Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - بندرعباس، علیرضا بهرمن: سیل ویرانگر هفته گذشته، تمام مناطق هرمزگان خصوصأ شرق این استان را در برگرفت و خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌ها شامل آب برق مخابرات، راه، پل‌ها، واحدهای مسکونی و کشاورزی وارد آورد.

میناب با ۲۷۲ و رودان با ۱۷۶ میلی‌متر بیشترین بارش‌ها را داشتند که آسیب بسیاری متحمل شدند و این بارش‌‌ها موجب آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شهری و روستایی و خسارت به زیرساخت‌های عمومی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به وسعت آبگرفتگی به‌ویژه در منطقه شهری میناب، تیم‌های مدیریت بحران و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر هرمزگان از ساعت اولیه وقوع سیل در منطقه حضور یافتند و به خدمات‌رسانی مشغول شدند.

 

 

بر اثر بارندگی و سیل، ۱۲ هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغی استان هرمزگان به‌ویژه در مناطق شرقی خسارت و آب باران به خانه‌های مردم رخنه کرد.

به گفته مسؤولان، رقم خسارت وارد شده به این بخش ۷ هزار و ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است که حضور میدانی وزرای کشور و نیرو و مسؤولان ارشد دولت در مناطق سیل‌زده، خود گواه عزم جدی دولت سیزدهم برای جبران این خسارت‌ها و حمایت از مردم است.

بیش از ۲ هزار خانوار و ۲۵ روستا در شهرستان‌های میناب و رودان دچار آبگرفتگی و خسارت شده‌اند و به زیرساخت‌های برق، آب و مخابرات شهرستان‌های میناب و رودان خسارت‌های جدی وارد شده است.

به محصولات کشاورزی و لوله‌گذاری‌های مکانیزه بخش توکهور و هشتبندی آسیب فراوان وارد شده است و 90 درصد از راه‌های شهرستان بشاگرد به‌دلیل وقوع سیل مسدود شده است چراکه این راه‌ها خاکی است و برای آسفالت نیاز به بودجه‌ای مستقل دارد.

۸ اثر تاریخی استان به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت‌دیده‌اند. با توجه به‌شدت باران ‌های اخیر و سیلابی شدن رودخانه‌ها، آثار تاریخی شهرستان میناب ازجمله قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر دچار خسارت شدند.

امداد رسانی به آسیب‌دیدگان از سیلاب از صبح روز ۱۳ دی آغاز شد و با مشارکت نیروهای بسیج، طلاب و گروه‌های جهادی در کنار هلال احمر و شهرداری در محله سنگی به‌عنوان کانون سیل اقدامات اولیه صورت پذیرفت.

حضور مسؤولان و وزرای کشور و نیرو در همان لحظات آغازین سیل بسیار دلگرم‌کننده بود و مصوبات خوبی در این زمینه در جهت کمک به سیل‌زدگان به تصویب رسید.

گروه‌های جهادی سپاه و بسیج، هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هرمزگان به‌طور ویژه پای کارند و توزیع اقلام معیشتی و غذای گرم بین مردم از همان لحظات اولیه سیل، توسط این نهادها در جریان است.

بازید میدانی امروز سرلشکر حسین سلامی از منطقه سیل‌زده شرق هرمزگان خصوصا میناب، مردم را ذوق‌زده کرد و امیدواری بیشتری را به مناطق سیل‌زده گسیل داد چراکه بیشترین امید مردم به حضور دلگرم‌کننده سپاه در میادین سخت و لحظات دشوار است.

همه چیز خوب پیش می‌رود گروه‌های جهادی، هلال احمر، بسیج و سپاه و ... همگی در میدان حاضرند اما نیاز است توجه بیشتری به کشاورزان رودانی و بخش توکهور و هشتبندی میناب بشود چراکه سیل همه دارایی و زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سرلشکر سلامی:
بسیجِ نیروهای سپاه و گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات

سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان گفت: نیرو‌های سپاه در استان هرمزگان به همراه گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده از سیل در رودان و میناب بسیج شده‌اند و واحد‌های مهندسی سپاه در تلاشند در صورت وقوع سیل دوباره، مسیر‌های رودخانه به روستا‌ها را مسدود کنند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد: نیروی دریایی سپاه همچنین با اعزام واحد‌های مهندسی، بازگشایی مسیرها، ترمیم نقاط آسیب‌دیده، ارائه کمک‌های معیشتی به مردم، تعمیر وسایل آسیب‌دیده و شست و شوی فرش‌ها و موکت‌های مردم با ماشین‌های رفع آلودگی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

 

سرلشکر سلامی عنوان داشت: امروز هم نیرو‌های سپاه در تلاشند برای سه روستای تُمبِک، مازِغ بالا و مازِغ پایین در میناب که دشواری‌های زیادی دارند، دستگاه‌ها و لوازم خانگی آسیب‌دیده مردم را تامین و مسیر‌های آسیب‌دیده را هم ترمیم کنند.

وی یاد آور شد: سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان هم مسؤولیت رسیدگی به وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل رودان و اطراف میناب را به عهده دارند.

به گزارش فارس، در این سفر، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و چند تن از فرماندهان استانی وی را همراهی کردند.

خسارات سیل به منطقه توکهور هشتبندی

بیشترین خسارت سیل به کشاورزی بخش توکهور و هشتبندی وارد شده است و مردم این منطقه به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

 

 

مردم منطقه هشتبندی می‌گویند که بارش باران شدید، تگرگ و سیلاب سبب نابودی کامل محصولات کشاورزی آنان شده است. حسن شهدادی عضو شورای توکهور نیز می‌گوید: خسارات گسترده‌ای به کشاورزی منطقه وارد شده است.

 

 

حسن شهدادی عضو شورای روستای توکهور میناب به خبرنگار فارس گفت: بارندگی اخیر در توکهور و هشتبندی خسارت‌های سنگینی به بار آورد و سیلاب علاوه بر ورود به منازل مردم، بسیاری از اراضی کشاورزی را نابود کرد.

وی افزود: در پی شکسته شدن سیل‌بندهای خاکی در بالادست روستای مجتمع امام هشتبندی، منازل بسیاری از اهالی این روستا، و روستاهای همجوار هم‌چون بندک، هشتبندی دو، حجت آباد، انجیرک، چاه‌دراز، توکهور و... دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند.

 

 

به گفته شهدادی، در پی آبگرفتگی بسیاری از منازل مردم سیل‌زده در مساجد، حسینیه‌ها و مدارس در حال اسکان هستند و سیلاب متاسفانه به بسیاری از اراضی کشاورزی مردم خسارت‌های سنگین وارد کرده است.

 

 

عضو شورای روستای توکهور عنوان داشت: راه‌های ارتباطی در توکهور و هشتبندی به شدت آسیب دیده‌اند و عبور و مردم به مرکز شهرستان به سختی پیش می‌رود و به‌دلیل حجم بالا خسارت سیلاب، مردم سیل‌زده به‌شدت نیازمند اقلام امدادی نظیر چادر، پتو و مواد غذایی هستند.

رئیس بسیج سازندگی هرمزگان:
اعزام ۱۰۰ گروه جهادی به مناطق سیل‌زده هرمزگان/ لایروبی ۱۹۲۵ واحد مسکونی توسط جهادگران

سرهنگ یاسین باوقار رئیس بسیج سازندگی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس از اقدامات گروه‌های جهادی برای کمک به مردم سیل‌زده خبر داد و گفت: از جمله این کمک‌ها، امداد‌رسانی برای تخلیه چاه روستا، تهیه ۲۰۰چادر، احداث اردوگاه برای اسکان موقت ۲۰۰خانوار و توزیع ۱۰هزار بسته معیشتی است.

وی همچنین به لایروبی ۱۹۲۵ واحد مسکونی در این استان اشاره کرد که توسط گروه‌های جهادی انجام شده است.

رئیس بسیج سازندگی استان هرمزگان همچنین به حضور و اعزام ۱۰۰ گروه جهادی جهت کمک به سیل‌زدگان اشاره و عنوان کرد:گروه‌های جهادی تا برگشت زندگی مردم به شرایط عادی در کنار آنها خواهند بود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی هرمزگان:
خسارت ۸۵میلیارد ریالی سیل به بناهای تاریخی هرمزگان

سهراب بناوند مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان  هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ۸ اثر تاریخی استان به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت‌ دیده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: با توجه به‌شدت باران ‌های اخیر و سیلابی شدن رودخانه‌ها، آثار تاریخی شهرستان میناب از جمله قلعه هزاره، قلعه گوربند و قلعه کردر دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به اینکه قلعه مغویه در شهرستان بندرلنگه نیز در اثر باران‌های سیل‌آسا آسیب‌دیده است، افزود: در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام خان آسیب وارد شده است.

بناوند بیان کرد: قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه کمیز در رودان نیز به دلیل بارش باران شدید و جاری شدن سیلاب آسیب و خسارت‌ دیده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان  هرمزگان ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها و پایش‌هایی که در این مورد انجام‌شده مشخص شد که حدود ۸۵ میلیارد ریال خسارت و آسیب به این بناها وارد شده و برای مرمت این آثار به اعتباری در این حدود نیاز است.

وی تأکید کرد: این آسیب‌ها بین ۵ تا ۵۰ درصد بوده که بیشترین آسیب به قلعه مغویه و قلعه خان رسیده است.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس:
سیل؛ زندگی
بیش از ۲۵۰۰ خانوار در رودان و میناب را نابود کرده است

حسین رئیسی نماینده شرق هرمزگان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودان اظهار داشت: علت بسیاری از سیل‌ها، عدم لایروبی رودخانه‌هاست و مسیر آب هم علی‌رغم این موضوع با تجاوزات منحرف شده که باعث وارد شدن خسارات به کشاورزان و منازل مردم می‌شود.

وی از ضعف در حوزه ماشین‌آلات و عدم توان مالی  شهرداری‌ها به‌عنوان یک موضوع مهم در راستای مدیریت بحران یاد کرد و گفت: باید بنیه ماشین‌آلات شهرداری تقویت شود.

رئیسی از رفع آب‌های سطحی به‌عنوان دیگر تهدید در شهر رودان نام برد و اظهار داشت: باید منابع اعتباری مناسبی به شهرداری رودان برای تکمیل دیواره حفاظتی این شهر  تخصیص یابد.

وی از خسارت‌های حوزه کشاورزی نیز به‌عنوان دیگر موضوع سیل اخیر یاد کرد و گفت: کشاورزان خسارات اساسی و جدی دیده‌اند و جبران این خسارت در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس تصریح کرد: در سیل اخیر در منطقه سنگی رودان ساکنین محله با خسارات فراوانی مواجه شدند و در مجموع وسایل زندگی بیش از ۲۵۰۰ خانوار در رودان و میناب از بین رفته است.

رئیسی خواستار حضور بنیاد مسکن و راهداری در مناطق سیل‌زده شد و گفت: در بحث مسکن و راه نیازمند حضور مسؤولان کشوری هستیم.

استاندار هرمزگان:
خسارت ۱۹۰۰میلیارد تومانی سیل در هرمزگان

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تاکنون طبق برآورد صورت‌گرفته، سیلاب اخیر بالغ بر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، باغات، منازل مسکونی و زیرساخت‌های استان هرمزگان، خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین خسارت‌های سیل در هرمزگان در بخش کشاورزی بوده و در جلسات برگزار شده با حضور وزیر کشور و وزیر نیرو، برای جبران این خسارت‌ها تصمیم‌گیری شد.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان، افزود: بر اثر سیل، دو هزار واحد مسکونی در هرمزگان، دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که بلافاصله اقدامات جهت امدادرسانی و تخلیه آب از این منازل، صورت گرفت.

دوستی تصریح کرد: اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز در میان سیل‌زدگان از دیگر اقدامات بود و همچنین در برخی مناطق سیل‌زده، غذای گرم در حال پخت و توزیع است.

وی گفت: با وجود گستردگی سیلاب و آسیب‌های وارد شده به زیرساخت‌ها، اما با اقدامات صورت گرفته، آب، برق و ارتباطات مخابراتی مناطق سیل‌زده هرمزگان که پس از وقوع سیل قطع شده بود، برقرار و وصل شده و در حال حاضر تنها آب و برق سه روستا در هرمزگان قطع است.

وزیر کشور:
خسارات کشاورزان بر اثر سیل جبران می‌شود/ تنخواه مالی در اختیار استانداران شهرهای سیل‌زده قرار می‌گیرد

احمد وحیدی وزیر کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب اظهار کرد: خسارات وارده بر اثر سیل به کشاورزان زحمتکش به هر مقدار که دولت در توان داشته باشد جبران خواهد شد و مسئله دوم چاه‌های کشاورزان که پر شده است مجوز لایروبی داده شود و اگر امکان لایروبی نیست نزدیک همان چاه، چاه  دیگر حفر شود.

وی ادامه داد: ‌در کشت جدید کشاورزان باید در کنار آنان باشیم تا این کشاورزان کشت خود را به‌خوبی انجام دهند.

وزیر کشور به بحث دام‌های تلف‌شده در این سیل اشاره کرد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کمیته امداد می‌خواهند در این امر کمک کنند که در بحث جهیزیه نیز ستاد اجرایی پذیرفته است که این خود یک گام مهمی است.

وی افزود: بنیاد مسکن هم فعال می‌شود و خانه‌های آسیب‌دیده را ارزیابی کنند و خسارات وارده جبران شود.

وحیدی با اشاره به لزوم تامین اعتبار جهت پیشبرد سریع کارها تصریح کرد: تنخواه در اختیار استانداران شهرهای سیل‌زده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز هرمزگان سیل میناب رودان توکهور و هشتبندی جاری شدن سیلاب بارش باران شدید گروه های جهادی استان هرمزگان مناطق سیل زده زیرساخت ها مدیرکل میراث وارد شده شرق هرمزگان سیل زدگان آسیب دیده هلال احمر وقوع سیل دیده اند خسارت ها بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان اظهار کرد: در پی بارش‌های اخیر در استان علاوه بر شهرستان زیرکوه بارندگی‌های شدیدی را در دیگر شهرستان‌های استان از جمله نهبندان شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه روستاهای زیادی در سطح استان درگیر خسارت ناشی از این بارندگی‌ها شدند، اضافه کرد: بارش‌ها و سیل ناشی از آن به تمام بخش‌های زیرساختی در استان خسارت وارد ساخته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بیشترین خسارات به بخش ایل راه‌ها و راه‌های روستایی، ابنیه ها و آب نماها بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه خسارت به زیرساخت‌های آب، برق و حتی به زیرساخت‌های مخابرات نیز وجود داشته است، یادآور شد: همچنین یکی دیگر از بخش‌هایی که بیشترین خسارت را داشته بخش کشاورزی شامل کانال‌های کشاورزی، باغات و قنوات بوده است.

وی از ارائه گزارش اولیه این خسارات به سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: جمع بندی اولیه از خسارت‌های ناشی از سیل در استان صورت گرفته و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: از هم اکنون برآورد خسارات ناشی از سیل در نقاط مختلف استان توسط دستگاه‌های مربوطه و با هماهنگی فرمانداری‌های سطح استان در حال انجام بوده که جمع بندی آن به مدیریت بحران استان ارسال تا پیگیری برای جذب اعتبارات و جبران خسارات ناشی از سیل انجام شود.

آخوندی اضافه کرد: خسارت در بخش‌های خانگی نیز علی رغم اینکه گسترده نبوده وجود داشته که اقدامات لازم توسط دستگاه‌های خدمات رسان برای اسکان سیل زده‌ها و همچنین توزیع بسته‌های غذایی و لوازم مورد نیاز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکیپ‌هایی برای ارزیابی مناطق سیل زده در حال فعالیت هستند، بیان داشت: هر چند حدود دو هفته برای برآورد خسارت زمان وجود دارد اما اقدامات لازم از هم اکنون آغاز شده تا زودتر به نتیجه برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از زمان بارندگی‌ها عملیات بازگشایی راه‌ها و بعد از آن بازسازی آنها در مناطقی مشکل وجود دارد شروع شده است، تصریح کرد: امیدواریم با جذب به موقع اعتبارات این اقدامات تسریع یابد.

آخوندی اضافه کرد: با توجه به شرایط مربوط به بارندگی‌ها بیشترین خسارت در زیرکوه و بیشترین بخش آسیب دیده مربوط به راه‌ها و ایل راه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع این بحران تمام مردم و دهیاران و دستگاه‌های مربوطه پای کار بوده‌اند، یادآور شد: دنبال این هستیم که کارهای عمومی، اصلی و اولویت دار را دستگاه‌ها انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از رسانه‌ها خواست تا بازتاب خوبی از حجم خسارات وارده به استان ناشی از بارندگی‌های اخیر داشته باشند تا این انعکاس مناسب بتواند در جذب اعتبارات به استان کمک کننده باشد.

کد خبر 6089565

دیگر خبرها

  • تقدیر سرلشکر سلامی بابت پوشش رسانه‌ای وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از عملکرد صداوسیما در قبال عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • بیش از 543 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • اعلام خسارات اولیه سیل در ۴ استان کشور
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل