Web Analytics Made Easy - Statcounter

لطافت‌های روحی و ظرافت‌های خلقی زنان به قدری اهمیت دارد که صبر آنها در برابر مسائل خانواده مورد تقدیر ویژه الهی قرار گرفته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شاه‌کلید موفقیت و آرامش در زندگی خانوادگی و یکی از رموز اصلی در تحکیم خانواده، صبر است. رنجی که زن و شوهر در حین مشکلات اقتصادی، بداخلاقی همسر، تفاهم نداشتن با اعضای خانواده و مسائل دیگر تحمل می‌کنند نه‌تنها از نظر خدای مهربان پنهان نمی‌ماند، بلکه آنها را مشمول عنایت و لطف ویژه‌ای می‌کند که آثار آن را در زندگی دنیا و آخرت خود خواهند دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، زنان به دلیل لطافت‌های روحی و احساسات ظریف خود آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به مردان دارند و به همین علت در آموزه‌های سبک زندگی اسلامی می‌توان گزاره‌های مهم و نکات قابل توجه بسیاری را یافت که به صبر زنان در زندگی مشترک مربوط است.

خبرگزاری تسنیم به منظور یافتن میزان اهمیت صبر زنان در زندگی مشترک و آثار و نتایج آن گفتگویی با دکتر طاهره محسنی، استاد حوزه و دانشگاه و محقق سبک زندگی اسلامی انجام داده است.

 

زنانی که با همسر حضرت ایوب(ع) محشور می‌شوند

در جلد چهاردهم کتاب مستدرک الوسائل، روایتی از پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله نوشته شده با این مضمون که آن حضرت فرموده‌اند: «کل امراه صبرت علی زوجها فی الشده و الرخاء و کانت مطیعه له و لامره، حشرها الله تعالی مع امراه ایوب علیه السلام؛ هر زنی که در شرایط خوشی و ناخوشی شوهرش صبر کند و از همسر خود اطاعت کند، خداوند متعال او را با همسر حضرت ایوب علیه السلام محشور خواهد کرد.»

باید توجه داشت که صبر کردن در برابر شرایط گوناگون زندگی، موضوعی است که بر زن و مرد واجب است. در همین مورد، روایت دیگری از پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله نقل شده است مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده‌اند: «بر زن واجب است در هر حال در کنار شوهرش بوده و در مقابل سختی‌ها و تنگناهای زندگی صبور و بردبار باشد، مانند همسر حضرت ایوب علیه السلام. او هجده سال به حضرت ایوب علیه السلام خدمت کرد. او حضرت را در پارچه‌ای پیچیده و بر شانه‌هایش قرار داده و او را در این حالت جا به جا می‌کرد. او با دست خود گندم را آسیاب می‌کرد و نانی تهیه کرده و تقدیم آن حضرت می‌کرد. آن حضرت هم در همان حالت، حمد الهی را به جا می‌آورد. آن زن تمام این کارها را به دلیل شفقت و احسان و با نیت تقرب به خدا انجام می‌داد.»

 

خانواده ایرانی| آثار قدردانی و شوق زن نسبت به شوهر در تحکیم خانوادهرفتار پیامبر با مردانی که همسر خود را کتک می‌زدند/ معنای "وَاضْرِبُوهُنَّ" در قرآن چیست؟درس‌هایی از یک ازدواج پربرکت درباره سبک زندگی اسلامیسبک زندگی پیامبر اسلام(ص) بهترین الگو برای مسلمانان است

 

پاداش ویژه زن‌های صبور در برابر آزار شوهر

با وجود اینکه صبر کردن در برابر آزار و اذیت دیگران به خصوص همسر، سخت و مشکل است اما یکی از راه‌های تقربه به سوی خدا محسوب می‌شود. در همین مورد، در جلد اول کتاب مکارم الاخلاق و همچنین در جلد سوم کتاب من لا یحضره الفقیه روایتی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرموده‌اند: «جهاد یک زن عبارت از آن است که در برابر آزار و اذیت شوهر خود و در برابر غیرتمندی او صبر کند.»

درواقع مفهوم روایت این است که همان طور که مردان در راه خدا جهاد می‌کنند و به خاطر این کار در نزد خداوند متعال دارای تقرب و منزلت و مقام شده و خداوند هم برای آنها پاداش و ثوابی تعیین فرموده است، زن‌ها هم می‌توانند با صبر و بردباری خود در برابر آزار شوهر، همان مقام‌ها را به دست بیاورند و از آن پاداش و ثواب بهره‌مند شوند.

نکته جالب این است که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله پاداش زن‌های صبور در برابر آزار شوهر را این طور مشخص فرموده‌اند: «هر زنی که در برابر سخن شوهرش که نسبت به او می‌گوید صبر کند و از خودش بردباری و مقاومت نشان بدهد، خداوند متعال به ازای هر کلمه ناسزا و درشتی که می‌شنود اجر و ثوابی را که برای روزه‌داران و مجاهدان در راه خدا تعیین فرموده، به او عطا می‌فرماید.»

درک همسر در موقعیت‌های حساس

بداخلاقی و بدزبانی، یکی از صفت‌هایی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند. این صفت می‌تواند بسیاری از خوبی‌ها را از بین ببرد و دوستی‌ها را به دشمنی تبدیل کند. اما اگر کسی بتواند در مقابل بداخلاقی همسرش صبور باشد، نه‌تنها می‌تواند زندگی خود و خانواده‌اش را حفظ کند، بلکه پاداش بزرگی از طرف خدا دریافت می‌کند.

به هر حال امکان دارد که مردی در بیرون از خانه با انواع مشکلات مواجه شده باشد و وقتی به خانه می‌آید، نیاز به استراحت داشته باشد. در این شرایط زن باید با او مدارا کند و اگر برخورد ناخوشایندی هم دید، صبر کند. البته مرد حق ندارد به دلیل مشکلات با خانواده خود بداخلاقی کند. درواقع صبر و مدارا مسئولیتی است که هم بر عهده مرد است و هم بر عهده زن.

اما اگر زنی در موقعیت‌های حساس شوهرش را درک نکند و در مقابل عصبانیت‌های او صبر نکند و جوابش را با پرخاشگری و عصبانیت بدهد، آتش خشم مرد را شعله‌ور می‌کند و به مرور زمان کانون گرم زندگی به سردی و اختلاف بین همسران تبدیل می‌شود.

زنانی که با حضرت زهرا سلام‌الله علیها محشور می‌شوند

بر اساس روایات، گروهی از زنان در روز قیامت با حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها محشور می‌شوند. این مطلب بر اساس روایتی است که از امام صادق علیه السلام در کتاب وسائل الشیعه نقل شده است. آن حضرت فرموده‌اند که: «سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه دختر پیامبر صلوات‌الله علیه محشور خواهند شد: اول، زنی که بر غیرت‌ورزی شوهرش صبر پیشه کند. دوم، زنی که بداخلاقی شوهرش را تحمل کند. سوم، زنی که مهریه خود را به شوهرش ببخشد. خداوند به هر کدام از این زن‌ها ثواب هزار شهید را عنایت می‌فرماید و در نامه اعمال هر کدام از آنها عبادت یک سال نوشته خواهد شد.»

در همین مورد، روایت دیگری هم صدمین جلد از کتاب بحارالانوار آمده که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرموده‌اند: «من صبر علی سوء خلق زوجها اعطا‌ها مثل ثواب آسیة بنت مزاحم؛ هر زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبر کند خداوند مانند پاداش آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) به او عطا خواهد کرد.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: درسهایی از قرآن حدیث دادگاه خانواده سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده درسهایی از قرآن حدیث دادگاه خانواده سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده صلی الله علیه و آله برابر آزار حضرت ایوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام

دریافت 84 MB

به گزارش خبرنگار مهر، هرمزگانی‌های دلداده در مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت با حضور در چایخانه حرم مطهر رضوی به زائرین و مجاورین حضرت رضا علیه‌السلام خدمت خالصانه کرده و بزم نوکری این آستان مقدسه شرکت کردند.

کد خبر 6096480

دیگر خبرها

  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • انتشارات بین‌الملل با ۶۰ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه کتاب
  • اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در سومین حرم اهل‌ بیت(ع)
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • لحظاتی از حضور مهمانان ویژه مسجد مقدس جمکران
  • علم‌الهدی: امامتِ سیاسی دشمن دارد و تا امروز هم این دشمنی ادامه داشته
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • ۵۳ نکته از نامه‌ای برای زندگی