Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز مانیتورینگ تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار گزارشی ضمن هشدار درباره افزایش شدید غلظت متان در جو زمین، اعلام کرد که در هفت سال گذشته، رکورد گرم‌ترین سال‌های جهان به ثبت رسیده است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، سرویس رصد اتمسفری کوپرنیک (C3S) در آخرین ارزیابی سالانه خود تأیید کرد که طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ میلادی کره زمین با اختلاف بالایی نسبت به دیگر دوران، گرمترین سال‌های خود را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه ثبت دمای آب و هوای زمین به اواسط قرن نوزده میلادی برمی‌گردد و بررسی‌های این مرکز نشان داده که سال گذشته میلادی رتبه پنجم را در میان گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در سطح جهان داشته است.

در گزارش این سرویس آمده است: «سال ۲۰۲۱ گرم‌ترین تابستان را در اروپا داشتیم؛ موج گرما در مدیترانه برای مدت طولانی ادامه داشت و دمای بالای بی‌سابقه‌ای نیز در آمریکای شمالی به ثبت رسید.»

این مرکز تاکید کرد که این گزارش‌ها ضرورت تغییر خط مشی‌ها و برداشتن گام‌های قاطع برای کاهش انتشار گازهای کلخانه‌ای را بار دیگر نشان می‌دهد.

این مرکز که غلظت اتمسفریِ دی اکسید کربن و متان، گازهای گرم کننده سیاره را نیز زیر نظر دارد، اعلام کرده که میزان غلظت هر دو گاز همچنان رو به افزایش است؛ بویژه گاز متان که بسیار افزایش یافته و به رکورد سالانه حدود ۱۸۷۶ قسمت در میلیارد (ppb) رسیده است.

غلظت این گاز در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به ترتیب ۱۴.۶ ppb در سال و ۱۶.۳ ppb بوده است که این میزان بیش از دو برابر میانگین نرخ رشد سالانه‌ای است که در ۱۷ سال گذشته مشاهده شده است.

گاز متان پس از دی اکسید کربن، بیشترین نقش را در گرمایش جهانی دارد و اگرچه در مقایسه با دی اکسید کربن ماندگاری کمتری در اتمسفر دارد، اما چندین برابر قوی‌تر از CO2 است.

روآن ساتون، از مرکز ملی علوم جوی بریتانیا در دانشگاه ریدینگ با اشاره به این گزارش می‌گوید: «اگرچه گرم شدن کره زمین ممکن است تدریجی به نظر برسد اما تأثیر آن بر حیات انسان و دیگر موجودات، بسیار شدید و دراماتیک است.»

او می‌افزاید: «نباید فجایع ثبت شده در سال ۲۰۲۱ میلادی مانند موج گرما در کانادا و سیل ویرانگر در آلمان را فراموش کرد. آنها زنگ هشداری برای بیدار شدنِ هم سیاستمداران و هم مردم است تا برای وضعیت اضطراری آب و هوا کاری بکنند.»

برچسب هادی اکسید کربن سرویس نظارت و رصد اتمسفری کوپرنیک شبکه خبری یورو نیوز (EuroNews) متان

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: دی اکسید کربن متان آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو اکسید کربن سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد

 میثاق دست‌پاک  بیان کرد: اجرای پویش جمع‌آوری زباله و برگزاری نمایشگاه نقاشی به مناسبت هفته سلامت با شعار سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت در شهر بزمان برگزار شد.
 
وی افزود: در واقع در چهارمین روز از هفته سلامت مصادف با روز جهانی زمین پاک با شعار «سرمایه‌گذاری در زمین و توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» اجرای پویش جمع‌آوری زباله در مدارس و برگزاری نمایشگاه نقاشی با حضور نمایندگان اداره محیط‌زیست، مرکز بهداشتی درمانی بزمان و کانون فرهنگی آموزش انجام شد.
 
سرپرست مرکز بهداشت ایرانشهر با اشاره به اهمیت و حفظ محیط‌زیست برای نسل‌های آینده، تصریح کرد: شرکت در چنین پویش‌هایی، باعث سالم نگه‌داشتن محیط‌زیست و ترویج فرهنگ حفظ آن و سلامت افراد می‌شود.
 
 وی به‌ضرورت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای تولید زباله کمتر، کاهش مصرف ظرف پلاستیکی و نیز مدیریت پسماندها برای جلوگیری از رهاسازی زباله‌ها اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • رفع تصرف ۷۰ هکتار از زمین‌های ملی در استهبان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی کوهپایه کرمان
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت