Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل| کبری عزیزی: از روزی‌که مادرم کارهای دست این بانوی هنرمند اردبیلی را در نمایشگاه صنایع دستی و مشاغل خانگی بانوان دیده بود مدام از هنر دست، کارهای باکیفیت و توانایی‌های این مادر خوش سلیقه سخن می‌گفت. همین تعریف‌های مادرم مرا ترغیب کرد تا با این بانو که با پارچه‌های گُل گُلی به آشپزخانه‌های نوعروسان زیبایی می‌بخشد، آشنا شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانم رأفت بدلی در روزهای سخت و تلخ کرونایی به دور از هیاهوی زندگی و با خوش ذوقی در گوشه منزل نُقلی‌ خود برای پر کردن اوقات فراغت ‌و امرار معاش تلاش می‌کند‌‌. او می‌گوید: چون از اول شاغل بودم بیکاری اذیتم می‌کند به‌خاطر همین بعد از بزرگ شدن فرزند دومم تصمیم گرفتم کاری را در منزل آغاز کنم.

این بانوی خوش ذوق گفتگوی ما، سالیان سال تجربه کار اداری و کارمندی را در رزومه خود دارد اما حس مادری بعد از تولد فرزند دوم باعث می‌شود تا خانه‌نشینی ‌و رسیدگی به فرزندانش را در اولویت بداند، بنابراین از دنیای کار و پشت میزنشینی خداحافظی می‌کند.

اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه خانه‌نشینی درهای دیگری را به روی او باز می‌کند‌‌. خانم بدلی با کمترین‌ امکانات، اتاق کوچک منزل را به کارگاه خیاطی تبدیل کرده و شروع به دوخت و دوز سرویس آشپزخانه بدون آموزش اولیه می‌کند. وقتی از کمترین امکانات حرف به میان می‌آید منظور دوخت اقلام مختلف با چرخ‌ خیاطی قدیمی است؛ چرخ خیاطی که حتی اگر یک‌ بار از نزدیک دیده باشید، قطعا متوجه سخت بودن کار خانم بدلی خواهید بود.

کار خانم بدلی، دوخت و دوز سرویس آشپزخانه است‌. سرویس آشپزخانه از جمله وسایل کاربردی در محیط آشپزخانه محسوب می‌شود و جزء ملزومات اصلی نیز به شمار می‌رود و شامل اقلام گوناگونی از جمله انواع دستمال، دستگیره، دم‌کنی، پیش‌بند، سبد نان، انواع کاور، دستکش‌فر و ... است. این بانوی اردبیلی تمام این اقلام را با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر می‌دوزد و روانه بازار می‌کند. برای آشنایی بیشتر گفت‌وگویی با خانم رافت بدلی انجام دادیم.

انجام وظیفه مادری باعث خداحافظی از دنیای کار شد

فارس: خانم بدلی از دوران کارمندی برای‌مان بگویید؟ چه اتفاقی افتاد که از محیط کار خداحافظی کردید؟

بدلی: علاقه زیاد به کار باعث شد تا اوایل دوران دانشجویی به عنوان پرسش‌گر صدا و سیما وارد عرصه کار و اجتماع شوم‌‌. بعدها در یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی مشغول به کار شدم و حدود سه سال در این مرکز به عنوان مددکار فعالیت کردم.

با اتمام دوره کارشناسی علوم تربیتی مجوز مهد کودک را در اردبیل دریافت کردم. حدود دو سال هم در مهد کودک خودم کار کردم ولی چون دخل و خرج باهم نمی‌خورد مجبور شدم مهد کودک را ببندم. با به دنیا آمدن فرزند اولم تا چهار سالگی‌‌اش در خانه ماندم. ولی بعد از اینکه پسرم کمی بزرگ شد تصمیم گرفتم دوباره سر کار برگردم.

دوباره به عنوان مددکار در مرکز توانبخشی کودکان معلول آغاز به کار کردم. ارتباط با کودکان معلول ذهنی به شدت برایم لذت بخش بود و تمام تلاش خود را برای کمک به این فرزندان انجام می‌دادم‌. نزدیک ۴ سال دیگر در این مرکز به کارم ادامه دادم و با تولد فرزند دوم باز مجبور شدم کار را ترک کنم و دوباره خانه‌نشین شدم.

کار در این مرکز و ارتباط با کودکان بسیار دوست داشتنی، از بهترین دوران زندگی من بود. این دوران به قدری برایم ارزشمند است که حالا هم دلم می‌خواهد به مرکز توابخشی برگردم ولی به خاطر نگهداری از فرزندانم مجبور شدم، کار و کودکان آن مرکز خداحافظی کنم.

برای خانم بدلی بیکاری معنی ندارد برای همین تمام تلاشش ورود به کار جدید می‌شود‌. کارهای تولیدی و مشاغل خانگی با علاقه و کمی خلاقیت کلید می‌خورد و باید این را فراموش نکنیم که کسب و کار خانگی می‌تواند در حد خیاطی در خانه هم باشد. منسوجات آشپزخانه هم جزء خیاطی محسوب می‌شود که با کمی نوآوری می‌توان طرح‌های خاص را دوخت و روانه بازار کرد دقیقا کاری را که خانم بدلی انجام می‌دهد.

برنامه تلویزیونی و راهنمایی مادر، مسیر جدیدی را نشانش می‌دهد

فارس: چطور شد کار دوخت و دوز سرویس آشپزخانه را شروع کردید؟

بدلی: از آن‌جا که از اول آدم اجتماعی و کاری بودم بعد از دو سالگی فرزندم، باز تصمیم گرفتم کاری را شروع کنم. موضوع را با مادرم در میان گذاشتم. بعد از مطرح کردن، مادرم راه جدیدی را نشان داد؛ گفت: «چند وقت پیش تلویزیون یک خانمی را نشان می‌داد که با دوخت سرویس آشپزخانه برای خود و چند نفر دیگر کسب و کار راه انداخته بود».

راستش برای من که صاحب دو فرزند بودم ایده و فکر خیلی خوبی بود این‌طوری هم می‌توانستم در کنار رسیدگی به فرزندانم، اوقات فراغت خود را پر کنم و هم کسب وکار و منبع درآمدی داشته باشم.

شنیده بودم قیمت پارچه و تنوع آن در تهران خیلی بهتر است بنابراین با همسرم راهی تهران شدم چون هیچ‌گونه آموزشی ندیده بودم و نمی‌دانستم که می‌توانم از عهده‌اش بربیایم یا نه، برای شروع تنها چند متر پارچه گرفتم و بعد، از طریق فضای مجازی آموزش‌‌های لازم را دیدم و با همان چرخ خیاطی قدیمی و سنتی شروع به دوخت و دوز کردم.

در شروع کار خوب پیش رفتم و در کار‌های بعدی خلاقیت و نوآوری به خرج دادم همین خلاقیت و کیفیت خوب پارچه باعث شد تا آشنایان و فامیل سفارش دهند و این موضوع انگیزه‌ام را برای ادامه کار بیشتر و به همین خاطر تصمیم گرفتم همین کار را ادامه دهم.

بعد از اینکه ماهر شدم، صفحه‌ای در فضای مجازی جهت فروش و قبول سفارشات باز کردم که این صفحه هم، کمک خوبی به من کرد، هر چند در اول راه بودم ولی باز برای شروع سفارشات خوب بود و مرا به ادامه دادن به این کار تشویق می‌کرد. همین تشویق‌ها باعث شد تا با ذوق و خلاقیت بیشتری به دوخت سرویس‌های بهتر و با ایده‌های نو و باب میل مشتری مشغول شوم. به جرات می‌توانم بگویم که هر کسی از من خرید می‌کند به خاطر زیبایی کار، کیفیت خوب پارچه و قیمت مناسب به چندین نفر دیگر هم معرفی می‌کند‌.

بدون شک همیشه کارهای کوچک که با امید و علاقه آغاز می‌شود نتیجه مطلوبی می‌دهد به‌نظر من زنان دیار سبلان با هر چیز کوچکی پدیده‌ای بزرگ رقم می‌زنند. خانم بدلی هم از آن دسته از بانوان است که خستگی نمی‌شناسد و در برابر هدف و آرزوهایش هیچ‌چیز را مانع نمی‌داند. این را با استفاده کردن از چرخ خیاطی قدیمی در ابتدای کارش ثابت کرده است.

اتاق کار نُقلی‌اش پر از پارچه‌های گُل گُلی و نخ‌های رنگارنگ است. دیگر چرخ خیاطی قدیمی و سنتی هم جای خود را به چرخ خیاطی صنعتی داده و خانم بدلی همچنان با ذوق و شوق روزهای اولیه مشغول کار است.

کار با چرخ خیاطی قدیمی و الگوهایی که به دست خودش طراحی شد

فارس: گفتید برای شروع از چرخ خیاطی قدیمی استفاده کردید سخت نبود؟ طرح و الگوهای اقلام مختلف را از کجا تهیه می‌کنید؟

بدلی: در ابتدا چون نمی‌دانستم که کارم راه می‌افتد یا نه، دوخت و دوز را با همان چرخ‌خیاطی قدیمی و سنتی که در خانه داشتم شروع کردم. اگر بخواهم بگویم که سخت نبود دروغ گفتم؛ چرا که کار با چرخ خیاطی‌های قدیمی نسبت‌ به چرخ‌ خیاطی‌های صنعتی سخت‌تر است.  ولی خب بخاطر هدف‌ام این سختی‌ها را به جان خریدم و خسته نشدم نزدیک یک‌سال با همان چرخ‌خیاطی قدیمی کار کردم و بعدها زمانی‌که سفارش‌ها بالا گرفت و مقداری پول دستم آمد چرخ‌ خیاطی صنعتی گرفتم.

مثل همه مشاغل دیگر من هم در ابتدای کار خیلی امیدوار نبودم؛ به هر حال اجناس مختلف در بازار وجود داشت و من باید به‌ تنهایی با همه آن‌ها رقابت می‌کردم برای همین هم که شده خلاقیت و کیفیت پارچه را بالا بردم تا مشتری‌ها از کیفیت پارچه، همچنین دوخت‌ودوز و طرح‌های آن خوششان بیاید.

در کنار این‌ها قیمت‌ها را هم به نسبت بازار پایین‌تر گفتم که همین کارها باعث شد تا کارهای دست من خیلی زود به دل مشتریان بنشیند و به جرات می‌توانم بگویم که در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ فروش محصولات ندارم.

درست است که چرخ‌ خیاطی قدیمی استفاده می‌کردم ولی تمام کارها و ظرافت‌ها را در همان چرخ‌خیاطی قدیمی هم به‌کار می‌بستم. سخت بود، ولی خب تمام تلاشم این بود که کار دست من بدون عیب و ایراد به مشتری برسد و ظرافت تولیداتم زبانزد همه مشتریان شود.

در خصوص الگو و طرح هم باید بگویم، همانطور که آموزش را از فضای مجازی دیدم و بعد به صورت آزمون و خطا شروع به دوخت و دوز کردم درمورد طرح‌ها و الگوها هم خودم دست به کار شدم. زیبایی، ریزه‌کاری و رنگ‌های پارچه برای مشتری خیلی مهم است بنابراین سعی می‌کنم پارچه‌های خوش رنگ استفاده کنم و به طر‌ح‌های زیبا هم خیلی اهمیت می‌دهم.

یکی از نقاط مثبت  مشاغل خانگی زود بازده بودن آن است که این امتیاز باعث تداوم راه بانوی گفت‌وگوی ما شد. خیاطی و دوخت سرویس آشپزخانه به ابزار پیچیده‌ای نیاز ندارد یک چرخ خیاطی، پارچه‌های گُل گُلی، نخ و سوزن، طرح و الگو کار را راه می‌اندازد و کمی خلاقیت‌، نوآوری و ظرافت می‌تواند بازار فروش خوبی را به ارمغان بیاورد.

دوخت سرویس عروس برای نوعروسانی که وضعیت مالی خوبی ندارد

فارس: در حال حاضر هنر دست شما در بازار و فروشگاه‌های سطح استان هم به فروش می‌رسد دراین مورد توضیح بدهید؟

بدلی: بله کاملا درسته، برای رسیدن به این مرحله خیلی تلاش کردم ولی خدا را شکر در حال حاضر خیالم تا حدودی از بازار فروش محصولات تولیدی راحت شده است؛ چون علاوه بر اینکه سفارشات را خودم مستقیما دریافت می‌کنم از طریق فروشگاه‌های داخل شهر هم تولیداتم به فروش می‌رود و سفارش می‌پذیرم.

بعد از یک سال تصمیم گرفتم علاوه بر قبول سفارش از آشنایان و از طریق فضای مجازی، تولیدات را در بازار به فروشگاه‌ها جهت فروش بدهم. در ابتدا به یکی از فروشگاه‌هایی که سرویس آشپزخانه می‌فروشد سر زدم و چند نمونه از کارهای دست خودم را نشان‌شان دادم، راستش خیلی از کارها خوششان آمد ولی به خاطر کیفیت بالا و قیمت؛ حاضر به خریداری نشد و از من خواست در مرکز شهر با مغازه‌دارها صحبت کنم.

کار این مغازه‌دار در ابتدا نا امیدم کرد ولی چند روز بعد تصمیم گرفتم تا نمونه‌ کارها را به مغازه‌های مرکز شهر هم نشان دهم‌. خوشبختانه چند فروشگاه در مرکز شهر حاضر به همکاری شدند. در واقع در طول یک روز از پنج فروشگاه سفارشات مختلف گرفتم و همان روز شروعی دیگر برای کسب و کار خانگی من شد‌.

سفارشات به صورت تکی و خُرد می‌پذیرم و فعلا تولیدات عمده ندارم. هرچند خیلی دوست دارم وارد تولید به صورت عمده شوم ولی خب مشکلات بر سر راه فعلا مانع هستند. معمولا قبل عید و ایام عروسی میزان سفارشات بالا می‌رود و من هم در این ایام سرم شلوغ می‌شود در این ایام حتی بعضی روزها، شبانه‌ روز در اتاق خیاطی‌ام کار می‌کنم.

در این بین همیشه و همه جا گفتم که به خانواده‌ها و عروس‌های نیازمند با قیمت‌ خیلی پایین حاضر هستم سرویس آشپزخانه را بدوزم. بنابراین اگر کسی معرفی کند یا بدانم که نوعروسی وضعیت مناسب مالی ندارد با قیمت کم؛ اقلام را می‌دوزم و تحویل می‌دهم چون اعتقاد دارم همه ماها باید دست یک‌دیگر را بگیریم و برای شاد کردن دل همنوعان خود تلاش کنیم تا خدا هم بهترین‌ها را سر راه ما قرار دهد.

بانوانی که به سمت مشاغل خانگی می‌روند سهم بزرگی در اقتصاد و اشتغال یک‌ منطقه دارند. این تولیدکنندگان خُرد در مرحله اول و برای تداوم راه خود به بازار فروش مناسب نیازمند هستند؛ بازارِ فروشی که اگر نباشد این مشاغل خود به خود با شکست مواجه شده و بنابراین هزاران بانوی کشور عملا از کار بیکار می‌شود.

در این راستا و جهت حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و مشاغل خانگی امسال در سطح استان اردبیل نمایشگاه‌های مختلفی دایر شد. نمایشگاه‌هایی که نور امیدی را در دل بانوان مشاغل خانگی روشن کرد و پُلی برای حمایت از محصولات تولیدی آنان شد.

برپایی نمایشگاه‌های مشاغل خانگی، تمام فعالان این حوزه را خوشحال کرد

فارس: امسال در نمایشگاه‌های مشاغل خانگی هم شرکت کردید، این نمایشگاه چقدر به فروش محصولات بانوانی همچون شما کمک می‌کند؟

بدلی: از اول سال، دو نمایشگاه صنایع دستی و مشاغل خانگی بانوان در شهر اردبیل دایر شد که با خواست همسرم در این نمایشگاه‌ها شرکت کردم. یکی از این نمایشگاه‌ها با عنوان سه شنبه بازار هر هفته در پارک بانوان دایر است که همه بانوان هفتگی هنر دستشان را به نمایش می‌گذارند. این‌ نمایشگا‌ها از چند جهت بسیار خوب است که امیدواریم تداوم داشته باشد.

نمایشگاه‌ها در کنار فروش محصولات و درآمدزایی به معرفی بانوان و مشاغل خانگی هم کمک می‌کند. به طور مثال بازدیدکنندگان حتی اگر خرید نکنند با هنر دست بانوان آشنا می‌شوند و هر زمانی که نیاز پیدا کردند سفارش می‌دهند. من خودم از این نمایشگاه‌ها خیلی راضی هستم و از این به بعد باز اگر نمایشگاهی دایر باشد حتما شرکت خواهم کرد.

در حال حاضر فقط سه شنبه بازار هفتگی در یک مکان مشخص برگزار می‌شود‌. امیدواریم نمایشگاه‌های دیگری در اقصا نقاط شهر برگزار شود و قبل از برگزاری اطلاع رسانی لازم جهت معرفی و دایر بودن نمایشگاه به مردم داده شود‌.

بانوان دغدغه‌مند که دستی در هنر دارند با میل و خواسته‌ خود هنرصنعتی را در خانه‌های کوچک خود راه انداختند و به کمک اقتصاد استان و خانواده خود آمدند. به راستی که تنها خواسته‌ این بانوان حمایت از سوی مردم و مسؤولان مربوطه است. مهم‌تر اینکه بانوانی که دستی در هنر دارند دوست دارند مفید واقع شوند و هنر دستشان را به خانم‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست انتقال دهند.

دولت تسهیلات کم بهره جهت توسعه مشاغل خانگی درنظر گیرد

فارس: از خواسته و هدف‌تان برایمان بگویید؟

بدلی: قطعا من هم همانند سایر بانوان و فعالان حوزه مشاغل خانگی خواسته‌ام حمایت در جهت ادامه دادن شغل فعلی خودم  است. در خصوص بازار فروش امسال مسؤولان مربوطه با راه‌اندازی نمایشگاه‌های مختلف کمک حال ما شدند ولی جا دارد این نمایشگاه‌ها در محلات مختلف و با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و بهتر اجرا شود تا منجر به سود برای بانوان شود.

در کنار بازار فروش‌، اعطای تسهیلات کم بهره هم کمک شایانی به ماها خواهد کرد. با تسهیلات کم‌بهره می‌توانیم کسب وکارمان را رونق دهیم و علاوه بر خودمان چندین بانوی جویای کار را هم مشغول کار کنیم. اگر این زنجیره همین‌طور ادامه پیدا کند قطعا مشکل بیکاری در جامعه کم رنگ خواهد شد؛ امیدواریم مسؤولان به فکر بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی باشند ‌و تا ما هم سهم خود را در جامعه، اقتصاد و هم اشتغال استان ایفا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، می‌توان با همین کارهای کوچک هم به جنگ بیکاری رفت. می‌توان کارهای بزرگی را از دل همین کارگاه‌های نُقلی خانگی راه انداخت و قطعا می‌توان هنر دست را به یک جریان اشتغال‌زایی تبدیل کرد. حال که بسیاری از بانوان شهرمان همچون خانم رأفت بدلی به کمک اقتصاد و اشتغال آمدند باید مسؤولان هم دست به کار شوند‌.

شاید همان تسهیلات کم یا در اختیار گذاشتن مکانی مناسب و یا حتی فراهم کردن بازار فروش خوب، هنرمندان شهرمان را به ذوق بیاورد و آن‌ها هم برای توسعه کسب و‌کار خود و ایجاد زمینه‌های شغلی برای دیگران تلاش کنند. به هر حال در وضعیت موجود جامعه که معیشت مردم در مضیقه قرار دارد همین مشاغل ساده هم یک نور امید می‌تواند باشد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: مشاغل خانگی صنایع دستی سرویس عروس بیکاری کودکان معلول مهد کودک نمایشگاه ها سرویس آشپزخانه مشاغل خانگی مشاغل خانگی فروش محصولات تصمیم گرفتم حال حاضر پارچه های گ فروشگاه ها فضای مجازی تسهیلات کم بازار فروش دوخت و دوز باعث شد کسب و کار همین کار هنر دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر هنرستان فاطمه الزهرا (س) شهر همت آباد شهرستان فیروزه گفت: نمایشگاه آثار و توانمندی هنرجویان این هنرستان با هدف معرفی رشته‌های این هنرستان و آشنایی سایر دانش آموزان با رشته‌های فنی و مهارتی است.
مرضیه حصیربافی افزود: در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر ۸۰ نفر هنرجوی این هنرستان شامل لباس محلی، لباس مجلسی ولباس شب و عروس، کیف، شال جواهر دوزی شده، پخت دسر، شیرینی، غذای محلی و آثار هنری رشته معماری، انواع دستبند، سبدحصیری، شمع سازی درقالب‌های متنوع، ادویه جات، دم نوش، خشکبار و روغن گیاهی در غرفه‌های خیاطی، گرافیک رایانه، مدیریت خانواده و معماری به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: در این هنرستان رشته‌های رایانه (کامپیوتر)، خیاطی و طراحی دوخت، معماری و مدیریت خانواده تدریس می‌شود.
این نمایشگاه تا پایان هفته برای بازدید دانش آموزان و اولیا در محل هنرستان دایراست.

دیگر خبرها

  • دستیار هوشمند خانگی/ هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم
  • صدور ۱۲ هزار پروانه مشاغل خانگی طی سال گذشته در هرمزگان
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • حسرت ۶ ساله پرسپولیس در خانه مقابل سپاهان!