Web Analytics Made Easy - Statcounter

سارا هوشمند روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آلودگی هوا موجب افزایش مقاومت به انسولین و در نتیجه سبب بروز دیابت در ساکنان اصفهان می‌شود، افزود: ترکیب ورزش‌های هوازی، قدرتی و کششی برای بیماران دیابتی مفید است.

وی اظهار داشت: آلودگی هوا از طریق واکنش‌های التهابی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه باعث افزایش کورتیزول و اشتها، کاهش سوخت و ساز قند و چربی، افزایش وزن و نوسان قندخون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این پزشک ورزشی به افراد دیابتی توصیه کرد در زمان آلودگی هوا در فضای شهر فعالیت و حضور نداشته باشند و افزود: البته ورزش منظم و مداوم اثرات مضر آلودگی هوا را می‌تواند کاهش دهد اما در چنین شرایطی باید فعالیت ورزشی در منزل انجام شود. 
وی تصریح کرد: مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین ب ۶، ب ۱۲، اسید فولیک، میوه، ماهی، منابع فیبر، انواع کلم بروکلی و بروسکل مصرف کنند. 
وی ادامه داد: بهبود حساسیت به انسولین، بهبود سطح چربی خون و کاهش ضربان قلب و فشار خون، کاهش وزن بدن، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، برنامه منظم ورزش هوازی و قدرتی می‌تواند بسیاری از مشکلات متابولیسم چربی و گلوکز را در افراد دیابتی نوع ۲ بهبود ببخشد.
متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه ورزش باعث کاهش خطر ایجاد و پیدایش دیابت نوع ۲ می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان ورزش در بیماران دیابتی سه تا هفت روز در هفته و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط و یا ۶۰ دقیقه فعالیت شدید توصیه می شود. 
وی اضافه کرد: ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری، ایروبیک در آب و ورزش‌های کششی و انعطاف‌پذیری برای بیماران دیابتی مناسب است و ورزش‌های قدرتی مانند ورزش با دمبل با متوسط میزان ۲ تا سه روز در هفته و زیرنظر پزشک موجب کاهش حساسیت به انسولین در افراد دیابتی می‌شود. 
هوشمند با بیان اینکه به دلیل حساسیت این نوع بیماری و احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد باید برخی موارد بررسی و رعایت شود، اظهار داشت: برای افراد دیابتی‌ بالای ۳۵ سال، نوع یک با ۱۵ سال سابقه و نوع ۲ با ۱۰ سال سابقه بیماری، افراد مایل به انجام فعالیت ورزشی با شدت بالا (ورزش با حداکثر ضربان قلب ۷۰ در دقیقه مانند دو، هاکی، کوهنوردی و بسکتبال) و افراد مستعد بیماری قلبی باید پیش از انجام ورزش، تست ورزش توسط پزشک انجام شود. 

این پزشک ورزشی گفت: افراد مبتلا به دیابت باید حتما یک تا ۲ ساعت پیش از ورزش کردن با خوردن خوراکی، سطح قندخون خود را به حالت ایده‌آل برسانند و بهتر است از کربوهیدرات های سریع الهضم مانند آب میوه، قند جو و امثال این استفاده کنند. 
وی لرزش، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و گرسنگی را از علائم اصلی افت قندخون در افراد دیابتی دانست و گفت: این افراد باید قبل و هنگام ورزش مرتب آب بنوشند و حتما یک قند ساده همراه خود داشته باشند تا در صورت افت قندخون از آن استفاده کنند. 
هوشمند با بیان اینکه باید کارت ویژه دیابتی ها همراه این افراد باشد تصریح کرد: بهتر است این بیماران حتما با یک دوست و همراه به انجام فعالیت ورزشی اقدام کنند تا درصورت بروز مشکل بتوان به وی امدادرسانی کرد. 
وی درباره نوع لباس ورزشی افراد دیابتی نیز گفت: افراد دیابتی از جوراب نخی استفاده کنند، کفش ورزشی گشاد یا تنگ نپوشند و مرتب پای خود را چک کنند که خشک بوده و زخم نباشد. 
این متخصص افزود: اگر این افراد در جای نامناسب و سطح ناهموار و یا با کفش نامناسب ورزش کنند ممکن است منجر به زخم دیابتی در ناحیه پا شود. 
وی همچنین با بیان اینکه اگر قند قبل از انجام فعالیت ورزشی زیر ۱۰۰ یا بالای ۲۵۰ باشد فرد دیابتی اجازه ورزش ندارد، یادآور شد: افراد دیابتی که قصد آغاز فعالیت ورزشی دارند باید قبل از ورزش و حتی حین و پس از ورزش قندخون خود را بررسی کنند زیرا تا ۲۴ ساعت پس از ورزش همچنان احتمال افت قندخون وجود دارد. 
هوشمند با اشاره به اینکه گاهی ورزش نیاز به انسولین را در افراد دیابتی کاهش می‌دهد افزود: اگر قبل از ورزش از انسولین استفاده شود باید در عضلاتی دور از عضلات درگیر و فعال در ورزش تزریق صورت بگیرد. 
دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود.
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر است و شیوع این بیماری روند افزایشی دارد.
حدود یک‌چهارم افراد مبتلابه دیابت نوع یک به دلیل هزینه‌های بالا، نمی‌توانند از انسولین استفاده کنند و دچار عوارض شدید این بیماری می‌شوند.
توسعه ورزش همگانی، تغذیه سالم، عدم استعمال دخانیات و سبک زندگی سالم به مردم به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت مورد تاکید است. 
 

برچسب‌ها ورزش همگانی اصفهان فدراسیون پزشکی ورزشی دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش همگانی اصفهان فدراسیون پزشکی ورزشی ورزش همگانی اصفهان فدراسیون پزشکی ورزشی دیابت افراد دیابتی بیماران دیابتی فعالیت ورزشی استفاده کنند آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است