار شهدای کرمان است که به همت و اقدام مردمی و خودجوش بسیاری از اقشار مردم شکل گرفته است.

برچسب‌ها کرمان دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گلزار شهدای کرمان قاسم سلیمانی پروندهٔ خبری دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ مرد میدان مقاومت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گلزار شهدای کرمان کرمان دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گلزار شهدای کرمان قاسم سلیمانی گلزار شهدای کرمان سردار سلیمانی حال و هوای شهر کرمان حاج قاسم موکب ها نرگس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین رویداد رویداد «دختران حاج قاسم» بعد از ظهر شنبه توسط تبلیغات اسلامی قزوین در رامسر آغاز شد.

در این رویداد که به مدت سه روز در اردوگاه شهدای هفتم تیر رامسر برگزار می‌شود، بیش از ۳۰۰ دانش آموز دختر از مقطع متوسطه دوم حضور دارند.

این رویداد چهارمین رویداد آموزشی و با هدف توانمندسازی کنشگران فرهنگی و اجتماعی دختر قزوین برگزار می‌شود.

کد خبر 6090265

دیگر خبرها

  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم