Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زنجان شهری با پروژه‌های متعدد نیمه تمام در حالی شهردار خود را شناخت که این روزها بیش از هر چه نیازمند تیمی توانمند و علاقه‌مند به کار و خلاق است، آدم‌هایی که اندکی خوش‌سلیقه باشند.

کافی است یک روز تعطیل در مرکز شهر زنجان قدم بزنی، دل‌مردگی و کِرختی شهر آنچنان روحیه را زایل می‌کند که ترجیح می‌دهی ترک شهر کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از خیابان‌هایی که آسفالتش وصله‌پینه شده تا کرکره‌های رنگ و رو رفته و آلودگی‌های بصری متعدد، هر شهروندی را از حضور در شهر دل‌زده می‌کند.

نمی‌توان با به کارگیری سیمان و آجر و چند تیرک، هر جغرافیایی را شهر نامید. وجود تعاملات انسانی، حضور ملزومات مورد نیاز انسان و شهر و نیز خاطرات جمعیت، از یک محدوده، شهری می‌سازد

رابطه شهر و شهروند، رابطه‌ای دوسویه است. شهر صرفاً کالبدی فیزیکی نیست، بنابراین نمی‌توان با به کارگیری سیمان و آجر و چند تیرک، هر جغرافیایی را شهر نامید. وجود تعاملات انسانی، حضور ملزومات مورد نیاز انسان و شهر و نیز خاطرات جمعیت، از یک محدوده، شهری می‌سازد.

سیما و منظر شهری یکی از مهم‌ترین پارامترهای مورد توجه در شهر است، موضوعی که به شهر جذابیت بخشیده، نشاط ایجاد می‌کند، ماندگاری را افزایش می‌دهد و می‌تواند تقویتکننده روح جمعی باشد.

این روزها و در بحبوحه مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا که یاس و دل‌مردگی مهمان ناخوانده شهروندان است، مردم به هر روزنه امیدبخش و رهایی‌بخشی روی می‌کنند تا التیامی برای بی‌حوصلگی‌های‌شان باشد.

پیاده روی در شهر، ماشین‌گردی، دوچرخه‌سواری و دیدن نمایش و تئاتر، از جمله انتخاب‌هایی است که افراد برای تلطیف روحیه خود، آن را بر می‌گزینند اما در شهر زنجان، شهری که همواره به پاکیزگی آن فخر فروخته‌ایم و آن را شهری آرام و تمیز می‌دانستیم، گویا بهبود بصری و زیباشناختی در کالبد شهر بیگانهای بیش نیست.

آشفتگی در سیمای شهر، بی‌توجهی به نورپردازی، رنگ‌آمیزی، گل‌آرایی، اِلمان‌سازی، نمایش‌ها، تئاترها و نمایشگاه‌ها، شهر زنجان را به شهری بی‌رمق تبدیل کرده است. ایجاد جذابیت در شهر، موضوعی چندوجهی است و نیازمند تصمیمگیران، تصمیمسازان و مجریانی خلاق است تا شهر برای همه گروه‌های سنی، دوست‌داشتنی‌تر شود.

به کارگیری مدیران و مجموعه‌ای خلاق، علاقه‌مند به کار، توانمند و ایده پرداز، توجه به ایده‌های نو، ایجاد بستر فعالیت برای هنرمندان و جوانان خلاق در حوزه عمرانی، زیباسازی، فرهنگی شهرداری و کارگروه‌های مرتبط در شورا در این مقطع قطعاً بخشی از نازیبایی‌ها را به زیبایی مبدل خواهد کرد.

در این مقطع که شورا با پافشاری بر اعتقادات و رویکرد های حزبی، فصل کاری شهرداری را از دست داد و بنا به دلایل مختلف اغلب واحدهای زیباسازی و فرهنگی، هنری و ورزشی در رخوت و سکون به سر می‌برند، این مردم و رسانه‌ها هستند که باید با مطالبه‌گری، این قطار خارج شده از ریل را به حرکت وادارند.

به نظر می‌رسد اعضای شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری می‌توانند با بازدید از مراکز سایر استان‌ها، الگوهایی کسب کنند و با کمک مردم و مشارکت اصناف، شهر را از بی‌رمقی خارج کنند. مرکز شهر و خیابان‌های تجاری با کمک اصناف رنگ‌آمیزی، کرکره‌های اصناف با همکاری آنان رنگ‌آمیزی و پاکسازی؛ پوسترها، برچسب‌ها، تابلوهای کهنه و سدمعبرها جمع‌آوری و نیز نورپردازی در خیابان‌های اصلی با طرح‌های نو اجرایی شود.

شهرداری با تدوین دستورالعملی مشخص و علمی به کمک مردم، ساماندهی پیادهروها و گل‌آرایی معابر را دستور کار قرار دهد. ایجاد آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی با الگوبرداری از شهرهای موفق عملیاتی شود. حتی سازمان آشفته آرامستان‌ها با تجدیدنظر در طراحی قبور جدید، امکان کاشت نهال و گل را برای صاحبان متوفیان فراهم کند.

مبلمان شهری زنجان کهنه و فرسوده است

یک شهروند زنجانی، وضعیت مبلمان شهری در زنجان را نیازمند توجه و بازنگری عنوان کرده و می‌گوید: مبلمان شهری زنجان کهنه و فرسوده است و با تجهیزات روز فاصله دارد.

مبلمان شهری زنجان دارای ساختارهای متناسب با فرهنگ و اقلیم نبوده و برای رفع این معضل باید توجه جدی به فرهنگ و معماری زنجان شود

امیری با اذعان به اینکه هیچ نوع سلیقه و ابداع تازه‌ای در رنگ‌آمیزی و نورپردازی در شهر وجود ندارد، متذکر می‌شود: مبلمان شهری زنجان دارای ساختارهای متناسب با فرهنگ و اقلیم نبوده و برای رفع این معضل باید توجه جدی به فرهنگ و معماری زنجان شود.

وی ادامه می‌دهد: وجود چاله در خیابان‌های زنجان همواره وجود داشته و هیچیک از شهرداران تاکنون در این زمینه کار خاصی انجام ندادند و همواره کمبود قیر را علت این مشکل عنوان کردند.

یک راننده تاکسی هم با انتقاد از بی‌تفاوتی اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص وضعیت موجود در مبلمان شهری و نیز وضعیت آسفالت و سنگ‌فرش معابر، می‌گوید: بارها از شورا و شهرداری برای رفع مشکل چاله خیابان‌ها جویا شده‌ایم ولی هر بار یک جواب گمراه‌کننده دادند، به گونه‌ای که به خاطر این جواب‌ها از پیگیری منصرف شدیم.

محمدی می‌افزاید: شهر باید بر اساس یک قاعده و قانون اداره شود. متأسفانه وقتی شهرداری می‌خواهد کاری انجام دهد، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان به خاطر مطالبات بحق یا ناحقی که دارند، شهردار را به چالش می‌کشند و شهردار نمی‌تواند در یک بستر مناسب برای اداره شهر برنامه‌ریزی کند.

شورای اسلامی شهر مصمم است نسبت به ایجاد مبلمان شهری مناسب و استاندارد اقدام کند و در این زمینه الزاماتی به سازمان زیباسازی و سیما و منظر شهرداری زنجان ابلاغ شده است

در این میان، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان از برنامه ویژه این شورا برای زیباسازی مبلمان شهری در زنجان خبر داده و اظهار می‌کند: شورای اسلامی شهر مصمم است نسبت به ایجاد مبلمان شهری مناسب و استاندارد اقدام کند و در این زمینه الزاماتی به سازمان زیباسازی و سیما و منظر شهرداری زنجان ابلاغ شده است.

منصور مرادلو با بیان اینکه هر سال بودجه ویژه برای سیما و منظر شهری اختصاص می‌یابد، یادآور می‌شود: سالانه اعتبارات خوبی به سازمان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان اختصاص می‌یابد تا در کنار زیباسازی معابر شهری در مناسبت‌های مختلف، اِلمان‌های ویژه آن را نیز متناسب با آن مناسبت طراحی و نصب کند.

وی متذکر می‌شود: تذکراتی به شهرداری زنجان برای مناسب‌سازی مبلمان و نیز رنگ‌آمیزی برخی دیوارها و عرشه پل‌های زیرگذر و عابرپیاده داده شده است.

مرادلو با انتقاد از عملکرد شهرداری زنجان طی سال گذشته نسبت به برداشتن نیمکت‌ها و آبخورهای موجود در پیاده راه سبزه‌میدان، خاطرنشان می‌کند: این اقدام در آبان‌ماه پارسال صورت گرفته و پیگیر نصب مجدد آن‌ها در محل قبلی خود خواهیم بود.

زیباسازی منظر شهری اولویت شورای شهر است

عضو شورای اسلامی شهر زنجان، زیباسازی منظر شهری را یکی از اولویت‌های شورای اسلامی این شهر عنوان کرد.

حسین حمزه‌لوپاک با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم و اعضای شورای اسلامی شهر زنجان، زیباسازی و نیز جمع‌آوری برخی از ناهنجاری‌ها در سطح شهر است، گفت: این ناهنجاری‌ها شامل برخی از تابلوهای نازیبا و نوشته‌هایی است که در شهر می‌بینیم که برای این منظور در سال آتی بودجه در نظر گرفته خواهد شد.

امروز در سطح شهر مشاهده می‌کنیم از نظم و نظام خاصی پیروی نمی‌کند و برخی از تابلوهای سطح شهر زنجان خارج از عرف است

وی با یادآوری اینکه تابلوهایی که امروز در سطح شهر مشاهده می‌کنیم از نظم و نظام خاصی پیروی نمی‌کند، افزود: به همین خاطر از سازمان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان درخواست کرده‌ایم که به این موضوع به طور جد رسیدگی کند؛ چرا که برخی از تابلوهای سطح شهر زنجان خارج از عرف بوده و برخی از دیوارنویسی‌ها نیز باید برای سال آتی تجدید نظر شود.

حمزه لوپاک با اشاره به اینکه برای برخی از محورهای شهر زنجان، مصوبه لازم در خصوص نماهای این محورها اخذ شده و اگر قرار است ساخت و سازی در این محورها انجام شود، حتماً باید مطابق با نمای مصوب از جمله نماهای ایرانی – اسلامی باشد، تصریح کرد: در همین راستا کمیسیون شهرسازی شهرداری زنجان پیگیر این موضوع است.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: کمیسیون شهرسازی قرار است در این زمینه مشوق‌هایی را در نظر بگیرد که در همین راستا، هم در مجموعه شهرداری و هم در شورا در حال تدوین برنامه‌هایی هستیم، هر چند برای برخی از محورها این مصوبه اخذ شده و در حال اجرا است.

جمع‌آوری نشیمن‌گاه‌ها در پیاده‌راه سبزه‌میدان به خاطر کرونا

وی در خصوص جمع‌آوری نشیمن‌گاه‌ها در پیاده‌راه سبزه‌میدان اظهار کرد: این مهم به خاطر شیوع ویروس کرونا بوده و اگر ستاد کرونا با این قضیه مشکلی نداشته باشد، مجموعه شهرداری هیچ مشکلی برای نصب مجدد این نشیمن‌گاه‌ها ندارد.

برخورداری یک شهر از مبلمان و ساختار مناسب شهری نقش مهم و تأثیرگذاری در رشد و بالندگی شهروندان و نیز تقویت روحیه آن‌ها خواهد داشت، به همین خاطر هزینه برای توسعه شهر در بخش‌های مختلف، سرمایهگذاری برای رشد و سلامت روحی و جسمی افراد است.

کد خبر 5396056

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر زنجان منصور مرادلو زنجان ویروس کرونا بوشهر قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه عکس استانها کرمانشاه شهید گمنام دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی خسارات سیلاب تشییع و خاک سپاری شهید گمنام آمار کرونا ایام فاطمیه تشییع شهدا گرگان شورای اسلامی شهر زنجان اعضای شورای اسلامی شهر مبلمان شهری زنجان سیما و منظر شهری شهرداری زنجان رنگ آمیزی خیابان ها جمع آوری سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد

ایسنا/زنجان رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان گفت: رغبت مردم به استفاده از موتورسیکلت بیش از گذشته افزایش یافته و همین مساله موجب بروز تصادفات در جاده‌ها به ویژه شهرها شده است و طبق آمارها ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می دهد.

سرهنگ مهدی میناخانی امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامی‌داشت روز ایمنی و حمل نقل استان، اظهار کرد: استفاده از موتورسیکلت به دلیل مزیت‌ به ویژه سهولت دسترسی آن بیش از گذشته است و کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت نیز موتورسیکلت‌های متنوعی را تولید می‌کنند که در مقایسه با خودرو قیمت پایین‌تری دارد.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه در بررسی پرونده‌های پزشکی قانونی نیز صدمات وارده به سر در فوتی‌های تصادفات موتورسیکلت بیش از گذشته است، گفت: باید برنامه‌های پیشگیرانه در این خصوص عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه جمعیت راکبان در روستاها بیشتر است و به همین دلیل فرهنگ‌سازی برای گروه‌های هدف انجام می‌شود، گفت: کلاه ایمنی در حدود ۷۵ درصد از صدمات سنگین در تصادفات پیشگیری می‌کند و امیدواریم شاهد رعایت نکات ایمنی از سوی کاربران جاده‌ای باشیم.

میناخانی با اشاره به اینکه طی سال گذشته چهار درصد از مجموع تصادفات کل استان در جاده‌ها مربوط به موتوسواران بود که اغلب این تصادفات نسبت به داخل شهر به فوت راکبان منجر شد، افزود: یکی از وسائلی که در کاهش صدماتهنگام تصادفات نقش اساسی دارد، استفاده از کلاه ایمنی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم