Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@05:42:58 GMT

علت اصلی آشوب‌ها در قزاقستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۶۹۹۸۴

علت اصلی آشوب‌ها در قزاقستان چیست؟

مداخلات خارجی در ناآرامی‌های اخیر قزاقستان و همچنین مسلح بودن معترضان نقش جدی داشته است و شائبه تلاش غرب برای سرنگون کردن دولت شرق‌گرای قزاقستان یا حداقل مشغول‌سازی روسیه در جبهه‌ای جدید را تقویت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، ناآرامی کشور‌های پیرامونی روسیه پایانی ندارد، گویا غرب تصمیم گرفته است تا به جهات مختلف، تزار‌ها را با موضوعات مختلف سرگرم یا از رسیدگی به مسائل مهم بین‌الملل به دیگر مسائل منطقه‌ای خود معطوف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین‌رو است که کاخ کرملین، یک روز در موضوعات آسیا میانه و قفقاز سرگرم می‌شود و روز دیگر در مسائل پیرامونی آسیای مرکزی، از اوکراین و بلاروس گرفته تا درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان و اکنون هم در آلماتی قزاقستان.

اتحادیه اروپا و آمریکا، درحال‌حاضر، آرامش چندین دهه آلماتی را هدف قرار دادند تا مگر اینگونه کاخ کرملین را به موضوع متفاوت‌تری از مسائل اوکراین یا قفقاز و بلاروس سرگرم سازند؛ کشوری که دولتمردانش در ایجاد کشوری باثبات موفقیت‌های زیادی در عرصه اقتصادی و منطقه‌ای به اثبات رساندند.

همچنان که «سیدرسول اسلامی»، سفیر سابق کشورمان در قزاقستان بر آن تاکید می‌کند و به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: سیاست‌های «نظربایف» به‌گونه‌ای بود که توانست در همان ابتدای قدرت، با حفظ برخی سیاست‌ها و مدیریت مدبرانه، توازنی برقرار کند تا روس‌ها یا اوکراینی‌ها احساس غریبی در این کشور نداشته باشند و این کشور را ترک نکنند.

علت اعتراضات قزاقستان را باید در خارج از این کشور جست‌وجو کرد. بعد از تصمیم دولت قزاقستان مبنی بر افزایش قیمت گاز از ابتدای ژانویه سال جدید میلادی، شهر‌های مختلف این کشور شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است. آنگونه که بلومبرگ گزارش می‌دهد، اعتراضات خشونت‌آمیز چند روز اخیر آلماتی، موجبات کاهش و اختلال در تولید اورانیوم شده است.

همچنین، درنتیجه اعتراضات قزاقستان، ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده اورانیوم در کانادا در روز چهارشنبه افزایش یافت. به دلیل افزایش تقاضا برای انرژی هسته‌ای در سراسر جهان، قیمت اورانیوم در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته افزایش یافته است؛ موضوعی که گویا آمریکا از دو سال پیش برای اغتشاش در قزاقستان و اخلال در بازار اورانیوم برنامه‌ریزی کرده بود.


اندیشکده سیاست‌گذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی رند کورپوریشن (بازوی خصوصی‌شده سیاست‌گذاری پنتاگون) گزارشی را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده بود که در آن از ایالات‌متحده خواسته بود تا جنگ نیابتی را علیه روسیه در اوکراین، سوریه، بلاروس، قفقاز و آسیای مرکزی به راه بیندازد.

توکایف، رییس‌جمهور قزاقستان که با حمایت رییس‌جمهور سابق در سال۲۰۱۹ بر این مسند تکیه زده است، در بحبوحه اعتراضات فرصت را مغتنم شمرده و اصلاحات سیاسی را در این کشور رقم زد.

او نظربایف ۸۱ساله را از ریاست شورای امنیت ملی برکنار کرد و خودش در این جایگاه قرار گرفت. از طرف دیگر، نزدیکان وی (ازجمله برادرزاده‌اش) را نیز برکنار کرد. (باوجوداینکه نظربایف در سال۲۰۱۹ بعد از ۲۹سال از ریاست‌جمهوری کنار رفت، همچنان مهم‌ترین عنصر سیاسی در این کشور بوده است.) بعد از شدت گرفتن اعتراضات در شهر‌های مهم، توکایف ضمن پذیرش استعفای دولت، از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که یک ائتلاف نظامی با عضویت روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان است درخواست کمک کرد که با پاسخ مثبت این پیمان مواجه شد. اظهارات رییس‌جمهور قزاقستان مبنی بر مداخلات خارجی در ناآرامی‌های اخیر کشورش و همچنین مسلح بودن معترضان، شائبه تلاش غرب برای سرنگون کردن دولت شرق‌گرای قزاقستان یا حداقل مشغول‌سازی روسیه در جبهه‌ای جدید را تقویت می‌کند.

منطقه راهبردی خزر
منطقه خزر ازنظر راهبردی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نفتی در جهان است و همین عامل تعیین‌کننده فضای سیاسی حاکم بر این منطقه است. قزاقستان مهم‌ترین کشور هم ازلحاظ اقتصادی و هم سیاسی ازجمله داشتن تاسیسات صنعتی، آزمایش سلاح‌های هسته‌ای و نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در میان کشور‌های آسیای مرکزی است. با توجه به تمایل توکایف به چین برخلاف رییس جمهور سابق (نظربایف) که به روسیه گرایش داشت.


به نظر می‌رسد در آینده شاهد رقابت بیشتر چین، روسیه و غرب در این کشور باشیم. روسیه که طولانی‌ترین مرز را در جهان با قزاقستان دارد و مهم‌ترین مسیر انتقال انرژی قزاقستان به اروپاست به‌راحتی از امنیت مرز‌های جنوبی خود نخواهد گذشت؛ چراکه «خارج نزدیک» روسیه همواره یکی از کانون‌های تقابل بین این کشور و بلوک غرب بوده است. قزاقستان برای چهارمین روز متوالی ناآرام است. این ناآرامی‌ها به بهانه افزایش بهای سوخت مصرفی خودرو‌ها آغاز شد، حال آنکه سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید اطلاعات رسیده از این کشور حاکی از آن است که شورش‌ها ازسوی افرادی هدایت می‌شود که از کشور‌های خارجی خط می‌گیرند و تحت آموزش بیگانگان بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چین روسیه قزاقستان آسیای میانه رییس جمهور مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: اروپا در حال مردن است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دانشگاه سوربن پاریس مقابل سفرای ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان کمیسیون‌های اروپایی، روسای شرکت‌های بزرگ، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد.
امانوئل مکرون در بخشی از این سخنرانی گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی اروپایی در کاخ ورسای، راهبرد جدید اروپا را در مقابل این جنگ و دیگر چالش‌های جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده بودیم.
وی با بیان اینکه اروپا در حال احتضار (جان دادن یا مردن) است و می‌تواند بمیرد افزود: این فقط بستگی به انتخاب ما دارد که باید هم اکنون و بدون اتلاف وقت صورت گیرد.
مکرون گفت: در برابر خطراتی که پیش روی اروپاست باید از خود بپرسیم آیا در این وضعیت امنیت ما قابل تضمین است؟ آیا به اندازه کافی مسلح و مجهز هستیم؟ در این راستا فرانسه بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده است.
وی افزود: باید سریع تصمیم بگیریم که اروپا را بیش از پیش قوی‌تر و پرظرفیت‌تر کنیم. امروز در مقیاس اروپایی ظرفیت‌های دفاعی ما کافی نیست؛ در حالیکه در منطقه کشور‌هایی هستند که ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش داده اند مانند روسیه و ایران.
رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هم اکنون قواعد بازی در دنیا عوض شده است گفت: جنگ در مرز‌های اروپا در جریان است. از طرفی اگر ایران به تسلیحات اتمی مجهز شود همه چیز تغییر خواهد کرد.
مکرون افزود: مدل اقتصادی کشور‌های اروپایی هم خواسته‌های ما را تامین نمی‌کند؛ اروپا باید بیش از پیش به استقلال، حاکمیت و مرزهایش توجه خاص داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقیاس و ظرفیت دفاع اروپایی موجود را تغییر داد گفت: اساسی‌ترین خطر برای امنیت اروپا در شرایط کنونی جنگ در اوکراین است؛ بناید بگذاریم تا تجاوزگر برنده میدان شود؛ در این باره روسیه را تحریم و به اوکراین کردیم و خواهیم کرد و خوش شانسی است که آمریکا در کنار ماست.

دیگر خبرها

  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • ایران در سید اول جام جهانی فوتسال
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • اعلام همکاری قزاقستان در بخش معادن با افغانستان
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد