Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره مدیریت بیماری سالک در کشور گفت: مدیریت سالک در کشور چند بخشی است و سازمان‌های مختلف باید درگیر باشند. موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع‌آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا هر کدام از اینها می‌تواند منبع بیماری سالک در یک منطقه‌ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع مهم این است که اگر این اقدامات به صورت هماهنگ در زمان مناسب انجام نشود، بیماری گسترش می‌یابد. ما با بیماری روبرو هستیم که کنترل آن نسبت به گذشته به سادگی میسر نیست و کنترل سختی دارد که گاهی سال‌ها کنترل آن طول  می‌کشد.

وی افزود: از مردم می‌خواهم با مسئولین بهداشتی کشور همراهی کنند و توصیه آنها را جدی بگیرند. رعایت بهداشت محیط زندگی در داخل و خارج از منزل و اطراف آن اهمیت بالایی دارد. این بیماری اکنون عمدتا در مناطق روستایی استان تهران مشاهده شده است. اگر سریع اقدام کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم بیماری هم به سرعت کنترل شود. کارهایی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد، عمدتا برای کنترل ناقلین بیماری است که چک حشره‌شناسی انجام می‌دهد و حشرات مزاحم را کنترل می‌کند و اگر لازم باشد این مراقبت‌ها را تشدید شود، اقدام لازم صورت می‌گیرد.

گویا تاکید کرد: باید توجه کرد که درمان بیماری سالک نیز اهمیت دارد. بیمار باید حدود یک ماه تحت مراقبت‌های خاص در مراکز بهداشتی باشد و به صورت زمانبندی شده دارو دریافت کند و پس از اتمام درمان هم باید تحت درمان باشد و پس از درمان مواظب باشد که زخمش پوشیده باشد که مهم‌ترین اقدام پیشگیری است. خوشحالم که استانداری تهران از این موضوع استقبال کرده و کاری کرده است که نیروها و سازمان‌های دیگر به کمک وزارت بهداشت آیند.

سالک در اراک

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک هم ضمن ابراز نگرانی در خصوص بیماری سالک در استان مرکزی، از احتمال بومی شدن این بیماری در استان خبر داد.

دکتر علی منصوری در اینباره بیان کرد: سالک بیماری بومی استان مرکزی نیست و از دیگر شهرها وارد استان می‌شود، اما شناسایی چند مورد در شهرستان های ساوه و محلات، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نزدیکی جوندگان به مناطق روستایی و مسکونی می تواند بومی شدن این بیماری را در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: لیشمانیا یا سالک یک بیماری قدیمی است که در بیش از ۷۰ درصد از کشورهای جهان شیوع دارد و سالیانه ابتلای یک تا دو میلیون نفر در جهان گزارش و ثبت می شود که بیشترین آلودگی در شهر کابل واقع در افغانستان مشاهده شده است.

وی، بیماری سالک را دارای دو نوع شهری و روستایی عنوان و اظهار کرد: نوع روستایی این بیماری مرطوب و دارای ترشحات زیاد است و عموما دیرتر درمان می‌شود و دوره نهفتگی آن ۴۱ هفته است، اما نوع شهری آن به سالک خشک مشهور است، ترشحات کمی دارد و دوره نهفتگی آن ۶۲ ماه است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر زخمی که بیش از ۲ هفته به طول بینجامد باید به پزشک مراجعه کرده و با گرفتن نمونه از زخم و بررسی های میکروسکوپی، درمان زیر نظر پزشک انجام شود.

دکتر منصوری در ادامه، مخزن بیماری را در نوع خشک، انسان و برخی موارد گوشتخواران مانند سگ و در نوع مرطوب، انسان و جوندگان دانست.

وی اضافه کرد: پشه خاکی هنگام غروب آفتاب و شب حداکثر فعالیت را دارد و معمولا در روزها استراحت می کند.

وی، مهمترین کانون لیشمانیا در سطح کشور را، استان اصفهان عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد از موارد لیشمانیوز پوستی در افغانستان، ایران، سوریه، برزیل، عربستان و آمریکای جنوبی مشاهده شده و در ایران سالیانه بیش از ۲۰ هزار نفر به سالک پوستی مبتلا می شوند.

منصوری در خصوص علائم و تشخیص این بیماری گفت: بزرگی کبد، طحال، تب و تغییر رنگ پوست از علائم این بیماری هستند که نمونه برداری از کبد، طحال و مغز استخوان از راه های تشخیص آن است.

 علوم پزشکی اراک، مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک جهت پیشگیری از این بیماری خواستار تقویت و همکاری بین بخشی شد و تصریح کرد: لایروبی کانال ها، جمع آوری صحیح زباله های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن، نوسازی اماکن مسکونی و تخریب خرابه ها، جونده کشی و کنترل، سم پاشی و مه پاشی و جمع آوری و معدوم سازی سگ های ولگرد و استفاده از لباس‌های پوشیده و نصب توری فلزی جهت درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بندهای معمولی و پشه بندهای آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات و آموزش نکات و مطالب مورد نیاز به مردم و پرسنل بهداشت و درمان، رابطه مستقیم با کنترل بیماری سالک دارد و کلیه دستگاه های مرتبط در این امر دخیل هستند.

کد خبر 649351 برچسب‌ها خبر مهم تهران بیماری - بیمارستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر مهم تهران بیماری بیمارستان علوم پزشکی اراک بیماری سالک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۱۲ مورد ابتلا به سرخک در کشور شناسایی شده است که بیشترین مبتلایان در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی بوده است. - اخبار اجتماعی -

شهنام عرشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور اظهار کرد: شیوع بالای بیماری سرخک به دلیل ضعف برنامه واکسیناسیون در کشورهای همسایه به‌ویژه در شرق کشور و تردد اتباع غیر آن‌ها به شکل مجاز یا غیرمجاز، تهدید مستمر برای دستاورد حذف سرخک کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته جهت جلوگیری از چرخش ویروس شامل هشدارهای مکرر به دانشگاه‌ها جهت واکسیناسیون به موقع اطفال و رفع موارد تاخیری واکسیناسیون انجام شد؛ همچنین واکسیناسیون جمعی در مناطق جنوب شرقی کشور شامل استان‌های سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی در آبان ماه سال 1400 به دلیل پر خطر بودن منطقه ورود مهاجرین از نقاط مرزی  به داخل کشور انجام شد و بالغ بر یک میلیون و 100 هزار کودک 9 ماه تا 7 سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار گرفتند.

شناسایی 79 مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

عرشی ادامه داد: همچنین اعلام شد که در تمام نقاط کشور به تمام اتباع  غیر ایرانی تازه‌وارد از مناطق بومی بیماری در گروه‌های سنی 9 ماه تا 30 سال یک نوبت واکسن حاوی سرخک و سرخجه تزریق شود که بر این اساس بالغ بر 600 هزار دوز واکسن تزریق شده است.

براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تعداد 8491 مورد تب و بثورات ماکولوپاپولار (نوعی ضایعه پوستی) در سال 1402 شناسایی و گزارش شده است؛ از این تعداد 8310 مورد تست آزمایشگاهی انجام شده است و تعداد 612 مورد تاییدشده آزمایشگاهی سرخک گزارش شد. این تعداد موارد سرخک در 21 استان کشور رخ داده است.

به گفته وی، از نظر ملیت 556 مورد ایرانی، 55 مورد افغانستانی و یک مورد پاکستانی بودند.

عرشی با بیان این‌که 358 مورد دربیمارستان بستری بودند، گفت: کاهش موارد در غیرایرانی‌ها می‌تواند به دلیل اثر بخشی واکسیناسیون جمعی این گروه در دی ماه سال 1401 باشد.

شرایط سنی استفاده از واکسن‌های "پنوموکوک" و "روتاویروس" برای کودکان اعلام شد

وی خاطرنشان کرد: بیشترین ابتلا در استان‌های سیستان بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی گزارش شده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: جهت افزایش سطح ایمنی در استان‌های پر خطر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برنامه ریزی برای واکسیناسیون نوبت صفر سرخک در شش ماهگی انجام شده که در بهمن ماه 1402 به اجرا در آمده است؛ حفظ درصد پوشش واکسیناسیون MMR  نوبت اول ( 12 ماهگی ) و نوبت دوم ( 18 ماهگی) بالاتر از 95 درصد و تقویت مستمر نظام مراقبت استاندارد بیماری برای محافظت از دستاورد حذف سرخک و سرخجه ضروری است زیرا ویروس‌های سرخک وارده به کشور، به سرعت ممکن است در سطح کشور به چرخش دربیایند.

لازم به ذکر است؛ تصویر زیر تعداد موارد سرخک تأییدشده آزمایشگاهی را در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)