Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:11:17 GMT

تبیین محتوای گفت‌وگو، شرط اثربخشی آن است

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۰۳۰۸

تبیین محتوای گفت‌وگو، شرط اثربخشی آن است

در ادامه یادداشت ۲۰ دی روزنامه همدلی به قلم محمدعلی نویدی مدرس دانشگاه می‌خوانیم: تبیین و تعیین هدف گفتگوها بدون ترسیم و طراحی محتوای گفت‌وگو ممکن نیست؛ زیرا محتوای گفت‌وگو درون‌مایه و مغز و هسته اصلی گفت‌وگوها را شکل می‌دهد و راه می‌برد؛ بنابراین، تعیین و تعین محتوای گفتگو از کارهای اولیه و اساسی گفت‌وگو گران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتوای گفت‌وگو با موضوع هم‌سخنی‌ها و مذاکرات نسبت دارد و آنگاه فهم محتوای گفتگو می‌تواند به گشودن راه‌های جدید یاری برساند. ازاین‌روی، محتوای گفت‌وگو با هدف و چگونگی تبیین و نحوه‌ی توضیح عناصر و اجزاء تشکیل‌دهنده گفت‌وگو ارتباط وثیق و پیوند عمیق دارد. گویی، می‌خواهیم یک ساختمان را از زوایای گونه‌گون تعریف و تبیین کنیم. پس هدف و محتوای گفتگو در یک مسیر هستند. مراد از گفت‌وگو، همانا، کنش اجتماعی و انسانی است که مبدأ و منشأ آثار مثبت در زندگی و نگرش‌ها و کنش‌های آدمی ست. مگر رنسانس و نوزایی فکری و فرهنگی و علمی در مغرب زمین در قرن هفدهم با گفت‌وگوهای گالیله و نیوتن جان تازه به خود نگرفت؟ گفت‌وگوی‌های گالیله در دو کتاب اصلی وی یعنی، «در باب دو علم جدید و دیگری گفت‌وگویی در باب دو نظام اصلی جهان» آمده است؛ و گفت‌وگوی نیوتن در کتاب «اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی» آمده است.

اگر ژرف و نیک بنگریم و با دقت مباحث گفت‌وگو را دنبال کنیم، درخواهیم یافت که محتوای گفت‌وگوها همین اندیشه‌های مندرج در آثار مکتوب در گذشته و یا اکنون و آینده است؛ یعنی، محتوای گفتگو جدای از مباحث و مسائل مطروحه و موردبحث نیست. لذا، لازم است در هر گفت‌وگویی ابتدا ساختار و محدوده محتوایی آن مشخص و معین گردد.

مثلاً اگر راجع به بحران آب و خشک‌سالی گفت‌وگو می‌شود محتوای آن با موضوع و هدف ارتباط دارد نه با مباحث مثلاً سیاسی یا فرهنگی، چون محتوا معطوف به امر تخصصی و فکری است. محتوای گفت‌وگوها بسته به موضوع محاورات، متفاوت است؛ اما می‌تواند در چند اصل اساسی مشترک باشد: تاریخ و زمینه‌های تاریخی گفت‌وگوی موردنظر، دانش و علم تولیدشده «انباشت» درباره آن موضوع، تجربه اندوخته و انباشته در آن موضوع، اندیشه‌های پیشین و پسین در آن مبحث و بررسی آثار عملی و نظری باقی‌مانده از گفت‌وگوهای معین. شاید، این مطالب به کشف و ضبط بیشتر محتوای گفتگوها یاری رساند.

با مطالعه و بررسی و درک محتوای گفتگوهای موردنظر «طبقه‌بندی بر اساس موضوع» هم منشأ مناسبات و روابط پیش برنده و مثبت آشکار و روشن می‌گردد و هم موارد چالش‌برانگیز و اختلاف‌نظر معلوم می‌شود. کار سترگ فهم محتوا همین است که راه‌ها و چاه‌ها معلوم و مشخص گردد و در مسیر هدف پیش رود و از چرخیدن به دور خود و در جا زدن پرهیز شود. شرط این پیشرفت عدم تکرار محتواهای مکرر و منسوخ است؛ در این مطلب دقت لازم است. مخالفان و موافقان یک اندیشه و رفتار با درک و تلقی از محتوا معلوم می‌شوند و آن نیز به گفت‌وگو نیاز دارد.

در محتوای گفت‌وگوها با مفروضات، مفاهیم و مقبولات و واقعیات و انسان و زندگی مواجه هستیم. نگرش نقد و نقادی و پرسش و پرسشگری می‌تواند راه گفت‌وگو را سهل و اثربخش نماید. این نگرش سبب گشایش افق‌های نو و راه‌های تازه می‌شود. راستی، هدف گفت‌وگو جز کشف و ظهور راه تازه چیز دیگری است؟ مگر تفاهم جمعی و حداکثری در یک موضوع چیز جدید و مبارک نیست؟ باری، گفت‌وگو رابطه‌ها و مفروضات و موضوعات زندگی انسانی و اجتماعی را دوباره تفسیر کردن و به توافق و تفاهم منطقی و اثربخش رسیدن است.

برچسب‌ها مذاکره گفت وگوی تمدن ها مشاوره جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مذاکره گفت وگوی تمدن ها مشاوره مذاکره گفت وگوی تمدن ها مشاوره جامعه شناسی محتوای گفت وگو محتوای گفتگو گفت وگوها گفت وگوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیمای استان لرستان؛مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان با گرامیداشت مقام معلم و شهادت شهید مرتضی مطهری گفت: شهید مطهری چهره نامی فرهنگ و تاریخ  است و نقس رسانه ها در دنیا نقش بی بدیلی است و امروز رسانه خط مقدم جهاد تبیین است. 
حجت الاسلام درویشی افزود: رسانه در  خط مقدم جهاد تبیین قرار دارد و خبرنگاران نقش مؤثری برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دارند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با تأکید به اینکه تحقق ارزش‌ها در جامعه وابسته به نقش معلمان است، گفت:مبارزه با دشمن در میدان جهاد تبیین بدون نقش‌آفرینی معلمان قابل‌انجام نیست.
برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در این هفته ،  زنگ سپاس ،،تجلیل از معلمان  نمونه بسیجی و ترویج و اشاعه فرهنگ راه شهید مطهری از برنامه های این هفته عنوان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • حذف اپ‌های هوش مصنوعی از اپ‌استور به دلیل محتوای نامناسب
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • حذف هوش مصنوعی غیراخلاقی از اپ استور
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • کاهش مطالبات غیرجاری در بانک نتیجه اثربخشی اصلاحات در حوزه حقوقی است
  • اولویت رسانه ملی تولید محتوای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت است
  • شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود