Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:26:55 GMT

احتمال ازسرگیری سفر زمینی به عراق از بهمن‌

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۳۱۵۶

احتمال ازسرگیری سفر زمینی به عراق از بهمن‌

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر این‌که اعزام زائران ایرانی به سوریه با توجه به محدودیت‌های امنیتی، فقط هوایی انجام می‌شود، از احتمال اعزام زمینی زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق از ماه رجب (حدود یک ماه دیگر) طبق قول شفاهی طرف عراقی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرزهای زمینی ایران و عراق برای جلوگیری از سرایت بیشتر سویه "اُمیکرون" ‌درحال حاضر بسته است، اما مرز هوایی بین ایران و عراق و سوریه باز است و زائران ایرانی بدون ویزا به این دو کشور می‌توانند سفر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعزام زائران ایرانی به عراق پس از وقفه حدود یک‌ساله، از اواخر آبان‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شد که با توجه به لغو ویزای سفرهای هوایی بین دو کشور، بیشتر اعزام‌های کاروانی متمرکز بر سفر هوایی است و سفرهای زمینی بین ایران و عراق تا زمان اجرای محدودیت‌های امیکرون با ویزا انجام می‌شد که درحال حاضر با بسته شدن مرزهای زمینی، این امکان وجود ندارد. هرچند پیش از این نیز، اعزام کاروان‌های زیارتی از مرزهای زمینی به عراق تاییدیه رسمی ستاد کرونا را نداشت و به گفته مسؤولان حج و زیارت سفرهای زیارتی عراق به صورت زمینی انجام نمی‌شد.

همزمان با آغاز اعزام هوایی کاروان‌های زیارتی به عراق، ایران برای ازسرگیری اعزام محدود زائران به سوریه نیز توافق کرد. کاروان‌هایی که تا کنون به سوریه اعزام شده‌اند ۲۵ نفره بوده و تمام اعزام‌ها فعلا از فرودگاه بین المللی تهران انجام می‌شود. سازمان حج و زیارت به تازگی شرایط سفر سوریه را برای عموم اعلام کرده است.

هزینه سفر هوایی از ایران به عراق طبق اعلام سازمان حج و زیارت حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و این هزینه برای سفر هوایی به سوریه نیز در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است. بالا بودن هزینه سفر هوایی به این دو کشور، ‌ میل و تقاضا برای سفر زمینی به این دو کشور را بیشتر کرده است.

علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت در جریان بازدید از واحدهای مختلف حج و زیارت خراسان رضوی، درباره ازسرگیری سفرهای زمینی به عراق و سوریه، اظهارکرد: اعزام زائران به سوریه در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های امنیتی فقط به صورت هوایی انجام می‌شود. اعزام زمینی زائران به عتبات عالیات عراق نیز با توجه به‌ تقاضای بسیار مردم در دست پیگیری است و امیدواریم در ماه‌های آتی امکان اعزام زمینی کاروان‌های زائران البته بر اساس قول شفاهی طرف عراقی، آن هم به صورت محدود مهیا شود.

او افزود: بر اساس پی‌گیری دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و سفارت کشورمان در عراق درباره اعزام زمینی زائران، مسؤولان ذی‌ربط عراقی شفاهی قول دادند تا در "ماه رجب" این امکان فراهم شود، اما هنوز مکتوب و قطعی نشده و در حال پیگیری هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره سفر حج و عمره اظهار کرد: با توجه به تصمیمات وزیر حج و عمره عربستان، اقدامات آن‌ها در رفع موانع زیارت و جهت‌گیری برای راه‌اندازی سفرهای حج و عمره مشهود است، لیکن نمی‌توان به صورت قطعی در این موضوع اظهار نظر کرد.

رشیدیان افزود: سازمان حج و زیارت آمادگی کامل اعزام زائران به حج و عمره را با توجه به در نظر گرفتن احتمالات مختلف و چگونگی توافق با کشور عربستان دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق سوريه سفر هوایی سوریه سفر سوریه عتبات عالیات حج عمره رئیس سازمان حج و زیارت سازمان حج و زیارت زائران ایرانی اعزام زائران اعزام زمینی سفر هوایی حج و عمره دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است

به گزارش قدس خراسان،  سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد مقدس افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در کنار هم برای اجرای یک حج آرام و همراه با معنویت نهایت تلاش خود را کرده‌اند.
وی اضافه کرد: کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره‌گیری از امکانات موجود و برنامه‌ریزی مناسب برای تسهیل‌سازی خدمات اقدام کرده‌اند به عنوان مثال در سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.
حسینی افزود: در حوزه مسکن نیز هر چند محدودیت‌های خاصی وجود دارد اما نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۳۱۹ دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت‌گذاری‌ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمت‌ها شد.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان بود که قدردان این توفیق خدمت هستیم.
حسینی تأکید کرد: زائران لازم است با رعایت توصیه‌های پزشکی هیأت پزشکی و همکاری با خادمان خود در کاروان‌ها و مجموعه‌های حج برای انجام سفری توام با سلامتی و معنویت همکاری کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این همایش توصیه‌های بزرگان دین درباره حج‌گزاری را یادآور شد و گفت: روحانیون کاروان‌های حج مشعل‌داران معارف و مناسک هستند و مهمترین برنامه برای سفر حج اخلاص است و اگر کسی نیت دیگری داشته باشد این سفر را از دست داده است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب برنامه‌ریزی زائران برای استفاده از لحظه لحظه سفر حج را خواستار شد و به حاجیان توصیه کرد: زائری که برنامه ندارد سفر را از دست داده است، باید برای این سفر معنوی برنامه‌ریزی قبل و حین آن را داشته باشد تا بهره‌برداری لازم را کسب کند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: یک زائر می‌بایست برای قرآن خواندن و زیارت و بهره‌مندی از لحظات این سفر معنوی برنامه‌ریزی و سلامتی جسمی و روحی خود را در طول سفر حفظ کند تا در انجام اعمال و مناسک حج دچار مشکل نشود، لذا لازم است که قبل از سفر خود را از لحاظ معنوی و آمادگی جسمانی به حد مطلوب برساند.
سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی، مسوول هراست حج و زیارت و رئیس پلیس فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در سخنان خود در این همایش نکات لازم در حوزه رعایت اصول امنیتی و هراستی و قوانین کشور میزبان در برخورد با هر گونه تخطی از قوانین را تشریح کردند.
این همایش با اجرای نمادین مناسک حج تمتع با همراهی شماری از زائران حج امسال و توضیحات و راهنمایی‌های کارشناس مربوطه و مداحی ذاکر اهل بیت پایان یافت.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • اعزام زائران کرمانی به سرزمین وحی پس از ۹سال + تصاویر
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • اعزام نخستین کاروان حج عمره استان سمنان
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • برگزاری همایش آموزشی توجیهی مناسک حج تمتع در مشهد
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • اعتراض باشگاه نیروی زمینی به همزمان نبودن ساعت بازی‌ها