Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:30:08 GMT

کتاب طبیب بزرگ بختیاری در اهواز رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۸۳۲۹

کتاب طبیب بزرگ بختیاری در اهواز رونمایی شد

به گزارش ایرنا نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی عصر جمعه در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حاج حسن آقا حاتمی و تاکید بر ضرورت انتقال مطالب ارزشمند وی به نسل‌های جدید اظهار داشت: برای گفتن فضایل این بزرگمرد تاریخ ایران بیش از طبابت، باید به منش و بزرگی وی در مناطق محروم اندیکا اشاره کرد که به نوعی یک مرجع و پناهگاه برای مردم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا ورناصری افزود: در سال‌های دور در این منطقه دسترسی مردم به بهداشت و درمان وجود نداشت و وجود این طبیب بزرگ سرمایه های ارزشمند برای این منطقه بود.

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی و علمی باید روی علم و دانش این شخصیت بزرگ کار کنند اظهار داشت: این طبیب در کنار طبابت نیم نگاهی نیز به بحث طب سنتی داشت لذا مراکز علمی باید به صورت تخصصی به تلاش های وی در این زمینه توجه کنند و از دانش وی برای انتقال تجربه به نسل‌های جدید بهره مند شوند.

نماینده مردم  مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع از طب سنتی باید برای نسل امروز بازگو شده و ظرفیت های لازم برای آموزش به نسل جوان فراهم شود ضمن اینکه باید به شخصیت های این خطه بیشتر از گذشته پرداخته شود.

وضعیت جامعه در حوزه کتاب و کتابخوانی مناسب نیست

عضو شورای شهر اهواز نیز گفت:خوزستان دارای چهره های شاخصی است که باید شناسایی شوند و تا زمانی که در قید حیات هستند از آنها تقدیر و به جامعه معرفی شوند.

حجت اله زارع‌زاده افزود: اکنون وضعیت جامعه در حوزه کتاب و کتابخوانی مناسب نیست و هرچه جلوتر می رویم سرانه مطالعه هموطنان از سرانه جهانی پایین تر می رود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در عصر معاصر و در انفجار تکنولوژی و اینترنت به تدریج انس و الفت مردم با مطالعه کاهش پیدا کرده و این یکی از چالش‌های جدی عصر حاضر است.

وی گفت: اکنون در کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز و معاونت فرهنگی و اجتماعی این شورا با برنامه‌ریزی طرح های تشویقی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بخصوص برای کودکان، نوجوانان و جوانان با استفاده از ظرفیت خوب سراهای محله و فرهنگسراها پیش بینی شده است.

تکمیل فرهنگسراهای نیمه تمام تا سال آینده

زارع‌زاده بیان کرد: فرهنگسراها مکان مهمی برای تجمع مردمی هستند و یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی شورای شهر اهواز تکمیل فرهنگسراهای نیمه تمام تا سال آینده است.

وی با اشاره به تلاش شورای شهر اهواز در راستای توسعه برنامه های فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: این شورا در تلاش است تا تمام طرح های نیمه تمام از جمله فرهنگسراها را هرچه سریعتر در سطح شهر اهواز تکمیل کند.

حجت الاسلام قندعلی  مدیر تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان نیز در این آیین گفت: مرحوم حاج حسن آقا حاتمی با وجود محدودیت امکانات و خزانه ای که از کتاب‌ها و فضای مطالعاتی آن زمان خالی بود توانست با بهره‌گیری از نبوغ ذاتی خود از امکانات محدود منطقه برای کمک به درمان مردم استفاده کند.

پیشرفت تکنولوژی از اهمیت مطالعه نمی کاهد

همچنین دبیر اجرایی آیین رونمایی از کتاب طبیب بزرگ بختیاری گفت: با وجود گسترش تکنولوژی‌ و فناوری‌های جدید علمی همچنین بهره‌گیری از دنیای فناوری اطلاعات در امور روزانه بیش‌از پیش نیاز به گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جوامع احساس می‌شود. 

کوثر کریمی افزود: هرچند که زندگی در دنیای امروز مجال و فرصت کمتری به افراد می‌دهد تا زمان بیشتری را پای میز مطالعه و خواندن کتاب صرف کنند و افراد اطلاعات خود را از سایت‌ها و دنیای مجازی دریافت می کنند اما بازهم از اهمیت مطالعه کاسته نخواهد شد.

وی یادآور شد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی سبب فرهنگ‌سازی عمیق در جامعه‌ می شود از سویی مطالعه کتاب هایی با موضوع های گوناگون و مبتنی بر فرهنگ هر جامعه نقش بسزایی در شکل‌گیری هویت فرهنگی و اجتماعی افراد داشته و مانعی در مسیر تهاجم فرهنگی بیگانه است.

کریمی گفت: اکنون با باز شدن دوباره پای طب سنتی به مباحث پزشکی، یک نوع جدال و کشمکش مابین منتقدان و طرفداران هر ۲ علم به وجود آمده که سبب شده هر کدام با رجوع به سابقه و پیشینه خود با دلایل و مباحثی سعی در قانع کردن دیگری و در نهایت جامعه در بهره گیری بهینه از دستاوردهای خود دارند.

 لزوم ثبت طب سنتی و انتقال آن به نسل های جوان 

عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان نیز با تاکید بر ثبت تاریخ و علوم شفاهی به خصوص روش‌های طب سنتی گفت: در خوزستان‌ اقدام منسجمی در زمینه ثبت طب سنتی و ثبت تاریخ این علم صورت نگرفته است.

یعقوب زلکی قربان‌پور افزود:از طب سنتی که در مسجدسلیمان و سایر مناطق خوزستان انجام می شد چیزی جز تاریخ شفاهی باقی نمانده و دست ما از مکتوبات خالی بوده و باید سعی کنیم با پژوهش و کارهای تحقیقاتی نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان با اشاره به ضعیف بودن منابع تاریخی ایران در تمام حوزه‌ها و ثبت آن‌ها توسط کشورهای دیگر گفت: باید این علم‌ خصوصاً طب سنتی را ثبت کنیم تا آیندگان از این علوم انحصاری استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در دوران گذشته علم و طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی به حدی رواج داشت که هیچ فردی از استان و شهری در کشور برای درمان به استان دیگری جز در موارد خاص نیاز نداشت.

زلکی قربان‌پور با اشاره به ذکر نام حکیم حاج حسن آقا حاتمی در کتاب محققان آمریکایی به عنوان یک طبیب سنتی زبده و ماهر گفت: بسیاری حاج حسن آقا حاتمی را به عنوان یک درمانگر می شناسند ولی شخصیت غیر طب سنتی وی نیز در میان مردم شهره و مورد پسند بود.

وی یادآور شد: در خوزستان طبیب‌های سنتی دیگری نیز وجود داشت که هرکدام شیوه و روش خاص خود را در درمان داشتند و ثبت روش‌های درمان آن‌ها یکی از ضرورت‌ها است تا در آینده نیز بتوان از آن استفاده کرد چرا که هنوز بعضی از این روش‌ها کارساز و حتی می‌تواند توسط پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

خدمت بی منت به مردم تا ساعاتی پیش از مرگ

همچنین نوه حکیم‌ حاج حسن آقا حاتمی در این آیین گفت: این حکیم بزرگ از دوران نوجوانی تا ساعت‌های پایانی عمر خود به مردم خدمت می‌کرد به طوری که در لحظات مرگ نیز پذیرای ۲ بیمار بود چرا که عقیده داشت هیچ فردی نباید از خانه وی ناامید برود.

غلام حاتمی افزود: حکیم حاج حسن آقا همواره پذیرای بیمارانی از سراسر کشور بود و علاوه بر درمان خانواده ،وی از بیماران پذیرایی می‌کرد و همین خصلت‌ها و بزرگ منشی وی بود که شخصیتش  را در میان عموم مردم محبوب کرده بود.

آیین رونمایی از کتاب زندگینامه حکیم حاج حسن آقا به همت انجمن مهریاد خوزستان و در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، حکیم حسن آقا حاتمی را بدون شک همه خوزستانی ها می شناسند؛ تخصص وی در اکثر بیماری های صعب العلاج وی را به شهرت جهانی رسانده بود این حکیم توانا که زندگی خود را وقف درمان بیماران گذاشته بود در شهرستان مسجدسلیمان و اندیکا بیمارانی به او مراجعه می کردند که پزشکان جواب رد به آنها می دادند.

وی در زمان جنگ تحمیلی بیماران دست و پا شکسته را در بیمارستان ۲۲ بهمن به صورت تخته بندی ( آتل) مداوا می کرد.

وی با استفاده از انواع گیاهانی که می دانست هرکدام برای چه نوع بیماری مفید است مریض هایی را به زندگی برگرداند که حتی سرطان داشتند. حکیم حسن آقا با استفاده از شوک درمانی حتی بیماران فلج را نیز درمان می کرد. 

طولی نکشید که فعالیت‌های پزشکی خود را بر روی انسانها شروع کرد و می گفت که خیلی از بیماری ها و امراضی را مشاهده کرده ام که میان انسان و احشام مشترک است و به همین منظور رشد و نبوغ و خلاقیت درمانی را از سن ۱۸ سالگی یعنی زمانی که مهارت و تجربه کافی بر روی بیماری های انسان بدست آوردم شروع کردم.

طولی نکشید که شهرت و آوازه طبابت او در سراسر منطقه بختیاری منتشر شد او علاقه و ذوق بسیاری به سرزمین بختیاری داشت و از هیچ کوششی در راه معالجه بیماران فرو گذار نبود.

درمان بیماران به وسیله داروهای گیاهی اگر چه دیگر یا به عبارتی از مد افتاده و با پیشرفت علم پزشکی گرایش بیشتر مردم به سوی پزشکان دانشگاه دیده و انواع داروهای شیمیایی است ولی باز هم هستند افراد بسیاری که داروهای گیاهی را از داروهای شیمیایی ترجیح داده اند. 

برچسب‌ها خوزستان کتاب اهواز مراسم رونمایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خوزستان کتاب اهواز خوزستان کتاب اهواز مراسم رونمایی کتاب و کتابخوانی شورای شهر اهواز کتاب و کتاب فرهنگ کتاب طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۸۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست

ایسنا/ایلام مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام با تاکید بر اینکه روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کم رنگ شدن روش‌های سنتی تبلیغ نیست، گفت: تمام تلاش ما اجرای برنامه‌های اثربخش با برون‌سپاری فعالیت‌ها به مردم است و تمام تلاش ما این است که از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم، چراکه اگر در رسانه کم کاری کنیم ضربه خواهیم خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی رحیمی» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: در دنیای امروز تبلیغات در همه عرصه‌ها اهمیت زیادی دارد که این مهم در امور دینی که برنامه زندگی بشر است اهمیت صدچندان پیدا کرده است.

‌مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام جامعه قرآنی، کانون مداحان، بسیج، و رسانه‌ها را از جمله پشتوانه‌های مردمی این اداره کل برای اجرای برنامه‌ها عنوان و تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که این ظرفیت‌ها را با هم برای تبلیغات درست و بهنگام و اثرگذار هماهنگ کنیم.

رحیمی بر تلاش برای بومی‌سازی تبلیغات تأکید کرد و ادامه داد: راه‌اندازی منبر مجازی بر اساس زیست‌بوم استان از دیگر برنامه‌های تبلیغات اسلامی استان ایلام است.

وی برون‌سپاری فعالیت‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره کل اعلام کرد و گفت: مراسم ۱۲ ساعته‌ی نیمه شعبان امسال یک نمونه از این فعالیت‌ها بود که برای اجرای آن از هیئت‌ها و موکب داران دعوت شد و مردم هم مشارکت بسیار قابل توجهی داشتند و مردم هم علاقه خود را بیش از دیگر برنامه‌ها نشان دادند و برای برگزاری مراسم دهه‌ی کرامت نیز برای پای کار آوردن جامعه مداحان، اصناف و هیئات مذهبی برنامه‌ داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام برپایی پاتوق‌های گفت‌وگو، استفاده از ظرفیت متدینین، برنامه‌ریزی برای قشر خاکستری و اجرای برنامه‌ها در محیط‌های عمومی‌تر را از دیگر برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • رسم مهمان‌نوازی مردم اهواز از مسافران + فیلم
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست