Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@02:49:27 GMT

سرنوشت انقراض یوز ایرانی در انتظار پلنگ ایرانی!

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۳۳۳۷

سرنوشت انقراض یوز ایرانی در انتظار پلنگ ایرانی!

تلف شدن ۲ پلنگ در فاصله ۲۰ روز در ایران، زنگ خطر را برای انقراض این گونه به صدا در آورده است! به نظر می‌رسد که متاسفانه در آینده‌ای نه چندان دور، پلنگ ایرانی نیز به سرنوشت یوز ایرانی دچار خواهد شد.

به گزارش تسنیم، پلنگ ایرانی (Persian Leopard) به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ در جهان است که در مناطق غرب آسیا و کشور‌های ایران، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و عراق دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآورد‌ها تعداد پلنگ‌های ایرانی باقی مانده را ۱۳۰۰ قلاده تخمین می‌زند که حدودا ۷۰ درصد جمعیت این پلنگ در ایران و در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، گلستان و مازندران و سمنان یافت می‌شود.

گونه پلنگ ایرانی با وجود اینکه در رده‌بندی جانداران در خطر انقراض قرار دارد، هنوز وارد فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت (IUCN) نشده است و این به معنی است که امید‌ها برای حفظ این گونه همچنان زنده است.

اما بالا رفتن آمار تلفات پلنگ ایرانی در سال‌های اخیر زنگ خطر را برای انقراض این گونه به صدا در آورده است و به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور پلنگ ایرانی نیز به سرنوشت یوز ایرانی دچار خواهد شد.

روز گذشته یک قلاده پلنگ زنده‌گیری شده در استان کرمان بر اثر عوامل انسانی تلف شد و روز یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نیز یک فرد پلنگ دیگر در استان خراسان رضوی تلف شد.

یک فرد دیگر از این گونه نیز هفته گذشته در کشور عراق حین زنده‌گیری یکی از پا‌های خود را از دست داد و به دلیل اینکه دیگر توانایی بقا در طبیعت را از دست داده بود به باغ وحش منتقل شد.

انتقال این پلنگ که یکی از پا‌های خود را نیز از دست داده است، به باغ وحش، شانس تولید مثل و جفت‌گیری آن را صفر می‌کند و به نظر می‌رسد این جانور آزاد، در قفس عمر چندانی نخواهد کرد.

۷۰ درصد از تلفات پلنگ ایرانی در کشور ما، مربوط به عوامل انسانی می‌شود که نشان از عدم فرهنگ‌سازی درست در کشور ما در مواجه با حیات وحش است.

شکار کردن، ورود به مناطق حفاظت شده، تصادفات جاده‌ای، آزار دادن حیوان زخمی که به روستا پناه آورده است و و حتی سگ‌های صاحبدار دست‌آموز، عواملی هستند که تلفات پلنگ ایرانی را رقم می‌زنند.

حفظ این گونه ارزشمند حیات وحش کشورمان که همه جهان آن را به عنوان پلنگ ایرانی می‌شناسند، در گرو آموزش مردم محلی و همچنین جبران خسارات وارده به آن‌ها، وضع قوانین محکم برای متخلفان و حیوان‌آزاران و افزایش جریمه‌های شکار و کشتار گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش کشور است.

نجات حیات وحش بی‌مثال کشورمان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند آموزش عمومی است و مشارکت تمام اقشار جامعه را می‌طلبد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پلنگ ایرانی یوزپلنگ ایرانی پلنگ ایرانی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هفته گذشته برای لژیونرهای ایرانی با اتفاقات خوبی همراه شد و علیرضا جهانبخش و محمدامین حزباوی با فاینورد و السد موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی هلند و لیگ ستارگان قطر شدند. لژیونرهای ایرانی این هفته هم برای تیم‌های خود به رقابت می‌پردازند و چند بازیکن از شانس خوبی برای قهرمانی برخوردار هستند.

زاهدی به دنبال درخشش دوباره در ژاپن

به گزارش فوتبال ۳۶۰، در آغاز هفته بیست‌ویکم لیگ امارات، اتحاد کلبا از ساعت ۱۷:۳۵ امروز (جمعه) با حضور مهدی قایدی میهمان النصرِ رده‌پنجمی خواهد بود. ستاره ایرانی هفته گذشته با وجود شکست تیمش یک پاس گل داد و با آمار ۲ گل و ۴ پاس گل در ۶ بازی اخیر، فرم بسیار خوبی دارد. اتحاد کلبا سه‌شنبه هم در نیمه‌نهایی جام ریاست جمهوری به دیدار الوصل می‌رود. از ساعت ۲۰:۱۵ امروز (جمعه) هم الوحده با احمد نوراللهی مقابل یاران آندرس اینیستا و پاکو آلکاسر در الامارات قرار خواهد گرفت.

در ادامه مسابقات این هفته فردا (شنبه) شباب‌الاهلی با حضور سعید عزت‌اللهی از ساعت ۲۰:۱۵ میهمان فینالیست لیگ قهرمانان آسیا یعنی العین است. عزت‌اللهی در ۲ بازی اخیر برای تیمش گل زده و شباب‌الاهلی برای تثبیت رتبه دوم نیاز به کسب امتیاز از این بازی دارد. سعید عزت‌اللهی و تیمش چهارشنبه در نیمه‌نهایی جام ریاست جمهوری مقابل النصر قرار خواهند گرفت.

روز یکشنبه آویسپا فوکوکا همراه با ستاره ایرانی خود شهاب زاهدی از ساعت ۰۸:۳۰ مقابل توکیو وردی قرار می‌گیرد. زاهدی هفته گذشته ۲ گل زد و تعداد گل‌های خود در این فصل را به عدد ۵ رساند. در هفته پایانی لیگ ستارگان قطر، روز یکشنبه محمدامین حزباوی با تیم السد که قهرمانی‌اش قطعی شده از ساعت ۱۹ به مصاف الریان می‌رود و الشمال بدون امید ابراهیمی محروم میزبان الغرافه است.

حاج‌صفی و مهری در یک‌قدمی قهرمانی

در هفته سی‌وچهارم سوپرلیگ ترکیه، از ساعت ۲۰:۳۰ امشب (جمعه) میلاد محمدی به همراه تیمش، آدانا دمیراسپور در یک تقابل حساس به مصاف گالاتاسرای صدرنشین می‌رود. روز یکشنبه هم کایسری‌اسپور که تا حدی خطر سقوط را احساس می‌کند، بدون ۲ لژیونر ایرانی خود که مصدوم هستند، به مصاف بندیک‌اسپور می‌رود.

در آغاز مسابقات هفته سی‌ویکم لیگ برتر پرتغال امشب (جمعه) ژیل‌ویسنته که علی علیپور را در اختیار دارد، از ساعت ۲۲:۴۵ مقابل آروکا رده‌ششمی قرار خواهد گرفت. روز یکشنبه هم پورتو از ساعت ۲۳ با حضور مهدی طارمی دیدار حساسی را در پیش دارد و باید به مصاف اسپورتینگ برود. اسپورتینگ با ۸۰ امتیاز صدرنشین لیگ پرتغال است و بخت نخست قهرمانی محسوب می‌شود ولی پورتو ۶۲ امتیازی شانسی برای قهرمانی ندارد و به‌دنبال حفظ رتبه سوم است.

روز شنبه تیم برنتفورد که با برد هفته گذشته تا حدی خیالش از بقا در لیگ برتر انگلیس راحت شده، مقابل اورتون قرار می‌گیرد که هفته قبل ۲ بر صفر لیورپول را شکست داد. قدوس در ۵ بازی اخیر تیمش حتی یک دقیقه هم فرصت بازی به‌دست نیاورده و امیدوار است شنبه دوباره در زمین حاضر شود.

در ادامه مسابقات پلی‌آف لیگ بلژیک هم از ساعت ۲۲:۱۵ شنبه، وسترلو میهمان خنت خواهد بود. اللهیار صیادمنش هم در هفته‌های اخیر وضعیت جالبی نداشته و هنوز نتوانسته برای تیم جدیدش گلی بزند.

در هفته سی‌وچهارم سری‌آ ایتالیا تیم رم با حضور سردار آزمون ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه میهمان ناپولی خواهد بود. آزمون با اتمام مصدومیت خود به ترکیب رم برگشته و پس از گلزنی مقابل بولونیا امیدوار به کسب دقایق بیشتر است. رم پنج‌شنبه‌شب هم در نیمه‌نهایی لیگ اروپا در المپیکو میزبان بایرلورکوزن، تیم سابق سردار آزمون است.

آپوئل نیکوزیا که با ۷۲ امتیاز شانس اول قهرمانی در لیگ قبرس است، همزمان با رم، مقابل اومونیا قرار می‌گیرد. سعید مهری پس از شروع نسبتاً خوب در آپوئل، این هفته‌ها کمتر به میدان رفته است.

از ساعت ۲۰ یکشنبه آاک آتن بعد از برد ارزشمند مقابل پاناتینایکوس، این هفته میهمان پائوک سالونیکی است و در صورت پیروزی به یک‌قدمی قهرمانی می‌رسد. یک ساعت بعد از این مسابقه هم تقابل آریس سالونیکی که کریم انصاری‌فرد را در اختیار دارد، با پاناتینایکوس آغاز خواهد شد.

در هفته بیست‌وششم لیگ برتر روسیه، تیم‌های روستوف و اورنبورگ با حضور محمد محبی و محمد قربانی به دیدار هم می‌روند. این بازی ساعت ۲۰:۱۵ دوشنبه برگزار می‌شود و یاران قربانی برای فرار از سقوط محکوم به کسب برد هستند.

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899805

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون