Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس فضایی گفت: تلسکوپ فضایی جیمز وب حدود دو هفته دیگر به نقطه دو لاگرانژی خواهد رسید که طی این مسیر برخی از ابزارهای دیگر شروع به فعالیت می‌کند و در صورتی که این پروژه دچار مشکل نشود خرداد الی تیرماه ۱۴۰۱ شاهد اولین تصویر گرفته شده توسط جیمز وب خواهیم بود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب نیمی از مسیر خود را طی کرده است، اظهار کرد: اکنون ۱۶ الی ۱۷ روز از پرتاب این تلسکوپ گذشته و در فاصله ۷۰۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراحل پر تنش جیمز وب

وی افزود: در اولین مرحله پروژه، تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت پرتاب و پس از اینکه در مدار خود قرار گرفت با باز شدن پنل‌های خورشیدی سوخت مورد نیازش را تأمین کرد، سپس در مرحله دوم آنتن‌های آن باز و ارتباطش با زمین برقرار شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: با گذشت مسیر و رسیدن به مرحله بعد سپرهای حرارتی جیمز وب نیز شروع به فعالیت کرده و با باز شدن سازه آن سطح پوشش محافظ نیز طی عملیات کشش سپرهای حرارتی با موفقیت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این سپر حرارتی دو حالت دمای مختلف شامل بیرونی و داخلی برای جیمز وب ایجاد می‌کند که دمای بیرونی مربوط به قسمت رو به خورشید، ماه و زمین تلسکوپ بوده و حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد گرما دارد و دمای داخلی نیز با توجه به پوشش حرارتی در یک فضای کاملاً سرد و تاریک تا منفی ۲۳۰ درجه برای عملکرد بهتر قطعات نگه‌داشته می‌شود.

بیات در رابطه با مراحل دیگر پروژه جیمز وب گفت: پس از گذشت مراحل ذکر شد، آینه ثانویه جیمز وب نیز با موفقیت باز شد؛ درواقع وظیفه آینه ثانویه این بود که نور جمع‌آوری شده توسط آینه اصلی را گرفته و به سایر نقاط تلسکوپ هدایت کند که اگر این مرحله از پروژه با موفقیت انجام نمی‌شد، کاربرد تلسکوپ از بین می‌رفت.

وی افزود: مرحله نهایی که در چند روز اخیر به اتمام رسیده است باز شدن آینه اصلی است؛ این بخش از تلسکوپ به دلیل اینکه بسیار بزرگ بوده و از ۱۸ قطعه ۶ ضلعی تشکیل شده است، نمی‌توانست به طور کامل در موشک جای بگیرد و منتقل شود به همین دلیل آینه اصلی جمع شده و فرایند باز شدن آن در فضا انجام شد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها اشاره کرد: آینه اصلی تلسکوپ از جنس برلیوم ساخته شده است؛ این ماده بسیار مقاوم بوده و دومین عنصر سبک جهان شناخته می‌شود، همچنین بر روی سطح آینه روکشی از جنس طلا نیز کشیده شده تا نور بهتر انعکاس پیدا کند.

آغاز رسمی فعالیت جیمز وب

وی خاطر نشان کرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب حدود دو هفته دیگر به نقطه دو لاگرانژی خواهد رسید که طی این مسیر برخی از ابزارهای دیگر شروع به فعالیت می‌کند و در صورتی که این پروژه دچار مشکل نشود خرداد الی تیرماه ۱۴۰۱ شاهد اولین تصویر گرفته شده توسط جیمز وب خواهیم بود.

کد خبر 547938

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جیمز وب تلسکوپ جیمزوب تاریخ پرتاب جیمز وب تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تلسکوپ فضایی جیمز وب آینه اصلی باز شدن باز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع!

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، از برقراری ممنوعیت‌های ترددی در محدوده صادقیه برای برگزاری مراسم سوگواری امام ششم شیعیان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ احسان مومنی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: با توجه به برگزاری مراسم سوگواری امام ششم شیعیان در محدوده صادقیه، محدودیت‌های ترددی ایجاد شده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره جزئیات ممنوعیت‌های ترددی ادامه داد: در مسیر شمال به جنوب خیابان اشرفی اصفهانی از تقاطع سازمان آب به سمت میدان صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی به سمت شرق از تقاطع اباذر و خود میدان صادقیه به سمت غرب ممنوعیت ترددی داریم.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از مسیر‌های جایگزین استفاده کنند.

مومنی گفت: در حال حاضر رانندگانی که در خیابان اشرفی اصفهانی مسیر شمال به جنوب هستند؛ می‌توانند از خیابان سازمان آب به مسیر خود ادامه دهند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگانی که در خیابان آیت الله کاشانی به سمت شرق هستند؛ می‌توانند از تقاطع اباذر به خیابان شهید سلیمی جهرمی شده و در بلوار فردوس ادامه مسیر دهند.

وی افزود: مسیر جنوب به شمال خیابان اشرفی اصفهانی از صادقیه به سمت شمال باز است و شهروندان می‌توانند تردد کنند.

مومنی از صبوری شهروندان تشکر کرد و از آنان خواست تا پایان این مراسم با پلیس همکاری لازم را انجام دهند.

دیگر خبرها

  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است
  • حماس : به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • حماس: به پیش‌نویس یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • کاربرد انواع ریسه ال ای دی در دکوراسیون داخلی
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع!
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • ترافیک سنگین در محورهای شمالی ادامه دارد
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت