Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@05:39:47 GMT

گسترش زمین خواری با جعل سند

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۹۶۵۸

گسترش زمین خواری با جعل سند

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی اقبال در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: زمین خواری بیشتر در خصوص املاک دولتی پیش می‌آید، اگرچه اشخاص حقیقی هم ممکن است از این پدیده آسیب ببینند.

او ادامه داد: در خصوص زمین خواری باید نظارت دستگاه‌های متولی زمین و املاک ازجمله وزارت راه و شهرسازی، دقیق‌تر شود، اگر در این امر اقدام پیشگیرانه داشته باشیم بهتر است و باید اسناد مالکیت را به صورت رسمی برای املاک صادر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقبال تصریح کرد: تاکنون طبق سیاست گذاری‌های صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد، بالغ بر ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی ثبت شده است و چنانچه املاک دارای سند رسمی باشد و این املاک دارای سند رسمی؛ کاداستری هم باشد دیگر مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

او مشکل عمده اسناد ملکی را سند‌های دفترچه‌ای عنوان کرد و افزود: سند‌های منگوله دار یا دفترچه‌ای در طرح کاداستر قرار نگرفته است.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: آسیب شناسی موضوع زمین خواری نیازمند صراحت است. حدود ۵۰ درصد از کل پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه برابر با پرونده‌های ورودی کشور یک میلیارد نفری هندوستان است، علت آن هم بر می‌گردد به ثبت اسناد و املاک کشور و به نظر می‌رسد رؤسای قوه قضائیه توجه ویژه به ثبت در خصوص پیشگیری پرونده‌ها ندارند.

وی افزود: انتظار می‌رود در جلسات سران قوا مشکلی از مردم حل شود. یکی از این مشکلات می‌تواند مشکل ثبت اسناد و املاک باشد.

اقبال در پاسخ به گفته‌های ابوترابی از کمیسیون داخلی مجلس، گفت: در حال حاضر در تمامی دفاتر ثبتی کشور تمامی دفاتر املاک موجود اسکن و به صورت الکترونیکی بایگانی شده است.

او ادامه داد: از ۴۰۰/۲/۱ طبق تبصره ذیل ماده ۳۵ آئین نامه ثبت اسناد و املاک، دفاتر مکلف شدند تا تمامی اسناد قانونی موجود در دفاترشان را اسکن کنند. دستورالعمل اجرایی این آئین نامه را بلافاصله تنظیم کردیم و به امضای ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رساندیم.

علی خندانی؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: اینکه بخواهیم علت زمین خواری را عدم اسکن اسناد موجود در دفاتر عنوان کنیم، واقعیت ندارد، زیرا از سال ۹۲ ثبت اسناد در دفاتر رسمی به صورت الکترونیک انجام گرفته و تاکنون هم این روند در حال انجام بوده و هست. حتی بر اساس اصلاحات این قانون در ابتدای امسال همکاری‌های لازم جهت اسکن دفاتر در حال انجام است و تا کنون ۴ استان این کار را آغاز کرده اند.

سیاوش مددی؛ مدرس دانشگاه و سردفتر اسناد رسمی نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: تا این لحظه چه از طرف کانون سردفتران و دفتریاران و چه از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد اسکن شدن و داده آماری دفتر نبوده ام، البته شاید در سایر استان‌ها چنین اتفاقی به صورت آزمایشی انجام شده باشد.

در ادامه اقبال گفت: تقریباً سه میلیون دفتر قانونی در دفاتر رسمی داریم که اسکن آن‌ها زمانبر است، اما در استان هرمزگان از ۹۴ دفترخانه تقریباً ۶۰ درصد دفاتر اسکن شده اند و در دیگر استان‌ها هم در دو ماهه اخیر این اقدام، ابلاغ شده و کار آغاز گردیده است.

ابوترابی اسکن ۶۰ درصد از دفاتر موجود در دفترخانه‌های رسمی را در مقابل تمام استان‌های کشور آن هم در مدت شش ماه فاجعه عنوان کرد و گفت: اگر با همین سرعت کار انجام شود، ۱۰ سال آینده هم پروژه اسکن مدارک تمام نمی‌شود.

محسن کریمی پژوهشگر و کارشناس حقوق ثبت و اسناد در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: طبق آئین نامه ابلاغی و تبصره ماده ۳۵ آمده که دفترخانه‌ها مکلفند ظرف مدت یک سال دفاتر موجود در دفترخانه‌ها را اسکن نمایند، اما حجم انجام شده و پیشرفت این پروژه تاکنون دست کمی از فاجعه نداشته است.

ابوترابی نیز گفت: مجلس این قول را به مردم می‌دهد که اگر ظرف مدت یک سال تا اردیبهشت سال آینده تمام دفاتر دفترخانه‌ها اسکن نشود، مجلس از بُعد نظارتی برخورد قانونی خود را طبق اصل ۹۰ قانون اساسی با متخلفان انجام دهد؛ و در خصوص موضوع کاداستر هم گفت: تا پایان سال ۹۸ پروژه کاداستر باید اتفاق می‌افتاد، اما در حال حاضر فقط در چهار درصد شهر‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر کشور این پروژه انجام گرفته و از ابتدای امسال هم فقط یک درصد از پروژه کاداستر پیش رفته و انجام شده است. در این راستا نباید بودجه را بهانه کرد، زیرا برای اجرای این پروژه زیرساخت‌های لازم و کافی وجود داشته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین حمید لبخنده بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس سازمان ثبت اسناد زمین خواری جعل اسناد مذاکرات وین حمید لبخنده بحران در قزاقستان سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس ثبت اسناد و املاک برنامه گفت دفترخانه ها زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۹۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش

به گزارش خبرنگار مهر، در ۲۰۰ متری مسجد جامع عتیق اصفهان که قدمت زیادی دارد، در جایی که قرار است ادامه پروژه مخرب میدانی در اصفهان باشد و در ادامه ساخت و سازها برای افزایش مراکز تجاری شهر تاریخی اصفهان، یافته‌هایی به دست آمده که بررسی آنها بخشی از تاریخ این شهر را ورق می‌زند.

کمرزرین نام منطقه‌ای است که در آن، باستان شناسان یافته‌های انسانی، باستانی و برخی اشیا پیدا کرده‌اند. فصل اول عملیات باستان شناسی در این محدوده انجام شده و حالا باستان شناسان آماده می‌شوند تا بتوانند فصل دوم را آغاز کنند.

علی شجاعی اصفهانی دکترای باستان شناسی کشور که سرپرستی پروژه کمر زرین اصفهان را بر عهده دارد به خبرنگار مهر گفت: فصل اول کاوش باستان شناسی در این محوطه انجام شد و آماده می‌شویم تا اسکن کامل از محوطه انجام شود و برای فصل دوم نیز برنامه ریزی می‌کنیم. فصل اول پربار بود و یافته‌های ارزشمندی از ادوار مختلف داشتیم و فکر می‌کنیم از دوران اسلامی و از قرن ۳ و ۴ هجری تا قاجار تاریخ این یافته‌ها باشد که البته باید بررسی دقیق‌تری شوند. کاوش‌ها در هفت متری زیر آسفالت انجام شده است. همچنان در این محوطه آثار داریم و هنوز به خاک بکر نرسیده‌ایم. حدس می زنم اگر ترانشه ای که برای لایه نگاری زده شده، کار شود، باز هم یافته‌های فرهنگی داشته باشیم و شاید بلتوانیم شواهدی از دوران قبل از اسلام هم پیدا کنیم.

وی گفت: گذری که در آن هستیم به نظر می‌رسد مجموعه کارگاه‌هایی برای پخت سفال بوده است چون کوره‌ای در اینجا به دست آمده که نمونه آن در اصفهان تا کنون پیدا نشده است. نمونه‌هایی که قبلاً به دست آمده مربوط به چند دهه پیش است که در خارج از اصفهان به دست آمده ولی این نمونه خیلی خوبی بوده است ولی گودبرداری و خاک برداری که در اینجا شده به آن آسیب زیادی وارد کرده است.

شجاعی اصفهانی ادامه داد: تنبوشه‌های سفالی با این ابعاد در محوطه‌های تاریخی نداشته‌ایم و نشان می‌دهد که این محوطه چقدر مهم بوده است. هر جای این منطقه که به آن دست گذاشته شود حتماً یافته‌های فرهنگی دارد چون در نزدیکی مسجد جامع عتیق است. این مسجد در شکل گیری شهر اصفهان و اتفاقاتی که برای آن افتاده بسیار مهم بوده است. تا کنون فکر می‌کنم ده لایه تاریخی شناسایی کنیم البته لازم است که سفال‌ها بررسی بیشتری شود.

این باستان شناس گفت: در کل مسیری که کاوش کردیم آثار داشته‌ایم بخش دیگر هم باید کاوش شود و مسیر دسترسی عابر پیاده تا مسجد نیز در این بخش ایجاد شود. بنابراین فعلاً در این بخش باید کار بیشتری انجام شود. من در جریان خطوط متروی اصفهان نیستم ولی می دانم که در نزدیکی مسجد جامع ایستگاه مترو وجود دارد! لایه‌های تاریخی زیادی در اینجا از بین رفته است اینجا پاساژ تجاری وجود دارد که تا چندین متر زیر زمین رفته است و همانطور که در اینجا ما لایه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی داشته ایم حتماً زیر آن هم این لایه‌ها وجود داشته که با این پاساژ و گودبرداری‌های انجام گرفته از بین رفته است.

وی افزود: اسکن لیزر و نقشه برداری این محوطه تاریخی انجام شد و تمام جزئیات را با دقت بالا اسکن کردیم. این دستگاه مدرنی است که می‌تواند داده‌های زیادی به ما بدهد.

محوطه تاریخی کمرزرین با وجود اینکه در میان یک گذر قرار دارد و رو به رویش یک مجتمع تجاری بزرگ درحال ساخت است و در چند قدمی آن مسجد سلجوقی و مهم عتیق واقع شده، در خطر است. چون از آن طرف هنوز ساخت و سازها در اطرافش در حال انجام است. آیا کسی به این فکر می‌کند که ساخت و سازهای اخیر چقدر از داده‌های تاریخی این شهر را از بین برده است؟

کد خبر 6088865 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی الکترونیکی انجام می‌شود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها جهت شروع فرآیند اخذ سند کاداستری
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش