Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:51:09 GMT

برکت سردار آسمانی برای تئاتر

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۷۷۷۷

برکت سردار آسمانی برای تئاتر

به‌گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، چهارمین روز از سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در حالی روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشت که گروه‌های نمایشی در دو بخش رقابتی تئاتر خیابانی و رادیوتئاتر طی روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه آثار خود را به هیات داوران و مخاطبان هنردوست کرمان ارائه کردند.

آثاری که در نهایت قرار است هم‌زمان با برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد، صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه بعد از اعلام آرای هیات داوران نفرات برگزیده خود را در بخش‌های مختلف بشناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نشست دوستانه تا قرارهای همکاری

بعد از پشت سر گذاشتن چهار روز از آغاز جشنواره و سه روز از فصل اجراهای این رویداد در دو بخش نمایش خیابانی و رادیو تئاتر، هنرمندانی که از استان‌های مختلف در این رویداد حضور داشتند ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر در فضا و ساعت‌های خارج از اجرا، جمع‌های دوستانه‌ای را تشکیل می‌دادند و در کنار گفت‌وگو درباره جایگاه و فرهنگ تئاتر در استان و شهر خود برای همکاری‌های مشترک و تولید آثار جدید در آینده با یکدیگر به مباحثه می‌پرداختند.

آشنایی هنرمندان مختلف سراسر کشور و رسیدن به تفاهم برای همکاری و تولیدات مشترک یکی از محسنات و خروجی‌های متعدد جشنواره‌های تئاتری است که در قالب رویدادی ملی برگزار می‌شود. در موارد متعددی نیز شاهد خروجی‌های بسیار مثبت و آثار درخشانی در قالب این شکل از همکاری هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های مختلف بودیم

اقدام خودجوش و متفاوت هنرمندان در روز آخر جشنواره

از دیگر اتفاقات جالب توجه و حاشیه‌های پررنگ چهارمین روز از جشنواره، اقدامی بود که به شکل خودجوش توسط برخی از گروه‌های تئاتری به‌ویژه در بخش رقابتی نمایش‌های خیابانی صورت گرفته بود.

اتفاقی که طی آن گروه‌های نمایشی در بخش تئاتر خیابانی با توجه به استقبالی که طی دو روز گذشته از سوی نوجوانان و جوانان در قامت تماشاگر و مخاطبان آثارشان صورت‌گرفته بود؛ در روز سوم تلاش کردند تا در قالب متن نوشته‌هایی ساده، فرازی از وصیت‌نامه و یا دل‌نوشته‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و به‌ویژه بخش‌هایی از وصیت‌نامه سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را در قالب کاغذهای کوچک و منقش به سیمای سردار دل‌ها در اختیار این گروه هدف از مخاطبان قرار دهند

این کار خودجوش و برآمده از سر ذوق هنرمندان با این هدف انجام شد تا بعد از تماشای نمایش‌ها به مطالعه آن متن‌ها پرداخته و به این واسطه آشنایی بیشتری با فرهنگ، تفکر، منش، نگرش و شیوه زیست و زندگی شهدایی که با نثار خونشان امنیت، آرامش و حریت سرزمین‌مان را به‌عنوان میراثی ارزشمند به نسل حاضر و به‌ویژه نوجوانان و جوانانی که طلایه‌دار فردای آبادانی، سازندگی و پیشرفت کشور هستند ارائه دهند.

تئاتر خیابانی یعنی تعامل و مشارکت مخاطب

تجربه برگزاری ادوار پیشین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به مسئولان و دست‌اندرکاران این رویداد نشان داده بود که ممکن است طی یکی، دو روز اول تا آب شدن یخ مخاطبان برای تعامل و مشارکت حداکثری با هنرمندان و گروه‌های نمایش خیابانی که یکی از اصلی‌ترین اصول شیوه‌های اجرایی آن بر ارتباط گیری، کُنش‌گری و کُنش‌پذیری با مخاطبان استوار است زمان نیاز داشته باشند.

به همین سب برنامه‌ریزان این جشنواره تلاش کردند پنج نمایشی که برای روز سوم و پایانی فصل اجراهای جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سومین گام انتخاب کرده بودند از نمایش‌هایی باشد که یکی از ارکان شکل‌گیری و پیشبرد قصه و داستان آن‌ها به تعامل و ارتباط با مخاطب وابسته باشد. از جمله این نمایش‌ها می‌توان به دو نمایش با تقدیم احترام و ننه هرمز اشاره کرد.

با تقدیم احترام به مخاطب اهل تعامل نیازمندیم!

در نمایش با تقدیم احترام به نویسندگی و کارگردانی مشترک حشمت زارعی و محمد مصباح‌زاده از اراک روایت کننده قصه سرباز جانبازی است که به سبب عوارض مصدومیت دوران جنگ توان راه رفتن نداشته و حرکتش توسط ویلچر صورت می‌گیرد.

هدف این جانباز که از دوستداران ورزش زورخانه‌ای و باستانی است و پیش‌ از جانبازی به این ورزش می‌پرداخته آن است که با ویلچر مسافت شهر و دیار خود را تا مشهد مقدس برای زیارت مرقد حضرت امام رضا(ع) طی کند. حال، او مخاطبان را یک‌یک مورد خطاب قرار می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا در تحقق این مسیر هر یک پیشنهاد خود، راه و روش‌شان را برای تحقق این هدف آرمانی با وی درمیان بگذارد. در خلال این گفتگوها، اتفاقات، رویدادها و کُنش‌های جذابی صورت می‌گیرد.

هر که راهش مکتب سلیمانی‌ست؛ بسم‌الله

همچنین در نمایش ننه هرمز به کارگردانی مشترک حبیب‌الله ناصری و باقر رمضان‌زاده از میناب شاهد روایت داستان قهرمان‌هایی هستیم که در مسیر مقاومت جان خود را از دست داده و شهید شده‌اند و حال گویا کالبد اختری آن‌ها برای مرور زندگی و نحوه شهادت‌شان بار دیگر رجعتی به جهان اثیری داشته و هر یک قصه و روایت خود را با مخاطبان در میان می‌گذارند.

جذابیت نمایش ننه هرمز به معرفی هر یک از این شخصیت‌ها توسط یک قاب عکس بازمی‌گردد. قابی که به شکل ثابت و ایستا بازیگران آن را مقابل خود می‌گیرد و بعد از معرفی خود و روایت زندگی تا شهادت‌شان، هر کدام از این قهرمان‌ها از مخاطبان می‌خواهند تا اگر با تفکرِ ایستادگی، مقاومت و هم‌گام شدن با مکتب سردار دل‌ها همدل هستند خود را در آن قاب عکس معرفی کنند

بازهم مانند نمایش با تقدیم احترام، شاهد مشارکت، تشکیل قاب‌ها و جمله‌هایی بسیار شیرین، جذاب و گاه فراتر از انتظار به ویژه از سوی نوجوانان و جوانانی بودیم که به تماشای این اثر ایستاده بودند.

تجلی کرامت مردمان دیار کریمان

آنچنانکه که شرحش رفت، چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی مصادف با سومین و آخرین روز از فصل اجراهای این دوره جشنواره بود.

برخی از مخاطبان که از برنامه جشنواره و اجراها اطلاع داشتند با تهیه شیرینی سنتی کرمان (کُلُمپه) و یا بسته‌ای از شکلات‌های کوچک بعد از پایان هر اجرا با نیت تقدیر و تشکر از هنرمندان و قرائت فاتحه و صلواتی به روح شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم و به‌ویژه سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی آن شیرینی و شکلات‌ها را میان اعضای گروه نمایشی، هیات داوران و دیگر مخاطبانی که به دیدن اثر نمایشی ایستاده بودند تقسیم می‌کردند

با این کار علاوه‌بر تشکر و تقدیر از هنرمندان با آن‌ها خداحافظی گرمی را به رسم میهمان‌نوازی مردمان دیار کریمان به جای می‌آوردند.  

داغ شدن بازار پچپچه‌ها و حرف‌های درگوشی برای کاندیداها و برندگان

از سنت‌های آشنای جشنواره‌های هنری از جمله در حوزه تئاتر آن است که به محض پایان یافتن اجراها، اعضای هیات داوران برای هم‌فکری و مشورت برای تعیین نفرات برتر بخش‌های گوناگون دور هم جمع می‌شوند.

معمولا داوران به عنوان حاضران همیشه در صحنه ایام برگزاری یک رویداد در ساعات پایانی آخرین روز جشنواره‌ جزو غایبان به شمار می‌رود! همین غیبت، آغازگر پچپچه‌ها و زمزمه‌های گروه‌های نمایشی را با خود به‌همراه دارد. افرادی که سعی می‌کنند درباره کیفیت اثر خود و همچنین آثار دیگر هنرمندان که فرصت تماشای آن را داشتند به نقد و بررسی بپردازند و آرای خود را برای معرفی نفرات برتر هر بخش حدس بزنند.

هرچند همواره به‌محض اعلام برگزیدگان عده‌ای نسبت‌به فضای داوری موجود در هر جشنواره‌ای نقد خود را داشته و دارند و جشنواره تئاتر سردار آسمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود؛ اما نکته جالب‌توجه و حائز اهمیت آن است که اعضای هیات داوران به‌ویژه در بخش رادیوتئاتر در صحبت‌هایی که شاید وضوح شنیدنش بیشتر از حرف‌های درگوشی بود از نزدیک بودن آرای خود و کیفیت مطلوب آثار سخن می‌گفتند

در نقطه مقابل و در گفت‌گو با اعضای هیات داوران بخش نمایش‌های خیابانی کمتر می‌شد چنین صحبت‌هایی را درباره کیفیت نزدیک آثار این بخش شنید.

یک اختتامیه و میزبانی از تمام مدیران تئاتر سازمان‌ها و ارگان‌های کشور

اگر از کنار نام‌هایی چون سیدمحمد یاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، وحید محمدی معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، توحید معصومی مشاور ارشد مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محسن سلیمانی‌فارسانی قائم‌مقام دبیر جشنواره، وحید لک مدیر برنامه‌ریزی و هماهنگی جشنواره، جواد تمدنی مدیر روابط‌عمومی جشنواره، مهرداد رایانی مخصوص مدرس دانشگاه، نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده کشور، حسین مسافرآستانه کارگردان و دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و شهرام کرمی مدیر کل پیشین اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نام آشنای تئاتر کشورمان به‌عنوان سه عضو هیات داوران بخش نمایش‌های خیابانی به‌عنوان اصلی‌ترین دست‌اندرکاران این رخداد و رویداد بگذریم، چهره‌های شناخته شده دیگری نیز به عنوان مدعو برای مراسم اختتامیه سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی مهمان کرمان خواهند بودند.

قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاتر و مدیرعامل اسبق خانه تئاتر، حسین پارسایی کارگردان تئاتر و مدیر پیشین اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هوشنگ توکلی بازیگر، کارگردان و عضو ارشد شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هوشنگ هیهاوند چهره آشنای عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر، امیر دژاکام مدرس دانشگاه، نمایشنامه‌نویس و کارگردان مطرح تئاتر، بهزاد بهزادپور کارگردان شناخته‌شده عرصه سینما و تئاتر، سردار حسین حسنی‌سعدی و سردار مهدی صدفی از همشهریان، دوستان، یاران، هم‌رزمان و همسنگران سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، علیرضا افتخاری خواننده شناخته‌شده کشور و جمعی دیگر از مدیران لشکری و نظامی از جمله این مدعوین در شب آخر هستند.

این همان بزرگی و عظمت نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که در کنار دور هم جمع کردن بدنه تمام مدیران تئاتر ایران از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف هنری؛ نقش و نشانی عمیق از خاطره سردار دل‌ها را در دل کویر زنده می‌کند

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی که از ۱۷ دی ماه به دبیری سیدوحید فخرموسوی در سه بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی، نمایش خیابانی و رادیوتئاتر به میزبانی کرمان فعالیت خود را آغاز کرده بود، امروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی تفرات برگزیده بخش‌های مختلف جشنواره در محل سالن فرهنگیان شهر کرمان به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

برچسب‌ها جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه سید وحید فخر موسوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حمید نیلی چهلمین‌ جشنواره بین المللی تئاتر فجر توحید معصومی انجمن هنر های نمایشی ایران تئاتر بنیاد فرهنگی روایت فتح قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه جشنواره تئاتر سردار آسمانی حسین مسافر آستانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حمید نیلی چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر توحید معصومی انجمن هنر های نمایشی ایران تئاتر بنیاد فرهنگی روایت فتح قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جشنواره تئاتر سردار آسمانی تقدیم احترام گروه های نمایش هیات داوران شناخته شده دفاع مقدس اداره کل نمایش ها دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۷۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری مازندران، راه یافتگان گروه‌های نمایشی به مرحله استانی جشنواره را معرفی کرد.

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار "این صحنه خانه‌ماست" در بخش‌های نمایش (صحنه، عروسکی، زنده- عروسکی)، نمایش خلاق (نمایش کتابخانه‌ای، بازی نمایش) و نمایشنامه‌نویسی، ۲۰ اردیبهشت برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲ سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

داوری مرحله استانی این جشنواره را: سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

بر اساس نظر هیات داوران، گروه‌های نمایشی: دختر بوته گوجه فرنگی به کارگردانی: ناهید دادخواه از ساری – نمایش من دیگه خوابم نمیاد به کارگردانی: محسن عظیمی پویا از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ چالوس- نمایش چه حکمتی است در این مردن به کارگردانی: محمد جواد ملک محمودی از گلوگاه- نمایش جادوی سیاه به کارگردانی: سمانه غزاییان از مرکز فرهنگی هنری بهشهر و نمایش آبگیری برای زندگی به کارگردانی: رضا اسماعیل زاده از مرکز فرهنگی هنری رامسر به مرحله استانی راه یافتند.

دیگر خبرها

  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی